Geld voor restauratie Keenesluis 1 14 ZEELANI Het wordt steeds drukker in de sluizen, vierde kolk is nodig Over drie tot acht jaar kan de aanleg vierde sluis voor de beroepsvaart beginnen, denkt adviseur van Rijkswaterstaat. m zv A Is 5-jarig jochie was hij er bij toen konin- gin Juliana op 3 no- t A vember 1967 de eerste A J^twee kolken van de Volkeraksluizen tussen het Hol- landsch Diep en het Volkerak bij Willemstad in gebruik stelde. Het binnenvaartobject heeft hem sindsdien niet meer losgelaten. Henk van de Heuvel (55) is nu adviseur van Rijkswaterstaat. Hij houdt zich bezig met de water staatkundige ontwikkelingen in onze regio en dus ook met het be heer van de sluizen bij Willem stad. Gisteren sprak Van de Heuvel tijdens de elfde Nationale Sluizen- dag van de stichting Historische Sluizen en Stuwen Nederland, die plaatsvond in een feesttent bij ge noemd sluizencomplex. De sluizen zijn een gevolg van het Verdrag van Londen uit 1839 over de Belgische onafhankelijk heid (van Nederland). Daarin is bepaald dat Nederland de toegang tot de haven van Antwerpen via de Westerschelde zou garanderen. En dat er altijd een open vaarweg is van Antwerpen naar Rotterdam en Duitsland. Toen in het Deltaplan werd op genomen dat er een dam moest komen in het Volkerak dreigde de afsluiting van deze route. Door er sluizen in te leggen kon de verbin- Op basis van de vervoerscijfers zijn de sluizen de grootste ter wereld ding worden gehandhaafd. Dat be sluit is in 1963 genomen. Vier jaar later zijn de eerste twee kolken in gebruik genomen. „In 1967 was er al behoefte aan optimale veiligheid", vertelde Van de Heuvel. Die kon niet worden bereikt omdat de beroepsvaart en de jachten van dezelfde sluizen ge bruik moesten maken. Bovendien bevond zich een bellenscherm in de sluis. Dat is een gordijn van luchtbellen dat voorkwam dat het zoete en zoute water vermengden. De jachtjes werden in dat bellen- scherm alle kanten op gegooid. Dus werden de Volkeraksluizen langzaam uitgebreid tot wat het complex nu is. Er kwam een derde kolk van 330 meter voor de be roepsvaart en een aparte sluis van 135 meter voor de recreatievaart. Daarnaast zijn er vier inlaatwer- ken. Als die open staan kan over tollig water worden afgevoerd naar het Volkerak-Zoommeer en wor den overstromingen in het Hol- landsch Diep en het Haringvliet voorkomen. Jaarlijks passeren zo'n 100.000 binnenvaartschepen en 40.000 re creatievaartuigen de sluizen. De beroepsvaart brengt elk jaar onge veer 240 miljoen ton goederen door de sluizen, ofwel 240.000.000.000 kilogram. „Als die in vrachtwagens zouden wor den getransporteerd, zou er een file ontstaan die 3,6 keer de wereld rond gaat", verhaalde Van de Heu vel. Op basis van deze cijfers zijn de sluizen nog steeds de grootste ter wereld. De schepen worden groter en het worden er steeds meer. De wachttijden voor de sluizen bij Willemstad worden langer en dat vinden de transporteurs onaan vaardbaar. Daarom is in elke sluis deur al een derde nivelleerschijf aangebracht. Daardoor stroomt het water sneller in en uit de sluis. Maar het moet nog sneller. Om de doorvaart te verbeteren wordt al lang gesproken over de aanleg van een vierde schutsluis voor de beroepsvaart. Die zou 270 meter lang moeten worden en ten noorden van de huidige drie sluis- kolken moeten komen. Van de Heuvel sprak de hoop uit dat tus sen 2020 en 2024 kan worden be gonnen met de aanleg. vrijdag 27 oktober 2017 Halve eeuw Volkeraksluizen Henk den Ridder Willemstad xHet sluizencomplex bij Wil lemstad. De wachttijden worden er steeds langer, fotos chris van klin- KEN/PIX4PR0FS WILLEMSTAD Ineke Peters-van de Weijgaert sprong bijna een gat in de lucht toen ze gisteren kon vertellen dat 'haar' Keenesluis, op de grens van Fijnaart en Stand- daarbuiten, is gered nu de res tauratie door kan gaan. Ze maakte het nieuws bekend op de Nationale Sluizendag van de stichting Historische Sluizen en Stuwen Nederland (HSSN) bij de Volkeraksluizen in Willemstad. Peters woont naast de Keene sluis en heeft haar hart verpand aan de sluis die in 2019 250 jaar bestaat. Ze gaf zelfs haar zetel in de ge meenteraad van Moerdijk op om zich volledig te kunnen wijden aan de stichting Beleef De Kee nesluis. Het doel is volledige res tauratie vóór het jubileumjaar. Waterschap Brabantse Delta, de provincie, Rijkswater staat en de Rabobank West-Brabant Noord Ineke Peters maakte zelf het nieuws bekend. T Een artist's impression van de vernieuwde sluis. hebben nu geld gedoneerd voor de restauratie. Er zijn gisteren geen bedragen genoemd maar eerder vertelde Ineke Peters dat de basisrestauratie al meer dan 1 miljoen euro gaat kosten. Er zit nu dus meer in de pot van de stichting. Met het geld dat er nu is, worden de vervallen stenen muren en het ijzerwerk van de Keenesluis her steld. Ook het scheprad wordt gere construeerd. Oorspronkelijk draaide dit rad om water uit de polder te slaan, zoals dat wordt genoemd. De gemeente Moerdijk heeft geld gereserveerd voor een pick- nickplek naast de Keenesluis. Sluizenexpert Jan Arends van de stichting HSSN adviseerde de betonnen wand, die in 1966 haaks op de sluismuren is ge plaatst, te verwijderen. Daar mee kunnen bootjes vanaf de Mark en Dintel weer door de sluis varen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 42