r w'.^- X rv 16 KLEDINGINDUSTRIE DUURZAAMHEID Over duurzame mode wordt veel geschreven, maar de boodschap lijkt nauwelijks aan te komen. Terwijl duurzaamheid in de voedingsindustrie al heel gewoon is, blijft de kledingindustrie ver achter. Waar komt dat toch door? Kort O O Weinig zin in geld beleggen Een kwart van de Nederlanders heeft meer dan 50.000 euro op de bank staan, maar doet er verder niets mee. Ook al kost sparen soms meer dan het oplevert, vier op de tien vermogende huishoudens moet er niet aan denken de spaarcentjes te gaan beleggen. Volgens een gisteren uitgebracht rapport van ING is de angst om geld te verliezen (op de beurs) groter dan de vreugde die een mogelijke beurswinst oplevert. Daarnaast speelt ook het gebrek aan kennis een belang rijk motief om die tienduizenden euro's maar op de spaarrekening te laten staan. Betere controle rijtijden Inspectiediensten in de Benelux gaan nau wer samenwerken om te zorgen dat vracht wagen- en buschauffeurs zich aan de regels houden. Transportondernemingen worden ingedeeld in risicoprofielen en de bedrijven met de hoogste risico-indeling worden vaker gecontroleerd. De nieuwe afspraken regelen verder onder meer dat België, Nederland en Luxemburg ook gegevens over de rij - en rusttijden en tachograaf- gebruik van chauffeurs gaan uitwisselen. Vacatures bij Lightspeed Het Canadese internetbedrijf Lightspeed, dat online kassasystemen verkoopt aan winkels en restaurants, heeft 166 miljoen dollar aan vers kapitaal opgehaald. Daarmee hoopt het bedrijf sneller te kunnen groeien in Noord-Amerika en Europa. Ook Neder land gaat flink van de investering profiteren, zegt Ruud Stelder, die voor Lightspeed het Amsterdamse kantoor leidt: „Momenteel hebben we al 25 vacatures lopen. Het nieuwe kantoor biedt nog volop ruimte." Werkdruk nekt afhandelaars Vakbond FNV beraadt zich op acties bij afhandelaar Swissport op Schiphol. Dat bedrijf verzorgt de dienstverlening aan passagiers van onder andere TUI, Corendon en Turkish Airlines. De medewerkers klagen over de hoge werkdruk bij hun werk aan de incheckbalies, de gates, in de bagagekelder, in de lounges en op het platform. Flitsen Refresco Philips Lighting Unilever Vorige week werd in Amsterdam voor de vierde keer de Dutch Sustainable Fashion Week gehouden. Alle mode die hier werd getoond, is gemaakt door volwassen handen - niet door kinderen - en milieu vriendelijk geproduceerd. Maar hoe goed en leuk en inspi rerend de Sustainable Fashion Week ook was, het grote publiek werd er niet mee bereikt. Net als de drie voorafgaande jaren. Marktonderzoekbureau GfK kijkt daar niet van op. Volgens de onderzoekers denkt slechts 6 pro cent van het kleding kopende pu bliek bewust na over duurzaam heid. De rest 'moddert maar wat aan'. Veel consumenten zeggen wel dat ze zich zorgen maken over de milieu-impact van hun kle- dingconsumptie, maar ze verbin den hier in de winkels vervolgens geen consequenties aan. Als ze de impact van hun con sumptie belangrijk vinden, waarom doen zo veel mensen er dan niets mee? „Er zijn drie fasen die mensen doorlopen als ze hun gedrag veranderen", vertelt Jorna Leenheer, lector new marketing bij Avans Hogeschool. „Eerst krij gen ze nieuwe kennis, dan is er een fase waarin ze er iets bij gaan voelen, en pas daarna doen ze er iets mee. In het geval van kleding blijven mensen in die eerste twee fasen hangen." Herkenbaarheid Duurzaamheidsonderzoeker Lianne van der Wij st van GfK wijt het gebrek aan 'duurzame daad kracht' in de mode-industrie vooral aan een groot gebrek aan herkenbaarheid. Bij een aankoop zien mensen de duurzaamheid niet, of onvoldoende, terugkomen. „Bedrijven zijn hierin terughou dend in hun communicatie. Maar daardoor blijft bij veel consumen ten