II
II
'Met extra geld
los je niets op'
Denktank gevuld met200Zeeuwen
3
Zelfs als je naast een post
woont, kan de ambulance
te laat komen
Die gehanteerde norm
van maximaal vijftien
minuten is discutabel
Extra geld? Meer ambulances? Henk
van Meer is er helder over. „Dat
lost in de praktijk helemaal niets
op. Alleen op papier."
Van Meer is als operationeel manager
van Witte Kruis verantwoordelijk voor
de ambulancezorg in Zeeland. Ondanks
de alarmerende conclusies van de Rijks
universiteit Groningen is met de situatie
in Zeeland volgens hem weinig mis.
Het onderzoek gaat ervan uit dat de
ambulances op hun posten staan. In de
praktijk zijn ze vaak onderweg. De
meldkamer stuurt de overige wagens tel
kens naar andere posities, om te zorgen
voor de beste spreiding. „Zelfs als je
naast een post woont, kan de ambulance
dus te laat komen."
„Soms is de vraag zo groot, dat we op
enkele momenten in een aantal gebie
den de 15 minuten niet halen", zegt Van
Meer. De gevallen waarin ambulances te
laat kwamen terwijl het echt nodig was,
zijn volgens hem spaarzaam. „Die gelui
den horen we eigenlijk maar zelden,
maar natuurlijk gebeurt het wel eens."
De norm van 15 minuten is 'discuta
bel', vindt hij. „Het aantal gevallen
waarin het echt nodig is, is heel klein.
Maar bij een hartstilstand telt juist elke
seconde. We doen ons stinkende best de
norm om in 95 procent van de spoedge
vallen op tijd te zijn, te halen. Daar wor
den we ook op afgerekend. Maar het
blijft een theoretisch verhaal."
Niet het aantal posten of ambulances,
maar het tekort aan gespecialiseerd per
soneel is de grootste zorg van Van Meer.
Dat maakt het lastig om de bezetting
rond te krijgen. „Bij ziekte moeten we
soms een auto schrappen."
Personeel lokken met hogere salaris
sen leidt volgens hem elders tot proble
men. „Dan trekken we de ziekenhuizen
leeg en hebben de intensive care, de ope
ratiekamers en de spoedeisende hulp
een megaprobleem. En bovendien, je
kunt er wel drie of vier ambulances bij
zetten, maar als de mensen maar één of
twee ritjes op een dag hebben, blijven ze
ook niet lang bij ons."
Van Meer ziet meer in andere maatre
gelen om de capaciteit optimaal te be
nutten. Zo verhuist de post in Goes vol
gend jaar naar een locatie vlak bij de
nieuwe afslag, zodat de wagens eerder op
de snelweg zitten.
Verder zorgen de huidige procedures
er nu nog voor dat relatief vaak een
spoedrit wordt ingezet. „We komen re
gelmatig bij mensen die echt geen
spoedvervoer of zelfs helemaal geen am
bulance nodig hebben. Die 'loze meldin
gen' leggen wel beslag op onze capaci
teit. Daar is de grootste winst te beha
len."
Witte Kruis biedt sinds kort vrijwilli
gers reanimatietrainingen aan. Bij een
reanimatie in hun buurt kan de meldka
mer hen oproepen. „Zij zijn vaak sneller
ter plaatse en kunnen eerste hulp verle
nen totdat de ambulance arriveert."
'Wat maakt en houdt Zeeland aan
trekkelijk en leefbaar? De provincie
wilde het gistermiddag horen van
de Zeeuwen zelf. Tweehonderd
mensen waren naar het Van der
Valkhotel in Middelburg gekomen
om ideeën te spuien en ervaringen
uit te wisselen op het gebied van
bereikbaarheid, zorg, cultuur,
jeugd, sport en de inrichting van de
ruimte.
Provinciaal bestuurder Harry van
der Maas haalde in zijn inleiding
een onderzoek aan dat heeft uitge
wezen dat Zeeland de beste provin
cie is om op te groeien. „Maar het
moet ook de beste provincie zijn
om te blijven. Laten we daarom
door de bril van jongeren kijken."
Econoom Herman Wijffels, oud
topman van de Rabobank, promi
nent CDA-lid en tegenwoordig
weer parttime inwoner van Zee
land, zette even later die bril op. Hij
herinnerde het gezelschap aan de
tijd dat hij als jongen voetbalde in
Zeeuws-Vlaanderen; toen elk dorp
genoeg jongens en mannen had om
elftallen op de been te brengen en
vrijwilligers om het gras te maaien
en de lijnen de trekken.
Tegenwoordig is dit door de
krimp allesbehalve vanzelfspre
kend. Toch is een sportvereniging
een middel om een gemeenschap
vitaal te houden. In de gemeente
Sluis hebben ze gezocht naar oplos-
Wat jullie hier
vandaag in Zeeland
doen is aan de maat
van de tijd
singen. Het sleutelwoord is samen
werking, zowel op sportief vlak als
op het gebied van beheer van de
velden en kleedkamers. Nico Scho
tanus en Jan Klaassen uit Oostburg
legden tijdens de workshop 'Jeugd
en sport' uit hoe de oprichting van
een corporatie (voor het beheer) en
samenvoeging (van elftallen) hel
pen bij het overeind houden van de
clubs. Vanzelf gaat dat niet. Er moet
vertrouwen gewonnen worden en
dat kost tijd. Houd koers en wees
geduldig is daarbij het devies.
In de grote Willem II-zaal liet een
groepje de fantasie de vrije loop
rond duurzaam vervoer. Een zon-
nebootje over het Kanaal door Wal
cheren? Of wat te denken van een
ouderwetse, maar duurzame trek
schuit? Een nieuwe veerboot met
een waterstofmotor?
„Wat jullie hier vandaag doen is
aan de maat van de tijd", vond
Wijffels van de manifestatie 'Aan
trekkelijk Zeeland op 1'. De al
machtige, alwetende en alles bepa
lende overheid bestaat volgens hem
niet meer. „Maar niet alle overhe
den en grote bedrijven staan in de
stand die bij deze tijd hoort. Het
mentale systeem van de mensen
die daar werken moet worden gere-
set van de 20e naar de 21e eeuw."
Goed opgeleide burgers willen
individuele keuzes maken of het nu
gaat om energie, zorg of voeding.
Wijffels noemde het voorbeeld van
energiecorporaties die als padden
stoelen uit de grond schieten.
Alle ideeën, rijp en groen, belan
den bij het provinciale 'navigatie-
team' dat bij de uitvoering van de
kansrijke initiatieven wil helpen.
Het team heeft politiek de wind
mee. In het regeerakkoord wordt de
leefbaarheid van de landelijke en
krimpgebieden genoemd en er
wordt ook geld voor vrijgemaakt.
donderdag 2 november 2017
ambulance wel op tijd?
-Henk van Meer,
Witte Kruis
-Henk van Meer,
Witte Kruis
Tweehonderd mensen dachten
gisteren na over hoe het aan
trekkelijk wonen en werken blijft
in Zeeland.
Theo Giele
Middelburg
- Herman Wijffels, econoom