II CJmsical 8 Sterke presentatie van 'Strata of the Slow, Buried Trench' De kernvraag die de expositie van Pinsky oproept is: 'Scheppen wij de wereld of schept de wereld ons?' tentoonstelling zijn naam geeft. Details van de grens van land en water die in Zeeland gemaakt zou den kunnen zijn. Ze komen echter uit een reeks dia's van de buiten gebieden van New York. Ik ontdek dat de kramen in de Vleeshal lij ken op stalletjes op een markt in Mexico. Tbssen dat alles door foto's van de graven en hertogen die in nissen aan de buitenkant van het stadhuis staan. Sommigen wijs, andere machtswellustig en zelfs wreed ogend. Uit dit alles kun je verhalen des tilleren. Voor mij staat daarin de mens centraal. De wandschilde ring kreeg de titel 'ARi Golem' mee. Hij lijkt op de patronen die het water in het strandzand kan trekken. De vormen zijn ontleend aan de chip van een van de eerste Maria Pinsky laat zien dat zij net als de Golem en wij uit materie zijn gemaakt computers uit Israël met dezelfde naam. Golem is een reusachtige fi guur uit de Talmoed. Geschapen door een rabbi, lijkend op een mens. Zoals de mens een soort ge mankeerde God is. De schildering plaatst de mens tussen de natuur (water en zand) en de techniek (de computerchip). Zoals de rabbi de Golem schiep, zo scheppen wij onszelf en ons leven. Land win nen, vissen, vee telen, handel drij ven overzee. Oorlog voeren om economische en ideologische re denen. Wetten en regels ontwik kelen, kennis verwerven. Materia len transformeren. Een wereld met machthebbers in hoofdrol. Hun wil is wet. Soms gebruiken ze die ten goede van de gemeen schap. Vaak gericht op eigenbe lang. Pinsky laat zien dat zij net als de Golem en wij uit materie zijn gemaakt. Dat zij ook beelden zijn die zij van zichzelf (laten) maken, maar dat kunnen doen omdat wij die beelden mee vormen. De tentoonstelling is een plaats om in alle rust te ervaren dat dat gene wat zich hier in Middelburg jaren eeuwen geleden afspeelde, deel uitmaakt van ontwikkelingen overal ter wereld. De kernvraag die deze tentoonstelling mij meegeeft is: 'Scheppen wij de wereld of schept de wereld ons?'. De tentoonstelling van Maria Pinsky (Mos kou 1986) in de Vlees hal is een van de sterkste presentaties die ik er ooit zag. Rijk qua vorm, materiaalgebruik en betekenissen. Optimaal gebruikmakend van de ruimte zelf en de geschiedenis er van. Als je in de Vleeshal binnen komt zie je aan het eind van de ruimte een groot paneel met een wandschildering in bruine tinten. Langs de rechterwand staan meta len constructies met kunst-vlees- waren en grote munten van een onbestemd materiaal. Langs de linkerwand tien consoles. Ze lij ken van steen, maar zijn gemaakt van kunststof. De bovenzijde doet denken aan zand dat door het zee water gevormd is. Er liggen repli ca's op van steekwapens die op Amerikaanse luchthavens in be slag zijn genomen. Ze herinneren aan de messen die de slagers be waarden in de nissen van de hal. Aan de achterzijde van de wand met de schildering toont Pinsky een reeks dia's. Ik zie kaarten van Zeeland, tekeningen van het stad huis, afbeeldingen van oude regle menten die de verkoop van vlees moesten reguleren, de Zeeuwse wandtapijten uit de tijd toen Mid delburg nog was verbonden met de zee via het Sloe, dat aan deze The Bach Choir Orchestra of the Netherlands onder leiding van Pieter Jan Leusink Profiteer nu van 35% vroegboekvoordeel en bestel vanaf 53,45* 0e^k- Ga naar pzc.nl/klassiek zaterdag 4 november 2017 Metalen constructies met kunst-vleeswaren vormen een onderdeel van de tentoonstelling 'Strata of the Slow, Buried Trench' van Maria Pinsky in de Vleeshal in Middelburg. T/m 17/12. Maria Pinsky. 'Strata of the Slow, Buried Trench'. Vleeshal, Markt, Middelburg. Wo. t/m vr. 13.00 -17.00 uur. Za. en zo. 11.00 -17.00 uur. Meer in formatie op Vleeshal.nl Nico Out Maria Pinsky in de Vleeshal Geniet in de decembermaand van een onvergetelijk kerstconcert met het beroemde Bach Choir Orchestra of the Netherlands en pianist Jan Vayne, Van tedere muziek met melancholische klanken tot kerstklassiekers van wereldberoemde componisten. Met solistische bijdragen van sopraan Olga Zinovieva en tenor Martinus Leusink weten deze musici de ware kerstgedachte aan u over te brengen. Waant u zich even in een wereld zonder zorgen in een van de historische kerken van Nederland of Concertgebouw Amsterdam. is

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 44