Heipalen zijn op, dus maanden
langer in een huurhuis wonen
Stranding schip zorgt voor
kostbare reparatie oever
"A
3
BOGERS#HERENMODE
Kijk voor het laatste nieuws ook op
pzc.nl
Maanden later dan gepland worden
dezer dagen woningen en bedrijfs
panden opgeleverd. Ook de aanleg
van grote verkeersprojecten, zoals
rotondes, moet wachten omdat de
benodigde materialen niet aanwe
zig zijn.
De entree van bedrijventerrein
Stampershoek in Oostburg had nu
een bouwput moeten zijn. Het
kruispunt op de Maaidijk is gevaar
lijk en er gebeuren regelmatig onge
lukken.
Niet voor niets heeft Sluis 2,5 ton
uitgetrokken om een rotonde aan te
leggen. Aannemer H4A uit Sluiskil
zou nu volop aan het werk zijn ge
weest als het alle materialen had ge
had. „Maar de betonelementen voor
de middengeleiders zijn niet lever
baar", vertelt directeur Eric de
Ruijsscher. En dus moest het be
drijf besluiten het werk tot begin
volgend jaar uit te stellen, tot de
materialen er wel zijn.
„Tijdens de crisis zijn niet alleen
veel bouwbedrijven failliet gegaan,
maar ook toeleveranciers", ver
klaart De Ruijsscher de situatie.
„Nu de markt zo aantrekt, is het
probleem dat niet alle bouwmateri
alen leverbaar zijn."
De schaarste wordt het meest
zichtbaar door het tekort aan heipa
len. Want zonder heipalen kan
geen gebouw worden neergezet.
Aannemers moeten nu meer dan
vijf maanden op funderingspalen
wachten, terwijl dat eerst een week
of acht was, leert een rondgang
langs aannemers. Ook vloerdelen
en isolatiemateriaal hebben een
veel langere levertijd dan voorheen.
Aannemingsbedrijf Fraanje uit
's-Heer Arendskerke slaat jaarlijks
zo'n 10.000 heipalen in de Zeeuwse
klei; woningen en bedrijfspanden
bij elkaar opgeteld.
Planning
De hausse in de bouw zorgt voor
grote drukte bij betonfabrieken, be
vestigt directeur Martijn van Sab-
ben, tevens voorzitter van de afde
ling Zeeland van Bouwend Neder
land.
„De levertijd voor heipalen is nu
leidend voor onze planning." Hij
pakt de Goese nieuwbouwwijk
Aria als voorbeeld. „Daar wilden we
voor de zomervakantie beginnen
met de bouw van een aantal wonin
gen. Maar door het tekort aan fun
deringspalen, konden we niet eer
der dan na de vakantie beginnen.
Dat is heel vervelend, want het
stuurt je planning in de war en
mensen moeten langer wachten."
Begrip
Ruimte om vertragingen in te halen
is er nauwelijks, aldus Van Sabben.
„Vroeger duurde de bouw van een
huis een jaar, nu een half jaar. Bij
vertraging maken we een nieuwe
planning en leggen we opdrachtge
vers uit wat er aan de hand is. Zij
hebben er begrip voor."
Door de schaarste worden bouw
materialen zoals heipalen ook
duurder. „Bij nieuwe projecten
kunnen we er nog iets van opvan
gen in de prijs van een woning.
Maar niet helemaal, want anders
prijs je je uit de markt. Doordat we
werken met veel vaste partners
kunnen we de prijzen in de hand
houden. Bij oudere projecten, waar
bij de prijs vaststaat, betekent het
dat de marge teniet wordt gedaan."
Grijs gebied
Huizenkopers klagen nog niet bij
Vereniging Eigen Huis. „Dat wil
niet zeggen dat er niets aan de hand
is", zegt woordvoerder Manon van
Essen.
„Bij de bouw van eengezinswo
ningen wordt in het contract afge
sproken dat het huis binnen een be
paald aantal werkbare dagen moet
worden gebouwd. Maar die termijn
gaat pas in als de vloer ligt. De tijd
ervoor is een grijs gebied. Voor con
sumenten kan het heel vervelend
uitpakken als daar vertraging ont
staat. We kunnen alleen maar zeg
gen: wees heel voorzichtig met de
verwachte datum van oplevering
van je nieuwe huis."
