'Kunst der Fuge':
de gezongen versie
5
Europese roots in americana
De Mannen van Naam
Smakelijk lachen
MIX VAN INVLOEDEN
Bach
roep tot verdraagzaamheid en
behoud van de Europese
saamhorigheid.
Geen enkel muziek
genre kan zonder invloe
den uit het verleden. Bij
ameriana is het zelfs een soort
visitekaartje. Waar, wanneer en
bij wie ligt de basis? Leuk spel
om ook wat muziekgeschiedenis
te doorgronden. Het zijn dus
vooral de muzikanten die door de
inbreng en dosering van die tradi
tionele- en rootsmuziek het genre
een wending geven. Americana
kent geen voorgeschreven wetten.
Dat is dan weer wel een reden voor
puriteins en conservatief inge
stelde luisteraars om af te haken.
Spelen wat je voelt, dekt bij ameri
cana meer de lading dan spelen
zoals het hoort. Het is ook vaak
de muziek die je thuis meekreeg
die als bron voor je eigen werk
dient.
Cactus
Dat gebeurt bij Assorted Travellers,
maar ook bij de Amerikaanse Ben
Miller Band,waarvoor ze dit najaar
het voorprogramma verzorgen. Ben
Miller bleek met zijn stampende mix
van gospel, rock, rockabilly, bluegrass
en akoestische countryblues nauwe
lijks in een hokje te stoppen. Als klap
op de vuurpijl klinkt er vaak ook nog
wat punkrebellie in door. De niet al
ledaagse vintage instrumenten zoals
een wasbord, een wastube bas en
zelfs een cactus met snaren, kweek
ten eerder argwaan dan vertrouwen.
Tot Billy Gibbons, van de Texaanse
rock- en bluesband ZZ Top, Ben Mil
ler en zijn muzikanten bij een optre
den in 20t3 betrok. Blijkbaar had ZZ
Top genoeg aanzien om serieus ge
nomen te worden. De Ben Miller
Band leek in één klap geaccepteerd
bij het Texaanse publiek. Een zelfver-
zonnen naam voor de muziek -
Ozark Stomp - leverde het bijbeho
rende etiket. Een verwijzing naar het
stuwende ritme van hun muziek en
de plek bij Ozark Mountains waar de
band vandaan komt. Na de VS volgde
Spelen wat je voelt,
dekt bij americana
meer de lading
dan spelen zoals
het hoort
een kennismaking met de Ben Miller
Band in Europa. Daar bleek een pu
bliek te zijn dat minder moeite had
om de muziek aandacht te geven.
Alweer rootsgenres die samen
kwamen en waaruit Ben Miller met
zijn muzikanten iets nieuws had ge
brouwen. Feestelijker, luchtiger en
optimistischer dan veel americana.
De teksten passen weer in het jargon,
maar wie goed luistert hoort een
voorname rol voor een jugbandach-
tige variatie van de blues. Toch an
ders dus, maar nog steeds americana.
Ben Miller verstaat de kunst om de
traditie nieuw te laten klinken. Ook
dat is een kenmerk van americana.
Theaterconcert
Cabaret
„We houden ons al jaren bezig met
de Kunst der Fuge", vertelt klaveci-
niste Tineke Steenbrink. Zij richtte
samen met tweelingzus Judith
Holland Baroque op. „De Kunst der
Fuge is een werk in mysterie ge
huld. Ik heb contacten met mu
ziekwetenschappers en enthousi
astelingen die zich permanent met
de geheimen van dit werk bezig
houden. Holland Baroque is graag
een trefpunt voor nieuwsgierige
mensen. Kunst der Fuge is een ge
compliceerd werk, Bach heeft geen
specifieke bezetting voorgeschre
ven. Dit geeft ons de vrijheid om
Bach zelf was het
die ons inspireerde
tot dit avontuur
het stuk verder te onderzoeken.
Omdat Bach zei dat zingen het
fundament van alle muziek is,
kwamen we op het idee van de Ge-
sungene Kunst der Fuge. We hebben
Harry van der Kamp, een man met
een prachtige stem en een schat
aan ervaring, gevraagd om zich te
buigen over de teksten van de vo
caal-instrumentale versie. De con
certreeks begon vorige week in
Utrecht en eindigt met de uitvoe
ring vanavond in Koewacht."
De Kunst der Fuge, waarin instru
mentale en vocale delen elkaar
zullen afwisselen, wordt zonder
pauze uitgevoerd. Je zoekt naar
de essentie van de muziek, als je
dit magistrale werk eenmaal gaat
spelen moet je beslissingen ne
men. Die hebben we nu genomen.
De beslissing komt door Bachs ei
gen woorden. Hij was het die ons
inspireerde tot dit avontuur. 'Speel
de muziek alsof je zingt.' Deze mu
ziek blijft ons inspireren. Wellicht
brengen we volgend jaar een an
dere versie."
