ZEELAND GEBOEKT M Meedogenloze strijd in jong Argentinië Gedichten om even bij jezelf te komen Wolkers' zomer in Zeeland 21 Zeeuwse ondernemers richtten eind achttiende eeuw een speciale rederij op voor de vaart op kolonie Essequebo. Een laatste oprisping van Zeeuwse strijdlust. y\-= We hebben ons als Zeeuwen er bij neergelegd. Voor de grote ontwikkelingen, de levendig heid en de drukte moet je in de Randstad zijn. In Holland, inderdaad. Er zijn tijden geweest dat Zeeland net zo hard op de trom sloeg als Amsterdam. Probeerde te slaan, in elk geval. Daarvoor moeten we wel een stukje terug in de geschie denis, naar de periode voor 1800. Het nieuwe boek van (maritiem) historicus Ruud Paesie in Middelburg legt een stukje van de Zeeuwse strijdvaardigheid bloot. 'So ciëteit van Essequebo' heet de nieuwe uitgave. De ondertitel: 'Op- en ondergang van een co öperatieve scheepvaartonderneming, 1771- 1788'. Paesie beschrijft hoe de Zeeuwen eind achttiende eeuw een rederij oprichtten, die vooral bedoeld was om Amsterdamse concur rentie het hoofd te bieden. Essequebo was een Zeeuwse kolonie op de noordkust van Zuid-Amerika waar nu Guyana is, westelijk van Suriname. Halverwege de achttiende eeuw nam in Europa de vraag naar suiker, cacao en katoen sterk toe en werden er veel nieuwe plantages gesticht. Nadat Hol landse ondernemers zich over Suriname had den ontfermd, lieten ze ook hun oog vallen op de nog te ontwikkelen vruchtbare gronden langs de rivier de Essequebo. Vanaf 1750 voer den beide provincies een keiharde strijd: de Zeeuwse kamer van de West-Indische Com pagnie (WIC) hield vast aan haar al lang be staand alleenrecht op de afgifte van handels passen voor de kolonie, de Hollanders wilden daarvan af. Omdat beide partijen er niet uit kwamen, werd stadhouder Willem V ge vraagd te bemiddelen. Die besliste in 1770 in het nadeel van de Zeeuwen, de 'actens van permissie' voor Essequebo zouden ook in Hol land verstrekt mogen worden. Paesie schrijft: „Een Zeeuws antwoord kon niet lang uitblij ven. Bevreesd dat de vaart op Essequebo zich onherroepelijk naar Holland zou verplaatsen, staken Middelburgse kooplieden de koppen bij elkaar. Met grote voortvarendheid gin gen zij aan de slag en op 28 januari 1771 kon men zich in Middelburg laten inschrijven in een 'Police van inteekening tot het opregten eener Societeyt ter Navigatie op Esse quebo en annexe Rivieren'." De Sociëteit bracht zeven fregatten in de vaart voor het personen- en vrachtverkeer tussen Zeeland en de kolonie. Ongeveer hon derdtachtig koop- en ambachtslieden, make laars en handelshuizen in Zeeland brachten 320.000 gulden aan kapitaal in. Het was niet meteen een financiële belegging, aldus Paesie, maar veel meer een middel om voorrang te krijgen bij de levering van producten. Hij noemt de Sociëteit een 'professionele rederij', die haar tijd ver vooruit was. Alleen was de concurrentie zo hevig, dat er vrijwel uitsluitend rode cijfers werden geschreven. In 1788 viel het besluit tot liquidatie. De strijd met Holland was definitief verloren. Johan Guillaume (1946) uit Middelburg was stuurman op de grote handelsvaart en werkte als consultant en trainer in de maritieme industrie. Door bezoeken aan Chili en Argentinië werd hij verliefd op die landen. In 2015 presenteerde hij zijn de buutroman 'Atacama', die aan het begin van de 20ste eeuw in Chili speelt. Nu is zijn tweede roman in druk verschenen: 'Patagonia'. Een lijvig werk, 520 pagina's, uit gegeven in eigen beheer. Het ver haal speelt zich afin het nog jonge Argentinië in de roerige periode 1874-1922. Hoofdpersoon Marcelo Martinez lijdt schip breuk op de kust van het onherbergzame Patagonië. Daar maakt hij ken nis met de oor spronkelijke bewoners, die door groot grondbezitters van hun land worden