Brandweerkraan verstopt onder auto M Zeeland verkoopt zich in Den Haag Meer jonge kopers op woningmarkt Richtlijnen 5 WATERLEIDINGNET AANSLUITPUNT BELANDT WELEENS IN PARKEERVAK Om te blussen heeft de brandweer water nodig. Maar wat als er een auto op de brandkraan geparkeerd staat? Geen mens die acht slaat op de ovale of rechthoekige putdeksel in de straat of stoep, of bij de rode of roodomrande bordjes aan de gevel. Wie omlaag kijkt en de moeite neemt om het straatvuil en geval len blad van de deksel te vegen leest 'Hydrant', of'Brandweerkraan'. Dat laatste maakt meteen duidelijk wat er onder de straatdeksel schuilt: de aansluiting voor de brandweer op het waterleidingnet. In heel Zeeland liggen vele dui zenden van de putdeksels. Het sys teem van brandbestrijding werkt alleen als deze cruciale aansluit- punten goed bereikbaar zijn. Daar wringt soms de schoen. Het komt meer dan eens voor dat de brand weer met vereende krachten eerst een geparkeerde auto opzij moest schuiven voordat de slangen aan de kraan gekoppeld konden worden. Dat kan niet altijd de automobi list verweten worden. Gemeenten lijken niet altijd rekening te houden met de plaats van de brandweerkra nen. Dat levert vooral problemen op wanneer straten worden herin gericht of parkeerstroken worden verplaatst. In jongere wijken is er geen probleem, maar in de straten aangelegd voordat de auto gemeen goed werd, wil er weieens een brandweerkraan in een parkeervak belanden. Neem bijvoorbeeld de Dorps straat in Heinkenszand. Daar zijn keurige parkeervakken gemaakt, ookopdeplek waar brandweerkra nen zitten. In een reactie zegt Gil bert Lelyveld, woordvoerder van de gemeente Borsele, dat er bij herin richting toch zo veel mogelijk reke ning is gehouden met de positie van die kranen. Maar soms is het, door de ligging van de waterlei ding, niet mogelijk een brandkraan zonder hoge kosten te verplaatsen. Met behulp van een kaart waarop alle brandkranen in Zeeland staan en Google Streetview kom je er al snel achter dat meer gemeenten hiermee kampen. In de wijk West in Goes bijvoorbeeld. Of neem Middelburg, waar een paar jaar ge leden straten in het centrum zijn heringericht. Het heeft te maken met het zoeken naar ruimte voor auto's. Peter van Dijke, projectlei der civiele techniek, wijst op de toe genomen parkeerdruk. Zowel bij- Bij herinrichting wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met de positie van kranen voorbeeld op de Rotterdamsekaai, de Dam als de Turfkaai zitten brandweerkranen in een parkeer vak. Niet ideaal, erkent Van Dijke. Maar hij wijst erop dat er in het cen trum ook relatief veel brandkranen zijn. Het moet wel heel gek lopen BLUSWATER wil er in de buurt geen vrij bereik bare kraan zijn. In de Nieuwe Vlissingseweg in Middelburg ligt zelfs een hele rits brandweerkranen in de parkeer- strook langs het trottoir. Die auto's zijn over het algemeen van bewo ners. Is er nu sprake van een groot pro bleem? De kans op een combinatie van een brand én tegelijkertijd drie onbereikbare brandweerkranen is niet groot. Beleidsadviseur van de Brandweer Zeeland, Koos de Feij- ter, beaamt dat het niet handig is om een parkeervak in te richten waar een brandkraan is. Zonder het probleem te willen bagatelliseren voegt hij er echter aan toe: „Natuur lijk telt elke seconde, maar mocht een brandkraan niet bereikbaar zijn, dan kunnen we naar de vol gende die veertig meter verderop ligt. Bovendien als we met zwaai lichten de straat in komen rijden, is de eigenaar altijd wel bereid zijn wagen te verplaatsen." Middelburg, Goes, Kapelle en Sluis behoren tot Nederlandse ge meenten waar het aantal jonge koopstarters het afgelopen jaar met meer dan 20 procent is toege nomen. Het gaat om