9 Defensie wist ook van gebruik verf Wie hiervoor verant woordelijk is, moet worden gestraft CHROOM-6 „Toen gebruikten we bij het schuren al een masker met stoffilter, dat je kon vervangen als het vol raakte." Ook werden machines aan een af zuiginstallatie gekoppeld en was er centrale afzuiging in de hal, vertelt de pensionaris. Kortom, van stof had je er geen last. Voorkennis Dat de bescherming bij Nedtrain door de jaren heen steeds beter werd, was natuurlijk niet voor niets. De NS - die in 2015 schijnbaar verbaasd bekendmaakte dat er verf met chroom-6 op een oud treintype was aangetroffen - wist tot zeker halver wege de jaren 90 precies met wat voor gevaarlijke verf het werkte, blijkt uit onderzoek van het BD. In Het Utrechts Archief, waar duizen den historische documenten van de NS en Nedtrain liggen opgeslagen, zijn genoeg stukken die dat bewijzen. Zo is er een rapport uit 1979, waarin uitgebreid beschreven wordt dat verfspuiters in Tilburg werken met gele verf met daarin loodchromaat. Dat is een chroom-6-verbinding. Dat loodchromaat bepaald niet on gevaarlijk is, wisten ze ook in 1979 al, leert het rapport. Het is 'waarschijn lijk carcinogeen' (kankerverwek kend, red.) en het is 'hoognodig' me dewerkers ertegen te beschermen, blijkt uit Amerikaans onderzoek dat wordt aangehaald. In 1987 ging een gespecialiseerde afdeling van de Spoorwegen, het Centrum voor Techniek en Onder zoek (CTO), zelfs 'met de verfindus trie in gesprek' om tot (onder meer NS-gele) verf zonder chroom-6 te komen, lezen we. Zeker tot in 1993 doet de NS proeven om dat voor el kaar te krijgen. Kortom, de NS wist donders goed dat het met chroom-6 verf werkte, het zat zelfs in de gele verf waaraan iedereen de treinen herkent. En toen in de jaren 80 in Nederland echt be gon door te dringen hoe gevaarlijk chroom-6 was, werd de verf heel be wust uit de werkplaatsen verbannen. Wat gebeurde er daarna met die kennis? Bij het hoofdkantoor van de spoorwegen in Utrecht houden ze de kaken stijf op elkaar. Archiefstukken van na de privatisering in 1995 zijn niet openbaar. Het voormalige CTO is nu onderdeel van het commerciële Dekra Rail. Ook dat bedrijf wil de krant niet te woord staan. Zeker is dat Nedtrain alle in het verleden opgedane kennis volledig vergeten leek toen het in 2004 in het Tilburgse werklozenproject stapte. tROM begon gewoon, zonder waar schuwingen vooraf en zonder de mensen die het werk moesten doen deugdelijke bescherming te geven. 'Keihard misdrijf' De onthulling dat Nedtrain over meer dan genoeg chroom-6-kennis had kunnen beschikken, zal de gedu peerden alleen maar bozer maken. Rob Milo, een van de advocaten die de voormalige tROM'ers bijstaat, slijpt alvast de messen. „Met deze bewijzen in handen kom je wat mij betreft tot een keihard misdrijf. Men sen zijn hier blootgesteld aan gevaar lijke stoffen, omdat ze niet goed zijn beschermd. En dat terwijl de kennis over die gevaarlijke stoffen er bij be paalde partijen was, of in elk geval had moeten zijn." Een woordvoerder van het func tioneel parket van het Openbaar Ministerie bevestigt dat het met een vooronderzoek naar het chroom-6- schandaal in Tilburg bezig is. Het is nog te vroeg om te zeggen wie waar van wordt verdacht, zegt de woord voerder. „We zijn ons nog aan het oriënteren." „Ik hoop echt dat er een strafzaak komt", zegt Natascha van de Put, oud-tROM'er en woordvoerder van een groep van meer dan honderd ge dupeerden. „Wie hiervoor verant woordelijk is, moet worden gestraft. Mensen bij de gemeente, topmensen bij Nedtrain." Ilker Karadurmus - 's nachts wordt hij vaak wakker met heftige adem halingsproblemen - hoopt dat de gemeente en Nedtrain toegeven dat ze fout hebben gehandeld. „En dat er nooit meer ergens op zo'n manier wordt gewerkt." zaterdag 4 november 2017 GO Chroom-6 kwam in Nederland voor het eerst groot in het nieuws in 2014, toen duidelijk werd dat veel defensie personeel jaren lang zonder ade quate bescherming met de stof had gewerkt. Uit documenten die Defensie vrij gaf, blijkt dat ze bij het leger heel goed wisten dat ze met gevaarlijke verf aan de slag waren. Een grote groep voormalig medewerkers heeft de staat daarom aangeklaagd. In 2015 kwam de NS erachter dat ook op oude treinen chroom-6- houdende verf kon zitten. Bij voor bereidend werk voor onderhoud aan een bepaald treintype werd de stof gevonden. Voor werkgelegen heidsproject tROM knapten mensen in de bijstand oude treinen op. FOTO HOLLANDSE HOOGTE GERLOBEERNINK - Natascha van de Put, oud-tROM'er

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 9