9 Stapje voor stapje en de ene keer zichtbaarder dan de andere keer, maar langzamerhand krijgt het uit eindelijke doel steeds meer vorm: een volledig geoutilleerd open luchtmuseum mét rijdend materi eel. Dat laatste onderscheidt de SGB van 'grote broer' Het Spoor wegmuseum in Utrecht. „Het zal moeilijk zijn om dat naar de kroon te steken", lacht Zondervan. „Maar sommige bezoekers vinden het hier wel leuker. We zijn een rij dend museum, dat blijft de kern." Dat rijden gebeurt sinds 1972, een jaar na de oprichting van de stich ting. „Het begon met een locomo tief en wat wagens", vertelt Zon dervan. „Je kon als passagier in Hoedekenskerke even uitwaaien op de dijk, dat was het." Hoe anders is dat nu. De Stoomtrein is uitge groeid tot een attractie met zo'n beetje het hele jaar rond activitei ten, zoals deze maand de Halloween Express. De Stoomtrein gooit steevast hoge ogen tijdens de ANWB-verkiezing 'Uitje van het jaar'. De Stoomtrein Goes-Borsele heeft in 2021 een feestje te vieren: het vijftigjarig jubileum. Of het al in 1999 ingezette Master- plan Stoomtrein - een spoorwegbedrijf als in de jaren 30 - dan gereed is, is de vraag. Zonder van hoopt het. „De reali teit is dat we ook afhan kelijk zijn van andere partijen." Feit is dat de SGB in elk geval goed op stoom is. De eindbe stemming komt steeds dichterbij. in beslag zal nemen. De treinenhal mag dan letterlijk een van de grootste aankopen zijn, de afgelopen tien jaar zijn eigenlijk voortdurend bijzondere spullen verworven. Een seinhuis bijvoor beeld, dat in zijn geheel naar Goes is verplaatst, maar ook een goede renloods die dienst doet als horeca- voorziening, een draaischijf en di verse wagons en locomotieven. Op dit moment is een transport van een Amerikaanse diesellocomotief aanstaande. Ooit reden er twintig van die zogeheten NS2000-I0CS in Nederland, nu geen enkele. Dit unieke exemplaar zal worden ge restaureerd en het liefst maakt de SGB hem ook weer rijvaardig. De aanschaf was mogelijk met een er fenis en door middel van crowd- funding, waarmee liefst 25.000 euro bij elkaar werd gehaald. Als al les volgens planning gaat, arriveert de locomotief begin november in de haven van Antwerpen. Bij het op de kop tikken van bijzondere at tributen zat het de SGB overigens niet altijd mee: een deel van de mo numentale overkapping van Utrecht Centraal, in 2002 gekocht, is in Goes niet van de grond geko men omdat essentiële onderdelen verloren zijn gegaan. Voor de aanschaf van materieel en onroerende zaken is de stichting afhankelijk van subsidies en giften, maar verder wordt alles door vrij willigers gedaan. Dat zijn er zo'n tweehonderd in totaal, zegt Zon dervan, zelf al ruim twintig jaar ac tief bij de Stoomtrein en inmiddels de enige wel betaalde kracht. En die vrijwilligers hebben al veel voor el kaar gekregen, heel veel. Ze draaien hun hand niet om voor het ver nieuwen van honderden meters SCHOUWSPEL STOOMTREIN TUSSEN DE AUTO'S Het zijn toch klussen waar niet iedereen zomaar aan zou beginnen spoor of zelfs het compleet nabou wen van dieselmotorwagens uit de jaren 20. Een van de twee replica's is bijna klaar. „We staan er soms zelf ook wel van te kijken", zegt Zondervan. „Het zijn toch klussen waar niet iedereen zomaar aan zou beginnen." donderdag 19 oktober 2017 PC Het stoomtreinterrein staat vol met attributen, foto's marcelledavidse. Deze impressie laat goed zien hoe de trei- nenfabriek op het terrein van de Stoomtrein komt te staan en hoe groot het gebouw is. IMPRESSIE R00SR0S ARCHITECTEN rein dendert baar door destoomtrein.nl De treinenfabriek ligt al gedemonteerd in Goes. Reinier Zondervan van stichting Stoomtrein Goes-Borsele. De replica van een dieselmotorwagen uit de jaren 20. Zo ziet de treinenfabriek er van binnen Uit. IMPRESSIE ROOS- ROS ARCHITECTEN Sinds afgelopen voorjaar doet zich op de Nansenbaan in Goes soms een bijzonder schouwspel voor: de stoomtrein rijdt daar na melijk dwars over de nieuwe tur- bokluifrotonde, die in verbinding staat met de aansluitingen op de A58 die deze maand opengaan. De stoomtrein boemelt tussen het drukke autoverkeer dat van en naar de snelweg gaat en dat is uniek in Nederland. Het vergde flink wat gepuzzel van de wegen bouwers om de spoorlijn in te passen in het ontwerp. Er moest een volledig nieuwe, beveiligde spoorovergang worden aange legd, want een botsing tussen een auto en een trein op een ro tonde zou een leuk nieuwsbericht opleveren. -Reinier Zondervan, SGB

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 37