mensen tot 35 jaar die voor het eerst een huis hebben gekocht. Het Kadaster heeft de verkoopcijfers van augustus 2016 tot en met juli 2017 vergeleken met die van het voorgaande jaar. In Terneuzen en Hulst was sprake van een toename van tussen de 10 en 20 procent. In Veere, Vlissin gen, Reimerswaal en Tholen was de groei lager dan 10 procent. In Zeeland kochten alleen in de ge meenten Noord-Beveland, Bor sele en Schouwen-Duiveland minder jonge mensen voor het eerst een huis. Landelijk gezien nam het aantal jonge koopstarters toe met 5 pro cent. Daarmee blijft deze groep achter bij andere groepen op de markt waar sprake was van een groei van 24 procent. Vooral in de Randstad daalt het aantal jonge mensen dat een huis kan kopen. De kleinere variant op de Zeeuwse ambassade die vorig jaar in de week rond Prinsjesdag werd ingericht in perscentrum Nieuwspoort is vol gens gedeputeerde jo-Annes de Bat een logisch vervolg. Het is vooral de bedoeling Zeeland in beeld te hou den, zegt hij. „Dat gebeurt onder meer met een netwerklunch met topambtenaren van ministeries en een ontbijt van Haagse en Zeeuwse ambtenaren. Natuurlijk hopen we tijdens ons Zeeuws diner zo veel mogelijk nieuwe Kamerleden te ontmoeten. Ik weet niet of nieuwe ministers en staatssecretarissen langskomen. Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe ministersploeg op het bordes staat." In het regeerakkoord staat dat 900 miljoen euro is gereserveerd om regionale knelpunten aan te Ik weet niet of nieuwe ministers en staatssecretarissen langskomen pakken. Van dat geld gaat een deel tje naar Zeeland, onder meer een compensatie uit het provinciefonds voor het feit dat Zeeland geen divi dend van Delta meer ontvangt. Het regeerakkoord meldt niks over de kerncentrale, terwijl die een loden last dreigt te worden voor energie bedrijf PZEM en zijn aandeelhou ders (provincie en gemeenten). „Maar daarover bestaat al voortdu rend overleg met Den Haag. Dat hoeven we volgende week niet per se op tafel te brengen." Zeeland wil zich woensdag met een themabijeenkomst over voed selveiligheid ook nog eens in de kij ker spelen als Fooddelta, met niet alleen producenten en voedselver- werkende industrie, maar ook een uitstekend logistiek netwerk. vrijdag 20 oktober 2017 Nieuwe Vlissingseweg, Mid delburg Theo Giele Middelburg -Gilbert Lelyveld, Borsele Uit Amerikaanse films kennen we de bovengrondse brand weerkranen die met veel spek takel omver worden gereden. In Nederland leidt de brandweer kraan bijna overal een onder gronds bestaan, afgedekt door een putdeksel. Belangrijkste voordelen van de ondergrondse kranen: ze zijn veel goedkoper en letterlijk geen sta-in-de-weg. De ge meente heeft de zorg voor de openbare bluswatervoorzie ning. Brandweer Nederland heeft richtlijnen opgesteld voor brandkranen. De belangrijkste zijn: - maximale afstand tussen twee brandkranen van 80 meter - rond de brandkraan moet ob- stakelvrije ruimte zijn met een diameter van minstens 180 centi meter A Rotterdamsekaai, Middelburg. T Dorpsstraat, Heinkenszand. - brandkranen moeten tot op een afstand van maximaal 15 meter goed door blusvoertuigen kunnen worden benaderd - een aanwijsbordje op paal of gevel dat de plaats van de brand weerkraan aangeeft - brandweerkranen horen niet in parkeerhavens of andere plek ken die door het gebruik de be reikbaarheid ondermijnen. Ook in een aantal Zeeuwse ge meenten zijn fors meer jonge mensen op de woningmarkt verschenen. Theo Giele Vlissingen Zeeland toont volgende week zijn gezicht in politiek Den Haag. Dat gebeurt 24 en 25 oktober tijdens de Zeeuwse Haagse tweedaagse. Frank Balkenende Middelburg -Jo-Annes de Bat, gedeputeerde

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 33