Mary de Kroo (44) en
Sven Meijer (42) uit
Middelburg moeten
maanden langer
wachten op hun nieuwbouwhuis
in de wijk Rittenburg. Het stel te
kende in juli het contract, maar
hun kavel ligt er sindsdien onver
anderd bij. De bouw begint pas
volgende maand. Reden: de heipa
len kunnen nog niet geleverd wor
den.
En dus moet het stel langer dan
gepland in hun huurwoning aan
de Noordweg blijven wonen. „Dat
gaat ons flink wat geld kosten",
zegt Mary. Bovendien kijken ze uit
naar hun nieuwe stek. „We heb
ben gekozen voor Rittenburg, om
dat we het een mooie plek vonden.
De tuin ligt aan het water. Je zit
heel vrij, en je woont tóch dichtbij
de stad en niet te ver van het
strand. Bovendien is zo'n nieuw
bouwwijk leuk voor onze dochter
Mara van drie."
We belden gisteren
met de aannemer, hij
zei dat de levering
gepland staat
maar dat het nog steeds kan veran
deren. Maar half november zou
den ze écht moeten gaan starten."
Ondertussen staat het huis van
de toekomstige buren wel. „Zij
waren een jaar eerder met de
bouw", weet Mary. Het stel heeft
lang getwijfeld of een nieuw
bouwhuis de beste keus was. Als
ze hadden geweten dat de lever
tijd van bouwmaterialen zó op
zou lopen, dan hadden we mis
schien wel sneller de knoop door
gehakt. „Tja, als je alles van tevo
ren wist..."
De vaargeulwand is over een
lengte van honderd meter aange
tast. Vooral stenen zijn weggesla
gen. De reparatie vergt een half
miljoen euro. Rijkwaterstaat pro
beert de kosten op de verzekeraars
van beide gestrande schepen te
verhalen, laat woordvoerder Ed
win de Feijter weten.
Negentig procent van de schade
Rijkswaterstaat pakt
het karwei nu aan om
te voorkomen dat het
schor eronder lijdt
is aangericht door het 366 meter
lange containerschip CSCL Jupi
ter. Dat liep half augustus door een
defect roer in het Nauw van Bath
vast op de vooroever. Ruim een
maand later strandde de Duitse
olietanker Seatrout er.
Volgens De Feijter is de geul-
wand over een lengte van honderd
meter beschadigd. Het gat dat de
Jupiter over die afstand sloeg is
zo'n tien meter diep. Rijkswater
staat gaat beheerst stenen storten.
Eerst fijne breukstenen en ook
zand om de wand goed dicht te
maken. Daarna worden grove
breukstenen gestort.
Grote gaten worden met zand
volgestort. Rijkswaterstaat pakt
het herstel nu aan om te voorko
men dat het schor bij Bath wordt
aangetast. Het karwei moet voor 1
november geklaard zijn. Dat is
weliswaar al in het stormseizoen
dat 1 oktober begint, maar De Feij
ter zegt dat de aanbesteding van
werk nu eenmaal tijd kost.
In de zomer van 2018 hopen
Mary en Sven de sleutel te
krijgen. „We belden
gisteren met de aan
nemer. Hij zei dat de
levering van de hei
palen gepland staat,
2-o
4ZOO - 4HOO uuv
donderdag 19 oktober 2017
Sven Meijer en Mary de Kroo met dochter Mara op de plek waar hun huis moet komen.
FOTO LEX DE MEESTER
Cornelleke Blok en
Jeffrey Kutterink
Vlissingen
s
Aannemers moeten nu vijf
maanden wachten op een
bestelling heipalen.
Cornelleke Blok
-Mary de Kroo
Het herstel van de door twee
gestrande schepen bescha
digde vooroever van de dijk bij
Bath is gisteren begonnen.
Frank Balkenende
Bath
SI
NS NIEUWE MAGAZINE GROOTS IS WEER VERSCHENEN
GROOTS IN TRENDY MANNENMODE
Molenstraat 5 4701 JK Roosendaal
t 0165-537889 www.bogersherenmode.nl