'Het einde van de Poolse
klusjesman? Echt niet'
effeweg.nl
REIS KERSTMARKTEN
van de t/DerfiGLugen en Uor-tmnd
-vs BSEPü
E 17
WEEK 2- DAAGS E BUSREIS
€20 p- KORTING
vertrekgarantiei
www.effeweg.nl of bel 088 10 30 800
„Dat was een heel spannend punt,
want Midden- en Oost-Europa
wilden het transport er absoluut
buiten houden. Europa werkt nu
aan een mobiliteitspakket. Dat
gaat ook nieuwe regels opleveren
voor de transportsector en intus
sen blijft de oude bescherming be
staan. Dat geldt ook voor de bin
nenlandse ritten, waar in Neder
land ïoo.ooo banen mee zijn ge
moeid."
„Nee, want met vier tegenstem
men en drie onthoudingen heb
ben we een breed akkoord, dat ook
de steun kreeg van landen als
Tsjechië, Slowakije en Roemenië.
Een oost-west-tegenstelling is dus
niet aan de orde. Van Polen en
Elongarije wisten we eigenlijk
vanaf het begin dat het niet zou
lukken ze mee te krijgen. Dit ak
koord heeft de steun van landen
die driekwart van de Europese be
volking vertegenwoordigen. Dat is
meer dan ik had durven hopen."
De steun voor dit
akkoord is groter
dan ik had
durven hopen
Supervoordelige busreizen!
„Omdat misbruik werd gemaakt
van de oude regels uit 1996. Die
schreven een gelijk minimumloon
voor, maar het verschil met de
cao-lonen liep toch gauw op tot
een paar honderd euro per maand
en dat werd een businessmodel.
Toen ik daar in 2013 over begon
kreeg ik te horen: je bent xeno
foob. De oude Europese Commis
sie die er toen nog zat gaf absoluut
geen sjoege. Dat is pas veranderd
met de nieuwe."
Maurice Limmen, voorzitter van
vakbond CNV, hoeft niet lang na
te denken over bovenstaande
vraag. „Nou nee", zegt hij. „Het
detacheringsakkoord is in mijn
ogen nog veel te slap om de
loonkostenconcurrentie aan te
pakken."
„De vlag hangt hier niet uit, nee.
Het is een stap in de richting van
een gelijk loon, maar in de prak
tijk blijft de Oost-Europese
werknemer een stuk goedkoper.
Het kan wel zo'n 40 procent
schelen. Bovendien is de trans
portsector uitgezonderd in dit
akkoord. Een schande, want dat
is juist de sector waar het hui
dige Europese beleid tot middel
eeuwse toestanden leidt. Kijk
naar al die vrachtwagenchauf
feurs die wekenlang naast de
snelweg bivakkeren."
„Er hoeft geen pensioenpremie
te worden afgedragen. Dat
scheelt al snel 20 procent. En de
sociale lasten worden ook in het
thuisland betaald. Die lasten zijn
in landen als Bulgarije een stuk
lager, dat scheelt flink in de kos
ten."
„Dat denk ik wel. Het verschil in
loonkosten blijft groot. Boven
dien is het de vraag of de nieuwe
regeling gehandhaafd wordt in
Nederland. Tot nu toe wordt er
nauwelijks gecontroleerd en ge
handhaafd. Er zijn ook te weinig
inspecteurs voor controles.
Zwartwerken zal niet aangepakt
worden."
„Het is de vraag of er beter be
taald gaat worden. Het verlies
van banen aan buitenlandse
werknemers zal doorgaan, vrees
ik. Als we de regels aanscherpen
moet er ook gehandhaafd wor
den. Hier kunnen we niet tevre
den mee zijn."
„Dat wordt mij veel te gemakke
lijk gezegd door werkgevers. Ik
heb de ervaring dat werkgevers
vooral naar de kosten kijken. Als
ze een goedkopere arbeidskracht
kunnen vinden, dan gebruiken
ze die meteen. En dan zeggen ze
dat ze dat doen omdat er geen
Nederlanders voor het werk te
vinden zijn."