verdreven. Hij richt een rederij op, waarmee hij redelijk succes heeft. Tot hij in conflict komt met de rijkste grondeige naar van Patagonië. Guillaume noemt Patagonië 'een groots en hard land met een lange geschiedenis van strijd en onderdrukking'. Ria Kornelis is geboren in Vlissingen (1962) en woont daar samen met haar vrouw Mariet. Ze schrijft al meer dan veertig jaar gedichten. Ze noemt het „een mooie manier om even bij jezelf te komen. Ook wat er verder weg in de wereld gebeurt, of dichtbij huis, kan worden verwoord in een ge dicht." Een selectie van haar gedichten publiceert ze nu in 'Als de wind is gaan liggen'. „Die gedichten heb ben mijn leven nog meer ver rijkt", zegt de auteur. Over haar boek meldt ze: „Het leven is stormen doorstaan, het leven is ook als een zacht briesje. Soms moet je heel veel obstakels verslaan, soms win je, soms ver lies je. Dit boek zal je herkenning geven en troost, Laten we samen vooruitkijken. Reis mee, en laat de inhoud je verrijken." De bundel is uitgegeven bij BoekScout, 82 pagina's, 16,99 euro. Zeeuwse schrijvers Zomer in Zeeland, de zomer van 1947. 'Wat is het land schap daar mooi, en wat zijn we een aardige, kleine dorpen doorgekomen met intieme stijl volle kerkjes.' Jan Wolkers, want hij is de schrijver van deze regels, kijkt zijn ogen uit. Jan Wolkers, dat is natuurlijk vooral Oegstgeest, maar ook een beetje Zeeland, blijkt uit 'Het litte ken van de dood', de prachtige bio grafie door Onno Blom. Eerder in 1947 was Wolkers door zijn vader het huis uitgezet. Voor hij het wist, was hij volgens zijn biograaf'op weg naar twee Zeeuwse meisjes'. Tussen hem en een 1 van de meisjes, Maria de Roo, sprong de vonk meteen I over. Ze was eerder de vriendin ONNO BLOM van Hans Warren ge weest, tot Wolkers' genoegen: 'Hij heeft bij haar liefde aangekweekt voor literatuur en poëzie, voor de fauna en flora van Zeeland.' Maria is afkomstig uit een wel gesteld gezin, haar ouders be woonden een pand aan de Kreu- kelmarkt in Goes en bezaten va kantiehuisje 'De Hut' nabij Oost- kapelle. Pasen 1947 komt Wolkers voor het eerst op bezoek bij de ou ders van Maria. Hemelvaart van hetzelfde jaar gingen die bezorgd naar het nog ongehuwde paar, Ma ria was zwanger. Vader de Roo biedt, uiteindelijk dankbaar aan vaarde, financiële hulp. Er volgen Zeeuwse reisjes, vroeger en ook la ter, wanneer Maria al door andere vrouwen is opgevolgd. Jan Wolkers was naast schrijver ook beeldhouwer. De indringend ste getuigenis van zijn band met Zeeland is het 'watersnoodmonu ment', in 1957 geplaatst bij de Jo- hanneskerk in Kruiningen. Een vrouw op de vlucht, gehuld in een deken, onder die deken het handje van een dood kind. Een herinnering aan het drama van 1 februari 1953, maar ook een herinnering aan het grote drama uit het leven van Maria de Roo en Jan Wolkers dat in 1951 geschiedde. Misschien was het al voorspeld tijdens die ogenschijnlijk zorge loze zomer in Zeeland. Het paar had een nachtwandeling gemaakt door de bossen van Domburg, maar was geschrokken terugge keerd door het krijsen van een uil, door oerangst voor de natuur: 'dat alles volstrekt eenzaam is en hul peloos.' maandag 30 oktober 2017 PC Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers Vuist tegen Amsterdam Jan van Damme Het fregatschip Essequebo Soci ëteit, geschilderd door Engel Hoogerheyden. Uit de collectie van het Nederlands Scheepvaart Museum Amsterdam. A Monogram van de 'Sociëteyt ter Navigatie op Essequebo en annexe Rivieren' (SvE), 1771. Ruud Paesie, (maritiem) histo ricus Ruud Paesie: Sociëteit van Essequebo - Uitgeverij Den Boer De Ruiter, 164 pa gina's, 17,50 euro. Presentatie vrijdag 3 no vember om 16.00 uur in boekhandel De Drvkkery in Middelburg. Mario Molegraaf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21