KIEK ZON 10 ZE Monnikenwerk Komend weekend wordt het zoveelste op rij dat het machtig moeilijk is om via de A58 Zeeland te verlaten. Afgelo pen weekend stuurde ik mijn oranje busje over een alternatieve route via Zierikzee en Bruinisse richting Rotterdam. Even buiten Bru stond er rechts in de berm een bord dat opriep om in actie te ko men tegen windmolens. Het was een beetje scheefgezakt, alsof zijn taak erop zat. Sancho Panza, de trouwe gezel van Don Quichot in de roman van Cervantes (1605) had het kunnen voorspellen. Vechten tegen windmolens, zo als de zelfbenoemde ridder deed, betekent zoiets als proberen te veranderen wat niet te veranderen valt. Maar dat bedacht ik pas toen ik langs Windpark Krammer in aanbouw reed. De eerste windmo lens lijken klaar te zijn, tenminste in mijn ooghoek zag ik exempla ren staan met turbine en rotorbla den. Het gaat het grootste wind- park van Nederland worden dat op particulier initiatief tot stand komt. In Zeeland. Maar wat is de link met kerken? Ik heb het toch echt gehoord, uit de mond van de voorzitter, bij een symposium van de coöperatieve vereniging Zeeuwind: dat kerken te behou den zijn met molens. Het lijkt op het eerste gezicht minstens zo ver makelijk als de verhalen van Don Quichot dat zijn. Op weg naar Rotterdam kom ik niet veel verder dan wat opborre lende Bijbelverzen overwind. Zo als uit het verhaal van Elia. Voor God uit komt zo'n krachtige wind, dat zelfs rotsen splijten. Maar God is niet in dat geweld. Hij komt pas later in het ruisen van een bries. Voor een windmolen lijkt mij noch het één noch het ander ide aal. Bij storm worden ze stilgezet, van een bries komen ze niet in be weging. Uit de Bijbel herinner ik me dat God wel goed is met wind. Een beetje meer, een beetje min der. Hij zorgt met de wind voor plagen (sprinkhanen in Egypte) en later voor eten in de woestijn. De onwillige profeet Jona wordt net iets gewilliger van storm en de vrienden van Jezus krijgen extra ontzag voor Hem als Hij een storm stillegt. Ik ben voor ik het weet Oud-Beijerland gepasseerd. Het is weinig tastbaar - als het najagen van wind - zoeken naar het ver band tussen molens en kerken. In de loop van de week doe ik bij Zeeuwind navraag per app. Het komt op het volgende neer.Het vinden van locaties voor het plaat sen van windmolens is niet ge makkelijk, maar het kan ook zijn dat een grondeigenaar een locatie aanbiedt. Niet dat die molen er dan zomaar staat; er moet een vracht aan werk worden verzet. „Als Zeeuwind polsen we de Pro vincie en de gemeente, maar we zoeken vooral en eerst contact met de gemeenschap en onderzoeken van alles op het gebied van natuur, bestemming, veiligheid, geluid, infrastructuur, vragen vergunnin gen aan De man appt maar door over 'het inschakelen van onderzoeks bureaus, aannemers, installateurs en windturbinefabrikanten', ter wijl ik wil weten hoe het zit met behoud van kerken. Kauwgomballen Uiteindelijk komt de aap uit de mouw. De gemeenschap kan van een zogenoemde 'dorpsmolen' profiteren, doordat uit de op brengsten een bedrag in een om gevingsfonds wordt gestort. Daar kunnen natuurlijk kauwgombal len van worden gekocht voor de dorpsbewoners, maar het geld kan ook worden bestemd voor behoud van cultuurgoed. Dat laatste is fis caal aantrekkelijk, schijnt. Dus zie daar: een dorp dat de oude kerk in volle luister wil behouden plaatse een windmolen. Dat kost dorpsbe woners niks, de wind is gratis en behoud van kerkgebouwen als cul tuurgoed is pure winst. Dat had Don Quichot nog niet bedacht. vrijdag 20 oktober 2017 foto Lex de Meester Rook van de bosbranden in Portugal en Spanje. Zand uit de Sahara. De Zeeuwse zon kleurde rood. In Vlissingen wist de Dichter van het Park zich geïnspireerd. Don Quichot vecht tegen kerken Jose Baars-Blom José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 61