II 8 Bijstandsgerechtigden werkten jarenlang onbeschermd met chroom-6 De gezondheid van honderden werklozen is in gevaar gebracht door NS- dochter Nedtrain en de gemeente Tilburg, blijkt uit onderzoek van het Brabants Dagblad. De bijstandsklanten moesten treinen schuren, maar kregen niet genoeg bescherming tegen het kankerverwekkende chroom-6. Terwijl Nedtrain alle kennis kon hebben. Justitie is een vooronderzoek gestart. We hadden geen overall, geen werkschoe nen, geen mondkapjes, niets Zelfs als je het ziekmakende chroom-6 buiten be schouwing laat, moet werken bij het Tilburgse reïntegratiebedrijf tROM tussen 2004 en 2011 al hels zijn ge weest zijn. Fons Tannenbaum was er 2,5 jaar lang aan de slag. Hij hield er een posttraumatische stressstoornis aan over, zegt hij. „Toen ik daar werkte, was ik vaak ziek. Moest bra ken en spugen met bloed. Maar na twee dagen belde de projectleider dan weer op, dat ik toch moest ko men. Anders werd ik gekort op mijn uitkering. „Ik werkte 40 uur in de week. Iedereen daar. We hadden geen over all, geen werkschoenen, geen mond kapjes, niets. Als ik thuiskwam, zat ik onder het stof. Het eerste wat ik deed was douchen. En heel vaak mijn tan den poetsen, om de vieze metaal- smaak uit mijn mond te krijgen." Brief van de gemeente In 2016 krijgt de nare periode in de werkloods voor Tannenbaum en honderden andere (voormalig) bij standsgerechtigden uit Tilburg en omgeving een nieuwe wending. Er valt een brief van de gemeente in de brievenbus, met de boodschap: u bent door het schuren van treinen mogelijk in aanraking geweest met chroom-6. De lijst met aandoeningen die het gevolg kunnen zijn van bloot stelling aan chroom-6 is lang en hui veringwekkend. Op langere termijn kan het astma, een gat in het neus- tussenschot, contacteczeem, COPD en long- en neuskanker veroorzaken. Veel oud-tROM'ers hebben na het lezen van de brief het gevoel dat er een verklaring is voor hun gezond- Achttien verschillende medicijnen slik ik. Elke ochtend moet ik over geven, sinds ik bij tROM was. En ik ben 365 dagen per jaar verkouden." Vriendenprijsje Het treinenproject is in 2004 een ini tiatief van de gemeente, NS-dochter Nedtrain en het Spoorwegmuseum. Op papier is het allemaal goed gere geld. De werklozen knappen voor het museum treinen op. Nedtrain levert goed materiaal en houdt toezicht op het werk. Zo krijgt het Spoorwegmu seum voor een vriendenprijsje zijn treinen, kan de gemeente bijstands gerechtigden (onder een zeer streng regime) arbeidsritme op laten doen en denkt Nedtrain bezig te zijn met maatschappelijk verantwoord onder nemen. En, beloven de partijen: alle drie zullen ze ervoor zorgen dat in de hal veilig wordt gewerkt. Het woord chroom-6 is bij de start van tROM in 2004 zeer waarschijn lijk nooit gevallen. Was dat wel ge beurd, dan waren de werklozen voor het schuurwerk vast wel voorzien van adequate gezichtsmaskers, had den ze beschermende kleding gedra gen, waren moderne schuurmachi- nes aangerukt en zou de oude Ned- train-hal zijn voorzien van afzuiging. Of het hele plan zou in de prullenbak zijn beland. Nu krijgen de werklozen de bood schap: schuren en niet zeuren. Schuurmachines met afzuiger? De meeste oud-deelnemers, het Bra bants Dagblad sprak er tientallen, hebben ze nooit gezien. Ze verklaren dat de mondkapjes vaak op waren, of vies van de verf of het stof. „Er was geen geld voor beschermingsmidde len", zegt Remco op 't Hoog. Volgens hem vond de gemeente zelfs de sui ker voor de koffie te duur. „Soms fietsten we zelf naar de bouwmarkt om nieuwe mondkapjes te halen." Trajectbegeleider Huijgen heeft zelfs mondkapjes uit die tijd bewaard. Het zijn eenvoudige exemplaren, tegen hinderlijk stof. Tegen schadelijke stoffen bieden ze onvoldoende be scherming. Uit onderzoek van het Brabants Dagblad blijkt dat er op veiligheids gebied nog veel meer fout ging. Zo was er van toezicht door Nedtrain niet of nauwelijks sprake. De ge meente stelde pas in het najaar van 2005 een wettelijk verplicht veilig heidsplan op. Daarin raadt een ex terne deskundige de gemeente aan om uit te zoeken welke gevaarlijke stoffen vrijkomen tijdens het werken in de hal. De gemeente liet dat na. Had zo'n onderzoek ook in 2005 al kunnen opleveren dat er chroom-6 in het stof zat? Ja, zegt een deskun dige, die regelmatig metingen naar chroom-6 doet. Ook de Arbeidsinspectie, die in 2005 komt kijken na klachten over het vele stof, grijpt niet in. De onge wenste visite van de inspecteurs schudt ook de leiding van tROM niet wakker: het blijft er een stofnest. Sommige tROM'ers keken met jaloezie naar de schuurhal van Ned train zelf, verderop op het terrein. Een Tilburgse oud-Nedtrainer be vestigt dat daar rond 2004 wél met goede bescherming werd gewerkt. heidsklachten. Oud-medewerker Nader loopt al tijden rond met pijn op zijn borst. Ali heeft het sinds 2006 ontzettend benauwd. Soms ligt hij in bed zó moeilijk adem te halen dat zijn vriendin denkt dat hij doodgaat. Remco op 't Hoog komt de werk plaats binnen met een vol gebit, maar zijn kiezen beginnen één voor één af te brokkelen, nadat hij in 2010 ver trekt. Of het door chroom-6 komt, kan niemand met zekerheid zeggen. Frappant is het wel. Werner Huijgen moest de bij standsgerechtigden als trajectbege leider helpen om een betaalde baan te vinden. Nu zit hij bang en versla gen thuis. „Ik heb ernstige darm klachten, ga naar de oogarts, de maag-darmspecialist, de dermato loog, de kno-arts en de psycholoog. zaterdag 4 november 2017 GO Afgebrokkelde kiezen en constante ademnood Richard Clevers Chris van Mersbergen Tilburg - Fons Tannenbaum, oud-tROM'er

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 8