Heipalen zijn op, dus maanden langer in een huurhuis wonen Stranding schip zorgt voor kostbare reparatie oever "A 3 BOGERS#HERENMODE Kijk voor het laatste nieuws ook op pzc.nl Maanden later dan gepland worden dezer dagen woningen en bedrijfs panden opgeleverd. Ook de aanleg van grote verkeersprojecten, zoals rotondes, moet wachten omdat de benodigde materialen niet aanwe zig zijn. De entree van bedrijventerrein Stampershoek in Oostburg had nu een bouwput moeten zijn. Het kruispunt op de Maaidijk is gevaar lijk en er gebeuren regelmatig onge lukken. Niet voor niets heeft Sluis 2,5 ton uitgetrokken om een rotonde aan te leggen. Aannemer H4A uit Sluiskil zou nu volop aan het werk zijn ge weest als het alle materialen had ge had. „Maar de betonelementen voor de middengeleiders zijn niet lever baar", vertelt directeur Eric de Ruijsscher. En dus moest het be drijf besluiten het werk tot begin volgend jaar uit te stellen, tot de materialen er wel zijn. „Tijdens de crisis zijn niet alleen veel bouwbedrijven failliet gegaan, maar ook toeleveranciers", ver klaart De Ruijsscher de situatie. „Nu de markt zo aantrekt, is het probleem dat niet alle bouwmateri alen leverbaar zijn." De schaarste wordt het meest zichtbaar door het tekort aan heipa len. Want zonder heipalen kan geen gebouw worden neergezet. Aannemers moeten nu meer dan vijf maanden op funderingspalen wachten, terwijl dat eerst een week of acht was, leert een rondgang langs aannemers. Ook vloerdelen en isolatiemateriaal hebben een veel langere levertijd dan voorheen. Aannemingsbedrijf Fraanje uit 's-Heer Arendskerke slaat jaarlijks zo'n 10.000 heipalen in de Zeeuwse klei; woningen en bedrijfspanden bij elkaar opgeteld. Planning De hausse in de bouw zorgt voor grote drukte bij betonfabrieken, be vestigt directeur Martijn van Sab- ben, tevens voorzitter van de afde ling Zeeland van Bouwend Neder land. „De levertijd voor heipalen is nu leidend voor onze planning." Hij pakt de Goese nieuwbouwwijk Aria als voorbeeld. „Daar wilden we voor de zomervakantie beginnen met de bouw van een aantal wonin gen. Maar door het tekort aan fun deringspalen, konden we niet eer der dan na de vakantie beginnen. Dat is heel vervelend, want het stuurt je planning in de war en mensen moeten langer wachten." Begrip Ruimte om vertragingen in te halen is er nauwelijks, aldus Van Sabben. „Vroeger duurde de bouw van een huis een jaar, nu een half jaar. Bij vertraging maken we een nieuwe planning en leggen we opdrachtge vers uit wat er aan de hand is. Zij hebben er begrip voor." Door de schaarste worden bouw materialen zoals heipalen ook duurder. „Bij nieuwe projecten kunnen we er nog iets van opvan gen in de prijs van een woning. Maar niet helemaal, want anders prijs je je uit de markt. Doordat we werken met veel vaste partners kunnen we de prijzen in de hand houden. Bij oudere projecten, waar bij de prijs vaststaat, betekent het dat de marge teniet wordt gedaan." Grijs gebied Huizenkopers klagen nog niet bij Vereniging Eigen Huis. „Dat wil niet zeggen dat er niets aan de hand is", zegt woordvoerder Manon van Essen. „Bij de bouw van eengezinswo ningen wordt in het contract afge sproken dat het huis binnen een be paald aantal werkbare dagen moet worden gebouwd. Maar die termijn gaat pas in als de vloer ligt. De tijd ervoor is een grijs gebied. Voor con sumenten kan het heel vervelend uitpakken als daar vertraging ont staat. We kunnen