c
1
rm
Scholen moeten energieneutraal
IE WEEK
7
Geschenk door
Freek de Jonge
0
DAG VAN DE DIALOOG MOBILITEIT
Dorpen zonder voorzieningen, een
vergrijzende bevolking en een milieu
probleem. Het kan geen kwaad plannen uit te
knobbelen voor het vervoer op het eiland.
SS VAN HET
0\KEENZtf^p
Zonder auto comfortabel op
een dorpje wonen? Dat lijkt
een mission impossible. Of niet?
Want wat nu als er een deel
auto staat? Of als de buurtbus als ver
bindingsbus functioneert? Mobiliteit
gaat iedereen op Schouwen-Duiveland
aan. Wie wil kan meepraten, ideeën
opperen, plannen smeden en contac
ten leggen. De Dag van de Dialoog,
maandag 6 november bij De Zuidhoek
in Zierikzee, is gewijd aan mobili
teit. Vier ondernemers en inwoners
zetten hun initiatieven uiteen.
I99ILMÜ
li'A'h
ffi
111
25 0KT T/M5N0V
CADEAU BIJ AAN KOOP VAN
TEN MINSTE€15,-AAN BOEKEN
De gemeenteraad van Schouwen-
Duiveland is akkoord met ruim 14
miljoen voor nieuwe huisvesting
van het Schouwse basisonder
wijs. Daar kwam gisteravond nog
de eis bij dat nieuwbouw of reno
vatie een school moet opleveren
die evenveel energie produceert
dan ze gebruikt. De raad wilde ook
nog voor de begrotingsvergade
ring weten wat dat extra gaat kos
ten. Onderwijswethouder Jacque
line van Burg reageerde geïrri
teerd: „Volgens mij zijn wij toch al
lang bezig met dit huisvesting
plan. En opeens komt u met deze
motie, waarbij u ook nog eens voor
6 november de financiële aspecten
wil weten. Nou, dat gaat dus niet
lukken."
Daarop besloten de indieners
van de motie - CDA, Christen-
Unie, LSD en de WD - de termijn
aan te passen. De wethouder mag
te zijner tijd en per school aange
ven wat de maatregelen kosten.
Maar Van Burg dwong nog een
aanpassing af. Ze mag met de
schoolbesturen onderhandelen
over een bijdrage in de extra kos
ten. Verder wil de Christenunie
de huisvestingsplannen anders fi
nancieren. De partij doet in de be
grotingsbehandeling een voorstel.
vrijdag 27 oktober 2017
Op nieuwe manieren het eiland over
Esme Soesman
Tijdens de Dag van de Dialoog wordt
via een bepaalde gesprekstechniek
met elkaar over mobiliteit op Schou
wen-Duiveland gesproken. Vanaf
19.30 uur. Informatie en aanmelding
via: dialoognetwerkschouwen-duive-
land.nl
ELEKTRISCHE DEELAUTO WERKLOOSHEIDSPROJECT
Zelf heeft Sjoerd de Jongh van Y-
Logic een elektrische deelauto bij
een bedrijfsverzamelgebouw in
Vlissingen staan. Daar maken een
stuk of tien mensen gebruik van;
de één vaak, de ander slechts een
enkele keer. Angst om er naast te
grijpen? De Jongh is daar simpel
in. Wil je 100 procent garantie op
een auto, dan koop je er één en
zet die voor je deur. „Dat kost je
200 tot 300 euro in de maand,
ook als je 'm niet gebruikt. En dan
moet je eens kijken: hoe vaak ge
bruik je 'm nu écht? Daar komt bij:
hoe meer volume je creëert, dus
bijvoorbeeld tien auto's op hon
derd mensen, hoe kleiner de kans
dat je ernaast grijpt." Zomaar een
deelauto op elk dorp dumpen, is
geen goed idee. „Je hebt iemand
nodig die er mee wil leuren, er
achteraan wil jagen, die er voor
gaat." Zulke mensen hoopt De
Jongh bij de Dialoog te treffen,
want hij ziet kansen. „Als je in een
wijk of dorp kijkt hoeveel auto's er
stil staan, dan kun je met elkaar
economisch gezien tussen een
half miljoen en een miljoen euro
per jaar besparen. Dat is potentie."
