II 7 WESTENSCHOUWEN KUNSTENAARSVERLEDEN Er is geen passant die niet even naar binnen loert. Huis en atelier van de familie Dingemans in Westenschouwen spreken tot de verbeelding. Dat deden ze 97 jaar geleden al. Toen de kunstenaarsfamilie de boel kocht. SD Ze woonden er, vierden er vakan tie en schilderden in de omge ving de sterren van de hemel. Al bijna honderd jaar lang is schil dersfamilie Dingemans onlos makelijk verbonden met de huisjes aan de Westenschouwenseweg 10 en 12 in Wes tenschouwen. Huidig bewoonster Eliza beth Dingemans vierde daar gisteren haar 95ste verjaardag met een open huis. Zeifis Elizabeth Ierse van geboorte. Een domineesdochter, die na de oorlog als on derwijzeres in Istanbul werkte. Ze leerde haar man, kunstschilder Waalko (Jans) Dingemans junior, op een schip kennen toen ze met een vriendin Venetië bezocht. Hij was kind van het kunstenaarsechtpaar Waalko (Jans) Dingemans senior en Hen- riette Gesina Dingemans-Numans. Dit tweetal kocht het huisje in Westenschou wen in 1920. Zoon Frans Dingemans, net als broer Piet architect van beroep, bouwde in de achtertuin een atelier. Met een torenka mer en een 'kombofje', een aanbouwsel dat van binnen oogt als een antieke salonwa gen. Aan de muren werk van alle Dingeman- sen. Zoals het portret dat Waalko senior van zijn vrouw maakte, die zelf vooral bekend stond om de fleurige boeketten die ze schil derde. En het portret dat Waalko junior (de jongste van hun drie zonen) maakte van zijn toen nog jonge vrouw Elizabeth. Zij woonden samen met hun kinderen jaren lang in Rhodesië en Zuid-Afrika, al leerde Elizabeth het Westenschouwense stekje na haar huwelijksreis direct al kennen. De eer ste Nederlandse volzin sprak ze daar uit bij de bakkerswagen op de brink. „Een pond gesorteerde koekjes, alstublieft." Arbeidershuisje Vanaf 1980 woonden Waalko en Elizabeth permanent in het Westenschouwense arbei dershuisje, tot hij in 1991 overleed. Elizabeth woonde daarna een tijdje in Engeland en Ier land tot ze in 2004 besloot naar Zeeland te rug te keren. Een reiziger is ze, die het harde Afrikaanse licht moeiteloos verruilde voor het zachte Zeeuwse licht. En later, net zo makkelijk, haar geboorteland voor een tweede keer verliet. „To be, rather than to seem. Dat was het motto op de kostschool waar ik zat, St. Audries. Ik ben ik. En dat is één van de redenen dat ik overal kan zijn." Schoonheid Zeifis Elizabeth, zegt ze, absoluut niet crea tief. „Iemand moest hier het hoofd koel hou den en dat was ik." Wel koestert ze de histo rische en kunstzinnige schoonheid om haar Iemand moest hier het hoofd koel houden en dat was ik heen. Het oude stalraampje, dat in het door de jaren heen uitgebouwde huisje, nu tussen keuken en woonkamer zit. De Delfts blauwe tegels waarmee haar schoonvader, hij maakte zich sterk voor behoud van cultureel erfgoed, de muren in keuken en woonkamer betegelde. En dan die bronzen koffiepot, een huwelijkscadeau van weleer. Hij is te zien op een oude foto van de woonkamer, waar hij staat te pruttelen op de kachel. Maar hij is ook in een schilderij met hortensia's ver werkt. En hij staat er in het echt. In de hoek van wat ooit een bedstede was. „Nee, het is niet of ik hier in een museum woon. Dit is ook echt mijn huis", wijst Elizabeth om zich heen. „Het verleden is een dode plek. Daar vind je alleen herinneringen. Maar ik geniet nog steeds. Van de tuin, de kerk, de buren. Elke dag is een zegen voor mij." vrijdag 20 oktober 2017 A Elizabeth Dingemans in de woonkamer waar de kachel en de Delfts blauwe tegels nog stammen uit de tijd dat haar schoonouders in Zeeland belandden, foto's dirk-jan gjeltema Het arbeidershuisje met een keuken in de voormalige stal. Op de achtergrond het door Frans Dingemans in 1938 ontworpen atelier. Geen museum, maar een echt thuis nNa aankomst in Zierik- zee moesten wij (mijn broers Frans en Piet, ik, mijn moeder en het kindermeisje) naar Westen- schouwen fietsen. De dijk langs de inlagen betekende het begin van de ontdekking van het ei land Schouwen. Massa's vogels vlogen op en neer en af en aan, begeleid door alle geluiden die honderden kokmeeuwen, scho leksters, bergeenden en andere soortgenoten met elkaar kunnen maken. - Uit het artikel De Schilders familie Dingemans door Waalko Dingemans jr, gepubli ceerd door Stad en Lande in 1983. Dln Aardenburg, waar hij in 1900 ontvanger der directe belastin gen was geworden, is zijn verbondenheid met Zeeland ontstaan. Het licht en het land hebben zijn stijl en de keuze van zijn onderwerpen blijvend beïnvloed. - Uit het artikel De Schilders familie Dingemans door Waalko Dingemans jr, gepubli ceerd door Stad en Lande in 1983. nln het voorjaar van 1920 had mijn vader Westenschouwen ontdekt. Schouwen- Duiveland was nu eenmaal geen eiland, waar men zo maar eens heenging. Een reis naar Brussel of Parijs verliep sneller en meer comfortabel! - Uit het artikel De Schilders familie Dingemans door Waalko Dingemans jr, gepu bliceerd door Stad en Lande in 1983. Esme Soesman -Elizabeth Dingemans Boven: Het schilderij dat Waalko senior maakte van zijn vrouw. Zij schilderde vooral bloemen. Hij landschappen, wer kende mannen en paarden. Onder: Het schilderij dat Waalko junior maakte van zijn vrouw Elizabeth, de nu 95-jarige bewoonster van het huis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 60