'Kunst der Fuge': de gezongen versie 5 Europese roots in americana De Mannen van Naam Smakelijk lachen MIX VAN INVLOEDEN Bach roep tot verdraagzaamheid en behoud van de Europese saamhorigheid. Geen enkel muziek genre kan zonder invloe den uit het verleden. Bij ameriana is het zelfs een soort visitekaartje. Waar, wanneer en bij wie ligt de basis? Leuk spel om ook wat muziekgeschiedenis te doorgronden. Het zijn dus vooral de muzikanten die door de inbreng en dosering van die tradi tionele- en rootsmuziek het genre een wending geven. Americana kent geen voorgeschreven wetten. Dat is dan weer wel een reden voor puriteins en conservatief inge stelde luisteraars om af te haken. Spelen wat je voelt, dekt bij ameri cana meer de lading dan spelen zoals het hoort. Het is ook vaak de muziek die je thuis meekreeg die als bron voor je eigen werk dient. Cactus Dat gebeurt bij Assorted Travellers, maar ook bij de Amerikaanse Ben Miller Band,waarvoor ze dit najaar het voorprogramma verzorgen. Ben Miller bleek met zijn stampende mix van gospel, rock, rockabilly, bluegrass en akoestische countryblues nauwe lijks in een hokje te stoppen. Als klap op de vuurpijl klinkt er vaak ook nog wat punkrebellie in door. De niet al ledaagse vintage instrumenten zoals een wasbord, een wastube bas en zelfs een cactus met snaren, kweek ten eerder argwaan dan vertrouwen. Tot Billy Gibbons, van de Texaanse rock- en bluesband ZZ Top, Ben Mil ler en zijn muzikanten bij een optre den in 20t3 betrok. Blijkbaar had ZZ Top genoeg aanzien om serieus ge nomen te worden. De Ben Miller Band leek in één klap geaccepteerd bij het Texaanse publiek. Een zelfver- zonnen naam voor de muziek - Ozark Stomp - leverde het bijbeho rende etiket. Een verwijzing naar het stuwende ritme van hun muziek en de plek bij Ozark Mountains waar de band vandaan komt. Na de VS volgde Spelen wat je voelt, dekt bij americana meer de lading dan spelen zoals het hoort een kennismaking met de Ben Miller Band in Europa. Daar bleek een pu bliek te zijn dat minder moeite had om de muziek aandacht te geven. Alweer rootsgenres die samen kwamen en waaruit Ben Miller met zijn muzikanten iets nieuws had ge brouwen. Feestelijker, luchtiger en optimistischer dan veel americana. De teksten passen weer in het jargon, maar wie goed luistert hoort een voorname rol voor een jugbandach- tige variatie van de blues. Toch an ders dus, maar nog steeds americana. Ben Miller verstaat de kunst om de traditie nieuw te laten klinken. Ook dat is een kenmerk van americana. Theaterconcert Cabaret „We houden ons al jaren bezig met de Kunst der Fuge", vertelt klaveci- niste Tineke Steenbrink. Zij richtte samen met tweelingzus Judith Holland Baroque op. „De Kunst der Fuge is een werk in mysterie ge huld. Ik heb contacten met mu ziekwetenschappers en enthousi astelingen die zich permanent met de geheimen van dit werk bezig houden. Holland Baroque is graag een trefpunt voor nieuwsgierige mensen. Kunst der Fuge is een ge compliceerd werk, Bach heeft geen specifieke bezetting voorgeschre ven. Dit geeft ons de vrijheid om Bach zelf was het die ons inspireerde tot dit avontuur het stuk verder te onderzoeken. Omdat Bach zei dat zingen het fundament van alle muziek is, kwamen we op het idee van de Ge- sungene Kunst der Fuge. We hebben Harry van der Kamp, een man met een prachtige stem en een schat aan ervaring, gevraagd om zich te buigen over de teksten van de vo caal-instrumentale versie. De con certreeks begon vorige week in Utrecht en eindigt met de uitvoe ring vanavond in Koewacht." De Kunst der Fuge, waarin instru mentale en vocale delen elkaar zullen afwisselen, wordt zonder pauze uitgevoerd. Je zoekt naar de essentie van de muziek, als je dit magistrale werk eenmaal gaat spelen moet je beslissingen ne men. Die hebben we nu genomen. De beslissing komt door Bachs ei gen woorden. Hij was het die ons inspireerde tot dit avontuur. 