9
Stapje voor stapje en de ene keer
zichtbaarder dan de andere keer,
maar langzamerhand krijgt het uit
eindelijke doel steeds meer vorm:
een volledig geoutilleerd open
luchtmuseum mét rijdend materi
eel. Dat laatste onderscheidt de
SGB van 'grote broer' Het Spoor
wegmuseum in Utrecht. „Het zal
moeilijk zijn om dat naar de kroon
te steken", lacht Zondervan. „Maar
sommige bezoekers vinden het
hier wel leuker. We zijn een rij
dend museum, dat blijft de kern."
Dat rijden gebeurt sinds 1972, een
jaar na de oprichting van de stich
ting. „Het begon met een locomo
tief en wat wagens", vertelt Zon
dervan. „Je kon als passagier in
Hoedekenskerke even uitwaaien
op de dijk, dat was het." Hoe anders
is dat nu. De Stoomtrein is uitge
groeid tot een attractie met zo'n
beetje het hele jaar rond activitei
ten, zoals deze maand de
Halloween Express. De Stoomtrein
gooit steevast hoge ogen tijdens de
ANWB-verkiezing 'Uitje van het
jaar'.
De Stoomtrein Goes-Borsele
heeft in 2021 een feestje te vieren:
het vijftigjarig jubileum. Of het al
in 1999 ingezette Master-
plan Stoomtrein - een
spoorwegbedrijf als in
de jaren 30 - dan gereed
is, is de vraag. Zonder
van hoopt het. „De reali
teit is dat we ook afhan
kelijk zijn van andere
partijen." Feit is dat de
SGB in elk geval goed
op stoom is. De eindbe
stemming komt steeds
dichterbij.
in beslag zal nemen.
De treinenhal mag dan letterlijk
een van de grootste aankopen zijn,
de afgelopen tien jaar zijn eigenlijk
voortdurend bijzondere spullen
verworven. Een seinhuis bijvoor
beeld, dat in zijn geheel naar Goes
is verplaatst, maar ook een goede
renloods die dienst doet als horeca-
voorziening, een draaischijf en di
verse wagons en locomotieven. Op
dit moment is een transport van
een Amerikaanse diesellocomotief
aanstaande. Ooit reden er twintig
van die zogeheten NS2000-I0CS in
Nederland, nu geen enkele. Dit
unieke exemplaar zal worden ge
restaureerd en het liefst maakt de
SGB hem ook weer rijvaardig. De
aanschaf was mogelijk met een er
fenis en door middel van crowd-
funding, waarmee liefst 25.000
euro bij elkaar werd gehaald. Als al
les volgens planning gaat, arriveert
de locomotief begin november in
de haven van Antwerpen. Bij het
op de kop tikken van bijzondere at
tributen zat het de SGB overigens
niet altijd mee: een deel van de mo
numentale overkapping van
Utrecht Centraal, in 2002 gekocht,
is in Goes niet van de grond geko
men omdat essentiële onderdelen
verloren zijn gegaan.
Voor de aanschaf van materieel
en onroerende zaken is de stichting
afhankelijk van subsidies en giften,
maar verder wordt alles door vrij
willigers gedaan. Dat zijn er zo'n
tweehonderd in totaal, zegt Zon
dervan, zelf al ruim twintig jaar ac
tief bij de Stoomtrein en inmiddels
de enige wel betaalde kracht. En die
vrijwilligers hebben al veel voor el
kaar gekregen, heel veel. Ze draaien
hun hand niet om voor het ver
nieuwen van honderden meters
SCHOUWSPEL
STOOMTREIN
TUSSEN DE AUTO'S
Het zijn toch klussen
waar niet iedereen
zomaar aan zou
beginnen
spoor of zelfs het compleet nabou
wen van dieselmotorwagens uit de
jaren 20. Een van de twee replica's
is bijna klaar. „We staan er soms
zelf ook wel van te kijken", zegt
Zondervan. „Het zijn toch klussen
waar niet iedereen zomaar aan zou
beginnen."
donderdag 19 oktober 2017
PC
Het stoomtreinterrein staat vol met attributen, foto's marcelledavidse.
Deze impressie laat goed zien hoe de trei-
nenfabriek op het terrein van de Stoomtrein
komt te staan en hoe groot het gebouw is.
IMPRESSIE R00SR0S ARCHITECTEN
rein dendert
baar door
destoomtrein.nl
De treinenfabriek ligt al gedemonteerd in Goes.
Reinier Zondervan van stichting Stoomtrein Goes-Borsele.
De replica van een dieselmotorwagen uit de jaren 20.
Zo ziet de
treinenfabriek
er van binnen
Uit. IMPRESSIE ROOS-
ROS ARCHITECTEN
Sinds afgelopen voorjaar doet
zich op de Nansenbaan in Goes
soms een bijzonder schouwspel
voor: de stoomtrein rijdt daar na
melijk dwars over de nieuwe tur-
bokluifrotonde, die in verbinding
staat met de aansluitingen op de
A58 die deze maand opengaan.
De stoomtrein boemelt tussen
het drukke autoverkeer dat van
en naar de snelweg gaat en dat is
uniek in Nederland. Het vergde
flink wat gepuzzel van de wegen
bouwers om de spoorlijn in te
passen in het ontwerp. Er moest
een volledig nieuwe, beveiligde
spoorovergang worden aange
legd, want een botsing tussen
een auto en een trein op een ro
tonde zou een leuk nieuwsbericht
opleveren.
-Reinier Zondervan, SGB