e schoof aan tafel in een van de eerste
edities van Zomergasten, 25 jaar geleden.
En het intellectuele circuit beschouwt
haar al decennialang als de grande dame
van de Nederlandse literatuur. Ze be
schikt ook over trofeeën die deze status
rechtvaardigen: zo prijken de P.C. Hooft-
en Constantijn Huygens-prijs op haar cv.
Toch zal niet bij iedereen direct een bel
rinkelen bij het horen van de naam Char
lotte Mutsaers (74). Ja, in haar woonplaats
Amsterdam heeft de opvallende verschij
ning op straat om de haverklap aanspraak.
En niet alleen over haar boeken of op
tredens, ook alledaagse onderwerpen
- ze gaat bijvoorbeeld tekeer tegen 'de
schandvlek die Airbnb heet' - blijken
voer voor gesprek. Verder kunnen de
bloemenverkoper, de slager, bakker en
andere vertegenwoordigers van uitster
vend kleinschalig Nederland rekenen op
haar warme belangstelling. „Die zijn zo
belangrijk als bindmiddel voor de buurt.
We mogen gezelligheid niet onderschat
ten. Ik ben ziek van die tendens dat alles
maar met groei verbonden moet zijn."
Wellicht dat het absurdistische karakter
dat veel van haar werk kenmerkt tot
nu toe de definitieve doorbraak naar
het grote publiek dwarsboomde. Haar
nieuwe roman zou zomaar de ommekeer
kunnen zijn. Want het autobiografische
Harnas van Hansaplast draait om herken
bare thema's als haperende familie
banden, al dan niet vervulde dromen,
liefde en eenzaamheid.
In haar werkruimte in hartje Amster
dam geeft Mutsaers, die getutoyeerd wil
worden, tekst en uitleg. Op de grond
hondenspeeltjes; accessoires van terriër
Pieter. Op en naast haar bureau stapels
papier, boeken, schrijfgerei. Een andere
tafel lijkt op een griezel-altaartje met als
merkwaardig middelpunt een vleermuis
lamp. „Gekocht bij een speelgoedwinkel.
Super. En buitengewoon grappig. Voor
mij is het altijd Halloween."
Interieurstylisten zouden een rol
beroerte krijgen van de ruimte. Zelf
vindt zij: „Ik houd niet van klinisch.
Ik wil zien dat er wordt geleefd. Ik heb
weieens een zelfhulpboek om te ont-
spullen gekocht. Maar na lezing denk
ik niet: welk ding flikker ik weg voordat
ik iets nieuws koop?"
Van die instelling had haar jongere
broer Barend evenmin last, zo blijkt uit
Harnas van Hansaplast. Mutsaers had
al langere tijd nauwelijks contact met
hem toen hij in 2001 op 51-jarige leeftijd,
kinder- en relatieloos, overleed. Toen zij
samen met haar zus zijn bezittingen uit
zocht om het ouderlijk huis waar hij al
tijd was blijven wonen leeg te halen,
stuitte ze op de tragische restanten van
zijn bestaan.
Een weergaloze ravage die niet zou
misstaan in tv-ontruimingsshows als
121 zaterdag 4 november 2017