Brandweerkraan verstopt onder auto
M
Zeeland verkoopt zich in Den Haag
Meer jonge kopers
op woningmarkt
Richtlijnen
5
WATERLEIDINGNET AANSLUITPUNT BELANDT WELEENS IN PARKEERVAK
Om te blussen heeft de brandweer
water nodig. Maar wat als er een auto op
de brandkraan geparkeerd staat?
Geen mens die acht slaat op de
ovale of rechthoekige putdeksel in
de straat of stoep, of bij de rode of
roodomrande bordjes aan de gevel.
Wie omlaag kijkt en de moeite
neemt om het straatvuil en geval
len blad van de deksel te vegen leest
'Hydrant', of'Brandweerkraan'. Dat
laatste maakt meteen duidelijk wat
er onder de straatdeksel schuilt: de
aansluiting voor de brandweer op
het waterleidingnet.
In heel Zeeland liggen vele dui
zenden van de putdeksels. Het sys
teem van brandbestrijding werkt
alleen als deze cruciale aansluit-
punten goed bereikbaar zijn. Daar
wringt soms de schoen. Het komt
meer dan eens voor dat de brand
weer met vereende krachten eerst
een geparkeerde auto opzij moest
schuiven voordat de slangen aan de
kraan gekoppeld konden worden.
Dat kan niet altijd de automobi
list verweten worden. Gemeenten
lijken niet altijd rekening te houden
met de plaats van de brandweerkra
nen. Dat levert vooral problemen
op wanneer straten worden herin
gericht of parkeerstroken worden
verplaatst. In jongere wijken is er
geen probleem, maar in de straten
aangelegd voordat de auto gemeen
goed werd, wil er weieens een
brandweerkraan in een parkeervak
belanden.
Neem bijvoorbeeld de Dorps
straat in Heinkenszand. Daar zijn
keurige parkeervakken gemaakt,
ookopdeplek waar brandweerkra
nen zitten. In een reactie zegt Gil
bert Lelyveld, woordvoerder van de
gemeente Borsele, dat er bij herin
richting toch zo veel mogelijk reke
ning is gehouden met de positie
van die kranen. Maar soms is het,
door de ligging van de waterlei
ding, niet mogelijk een brandkraan
zonder hoge kosten te verplaatsen.
Met behulp van een kaart waarop
alle brandkranen in Zeeland staan
en Google Streetview kom je er al
snel achter dat meer gemeenten
hiermee kampen. In de wijk West
in Goes bijvoorbeeld. Of neem
Middelburg, waar een paar jaar ge
leden straten in het centrum zijn
heringericht. Het heeft te maken
met het zoeken naar ruimte voor
auto's. Peter van Dijke, projectlei
der civiele techniek, wijst op de toe
genomen parkeerdruk. Zowel bij-
Bij herinrichting
wordt zo veel
mogelijk rekening
gehouden met de
positie van kranen
voorbeeld op de Rotterdamsekaai,
de Dam als de Turfkaai zitten
brandweerkranen in een parkeer
vak. Niet ideaal, erkent Van Dijke.
Maar hij wijst erop dat er in het cen
trum ook relatief veel brandkranen
zijn. Het moet wel heel gek lopen
BLUSWATER
wil er in de buurt geen vrij bereik
bare kraan zijn.
In de Nieuwe Vlissingseweg in
Middelburg ligt zelfs een hele rits
brandweerkranen in de parkeer-
strook langs het trottoir. Die auto's
zijn over het algemeen van bewo
ners.
Is er nu sprake van een groot pro
bleem? De kans op een combinatie
van een brand én tegelijkertijd drie
onbereikbare brandweerkranen is
niet groot. Beleidsadviseur van de
Brandweer Zeeland, Koos de Feij-
ter, beaamt dat het niet handig is
om een parkeervak in te richten
waar een brandkraan is. Zonder het
probleem te willen bagatelliseren
voegt hij er echter aan toe: „Natuur
lijk telt elke seconde, maar mocht
een brandkraan niet bereikbaar
zijn, dan kunnen we naar de vol
gende die veertig meter verderop
ligt. Bovendien als we met zwaai
lichten de straat in komen rijden, is
de eigenaar altijd wel bereid zijn
wagen te verplaatsen."
Middelburg, Goes, Kapelle en
Sluis behoren tot Nederlandse ge
meenten waar het aantal jonge
koopstarters het afgelopen jaar
met meer dan 20 procent is toege
nomen.