Een elektrische auto waarmee
bewoners van de Duinen in
Burgh-Haamstede zich naar su
permarkt, markt of andere leuke
dingen kunnen laten vervoeren.
Met iemand achter het stuur die
al een tijdje in de bijstand zit en
door EWSD (Energie Werkt
Schouwen-Duiveland) wordt op
geleid tot taxichauffeur. „Er wordt
heel veel gebruik van gemaakt",
zegt Willem van Zalm van EWSD
over dit al lopende project. Plus
punten te over. Mensen met een
afstand tot de arbeidsmarkt kun
nen aan de slag en worden ge
schoold. En mensen uit de Duinen
kunnen op pad, met een chauf
feur die fungeert als buddy. Dat
zou op meer plekken van de
grond moeten worden getild,
maar: „Het is moeilijk om aan ge
schikte mensen te komen en aan
begeleiding. We willen uitbreiden
maar dan moeten we het anders
onderbrengen. Daar moeten we
over brainstormen met elkaar.
Misschien valt er een combinatie
met vrijwilligers te maken bijvoor
beeld. Dan is het twee keer soci
aal."
Imad Saidi en Ben Dubbeld brengen bewoners van de Duinen rond met de taxi van EWSD. Een
goed lopend project, de taxi zit praktisch altijd vol. Maar om het project verder uit te bouwen,
zijn nieuwe impulsen nodig, foto dirk-jan gjeltema
MOBILITEIT IN DE WIJK
De Zuidhoek zit al op vele manieren
in de wijk: met een schoonmaakdienst,
klussendienst en sinds kort ook - in en om Zierik
zee - met het rondbrengen van maaltijden. Nog een
stap verder is het project persoonlijke dienstverlening in
de wijk. „We willen niet alleen producten en diensten in een
wijk brengen, maar ook zorgen voor mobiliteit waarmee
mensen de wijk uit kunnen. Dus ergens naar toe kunnen
worden gebracht waar voorzieningen zijn die mensen niet in
hun eigen dorp hebben", schetst Jos Rijk van de Zuidhoek. Door
vervoersstromen - bij voorkeur energievriendelijk - te combi
neren, schep je mogelijkheden. Rijk hoopt op een soort
community met Schouwen-Duivelandse partners die daar
allemaal de schouders onder zetten: ondernemers,
maatschappelijke organisaties, onderwijs en overheid.
„Ik hoop dat steeds meer partners meedenken. Dit
is iets dat zich stapje voor stapje moet ontwik
kelen. Je kunt wel groot denken miss
chien, maar je moet klein
beginnen."
VERBINDINGSBUS
Met verbazing ziet Theo Hoets,
inwoner van Dreischor, schamel
gevulde buurtbussen door de
dorpen trekken. Dat kan veel
beter, is hij van mening. De
buurtbus zou een verbindings
bus moeten zijn. „Niet alleen
tussen verschillende plekken,
maar ook tussen mensen. Ik
vind dat we met z'n allen moeten
proberen de buurtbus meer
waarde te geven. De bus moet
écht onderdeel worden van
onze dagelijkse mobiliteit." Dat
dat nu nog niet zo is, heeft vol
gens Hoets onder meer te
maken met onbekendheid. En
met drempelvrees. Hij pleit voor
goed onderzoek naar de groot
ste drempels. „En dan moeten
we kijken hoe we die er uit kun
nen halen." Een voorzetje:
goede (gewenste) verbindingen,
meer flexibiliteit en een ruimere
dienstregeling. Hij hoopt dat de
Dialoog ideeën oplevert om
door te groeien naar een 'buurt
bus nieuwe stijl'.
w
Nieuwe en gerenoveerde
schoolgebouwen moeten ener
gieneutraal zijn. Dat wil de ge
meenteraad.
Ton van den Nouweland
Zierikzee