Holland Baroque neemt een
aparte plaats in het Nederlandse
barokwereldje in. Het ensemble
verenigt Telemann met de Chinese
klanken van shengspeler Wu Wei,
verbindt Reinbert de Leeuw met
Bach en laat horen hoe slagwerkers
de hartslag van de barok bepalen.
„Een rode draad door de program
mering is de samenwerking met
andere solisten en ensembles, we
willen laten horen dat oude tradi
ties nieuwe verhalen kunnen
voortbrengen. We maken onze ei
gen programma's en dat levert een
vrijheid op die we koesteren. Hol
land Baroque betekent: vernieu
wing, verrassing en een vleugje
entertainment.
Tineke en Judith Steenbrink ko
men uit een muzikaal nest. Hun
vader is dirigent. „Ja, we zijn al
heel vroeg gedoopt in de barok en
houden ons wat muziekstijlen be
treft alleen bezig met wat ons inte
resseert. Eigenlijk gaat dat gewoon
vanzelf. We denken er niet over na.
En ja, we zijn een tweeling, een
eiig. Jaren geleden liepen we sa
men door Keulen. Een moment
om nooit te vergeten. Een man riep
ons vanaf grote afstand toe: 'Seid
ihr Zwillinge?' 'Ja!', schreeuwden
we terug. 'Ein Ei?', was de vol
gende vraag. We knikten. Even
was het stil. 'Gutes Ei!', klonk het
over het plein.
Zulke dingen maak je mee. We
komen uit één ei gekropen, een
fijn ei. Een fijn nest. Maar we zijn
óók heel verschillend. En dat mag,
wat ons betreft, zo blijven. We
spiegelen ons aan elkaar, houden
elkaar scherp. Maar Holland Baro
que is een rotsvast ensemble waar
we met alle spelers seizoenen lang
veel tijd met elkaar doorbrengen.
Repetities, concerten, maar ook
veel busreizen, treinreizen, wach
ten op vliegvelden... en we hebben
een fantastisch team dat ons met
raad en daad bijstaat. Het is één
grote familie, veel groter dan een
eeneiige tweeling."
Li&r
donderdag 19 oktober 2017
PZ
Het is dinsdag in De
Spot aan de nieuwe
Nederlandse band
Assorted Travellers
om te laten horen dat
de Amerikaanse
rootsmuziek in Neder
land goed gedijt en in
goede handen is. Ook
al trekt de USA ameri
cana graag naar zich
toe, de giganten uit
het genre weten dat
veel ingrediënten van
Europese afkomst zijn.
Emmylou Harris, Steve
Earle, Willie Nelson en
John Prine strooiden
steeds meer Keltische
folk, Britse sixties pop,
verhalende blues en
mediterrane muziek
tradities door hun
countryrock. Er zijn
veel Amerikaanse mu
zikanten die juist met
de mix van al die in
vloeden in Europa
succes hebben. Meer
dan in hun thuisland,
waar het publiek wat
conservatiever en stijl
vaster lijkt te zijn.
44
Assorted Travellers en Ben Miller
Band: dinsdag 24 oktober, De Spot
Middelburg, aanvang 20.30 uur.
Emilio Guzman mag dan de broer zijn
van Javier, en ook info cabaret zijn,
maar daar houdt de gelijkenis dan ook
op. Emilio stamt uit de stand-up tradi
tie, is dus sterk gefocust op contact
met zijn publiek. Hij is een goede ver
teller en is sterk in het spelen met
woorden. Rake commentaren dus, en
smakelijk lachen in zijn vierde avondvul
lende voorstel
ling 'Kom dan!'
vanavond,
fiZi Zierikzee,
aanvang 20.15
uur; morgen, De
Verwachting
Ritthem, 20.15
uur.
Het laatste weekend van het
Festival van Zeeuwsch-Vlaande-
ren begint met een bijzonder
concert. Holland Baroque en een
vocaal sextet vertolken een ge
zongen versie van 'Kunst der
Fuge' van Bach.
Jeanette Vergouwen
Tineke Steenbrink, Holland Baro
que
Holland Baroque plus vocaal
sextet: vanavond, R.K. Kerk Koe
wacht, aanvang 20.00 uur.
Holland Baroque, opgericht door de tweeling Tineke en Judith
Steenbrink, foto wouter jansen
De Mannen
van Naam
zijn de man
nen van de
vrolijke folk-
deunen,van
de prachtige
autobiografische
liedjes over de licht
puntjes (meestal) en
de regenbuien
(soms) van het alle
daagse leven. In hun
nieuwe programma
'Waargebeurd' wer
ken ze samen met
virtuoze en opzwe
pende violiste Sylvia
Houtzager, bekend
van Flairck. De ge
lijknamige elpee/cd
is inmiddels ook uit,
de sneaky previews
op youtube zijn veel
belovend.
zaterdagavond,
Dorpshuis Rilland,
aanvang 20.00
uur.