II
CJmsical
8
Sterke presentatie van 'Strata of the Slow, Buried Trench'
De kernvraag die
de expositie van
Pinsky oproept
is: 'Scheppen
wij de wereld
of schept de
wereld ons?'
tentoonstelling zijn naam geeft.
Details van de grens van land en
water die in Zeeland gemaakt zou
den kunnen zijn. Ze komen echter
uit een reeks dia's van de buiten
gebieden van New York. Ik ontdek
dat de kramen in de Vleeshal lij
ken op stalletjes op een markt in
Mexico. Tbssen dat alles door foto's
van de graven en hertogen die in
nissen aan de buitenkant van het
stadhuis staan. Sommigen wijs,
andere machtswellustig en zelfs
wreed ogend.
Uit dit alles kun je verhalen des
tilleren. Voor mij staat daarin de
mens centraal. De wandschilde
ring kreeg de titel 'ARi Golem'
mee. Hij lijkt op de patronen die
het water in het strandzand kan
trekken. De vormen zijn ontleend
aan de chip van een van de eerste
Maria Pinsky laat zien
dat zij net als de
Golem en wij uit
materie zijn gemaakt
computers uit Israël met dezelfde
naam. Golem is een reusachtige fi
guur uit de Talmoed. Geschapen
door een rabbi, lijkend op een
mens. Zoals de mens een soort ge
mankeerde God is. De schildering
plaatst de mens tussen de natuur
(water en zand) en de techniek (de
computerchip). Zoals de rabbi de
Golem schiep, zo scheppen wij
onszelf en ons leven. Land win
nen, vissen, vee telen, handel drij
ven overzee. Oorlog voeren om
economische en ideologische re
denen. Wetten en regels ontwik
kelen, kennis verwerven. Materia
len transformeren. Een wereld
met machthebbers in hoofdrol.
Hun wil is wet. Soms gebruiken ze
die ten goede van de gemeen
schap. Vaak gericht op eigenbe
lang. Pinsky laat zien dat zij net als
de Golem en wij uit materie zijn
gemaakt. Dat zij ook beelden zijn
die zij van zichzelf (laten) maken,
maar dat kunnen doen omdat wij
die beelden mee vormen.
De tentoonstelling is een plaats
om in alle rust te ervaren dat dat
gene wat zich hier in Middelburg
jaren eeuwen geleden afspeelde,
deel uitmaakt van ontwikkelingen
overal ter wereld. De kernvraag die
deze tentoonstelling mij meegeeft
is: 'Scheppen wij de wereld of
schept de wereld ons?'.
De tentoonstelling van
Maria Pinsky (Mos
kou 1986) in de Vlees
hal is een van de
sterkste presentaties
die ik er ooit zag. Rijk qua vorm,
materiaalgebruik en betekenissen.
Optimaal gebruikmakend van de
ruimte zelf en de geschiedenis er
van.
Als je in de Vleeshal binnen
komt zie je aan het eind van de
ruimte een groot paneel met een
wandschildering in bruine tinten.
Langs de rechterwand staan meta
len constructies met kunst-vlees-
waren en grote munten van een
onbestemd materiaal. Langs de
linkerwand tien consoles. Ze lij
ken van steen, maar zijn gemaakt
van kunststof. De bovenzijde doet
denken aan zand dat door het zee
water gevormd is. Er liggen repli
ca's op van steekwapens die op
Amerikaanse luchthavens in be
slag zijn genomen. Ze herinneren
aan de messen die de slagers be
waarden in de nissen van de hal.
Aan de achterzijde van de wand
met de schildering toont Pinsky
een reeks dia's. Ik zie kaarten van
Zeeland, tekeningen van het stad
huis, afbeeldingen van oude regle
menten die de verkoop van vlees
moesten reguleren, de Zeeuwse
wandtapijten uit de tijd toen Mid
delburg nog was verbonden met
de zee via het Sloe, dat aan deze
The Bach Choir Orchestra of the Netherlands onder leiding van Pieter Jan Leusink
Profiteer nu van 35% vroegboekvoordeel en bestel vanaf 53,45*
0e^k-
Ga naar pzc.nl/klassiek
zaterdag 4 november 2017
Metalen constructies met kunst-vleeswaren vormen een onderdeel van de tentoonstelling 'Strata of the Slow, Buried Trench' van Maria
Pinsky in de Vleeshal in Middelburg.
T/m 17/12. Maria Pinsky. 'Strata
of the Slow, Buried Trench'.
Vleeshal, Markt, Middelburg.
Wo. t/m vr. 13.00 -17.00 uur. Za.
en zo. 11.00 -17.00 uur. Meer in
formatie op Vleeshal.nl
Nico Out
Maria Pinsky in de Vleeshal
Geniet in de decembermaand van een onvergetelijk kerstconcert met het beroemde Bach Choir Orchestra of
the Netherlands en pianist Jan Vayne, Van tedere muziek met melancholische klanken tot kerstklassiekers van
wereldberoemde componisten. Met solistische bijdragen van sopraan Olga Zinovieva en tenor Martinus Leusink weten
deze musici de ware kerstgedachte aan u over te brengen. Waant u zich even in een wereld zonder zorgen in een van
de historische kerken van Nederland of Concertgebouw Amsterdam.
is