Het gaat om mensen tot 35 jaar
die voor het eerst een huis hebben
gekocht. Het Kadaster heeft de
verkoopcijfers van augustus 2016
tot en met juli 2017 vergeleken met
die van het voorgaande jaar. In
Terneuzen en Hulst was sprake
van een toename van tussen de 10
en 20 procent. In Veere, Vlissin
gen, Reimerswaal en Tholen was
de groei lager dan 10 procent. In
Zeeland kochten alleen in de ge
meenten Noord-Beveland, Bor
sele en Schouwen-Duiveland
minder jonge mensen voor het
eerst een huis.
Landelijk gezien nam het aantal
jonge koopstarters toe met 5 pro
cent. Daarmee blijft deze groep
achter bij andere groepen op de
markt waar sprake was van een
groei van 24 procent. Vooral in de
Randstad daalt het aantal jonge
mensen dat een huis kan kopen.
De kleinere variant op de Zeeuwse
ambassade die vorig jaar in de week
rond Prinsjesdag werd ingericht in
perscentrum Nieuwspoort is vol
gens gedeputeerde jo-Annes de Bat
een logisch vervolg. Het is vooral de
bedoeling Zeeland in beeld te hou
den, zegt hij. „Dat gebeurt onder
meer met een netwerklunch met
topambtenaren van ministeries en
een ontbijt van Haagse en Zeeuwse
ambtenaren. Natuurlijk hopen we
tijdens ons Zeeuws diner zo veel
mogelijk nieuwe Kamerleden te
ontmoeten. Ik weet niet of nieuwe
ministers en staatssecretarissen
langskomen. Het is nog niet bekend
wanneer de nieuwe ministersploeg
op het bordes staat."
In het regeerakkoord staat dat
900 miljoen euro is gereserveerd
om regionale knelpunten aan te
Ik weet niet of nieuwe
ministers en
staatssecretarissen
langskomen
pakken. Van dat geld gaat een deel
tje naar Zeeland, onder meer een
compensatie uit het provinciefonds
voor het feit dat Zeeland geen divi
dend van Delta meer ontvangt. Het
regeerakkoord meldt niks over de
kerncentrale, terwijl die een loden
last dreigt te worden voor energie
bedrijf PZEM en zijn aandeelhou
ders (provincie en gemeenten).
„Maar daarover bestaat al voortdu
rend overleg met Den Haag. Dat
hoeven we volgende week niet per
se op tafel te brengen."
Zeeland wil zich woensdag met
een themabijeenkomst over voed
selveiligheid ook nog eens in de kij
ker spelen als Fooddelta, met niet
alleen producenten en voedselver-
werkende industrie, maar ook een
uitstekend logistiek netwerk.
vrijdag 20 oktober 2017
Nieuwe Vlissingseweg, Mid
delburg
Theo Giele
Middelburg
-Gilbert Lelyveld, Borsele
Uit Amerikaanse films kennen
we de bovengrondse brand
weerkranen die met veel spek
takel omver worden gereden. In
Nederland leidt de brandweer
kraan bijna overal een onder
gronds bestaan, afgedekt door
een putdeksel.
Belangrijkste voordelen van de
ondergrondse kranen: ze zijn
veel goedkoper en letterlijk
geen sta-in-de-weg. De ge
meente heeft de zorg voor de
openbare bluswatervoorzie
ning. Brandweer Nederland
heeft richtlijnen opgesteld voor
brandkranen. De belangrijkste
zijn:
- maximale afstand tussen twee
brandkranen van 80 meter
- rond de brandkraan moet ob-
stakelvrije ruimte zijn met een
diameter van minstens 180 centi
meter
A Rotterdamsekaai, Middelburg.
T Dorpsstraat, Heinkenszand.
- brandkranen moeten tot op een
afstand van maximaal 15 meter
goed door blusvoertuigen kunnen
worden benaderd
- een aanwijsbordje op paal of
gevel dat de plaats van de brand
weerkraan aangeeft
- brandweerkranen horen niet
in parkeerhavens of andere plek
ken die door het gebruik de be
reikbaarheid ondermijnen.
Ook in een aantal Zeeuwse ge
meenten zijn fors meer jonge
mensen op de woningmarkt
verschenen.
Theo Giele
Vlissingen
Zeeland toont volgende week
zijn gezicht in politiek Den Haag.
Dat gebeurt 24 en 25 oktober
tijdens de Zeeuwse Haagse
tweedaagse.
Frank Balkenende
Middelburg
-Jo-Annes de Bat, gedeputeerde