II II 'Met extra geld los je niets op' Denktank gevuld met200Zeeuwen 3 Zelfs als je naast een post woont, kan de ambulance te laat komen Die gehanteerde norm van maximaal vijftien minuten is discutabel Extra geld? Meer ambulances? Henk van Meer is er helder over. „Dat lost in de praktijk helemaal niets op. Alleen op papier." Van Meer is als operationeel manager van Witte Kruis verantwoordelijk voor de ambulancezorg in Zeeland. Ondanks de alarmerende conclusies van de Rijks universiteit Groningen is met de situatie in Zeeland volgens hem weinig mis. Het onderzoek gaat ervan uit dat de ambulances op hun posten staan. In de praktijk zijn ze vaak onderweg. De meldkamer stuurt de overige wagens tel kens naar andere posities, om te zorgen voor de beste spreiding. „Zelfs als je naast een post woont, kan de ambulance dus te laat komen." „Soms is de vraag zo groot, dat we op enkele momenten in een aantal gebie den de 15 minuten niet halen", zegt Van Meer. De gevallen waarin ambulances te laat kwamen terwijl het echt nodig was, zijn volgens hem spaarzaam. „Die gelui den horen we eigenlijk maar zelden, maar natuurlijk gebeurt het wel eens." De norm van 15 minuten is 'discuta bel', vindt hij. „Het aantal gevallen waarin het echt nodig is, is heel klein. Maar bij een hartstilstand telt juist elke seconde. We doen ons stinkende best de norm om in 95 procent van de spoedge vallen op tijd te zijn, te halen. Daar wor den we ook op afgerekend. Maar het blijft een theoretisch verhaal." Niet het aantal posten of ambulances, maar het tekort aan gespecialiseerd per soneel is de grootste zorg van Van Meer. Dat maakt het lastig om de bezetting rond te krijgen. „Bij ziekte moeten we soms een auto schrappen." Personeel lokken met hogere salaris sen leidt volgens hem elders tot proble men. „Dan trekken we de ziekenhuizen leeg en hebben de intensive care, de ope ratiekamers en de spoedeisende hulp een megaprobleem. En bovendien, je kunt er wel drie of vier ambulances bij zetten, maar als de mensen maar één of twee ritjes op een dag hebben, blijven ze ook niet lang bij ons." Van Meer ziet meer in andere maatre gelen om de capaciteit optimaal te be nutten. Zo verhuist de post in Goes vol gend jaar naar een locatie vlak bij de nieuwe afslag, zodat de wagens eerder op de snelweg zitten. Verder zorgen de huidige procedures er nu nog voor dat relatief vaak een spoedrit wordt ingezet. „We komen re gelmatig bij mensen die echt geen spoedvervoer of zelfs helemaal geen am bulance nodig hebben. Die 'loze meldin gen' leggen wel beslag op onze capaci teit. Daar is de grootste winst te beha len." Witte Kruis biedt sinds kort vrijwilli gers reanimatietrainingen aan. Bij een reanimatie in hun buurt kan de meldka mer hen oproepen. „Zij zijn vaak sneller ter plaatse en kunnen eerste hulp verle nen totdat de ambulance arriveert." 'Wat maakt en houdt Zeeland aan trekkelijk en leefbaar? De provincie wilde het gistermiddag horen van de Zeeuwen zelf. Tweehonderd mensen waren naar het Van der Valkhotel in Middelburg gekomen om ideeën te spuien en ervaringen uit te wisselen op het gebied van bereikbaarheid, zorg, cultuur, jeugd, sport en de inrichting van de ruimte. Provinciaal bestuurder Harry van der Maas haalde in zijn inleiding een onderzoek aan dat heeft uitge wezen dat Zeeland de beste provin cie is om op te groeien. „Maar het moet ook de beste provincie zijn om te blijven. Laten we daarom door de bril van jongeren kijken." Econoom Herman Wijffels, oud topman van de Rabobank, promi nent CDA-lid en tegenwoordig weer parttime inwoner van Zee land, zette even later die bril op. Hij herinnerde het gezelschap aan de tijd dat hij als jongen voetbalde in Zeeuws-Vlaanderen; toen elk dorp genoeg jongens en mannen had om elftallen op de been te brengen en vrijwilligers om het gras te maaien en de lijnen de trekken. Tegenwoordig is dit door de krimp allesbehalve vanzelfspre kend. Toch is een sportvereniging een middel om een gemeenschap vitaal te houden. In de gemeente Sluis hebben ze gezocht naar oplos- Wat jullie hier vandaag in Zeeland doen is aan de maat van de tijd singen. Het sleutelwoord is samen werking, zowel op sportief vlak als op het gebied van beheer van de velden en kleedkamers. Nico Scho tanus en Jan Klaassen uit Oostburg legden tijdens de workshop 'Jeugd en sport' uit hoe de oprichting van een corporatie (voor het beheer) en samenvoeging (van elftallen) hel pen bij het overeind houden van de clubs. Vanzelf gaat dat niet. Er moet vertrouwen gewonnen worden en dat kost tijd. Houd koers en wees geduldig is daarbij het devies. In de grote Willem II-zaal liet een groepje de fantasie de vrije loop rond duurzaam vervoer. Een zon- nebootje over het Kanaal door Wal cheren? Of wat te denken van een ouderwetse, maar duurzame trek schuit? Een nieuwe veerboot met een waterstofmotor? „Wat jullie hier vandaag doen is aan de maat van de tijd", vond Wijffels van de manifestatie 'Aan trekkelijk Zeeland op 1'. De al machtige, alwetende en alles bepa lende overheid bestaat volgens hem niet meer. „Maar niet alle overhe den en grote bedrijven staan in de stand die bij deze tijd hoort. Het mentale systeem van de mensen die daar werken moet worden gere- set van de 20e naar de 21e eeuw." Goed opgeleide burgers willen individuele keuzes maken of het nu gaat om energie, zorg of voeding. Wijffels noemde het voorbeeld van energiecorporaties die als padden stoelen uit de grond schieten. Alle ideeën, rijp en groen, belan den bij het provinciale 'navigatie- team' dat bij de uitvoering van de kansrijke initiatieven wil helpen. Het team heeft politiek de wind mee. In het regeerakkoord wordt de leefbaarheid van de landelijke en krimpgebieden genoemd en er wordt ook geld voor vrijgemaakt. donderdag 2 november 2017 ambulance wel op tijd? -Henk van Meer, Witte Kruis -Henk van Meer, Witte Kruis Tweehonderd mensen dachten gisteren na over hoe het aan trekkelijk wonen en werken blijft in Zeeland. Theo Giele Middelburg - Herman Wijffels, econoom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 31