Verbindend vervoer Maak kans op een boek L rt 5 MmÉ Bij natuurbegraven gelden strikte regels voor kist en kleding. Je gaat helemaal op in de natuur Eenvoud een elektrische graflift in plaats van touwen. Meten is weten Een milieufreak zou er wanhopig van kunnen worden. Ten onrechte, veel ondernemers dragen oplossingen aan. Marieke Havermans, oprichter van biotech-bedrijf Onora, bedacht een uitvaartkist van afbreekbaar bio- plastic. Ze vindt dat haar branche zich qua duurzaamheid nog 'in de vorige eeuw' bevindt. „]e komt de milieu-impact van een product pas te weten als je er een levenscyclus analyse op loslaat. Ook het produc tieproces is van belang bij het bereke nen van de milieubelasting. Bij Greenleave vinden ze dat onzin", zegt de Bossche ondernemer. Havermans komt uit de verpak kingsindustrie, waarin het adagium 'meten is weten' geldt: „Mijn kist is 50 procent minder belastend voor het milieu dan de spaanplaatkist en 20 procent minder belastend dan een kist van populierenhout." Ze spuitgiet haar kisten onder hoge druk in een mal en heeft binnen 2,5 minuut een doodskist geproduceerd. Bij Yarden zit de kist al standaard in het naturapakket. Havermans hoopt op een hogere productie om zo de ge wraakte kist van spaanplaat uit de markt te duwen. In opdracht van Yarden deed on derzoeksinstituut TNO in 2005 een studie naar de milieu-effecten van begraven, cremeren, vriesdrogen en alkalische hydrolyse (resomeren). Dat laatste - vergelijkbaar met een natuurlijke lijkontbinding, alleen gaat het razendsnel - blijkt het best voor het milieu. Bij resomeren wordt het lijk in twee, drie uur 'gekookt' in een oplossing van water en kalium- hydroxide. Dit badwater kan, nadat er een scheut zuur bij is gegooid, zo het riool in. De botten moeten nog wel worden vermalen, maar er blijft aanzienlijk minder over dan na een crematie. Voor deze in ons land verboden me thode lobbyt Yarden al jaren in poli tiek Den Haag. En het aloude begraven? Dat scoorde indertijd slecht bij TNO, omdat het gebruik van grond geldt als milieu-impact. Cremeren deed het daardoor iets minder slecht. In maart 2016 stuurde toenmalig minis ter Plasterk een update van het TNO- rapport naar de Tweede Kamer, waaruit blijkt dat resomeren veruit het milieuvriendelijkst is. Cremeren scoort dan het slechtst en begraven eindigt op de tweede plaats. Maar TNO schrijft ook: 'De verschillen tussen begraven en cremeren zijn echter gevoelig voor individuele va riatie; zo zal een inefficiënte crema tie (met veel gasverbruik) een ho gere milieu-impact hebben dan een begrafenis met een algemeen graf (met een kortdurende grafrustter- mijn).' Verwacht wordt dat de overheid scherper gaat kijken naar crematoria, hoewel vergunningen voor nieuwe nog volop worden afgegeven. Natuurbegraven Ondertussen raakt het natuurbegra ven in zwang. Duurzaam is dat ze ker. Er gelden strikte regels voor kle ding en kist, er is geen grafsteen. De bovenste laag grond wordt zoveel mogelijk intact gelaten en terugge plaatst op het graf, zodat die zich kan doorontwikkelen. De overledene gaat helemaal op in de natuur. Bijko mend voordeel: het graf hoeft niet te worden onderhouden en je hebt eeuwige grafrust, zonder gedoe over de verlenging van de grafrechten. Op natuurbegraafplaatsen kun je van alles zelf doen. Er is een loopkar om de dode naar zijn laatste rust plaats te brengen, en de natuur no digt uit tot een picknick. Hoe groen kun je het hebben! »Het voordeel is dat mensen bij elkaar zijn, dicht bij de over ledene Eindrit? Hoe belandt de overledene van zijn sterf bed op de platte kar? woensdag 25 oktober 2017 Overbodig? GO Wordt iemand in een lijkwade hpnra\/pn rlan DE LAATSTE BUS Mark van de Poel is eigenaar van de Uitvaartbus: „Toen ik 10 was, overleed mijn vader. Hij werd uit huis naar een rouwauto gedragen. In één keer was hij weg." natuur Hoe minder poespas, hoe groener de uitvaart. Van Annet de Jong verscheen het boek Vaarwel: De gids voor een mooie, persoonlijke uitvaart. (Luitingh-Sijthoff, €19,95) We verloten 10 boeken. Meedoen? Stuur voor 1 november 2017 een mail naar: vaarwel@persgroep.nl De fascinatie voor rouwvervoer was ge boren. Ooit ga ik een grote bus bouwen en mensen helpen met uitvaarten, bedacht Mark van de Poel uit Deventer toen hij 16 was. Er volgde echter een carrière als slag werker bij diverse or kesten en als theater maker. In 1998 con cretiseerde hij zijn oorspronkelijke idee. „Ik heb nog net niet op de stoep in een slaapzak voor de deur van het Utrechtse ver voerbedrijf gelegen, maar wel veel gedaan om een bus los te peuteren. Destijds was het juridisch niet mogelijk om in een bus een overledene te vervoeren. Er was een wetswijziging nodig en die kwam er." In zijn uitvaartbus is plaats voor 16 a 17 personen plus een kist. De kist is van buitenaf niet zicht baar. „Ik heb de bus zo ingericht dat de nabestaanden in com fortabele banken rondom de kist kun nen zitten. Boven de kist is ruimte voor de bloemen. Het voordeel is dat mensen bij el kaar zijn, dicht bij de overledene, in plaats van achter elkaar aan te rijden in een stoet. Het verbindt." Zijn clientèle laat zich niet onderscheiden naar geloof of leeftijd. „Integendeel: ik ver voer nabestaanden van alle gezindten en leeftijden, het is een totale mix van de maatschappij." Mark was de eerste in Nederland met een rouwbus, nu zijn er drie partijen actief. „De bus is duidelijk herkenbaar als rouw vervoer door de kleu ren en de accessoires. De ramen zijn bewust niet geblindeerd, dat vinden mensen niet prettig. De nabestaan den zitten met hun rug naar de ramen, waar door enige vorm van privacy is gewaar borgd. Meestal maken we op weg naar de begraafplaats een tour langs locaties die voor de overledene belangrijk waren. Die plekken variëren enorm: laatst nog reden we dwars door een fabriekshal, omdat de overledene daar jaren had ge werkt." —Mathilde Lentjes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 61