onbekend waar ze terecht kunnen", zegt Van der Wijst. Om de mensen een handje te helpen, rangschikt de website Rank a Brand merken op duur zaamheid, van een A- tot een E- label. Toen de site willekeurige mensen vroeg de modemerken te rangschikken op duurzaamheid, bleken de uitkomsten totaal niet overeen te komen met de eigen lijst. Leenheer: „Ze hebben geen idee. Goedkoop is in hun ogen (bij voorbaat) slecht, en duur is (bij voorbaat) goed." Volgens Rank a Brand is op die stelling heel wat af te dingen. Zo doen goedkopere ketens als C&A LABEL en H&M het met een C-label relatief goed op het gebied van duurzaamheid, terwijl duurdere merken als Scotch Soda en Versace met een E-label onderaan bungelen. Merken die écht hoog scoren volgens Rank a Brand, zijn kleiner en daardoor iets duurder, en veel minder bekend. Onzichtbaar Wat de promotie van duurzame mode zeker parten speelt - in ne gatieve zin - is dat verderfelijke zaken als kinderarbeid, milieuver vuiling en andere misstanden 'on zichtbaar' zijn voor het winke lende publiek. „Je ziet aan een shirt in de winkel niet hoe het is gemaakt", zegt Noor Veenhoven van kledingplatform Project Cece. „Maar als er niets op het label staat over duurzaamheid of Fairtrade, kun je ervan uitgaan dat het niet goed (genoeg) is." Wat ook niet echt meewerkt, is dat duurzaam geproduceerde mode 'heel erg verspreid' wordt aangeboden, vervolgt Veenhoven. „Er zijn veel kleine winkels, zowel op internet als in de stad. Daar door duurt het lang voor je vindt watje zoekt." Je ziet aan een shirt in de winkel niet hoe het is gemaakt Om consumenten overzicht te bieden in deze versnipperde markt startte ze met een paar vriendinnen het online mode platform ProjectCece.nl. Via de site worden verantwoorde kle dingstukken doorgelinkt naar losse webwinkels. „We liepen zelf tegen de vindbaarheid van duur zame kleding aan. We hopen met ons platform een drempel weg te nemen." De site steunt alleen merken die zich volledig inzetten voor duurzaamheid. Toch bereik je met dit soort ini- UI'"! SPAARTEGOEDEN INTERNATIONAAL TRANSPORT IT-SECTOR ARBEIDSONRUST De daling in vleesverbruik heeft zich in 2016 niet doorgezet. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen Economie Research in op dracht van Wakker Dier. In 2016 at de Neder lander ruim 76 kilo vlees - vrijwel evenveel als het jaar ervoor. De direnwelzijnsorganisa- tie vindt dat spijtig. Het nieuwe telefoonabonnement van Tele2 met onbeperkt data voor 25 euro per maand slaat aan. De goedkope mobiele abonnementen zorgden voor een aanwas van 57.000 klanten, aldus Tele2. O m Beleggers reageerden verheugd op de nieuwste toenaderings poging van PAI Partners. vrijdag 20 oktober 2017 GO Er werd meer omzet geboekt, maar de groei was minder sterk dan in het eerste halfjaar. m De kwartaal omzet van het verlichtings- bedrijf staat nog altijd onder druk. Het aandeel van het levensmid delenconcern werd afgestraft na tegenvallende omzetcijfers. o Pas op, met dit T-shirt steun je kinderarbeid! Gea Bruinsma Amsterdam Kollateralschaden, Saint Basics: enige twee merken met een A-label Studio JUX (Nederlands merk met een B-label) People Tree, armedangels, Kuyichi C&A, H&M, Zara, Zeeman, G-Star, Birkenstock Primark, HEMA, Bristol, Levi's, WE Fashion, Nike, Adidas, Tommy Hilfiger, Hugo Boss, MS Mode, Cool- Cat, Björn Borg, Louis Vuit- ton, Gucci, Hunkemöller Scotch Soda, Versace, Chanel, Van Haren, de Bijen korf, Wehkamp, Action, Clarks, Prénatai, Sissy-Boy, Armani, Wibra, Havaianas Labels zijn door Rank a Brand toegekend op basis van be paalde criteria - zoals ar beidsrechten en gebruik van milieuvriendelijke stoffen. Noor Veenhoven, kledingplatform Project Cece

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16