Geld voor restauratie Keenesluis
1
14 ZEELANI
Het wordt steeds drukker in de sluizen, vierde kolk is nodig
Over drie tot acht
jaar kan de aanleg
vierde sluis voor
de beroepsvaart
beginnen, denkt
adviseur van
Rijkswaterstaat.
m
zv
A Is 5-jarig jochie was
hij er bij toen konin-
gin Juliana op 3 no-
t A vember 1967 de eerste
A J^twee kolken van de
Volkeraksluizen tussen het Hol-
landsch Diep en het Volkerak bij
Willemstad in gebruik stelde. Het
binnenvaartobject heeft hem
sindsdien niet meer losgelaten.
Henk van de Heuvel (55) is nu
adviseur van Rijkswaterstaat. Hij
houdt zich bezig met de water
staatkundige ontwikkelingen in
onze regio en dus ook met het be
heer van de sluizen bij Willem
stad. Gisteren sprak Van de Heuvel
tijdens de elfde Nationale Sluizen-
dag van de stichting Historische
Sluizen en Stuwen Nederland, die
plaatsvond in een feesttent bij ge
noemd sluizencomplex.
De sluizen zijn een gevolg van
het Verdrag van Londen uit 1839
over de Belgische onafhankelijk
heid (van Nederland). Daarin is
bepaald dat Nederland de toegang
tot de haven van Antwerpen via de
Westerschelde zou garanderen. En
dat er altijd een open vaarweg is
van Antwerpen naar Rotterdam
en Duitsland.
Toen in het Deltaplan werd op
genomen dat er een dam moest
komen in het Volkerak dreigde de
afsluiting van deze route. Door er
sluizen in te leggen kon de verbin-
Op basis van de
vervoerscijfers
zijn de sluizen de
grootste ter wereld
ding worden gehandhaafd. Dat be
sluit is in 1963 genomen. Vier jaar
later zijn de eerste twee kolken in
gebruik genomen.
„In 1967 was er al behoefte aan
optimale veiligheid", vertelde Van
de Heuvel. Die kon niet worden
bereikt omdat de beroepsvaart en
de jachten van dezelfde sluizen ge
bruik moesten maken. Bovendien
bevond zich een bellenscherm in
de sluis. Dat is een gordijn van
luchtbellen dat voorkwam dat het
zoete en zoute water vermengden.
De jachtjes werden in dat bellen-
scherm alle kanten op gegooid.
Dus werden de Volkeraksluizen
langzaam uitgebreid tot wat het
complex nu is. Er kwam een derde
kolk van 330 meter voor de be
roepsvaart en een aparte sluis van
135 meter voor de recreatievaart.
Daarnaast zijn er vier inlaatwer-
ken. Als die open staan kan over
tollig water worden afgevoerd naar
het Volkerak-Zoommeer en wor
den overstromingen in het Hol-
landsch Diep en het Haringvliet
voorkomen.
Jaarlijks passeren zo'n 100.000
binnenvaartschepen en 40.000 re
creatievaartuigen de sluizen. De
beroepsvaart brengt elk jaar onge
veer 240 miljoen ton goederen
door de sluizen, ofwel
240.000.000.000 kilogram. „Als
die in vrachtwagens zouden wor
den getransporteerd, zou er een
file ontstaan die 3,6 keer de wereld
rond gaat", verhaalde Van de Heu
vel. Op basis van deze cijfers zijn
de sluizen nog steeds de grootste
ter wereld.
De schepen worden groter en
het worden er steeds meer. De
wachttijden voor de sluizen bij
Willemstad worden langer en dat
vinden de transporteurs onaan
vaardbaar. Daarom is in elke sluis
deur al een derde nivelleerschijf
aangebracht. Daardoor stroomt
het water sneller in en uit de sluis.
Maar het moet nog sneller.
Om de doorvaart te verbeteren
wordt al lang gesproken over de
aanleg van een vierde schutsluis
voor de beroepsvaart. Die zou 270
meter lang moeten worden en ten
noorden van de huidige drie sluis-
kolken moeten komen. Van de
Heuvel sprak de hoop uit dat tus
sen 2020 en 2024 kan worden be
gonnen met de aanleg.
vrijdag 27 oktober 2017
Halve eeuw Volkeraksluizen
Henk den Ridder
Willemstad
xHet sluizencomplex bij Wil
lemstad. De wachttijden worden
er steeds langer, fotos chris van klin-
KEN/PIX4PR0FS
WILLEMSTAD Ineke Peters-van
de Weijgaert sprong bijna een gat
in de lucht toen ze gisteren kon
vertellen dat 'haar' Keenesluis, op
de grens van Fijnaart en Stand-
daarbuiten, is gered nu de res
tauratie door kan gaan.
Ze maakte het nieuws bekend op
de Nationale Sluizendag van de
stichting Historische Sluizen en
Stuwen Nederland (HSSN) bij de
Volkeraksluizen in Willemstad.
Peters woont naast de Keene
sluis en heeft haar hart verpand
aan de sluis die in 2019 250 jaar
bestaat.
Ze gaf zelfs haar zetel in de ge
meenteraad van Moerdijk op om
zich volledig te kunnen wijden
aan de stichting Beleef De Kee
nesluis. Het doel is volledige res
tauratie vóór het jubileumjaar.
Waterschap Brabantse Delta,
de provincie, Rijkswater
staat en de Rabobank
West-Brabant Noord
Ineke Peters maakte zelf het
nieuws bekend.
T Een artist's impression van
de vernieuwde sluis.
hebben nu geld gedoneerd voor
de restauratie. Er zijn gisteren
geen bedragen genoemd maar
eerder vertelde Ineke Peters dat
de basisrestauratie al meer
dan 1 miljoen euro gaat kosten. Er
zit nu dus meer in de pot van de
stichting.
Met het geld dat er nu is, worden
de vervallen stenen muren en het
ijzerwerk van de Keenesluis her
steld.
Ook het scheprad wordt gere
construeerd. Oorspronkelijk
draaide dit rad om water uit de
polder te slaan, zoals dat wordt
genoemd.
De gemeente Moerdijk heeft
geld gereserveerd voor een pick-
nickplek naast de Keenesluis.
Sluizenexpert Jan Arends van de
stichting HSSN adviseerde
de betonnen wand, die in 1966
haaks op de sluismuren is ge
plaatst, te verwijderen. Daar
mee kunnen bootjes vanaf de
Mark en Dintel weer door de sluis
varen.