LMG Ir 5* i' 1 Een klant bereiken is eenvoudiger dan 'vroeger' k H 1 "Vroeger" hoor je dan, "vroeger was alles eenvoudiger". We horen vaak dat bedrijven of organisaties het lastig vinden om aan sluiting te houden bij hun doelgroep of bij de diverse nieuwe mediavormen. Ik begrijp dat wel, de ontwikkeling is ook snel gegaan en als mkb'er heb je wel meer aan je hoofd. De afgelopen jaren hebben veel bedrijven zich gericht op efficiëntie of überhaupt op overleven. Dan is Facebook of Twitter misschien niet direct je eerste prioriteit. Wij bestaan nu 15 jaar aldus Perry Kentin en het medialandschap is misschien wel 10 keer zo groot geworden. De snelheid van de communicatie is natuurlijk enorm toegenomen en dat zal voorlopig niet afnemen. De kunst is om gebruik te maken van de technologie en de werkzaamheden om reclame maken eenvoudig te houden. 'De klant' begeeft zich namelijk wel in al die mediavormen en is toch min of meer een beetje 'verwend' geraakt. Vooral de grote adverteerders hebben daarvoor gezorgd. "Nu bestellen, morgen in huis" is daar een goed voorbeeld van. ANNA WIE? Mooi is ook het voorbeeld van Anna Nooshin in ons Contacta programma, ik weet zeker dat het grootste gedeelte van de Contacta bezoeker dacht: Anna wie? Nu is Anna heel specifiek aanwezig op TV en YouTube en dat zorgt nog voor enige tradi tionele bekendheid, maar er zijn influencers (ja zo heten ze) voor specifieke onderwerpen en niemand weet dat ze bestaan, behalve een specifieke doelgroep. Vroeger las je dan een specialistisch magazine en dat kwam 1 keer per maand uit. Nu verschijnen er dagelijks nieuwe vlogs op YouTube, over de meest bijzondere dingen. Moet iedereen dan gaan vloggen? Nee, natuurlijk niet. Ik zie veel van dat soort acties voorbij komen op voornamelijk social media. Het grootste gedeelte van de vlogs is niet succesvol. Meestal doet de vlog zelfs af breuk aan een reputatie of organisatie. Vloggen is een echte professie, niet te onderschatten. IK MOET IETS MET GOOGLE Een andere veel gestelde vraag: "ik moet iets met Google. Kunnen jullie zorgen dat ik bovenaan kom te staan?". Goeie vraag na tuurlijk. Een goede score in Google is afhan kelijk van verschillende factoren. Daar moet je aan werken. Is het mogelijk? Jazeker. Afgelopen april hebben we samen met Google het event De Digitale Werkplaats georganiseerd. Superleuk om te doen. Google heeft een betaalde en onbetaalde vorm. Het sterkst is om beide optimaal te ge bruiken. LMG is officieel Google Partner en kan vrijwel alle vragen direct beantwoorden. Omdat het effect van je Google optimalisatie niet altijd per minuut zichtbaar is geven or ganisaties vaak te snel op of ze vinden het ingewikkeld. Wat mensen niet weten is dat ook Google een bedrijf is met structuur. Als je je verdiept in de structuur kun je dus succes hebben. Het is heerlijk om samen met bedrijven stap voor stap aan Google zicht baarheid te werken. Soms hebben kleine aanpassingen een groot effect en dat geeft dan weer extra voldoening. FACEBOOK? DAAR ZITTEN MIJN KLANTEN NIET OP! Nog een voorbeeld? "Facebook, dat doe ik vooral privé, daar zitten mijn klanten niet op." O nee? Hebben die klanten geen privé leven? "Ja, maar die kijken daar niet op." Dat is na tuurlijk niet waar. Alle klanten en doelgroepen zitten op Facebook. "Moet ik dan gewoon mijn aanbieding op facebook zetten?" Nee, Facebook heeft uitstekende mogelijkheden om te adverteren en de juiste doelgroepen vooraf heel zorgvuldig te selecteren. Voor slechts een fractie van het budget van de oude mediavormen. Veel bedrijven gebruiken die optie niet. Vroeger was je toch ook selectief in welk magazine of krant je ging adverteren? Het mooie van Facebook is dat je zelf eenvou dig die selecties kunt maken. Sterker nog, je kunt net als bij Google zien per dag, per uur hoe het met je advertentie(budget) gaat. Wil je lie ver niet meer adverteren dan zet je de adver tentie uit, wil je meer geef je extra budget in. Heerlijk toch? Ik denk dan: "was het altijd maar zo geweest." NIEMAND VERSLAAT EEN GOED IDEE Maar niet alleen geld is bepalend voor een goeie advertentie of campagne. Creatie is een versterkende factor, dat was zo en dat blijft zo. Een mooie of originele uiting doet mensen nog steeds verwonderen of lachen. Die kracht kun je niet meten. Op social me dia kan dat natuurlijk razendsnel gaan als iets 'geliked' wordt. In ons bureau kijken we daarom altijd naar online en offline vormge ving. Uitgangspunt is dat wij het liefst een bepaalde lijn of idee op alle mediavormen gebruiken. LEKKER APPEN "Stuur mij geen mails meer, gaf een klant laatst aan, stuur het ontwerp in de app." Natuurlijk opgevolgd met een smiley en een boks. Supersnel en simpel. Maar niet alleen voor snelle communicatie is appen geschikt, ook om contact te onderhouden of service te verlenen. Een appje als je auto klaar is, een appje als je pak klaar ligt of een appje bij vertraging of een bedankje. Simpel. WhatsApp zie je al op veel websites terug als optie voor contact. Klanten waarderen dat enorm. "Maar het is zoveel werk", hoor ik dan. Dan denk ik, vroeger moest je een brief sturen hoeveel werk was dat? Wat veel mensen niet weten is dat je WhatsApp ook via de computer kunt gebruiken, wel zo handig. De mix van middelen en media maken het succes van een campagne of contact met de klant. Nooit maar 1 factor. De kunst van ons als creatief bureau is om de expertises te kunnen vertalen naar duidelijke keuzes. Hopelijk komen we tijdens Contacta weer veel ondernemers tegen met mooie vragen. Daar kijken we als bureau echt naar uit. Geef ons die uitdaging. Bezoek LMG strategie+creatie op stand 101 tijdens Contacta.nl. strategie+creatie Q 0113 850 899 0 info@lmg.nl 0 lmg.nl (1) 06 52 02 03 38 /Imgstrategiecreatie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 75