AANBIEDING!
GELDIG T/M
01-11-2017
woensdag 25 oktober 2017
..'«tv
ANVR
Fouten voorbehouden. Excl. reserveringskosten en Calamiteitenfonds. Korting geldig op
nieuwe boekingen gemaakt van 25-10-2017 t/m 01-11-2017. Niet geldig i.c.m. andere acties. ((J)}
De transportsector valt buiten
het akkoord. Vrachtwagen
chauffeurs leven soms maanden
in hun truck, foto hollandse hoogte
voormalige Oostbloklanden valt
in Nederland slecht: de trans
portsector, een uiterst belang
rijke sector voor Nederland, valt
voorlopig buiten het akkoord.
Wat betekent dat voor de Neder
landse trucker?
Een deel van Midden- en Oost-
Europa gaat niet of knarsetan
dend akkoord. Polen, Hongarije,
Litouwen en Letland gaven geen
steun, maar konden een ak
koord niet tegenhouden. Ierland,
Groot-Brittannië en Kroatië ont
hielden zich van stemming. Krij
gen we, na twee jaar geëmmer
over verplichte spreiding van
asielzoekers, een nieuwe oost
west-tegenstelling?
II
Lodewijk Asscher, PvdA
zijn Nederlandse werknemers
zó lang aan oneerlijke concur
rentie blootgesteld?
Jullie hebben niet heel de 'buit'
kunnen binnenhalen, luidt de kri
tiek uit vakbondskringen. Een
belangrijke concessie aan de
Gelijk werk moet gelijk be
loond worden in de EU, staat in
de nieuwe detacheringsregels.
Oftewel: de Poolse loodgieter
in ons land wordt even duur als
zijn Nederlandse concurrent.
Betekent dat het einde van de
goedkope Oost-Europese
klusjesman?
Peet Vogels
Rotterdam
Niet blij dus met het akkoord?
In Oberhausen staat het grootste overdekte winket- en vrijetijdscentrum van
Europa. Er zijn bioscopen, cafés, restaurants, theaters, winkels en er is zelfs
een pretpark, leder jaar wordt hier de grootste kerstmarkt van het Ruhrgebied
gehouden. De populaire kerstmarkt in Oberhausen wordt al in november
geopend. Er staan maar liefst 138 verschillende kraampjes! Natuurlijk ont
breken ook de kerstlekkernijen niet. Dortmund ligt in het hart van het Duitse
Ruhrgebied. Hier vindt u de kerstmarkt met de grootste kerstboom ter wereld!
DATA EN PRIJZEN
24 november€45,-
1 december€49,-
2 december€49,-
8 december£69",- €49,-
9 december€49,-
15 december€49,-
16 december€49,-
Hoe kan het dat ze goedkoper
blijven, er moet toch gelijk loon
betaald worden?
Dus de goedkope klusjesman
blijft wel degelijk actief?
Als ik u zo beluister, verandert
er eigenlijk niets.
Maar ze doen toch juist werk
dat Nederlanders niet willen
doen?
Maurice Limmen.
FOTO MARNIX SCHMIDT
INBEGREPEN
1 hotelovernachting
1 maal ontbijtbuffet
1 fles mineraalwater op hotelkamer
Gratis gebruik van sauna
Begeleiding door uw Nederlands
sprekende chauffeur reisleider
Vervoer per Tourist Class touringcar
ACHAT PREMIUM B0CHUM 4*
ACHAT Premium Bochum is een
modern 4* hotel gelegen bij het
winkelcentrum Ruhr-Park. Het hotel
beschikt over een restaurant en bar.
De kamers zijn goed verzorgd en
beschikken over een TV en telefoon
en badkamer met douche en toilet.
Kortingscode EWREIS43
i. T
>3, Tij mÉWkb