alleen maar zeg gen: wees heel voorzichtig met de verwachte datum van oplevering van je nieuwe huis." Mary de Kroo (44) en Sven Meijer (42) uit Middelburg moeten maanden langer wachten op hun nieuwbouwhuis in de wijk Rittenburg. Het stel te kende in juli het contract, maar hun kavel ligt er sindsdien onver anderd bij. De bouw begint pas volgende maand. Reden: de heipa len kunnen nog niet geleverd wor den. En dus moet het stel langer dan gepland in hun huurwoning aan de Noordweg blijven wonen. „Dat gaat ons flink wat geld kosten", zegt Mary. Bovendien kijken ze uit naar hun nieuwe stek. „We heb ben gekozen voor Rittenburg, om dat we het een mooie plek vonden. De tuin ligt aan het water. Je zit heel vrij, en je woont tóch dichtbij de stad en niet te ver van het strand. Bovendien is zo'n nieuw bouwwijk leuk voor onze dochter Mara van drie." We belden gisteren met de aannemer, hij zei dat de levering gepland staat maar dat het nog steeds kan veran deren. Maar half november zou den ze écht moeten gaan starten." Ondertussen staat het huis van de toekomstige buren wel. „Zij waren een jaar eerder met de bouw", weet Mary. Het stel heeft lang getwijfeld of een nieuw bouwhuis de beste keus was. Als ze hadden geweten dat de lever tijd van bouwmaterialen zó op zou lopen, dan hadden we mis schien wel sneller de knoop door gehakt. „Tja, als je alles van tevo ren wist..." De vaargeulwand is over een lengte van honderd meter aange tast. Vooral stenen zijn weggesla gen. De reparatie vergt een half miljoen euro. Rijkwaterstaat pro beert de kosten op de verzekeraars van beide gestrande schepen te verhalen, laat woordvoerder Ed win de Feijter weten. Negentig procent van de schade Rijkswaterstaat pakt het karwei nu aan om te voorkomen dat het schor eronder lijdt is aangericht door het 366 meter lange containerschip CSCL Jupi ter. Dat liep half augustus door een defect roer in het Nauw van Bath vast op de vooroever. Ruim een maand later strandde de Duitse olietanker Seatrout er. Volgens De Feijter is de geul- wand over een lengte van honderd meter beschadigd. Het gat dat de Jupiter over die afstand sloeg is zo'n tien meter diep. Rijkswater staat gaat beheerst stenen storten. Eerst fijne breukstenen en ook zand om de wand goed dicht te maken. Daarna worden grove breukstenen gestort. Grote gaten worden met zand volgestort. Rijkswaterstaat pakt het herstel nu aan om te voorko men dat het schor bij Bath wordt aangetast. Het karwei moet voor 1 november geklaard zijn. Dat is weliswaar al in het stormseizoen dat 1 oktober begint, maar De Feij ter zegt dat de aanbesteding van werk nu eenmaal tijd kost. In de zomer van 2018 hopen Mary en Sven de sleutel te krijgen. „We belden gisteren met de aan nemer. Hij zei dat de levering van de hei palen gepland staat, 2-o 4ZOO - 4HOO uuv donderdag 19 oktober 2017 Sven Meijer en Mary de Kroo met dochter Mara op de plek waar hun huis moet komen. FOTO LEX DE MEESTER Cornelleke Blok en Jeffrey Kutterink Vlissingen s Aannemers moeten nu vijf maanden wachten op een bestelling heipalen. Cornelleke Blok -Mary de Kroo Het herstel van de door twee gestrande schepen bescha digde vooroever van de dijk bij Bath is gisteren begonnen. Frank Balkenende Bath SI NS NIEUWE MAGAZINE GROOTS IS WEER VERSCHENEN GROOTS IN TRENDY MANNENMODE Molenstraat 5 4701 JK Roosendaal t 0165-537889 www.bogersherenmode.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 58