II ©NDERNEMER EUWS 11 Begrafenisglossy geeft een zetje om na te denken over het onvermijdelijke 21, 22 en 23 november I RAI Amsterdam Kankerpatiënte Marlies Bol (48) was al bezig met het plannen van haar eigen uitvaart toen haar zoon veron gelukte. Nu lanceert ze de begrafenisglossy Later... „Het bood troost dat we Pim zo'n prachtig afscheid konden geven." Testritten met volgauto's, recepten voor ecologische uitvaartcakes, een heuse kisten top 10 en een kijkje op een natuurbegraafplaats 2.0. Ook: een ontwerpster die kussens weeft van kleding van een overledene. Is de dood voer voor een glossy? Op het eerste gezicht niet echt. Maar Marlies Bol uit Hendrik-ldo- Ambacht verpakte het onvermijde lijke in een gevoelvolle, 148 pagina's tellende praktische handleiding vol troosttips. Later... heet de eerste - niet-commerciële - begrafenisglossy van Nederland, die zij bedacht nadat zij als moeder het ondenkbare had meegemaakt. Een keer per week staat Bol aan het graf van haar jongste kind. Vaak zegt ze: „Hoi Pim." Soms denkt ze: 'wat doe ik hier? En: wat hoop ik toch te vinden?' Humor Maar een bezoek overslaan blijkt geen optie. Dan zou ze zich schuldig voelen, het idee hebben dat ze hem in de steek laat. Af en toe neemt ze bloemen mee. Of ze haalt een veger- tje over de stenen, om te zorgen dat alles er netjes bij staat. „Ik zeg wel eens: ik houd je graf beter bij dan je 2014 aan de winnende hand leek, had ze haar eigen afscheid in de steigers gezet. Geen sinecure, het regelen van die laatste gang, vindt Bol, die on langs het wonderbaarlijke mee maakte: sinds vier maanden zijn haar scans vrij van uitzaaiingen. Op mijn zij „Ineens zit je met iemand te praten over een kist en een auto. Ik had geen idee wat wel en niet mogelijk was, behalve dat ik op mijn zij wilde lig gen. Ik zei ook 'ja' tegen voorstellen die eigenlijk niet bij mij passen. Toen mijn dochters, man Arie en zijn zo nen daarna vroegen wat het was ge worden, reageerden zij ontzet: die houten kist en zo'n blauwe auto, kopje koffie..Dat ben jij niet! En in derdaad, een witte kist waar je op zou kunnen schrijven, een witte auto en een wijntje erbij klinken mij veel be ter in de oren. Maar je moet net die begrafenisondernemer treffen die daarin meegaat. Online is veel te vin den, maar een boek of tijdschrift met een compleet overzicht was er niet. „Toen al dacht ik: wat raar dat ie dereen dit pas uitkiest na die onver biddelijke boodschap. Wanneer je te ziek bent, je hoofd er niet naar staat of als er domweg geen overleg meer mogelijk is. Ik heb meegemaakt dat partners die jarenlang samen waren niet van elkaar wisten of ze begraven of gecremeerd wilden worden. Ter wijl een ding zeker is: we gaan alle maal dood. En het overkomt helaas ook kinderen van 19 of 3, terwijl mensen van 90 die niet meer willen, moeten doorgaan. „We hebben Pim laten balsemen. In het hele slechte verhaal rond zijn dood vond ik het fijn dat dit toen net mogelijk was. Zijn huid bleef soepel, hij voelde niet koud aan. Hij lag opge baard in huis met zijn mobieltje in zijn handen. Dat piepte constant om dat vrienden met wie hij in een groepsapp zat, elkaar constant be richten stuurden. Zij zaten in de tuin met een biertje erbij het deksel van zijn kist vol te schrijven. Wij hebben daarna - allemaal in het wit - op een informele manier afscheid genomen. „Ik heb daar enorm veel troost uit gehaald omdat het zo persoonlijk, sa menbindend en mooi was. Doordat het eigen voelt, durf je een beetje te denken dat je verder kunt. Ik gun an deren dat gevoel ook en dat was ook een reden om met die glossy te ko men. In mijn ogen draait het niet al leen om de wensen van de overlede nen, nabestaanden moeten verder kunnen. Mijn schoonzoon van 32 zei: Marlies, ik wil gecremeerd worden. Maar ik kan me voorstellen dat wan neer de dood op die leeftijd in het Pim lag opgebaard met zijn mobiel in zijn handen. Dat piepte aan een stuk door spel komt, ouders het fijn vinden een gedenkplek te hebben waar ze naar toe kunnen. Kortom: praat er met el kaar over. Zo kom je niet voor allerlei onverwachte onaangename verras singen te staan." Marlies Bol hoopt dat Later... een keer per jaar kan verschijnen. „Het blad is kostendekkend. Ik maak het niet uit commercieel oogpunt, hoop dat ik mensen een zetje geef om met deze materie aan de slag te gaan." Zelf kijkt ze voorzichtig optimis tisch naar de toekomst. „Soms heb ik door Pim letterlijk steken in mijn hart. Maar ik voel ook: ik heb een leuke man, fantastische andere kin deren; het leven is de moeite waard om door te gaan. Omdat mijn scans goed zijn, hebben we zelfs een ander huis gekocht. Een boerderijtje. Nog een keer gek doen. Want over vier maanden kan alles weer anders zijn. Maar dat zien we dan wel weer." kamer", aldus Bol die het 'ergste wat haar kon overkomen' met zekere hu mor te lijf gaat. Sinds Pim op 19-jarige leeftijd in 2015 aan de gevolgen van een motor ongeluk overleed, leeft zij met een gat in haar hart. „Tot die tijd dacht ik samen met mijn gezin de hele wereld aan te kunnen. Dat gevoel heb ik niet langer, het onbevangene is voorgoed verdwenen." Pims plotselinge dood drukte zelfs de zorgen om haar eigen gezondheid naar de achtergrond. Bol was al en kele jaren in gevecht met melanoom. En omdat de sluipmoordenaar in DE WEEK VAN Schrijf je in op vrijdag 27 oktober 2017 De grote kisten TOP 10! GO 'Een witte kist, waar je op kunt schrijven. En een wijntje erbij' Annemart van Rhee Hendrik-ldo-Ambacht - Marlies Bol Marlies Bol met een shirt van haar zoon Pim. fotomilanrinck T De glossy. v»naf jeoktobw - »- \nde @NDERNEHER ©NDERNEMER MKB I Nederland Rik Vera Roeland Dietvorst Jos Burgers Kate Adams Thomas Rau LeoBormans ErikScherder Peter Hinssen Arie Boomsma Extreme Customer Neuromarketing Klantgerichtheid Leader Marketing Architect, innovator, Ambassadeur Professor klinische Expert in disruptieve Televisiepresentatoren Centricity Evangelist specialist expert Measurement Specialist inspiratoren visionair van geluk neuropsychologie innovaties sportschooleigenaar Google

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 11