'Speel de muziek alsof je zingt.' Deze mu ziek blijft ons inspireren. Wellicht brengen we volgend jaar een an dere versie." Holland Baroque neemt een aparte plaats in het Nederlandse barokwereldje in. Het ensemble verenigt Telemann met de Chinese klanken van shengspeler Wu Wei, verbindt Reinbert de Leeuw met Bach en laat horen hoe slagwerkers de hartslag van de barok bepalen. „Een rode draad door de program mering is de samenwerking met andere solisten en ensembles, we willen laten horen dat oude tradi ties nieuwe verhalen kunnen voortbrengen. We maken onze ei gen programma's en dat levert een vrijheid op die we koesteren. Hol land Baroque betekent: vernieu wing, verrassing en een vleugje entertainment. Tineke en Judith Steenbrink ko men uit een muzikaal nest. Hun vader is dirigent. „Ja, we zijn al heel vroeg gedoopt in de barok en houden ons wat muziekstijlen be treft alleen bezig met wat ons inte resseert. Eigenlijk gaat dat gewoon vanzelf. We denken er niet over na. En ja, we zijn een tweeling, een eiig. Jaren geleden liepen we sa men door Keulen. Een moment om nooit te vergeten. Een man riep ons vanaf grote afstand toe: 'Seid ihr Zwillinge?' 'Ja!', schreeuwden we terug. 'Ein Ei?', was de vol gende vraag. We knikten. Even was het stil. 'Gutes Ei!', klonk het over het plein. Zulke dingen maak je mee. We komen uit één ei gekropen, een fijn ei. Een fijn nest. Maar we zijn óók heel verschillend. En dat mag, wat ons betreft, zo blijven. We spiegelen ons aan elkaar, houden elkaar scherp. Maar Holland Baro que is een rotsvast ensemble waar we met alle spelers seizoenen lang veel tijd met elkaar doorbrengen. Repetities, concerten, maar ook veel busreizen, treinreizen, wach ten op vliegvelden... en we hebben een fantastisch team dat ons met raad en daad bijstaat. Het is één grote familie, veel groter dan een eeneiige tweeling." Li&r donderdag 19 oktober 2017 PZ Het is dinsdag in De Spot aan de nieuwe Nederlandse band Assorted Travellers om te laten horen dat de Amerikaanse rootsmuziek in Neder land goed gedijt en in goede handen is. Ook al trekt de USA ameri cana graag naar zich toe, de giganten uit het genre weten dat veel ingrediënten van Europese afkomst zijn. Emmylou Harris, Steve Earle, Willie Nelson en John Prine strooiden steeds meer Keltische folk, Britse sixties pop, verhalende blues en mediterrane muziek tradities door hun countryrock. Er zijn veel Amerikaanse mu zikanten die juist met de mix van al die in vloeden in Europa succes hebben. Meer dan in hun thuisland, waar het publiek wat conservatiever en stijl vaster lijkt te zijn. 44 Assorted Travellers en Ben Miller Band: dinsdag 24 oktober, De Spot Middelburg, aanvang 20.30 uur. Emilio Guzman mag dan de broer zijn van Javier, en ook info cabaret zijn, maar daar houdt de gelijkenis dan ook op. Emilio stamt uit de stand-up tradi tie, is dus sterk gefocust op contact met zijn publiek. Hij is een goede ver teller en is sterk in het spelen met woorden. Rake commentaren dus, en smakelijk lachen in zijn vierde avondvul lende voorstel ling 'Kom dan!' vanavond, fiZi Zierikzee, aanvang 20.15 uur; morgen, De Verwachting Ritthem, 20.15 uur. Het laatste weekend van het Festival van Zeeuwsch-Vlaande- ren begint met een bijzonder concert. Holland Baroque en een vocaal sextet vertolken een ge zongen versie van 'Kunst der Fuge' van Bach. Jeanette Vergouwen Tineke Steenbrink, Holland Baro que Holland Baroque plus vocaal sextet: vanavond, R.K. Kerk Koe wacht, aanvang 20.00 uur. Holland Baroque, opgericht door de tweeling Tineke en Judith Steenbrink, foto wouter jansen De Mannen van Naam zijn de man nen van de vrolijke folk- deunen,van de prachtige autobiografische liedjes over de licht puntjes (meestal) en de regenbuien (soms) van het alle daagse leven. In hun nieuwe programma 'Waargebeurd' wer ken ze samen met virtuoze en opzwe pende violiste Sylvia Houtzager, bekend van Flairck. De ge lijknamige elpee/cd is inmiddels ook uit, de sneaky previews op youtube zijn veel belovend. zaterdagavond, Dorpshuis Rilland, aanvang 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 49