DERNEMER DE WERELD VAN Dagelijks meer dan een miljoen klanten in je winkel? 'Online winkelen via je mobiel is een hele kunst' 1 thema deze week: bricks clicks Meer dan een miljoen klanten per dag over de digitale winkelvloer, hoe krijg je dat voor elkaar? „Beslist niet in je eentje", weet Guido van der Ven, Director Zakelijk bij bol.com. De webwinkel bundelde daarom de krachten met meer dan 17.000 winkeliers. Door Anton Damen Toen Guido van der Ven vijfenhalf jaar geleden bij bol.com in dienst trad, viel hij met de neus in de boter (of kreeg een behoorlijke kluif op zijn bord, het is maar hoe je het bekijkt). Het bedrijf stond aan de vooravond van de transfor matie van boekenwinkel naar het warenhuis dat het vandaag de dag is. Van der Ven had bij binnen komst een behoorlijke deadline: binnen anderhalve maand moest de volgende nieuwe winkel al online staan. Daarna volgden er meer - vier speciaalzaken per jaar - en zijn productcategorieën als Wonen Koken en Tuin Klussen volkomen ingeburgerd. Inmiddels heeft de populaire webwinkel ruim 17.000 winkeliers aan zich verbonden, die via bol.com hun artikelen verkopen en die samen goed zijn voor zo'n 30 procent van alle bestellingen. En dat is volgens Van der Ven een van dé succesfactoren. „Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er bij ons voor terecht. Wil de klant per se een paarse stofzuiger? Hebben we. Wij hebben niet de illusie dat we zelf vijftien miljoen artikelen kunnen inkopen en verhandelen en dat je daarbij alles zelf perfect verzorgt. Wij zoeken ons heil daarom in krachtenbundeling. Je moet een samenwerking met ondernemers aangaan en experti ses bundelen om klanten de beste winkel te bieden met een breed aanbod. Zo kunnen wij ons focussen op waar wij goed in zijn; e-commerce op een hoog niveau bedrijven. Denk aan: het realise ren van een breed bereik, extreem snelle en betrouwbare levering en uitstekende service." „Voor de winkelier geldt dat zijn handel via bol.com aanbieden bijna nooit de eigen winkelomzet zal kannibaliseren. Dat komt omdat de klant die via bol.com shopt een totaal andere winkel- reis maakt. Die start misschien omdat er Pampers nodig zijn, maar eindigt met een storm- paraplu of boormachine in zijn winkelmand. Voor een winkelier levert de samenwerking altijd meer op dan als je niet meedoet. Een goed voorbeeld is Juwelier Kremer, een familiebedrijf met vier vestigingen in Groningen en Drenthe. Sinds zij hun sieraden ook via bol.com verkopen, hebben ze opeens heel Nederland en Vlaanderen er als markt bij, en maken ze zo'n bizar snelle groei mee dat ze echt alle zeilen bij moeten zetten om aan de vraag te kunnen voldoen." „De partners brengen hun artikelen en expertise in, wij presenteren het aan de klant en voegen daar onze innovaties aan toe. Op dit moment is de verschuiving naar mobiel een speerpunt. Online winkelen via je mobiel is een hele kunst en stiekem duizelingwekkend complex, omdat je op de telefoon bij uitstek veel afleiding hebt die de winkelreis verstoren. De enorm korte aandachtsspanne vereist allerlei aanpassingen: nog minder woorden, meer afbeeldingen, een nog vlotter pad naar het afrekenmoment. Wij zijn hier al een tijd mee bezig en vergaarden zo veel resources en user experiences. Kennis waar de winkeliers die via ons verkopen dan weer van mee kunnen profiteren." Guido van der Ven (director zakelijk bol.com) geeft op 21 november tijdens de Week van de Ondernemer een speciale Retail Masterclass. Schrijf je nu in op wvdo.nl. Nathali Meurs-Pas (47) timmert hard aan de weg met Houseforinterior.com. Haar design en feel good items vliegen de deur uit, zeker nu ze samenwerkt met bekende online winkels als bol.com. „Je wint vertrouwen". Door Marlies Ruijter Ze loopt de toonaangevende interieurbeurzen af in Londen, Parijs en Milaan en staat met twee benen in de Nederlandse designwereld. Ze zoekt altijd nieuwe samenwerkingen met betaalbare designlabels. Zo sprok kelt Nathali haar collectie voor House for Interior zorgvuldig bij elkaar. „Ik houd van Scandinavisch en Neder lands design. De kunst vind ik om een goede balans te vinden tussen nieuwe merken en commerciëlere merken. Wat ik op de beurzen zie, verkoopt pas na een jaar, soms langer, goed bij de consument. We weten nu wat er gaat komen, qua kleuren en trends en stem men daar onze inkoop ook op af. Toch kies ik zoveel mogelijk tijdloos design. Ik heb namelijk niets met die wegwerp cultuur." Naast het runnen van haar webshop is Nathali ook interieurontwerpster. „Voor mijn interieurprojecten laat ik mij inspireren door bekende ontwer pers. Bijvoorbeeld door Marcel Wanders, een grootheid in het interieurvak." House for interior had een aardige start, maar de zaken gingen pas echt goed toen Nathali in zee ging met een paar grote online verkoopkanalen, bol.com bijvoorbeeld. „Ik merkte in het begin dat klanten soms terughoudend waren om artikelen te bestellen, omdat ik een onbekende eenling was. Zal dat wel goed zitten? Krijg ik mijn geld wel terug als ik het wil retourneren? Sinds ik partner ben van bol.com is dat pro bleem opgelost. Je wint meteen het vertrouwen van de klanten als ze zien dat je aan een grote naam verbonden bent. Ik betaal daarvoor een klein per centage bij iedere verkoop, maar de extra omzet is zo groot, dat dit meer dan loont." Die terughoudendheid van haar potentiële directe klanten was overigens ongegrond. Nathali heeft een heel uitgesproken mening over klanten service. „Ik heb zelf een enorme hekel aan webshops waar ze moeilijk doen over retourneren. Soms valt iets datje online koopt in het echt gewoon tegen. Ik wil dat mijn klanten blij zijn met hun spullen, anders krijgen ze hun geld terug. Een goede relatie met je klanten zorgt weer voor goede recensies. Een positieve review op bol.com is heel waardevol. Dat levert gewoon extra verkoop op." - Samenwerken met grote online winkels als bol.com levertje veel extra verkoop op. - Makkelijk en kosteloos retourneren moet een vanzelfsprekendheid zijn. O ©N Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, in samenwerking met betalende partners. Samen online, samen sterk Paarse stofzuiger Reusachtige groei Mobiele trend I »l Hogere omzet door online samenwerking Extra omzet Wat steekt u hiervan op? Dit interview is gemaakt in samenwerking met bol.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 18