12 INTERVIEW JEROEN DIJSSELBLOEM Zeventien jaar heeft PvdA-Kamerlid en minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem erop zitten aan het Binnenhof. Een gesprek over de fouten van Rutte 11, zijn kijk op de Kamer en waarom Asscher minister van Defensie Hennis al uitzwaaide voordat ze afscheid nam in het Kamerdebat. se f orig jaar zomer ft zei ik tegen mijn vrouw: houd me tegen als partij- voorzitter Hans Spekman een beroep op me doet om weer op de lijst te gaan staan", zegt Jeroen Dijsselbloem op zijn laatste dag als minister van Finan ciën. „Doe dat echt. Maar dat deed ze natuurlijk niet, want ik ga er over. Ze had wel ernstige twijfels of ik een goede beslissing had ge nomen." Een jaar later. De zomer na de verschrikkelijke uitslag van 15 maart. „We fietsten door Frank rijk, dat was de fase van doe ik het wel of doe ik het niet? Ga ik in de Kamer zitten? Aan de ene kant: schouders eronder. Aan de andere kant: moest uitgerekend ik nou degene zijn die de kar ging trek ken? Ik vond dat ik meer verant woordelijk was voor de verkie zingsnederlaag van 29 zetels. Als co-auteur van het verkiezingspro gramma, onderhandelaar in de vo rige kabinetsformatie en als mi nister van Financiën." „Daar kom ik niet helemaal uit. We wisten dat we de verkiezingen niet geweldig zouden winnen met die ingrepen. We hebben mensen er niet in meegenomen dat we onze leefstijl moesten aanpassen, dat was de achilleshiel. Als je eco nomie in één jaar tijd 5,6 procent krimpt en de zorgkosten stijgen 5 procent, dan ben je helemaal uit balans. Het gevoel van urgentie hadden we als kabinet zeker in 2013, toen het nog slechter ging dan we dachten, moeten commu niceren." „Misschien had onze minister president Mark Rutte net als premier Joop den Uyl in de jaren 70 tijdens de oliecrisis achter een bureautje moeten gaan zitten om mensen op televisie toe te spreken. Te zeggen: 'We hebben echt een enorme klap gehad in onze welvaart, we zullen onze le vensstijl met zijn allen eenmalig bijstellen en van daaruit weer op bouwen.'" „Ja. Mijn zorg is dat banken vrijer worden gelaten omdat het nu goed gaat. Dit is de tijd de regels voor de banken nóg strenger te maken, met kapitaaleisen om ze grotere buffers te laten opbouwen. Dat kan ook makkelijk, je ziet hele grote winsten. Je ziet al weer bub bels ontstaan, hier en daar raakt het weer oververhit. Let op! Dit is de tijd om de teugels aan te trek ken, ook voor de overheid." „Ja, maar als ik me één zorg mag permitteren... Ik vind het wel heel belangrijk dat in de verhouding tussen parlement en regering in principe de vertrouwensregel geldt. Er moet vertrouwen zijn in de minister. In principe ook ver trouwen in wat een minister zegt. Complottheorieën dreigen door te dringen in het debat in de Kamer In sommige debatten, ook met an dere bewindslieden, kreeg ik het gevoel dat de minister in principe werd gewantrouwd. Ondanks de uitleg van de minister is er een voortdurende roep om tijdlijnen ontstaan. Kamerleden willen alle documenten zien. Als je voortdu rend uitgaat van wantrouwen, dan bemoeilijk je uiteindelijk het functioneren van de regering en ook van het parlement. We moe ten kunnen opbrengen dat het vertrouwen het uitgangspunt is. Totdat het wordt beschaamd." „Nieuws wordt niet meer ver trouwd, er wordt nepnieuws rondgepompt, mensen weten niet meer wat waar is en wat niet. Er gaan veel complottheorieën rond, die dreigen ook door te dringen in het Nederlandse politieke debat in de Tweede Kamer. De vertrou wensregel in het debat is cruciaal om een open en constructief debat te houden. Ik heb debatten meege maakt waarvan ik van de oppositie echt niet wist wat hun standpunt was. Het enige accent wat werd ge legd: vertelt de minister wel de waarheid? Zoals de debatten over de MH-17, waar de aanname in sloop dat de regering er belang bij zou hebben informatie achter te houden. Terwijl ons belang is in die zaak de schuldigen voor een rechtbank te krijgen. Die saus van wantrouwen was echt schadelijk" „Zeker, in tijd is het heel effectief. Er is al veel afgehandeld vóór de vergadering. Misschien wel te veel. Je kunt je afvragen of er te veel buiten de ministerraad om wordt gedaan. Belangrijke politieke brie ven die nu door ministers indivi dueel naar de Kamer worden ge stuurd die toch beter in de minis terraad besproken hadden moeten worden. Zodat de Trêveszaal weer meer het grote platform wordt waar knopen worden doorgehakt. Efficiënt vergaderen kan ook door schieten naar: we bespreken hier eigenlijk niets meer. Ik zeg niet dat dat zo is, maar de dreiging is er. Maar ik ga weg. Wat zeg ik." „U moet zich realiseren dat het een echt vernietigend rapport is. En dat het vraagstuk van de minis teriële verantwoordelijkheid heel snel ter zijde werd gelegd door Jea- nine. Daar heeft Lodewijk van ge zegd: 'Ja jongens, dat gaat te snel.' Hij wist overigens niet dat dit rap port eraan kwam. De top van het kabinet wist niet dat dit explo sieve verhaal al in de zomer be kend was. Als je de ernst ervan tot je laat doordringen, is het niet aan een individuele minister te zeg gen: dit gaat niet over mij. Daar heeft hij op gecorrigeerd." woensdag 25 oktober 2017 'Trek teugels voor banken weer aan' Jan Hoedeman Den Haag U hebt het gevoel dat de VVD- PvdA-coalitie niet anders kon dan ze deed. Toch die bittere negen zetels. Hoe dan? U hebt ooit gezegd dat de kie zers hun heil zochten bij het po pulisme door de bancaire crisis en alles wat er uit voortkwam. Is daar iets aan te doen als er een nieuwe crisis komt? Bent u tevreden over hoe de Tweede Kamer functioneert? -Jeroen Dijsselbloem Komt dat door de lichte hysterie die om zich heen grijpt in de sa menleving? Is het vergaderen van de minis terraad voldoende effectief? Wat bracht uw vice-premier As scher er toe om Hennis uit te zwaaien vijf dagen voor het Ka merdebat?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 12