c 1 rm Scholen moeten energieneutraal IE WEEK 7 Geschenk door Freek de Jonge 0 DAG VAN DE DIALOOG MOBILITEIT Dorpen zonder voorzieningen, een vergrijzende bevolking en een milieu probleem. Het kan geen kwaad plannen uit te knobbelen voor het vervoer op het eiland. SS VAN HET 0\KEENZtf^p Zonder auto comfortabel op een dorpje wonen? Dat lijkt een mission impossible. Of niet? Want wat nu als er een deel auto staat? Of als de buurtbus als ver bindingsbus functioneert? Mobiliteit gaat iedereen op Schouwen-Duiveland aan. Wie wil kan meepraten, ideeën opperen, plannen smeden en contac ten leggen. De Dag van de Dialoog, maandag 6 november bij De Zuidhoek in Zierikzee, is gewijd aan mobili teit. Vier ondernemers en inwoners zetten hun initiatieven uiteen. I99ILMÜ li'A'h ffi 111 25 0KT T/M5N0V CADEAU BIJ AAN KOOP VAN TEN MINSTE€15,-AAN BOEKEN De gemeenteraad van Schouwen- Duiveland is akkoord met ruim 14 miljoen voor nieuwe huisvesting van het Schouwse basisonder wijs. Daar kwam gisteravond nog de eis bij dat nieuwbouw of reno vatie een school moet opleveren die evenveel energie produceert dan ze gebruikt. De raad wilde ook nog voor de begrotingsvergade ring weten wat dat extra gaat kos ten. Onderwijswethouder Jacque line van Burg reageerde geïrri teerd: „Volgens mij zijn wij toch al lang bezig met dit huisvesting plan. En opeens komt u met deze motie, waarbij u ook nog eens voor 6 november de financiële aspecten wil weten. Nou, dat gaat dus niet lukken." Daarop besloten de indieners van de motie - CDA, Christen- Unie, LSD en de WD - de termijn aan te passen. De wethouder mag te zijner tijd en per school aange ven wat de maatregelen kosten. Maar Van Burg dwong nog een aanpassing af. Ze mag met de schoolbesturen onderhandelen over een bijdrage in de extra kos ten. Verder wil de Christenunie de huisvestingsplannen anders fi nancieren. De partij doet in de be grotingsbehandeling een voorstel. vrijdag 27 oktober 2017 Op nieuwe manieren het eiland over Esme Soesman Tijdens de Dag van de Dialoog wordt via een bepaalde gesprekstechniek met elkaar over mobiliteit op Schou wen-Duiveland gesproken. Vanaf 19.30 uur. Informatie en aanmelding via: dialoognetwerkschouwen-duive- land.nl ELEKTRISCHE DEELAUTO WERKLOOSHEIDSPROJECT Zelf heeft Sjoerd de Jongh van Y- Logic een elektrische deelauto bij een bedrijfsverzamelgebouw in Vlissingen staan. Daar maken een stuk of tien mensen gebruik van; de één vaak, de ander slechts een enkele keer. Angst om er naast te grijpen? De Jongh is daar simpel in. Wil je 100 procent garantie op een auto, dan koop je er één en zet die voor je deur. „Dat kost je 200 tot 300 euro in de maand, ook als je 'm niet gebruikt. En dan moet je eens kijken: hoe vaak ge bruik je 'm nu écht? Daar komt bij: hoe meer volume je creëert, dus bijvoorbeeld tien auto's op hon derd mensen, hoe kleiner de kans dat je ernaast grijpt." Zomaar een deelauto op elk dorp dumpen, is geen goed idee. „Je hebt iemand nodig die er mee wil leuren, er achteraan wil jagen, die er voor gaat." Zulke mensen hoopt De Jongh bij de Dialoog te treffen, want hij ziet kansen. „Als je in een wijk of dorp kijkt hoeveel auto's er stil staan, dan kun je met elkaar economisch gezien tussen een half miljoen en een miljoen euro per jaar besparen. Dat is potentie." Een elektrische auto waarmee bewoners van de Duinen in Burgh-Haamstede zich naar su permarkt, markt of andere leuke dingen kunnen laten vervoeren. Met iemand achter het stuur die al een tijdje in de bijstand zit en door EWSD (Energie Werkt Schouwen-Duiveland) wordt op geleid tot taxichauffeur. „Er wordt heel veel gebruik van gemaakt", zegt Willem van Zalm van EWSD over dit al lopende project. Plus punten te over. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kun nen aan de slag en worden ge schoold. En mensen uit de Duinen kunnen op pad, met een chauf feur die fungeert als buddy. Dat zou op meer plekken van de grond moeten worden getild, maar: „Het is moeilijk om aan ge schikte mensen te komen en aan begeleiding. We willen uitbreiden maar dan moeten we het anders onderbrengen. Daar moeten we over brainstormen met elkaar. Misschien valt er een combinatie met vrijwilligers te maken bijvoor beeld. Dan is het twee keer soci aal." Imad Saidi en Ben Dubbeld brengen bewoners van de Duinen rond met de taxi van EWSD. Een goed lopend project, de taxi zit praktisch altijd vol. Maar om het project verder uit te bouwen, zijn nieuwe impulsen nodig, foto dirk-jan gjeltema MOBILITEIT IN DE WIJK De Zuidhoek zit al op vele manieren in de wijk: met een schoonmaakdienst, klussendienst en sinds kort ook - in en om Zierik zee - met het rondbrengen van maaltijden. Nog een stap verder is het project persoonlijke dienstverlening in de wijk. „We willen niet alleen producten en diensten in een wijk brengen, maar ook zorgen voor mobiliteit waarmee mensen de wijk uit kunnen. Dus ergens naar toe kunnen worden gebracht waar voorzieningen zijn die mensen niet in hun eigen dorp hebben", schetst Jos Rijk van de Zuidhoek. Door vervoersstromen - bij voorkeur energievriendelijk - te combi neren, schep je mogelijkheden. Rijk hoopt op een soort community met Schouwen-Duivelandse partners die daar allemaal de schouders onder zetten: ondernemers, maatschappelijke organisaties, onderwijs en overheid. „Ik hoop dat steeds meer partners meedenken. Dit is iets dat zich stapje voor stapje moet ontwik kelen. Je kunt wel groot denken miss chien, maar je moet klein beginnen." VERBINDINGSBUS Met verbazing ziet Theo Hoets, inwoner van Dreischor, schamel gevulde buurtbussen door de dorpen trekken. Dat kan veel beter, is hij van mening. De buurtbus zou een verbindings bus moeten zijn. „Niet alleen tussen verschillende plekken, maar ook tussen mensen. Ik vind dat we met z'n allen moeten proberen de buurtbus meer waarde te geven. De bus moet écht onderdeel worden van onze dagelijkse mobiliteit." Dat dat nu nog niet zo is, heeft vol gens Hoets onder meer te maken met onbekendheid. En met drempelvrees. Hij pleit voor goed onderzoek naar de groot ste drempels. „En dan moeten we kijken hoe we die er uit kun nen halen." Een voorzetje: goede (gewenste) verbindingen, meer flexibiliteit en een ruimere dienstregeling. Hij hoopt dat de Dialoog ideeën oplevert om door te groeien naar een 'buurt bus nieuwe stijl'. w Nieuwe en gerenoveerde schoolgebouwen moeten ener gieneutraal zijn. Dat wil de ge meenteraad. Ton van den Nouweland Zierikzee

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 60