365 Dagen Succesvol Europees offensief voor hogere salarissen E 17 In elk vliegtuig beetje Fokker Scheurkalender Boeren naar de rechter :k-oio vragen ons nog steeds af of hij een grap maakte." Hij zal de Fokkers missen. Tege lijk snapt Visser dat de tijd voort schrijdt, en dat KLM daarin mee gaat, door de toestellen in te ruilen voor Braziliaanse Embrears. „Die zijn zuiniger en dus goedkoper en beter voor het milieu." Maar vergis je niet, zegt Visser. De Fokker 70, die tussen 1993 en 1997 in produc tie was, 'vliegt als een scheermes'. „Er gaan kabels rechtstreeks van de stuurkolom naar de roeren aan de achterkant. Tegenwoordig zit ten er computers tussen, maar bij de Fokker niet. Als piloot kun je het toestel daardoor heel direct aansturen." Op de grond werpen Hans Wer ner en Bas Klop nog eens een blik op de blauwe Fokker. Vol hartzeer. „Hiermee komt toch een einde aan een heel bijzondere periode", zegt Werner, bij Cityhopper verant woordelijk voor het vlootonder- houd. „Bij ons lopen nu nog men sen rond die tot het faillissement voor Fokker werkten. De samen werking tussen KLM en Fokker was altijd ontzettend goed. We hielpen elkaar echt met de ont wikkeling van het product. Het is met buitenlandse bedrijven toch anders." De innige band zorgde voor kwalitatief goede toestellen. „Ze kunnen zo nog tien jaar mee. Daarom is het wel een fijn idee dat ze niet naar de schroot gaan, maar dat ze aan andere maatschappijen verkocht zijn. Ze vliegen uit naar Afrika, Zuid-Amerika en Azië." Maar ja, in Nederland zien we Fokker niet meer terug. Er is een troost, zegt Bas Klop, die bij City hopper over de vluchtoperatie gaat. Het toestel geeft 'n huiskamergevoel. Die twee rijen stoelen, mooi toch? ERFENIS In elk vliegtuig dat tegenwoordig de fabriek uit rolt, zit een beetje Fokker. Soms letterlijk, omdat het bedrijf voortleeft in Fokker Tech nologies, dat technieken en onder delen levert. En soms figuurlijk, omdat Fokker als vliegtuigbouwer een lichtend voorbeeld was. Klop: „Neem de nieuwe Em brears. Die hebben een heel 'cleane' cockpit. Dat is rechtstreeks geïnspireerd op het dark cockpit- principe van Fokker, het idee dat lampjes alleen branden als er iets aan de hand is. Dat was destijds baanbrekend." Duimpje omhoog Stewardess Agnes loopt nog één keer door het smalle gangpad - voor het laatst. Ze loopt naar haar vaste plekje, de klapstoel bij de ingang. Daar zat ze bij elk vertrek en elke landing. „Van hieruit kun je precies je collega zien, achter in het toestel. Snel nog even naar elkaar kijken, en dan, als alles in orde was, een duimpje omhoog." Bestel nu op pzc.nl/365 „We hebben een lange tijd van be sparingen achter ons, het is nu hoog tijd de driedubbele loonkloof te dichten", aldus Luca Visentini, se cretaris-generaal van de Europese vakbondskoepel Etuc, gisteren op een sociale top in Brussel. Meer loon voor vrouwen, ouderen en werknemers in het ex-Oostblok is ook de beste manier om te zorgen voor een hogere productiviteit, meer koopkracht en meer gelijk heid, aldus Visentini. In studies eerder dit jaar legde Etuc vast dat werknemers in Mid den- en Oost-Europa netto 300 tot 900 euro minder verdienen dan hun collega's in West-Europa. In een andere studie signaleerde het Europese Parlement dat ook de loonachterstand van vrouwen maar tergend traag wordt ingelopen. Toch zal de alliantie er morgen niet zijn, zo bleek uit de reacties. Volgens EU-president Donald Tusk gaat het goed met de economie en is het nu zaak 'de voordelen zo breed mogelijk te delen', maar con creter werd hij daarover niet. Werk geversvoorzitter Emma Marcega- glia wel: „We erkennen dat er een probleem is in Midden- en Oost- Europa, maar hogere lonen kunnen alleen in combinatie met een ho gere productiviteit. En dan zul je het per bedrijf moeten regelen. On derhandelen is dus belangrijk." Maar juist daar schort het aan om dat de vakbeweging in veel Mid den- en Oost-Europese landen to taal geen macht heeft. Visentini zette zwaar geschut in: „Als er niet meer loongelijkheid komt, is er ook geen toekomst voor de interne markt." Op een sociale top vol gende maand in Göteborg kan hij een nieuwe poging doen. donderdag 19 oktober 2017 PC Agnes Jubithana, stewardess Het faillissement van Fok ker, in 1996, was niet het einde van de Nederlandse vliegtuigindustrie. Nog steeds leveren voormalige dochters van de legendari sche vliegtuigbouwer, bij het ter ziele gaan de op twee na grootste ter we reld, onderdelen aan bedrij ven als Airbus en Boeing. Landingsgestellen bijvoor beeld, brandstoftanks, technologie voor vliegtuig ramen. Maar een heel toe stel bouwen, dat gebeurt niet meer in Nederland. Terwijl de historie zo mooi is. In de jaren 20 en 30 van de 20ste eeuw domineerde het bedrijf van Anthony Fokker de mondiale markt voor passagiersvervoer door de lucht. Het toestel dat KLM nu nog gebruikt is de F70, waarvan er tussen 1993 en 1997 48 zijn ge bouwd. Er passen 80 pas sagiers in en ze worden tot en met 28 oktober gebruikt door Cityhopper, voor vluchten binnen Europa. Een column in de PZC, een boek dat al vijf jaar lang in de bestsellerlijsten staat, honderden seminars en uitverkochte programma's! De mannen achter 365 Dagen Succesvol, David de Koek en Arjan Vergeer, hebben als missie om Nederland het gelukkigste land ter wereld te maken. EUce. ce-K je- je. dsrcrw~t'<A- De Europese vakbeweging wil een 'alliantie voor loonsverho ging'. Regeringen, werkgevers en Europa moeten er samen met de bonden voor zorgen dat niet alleen werknemers in Midden- en Oost-Europa, maar ook vrou wen en senioren meer gaan ver dienen. Frans Boogaard Brussel ZWOLLE Varkensboeren en pluimveehouders stappen naar de rechter omdat zij het niet eens zijn met de afschaf fing van de zogeheten POR- regeling (Regeling ontheffing productierechten Meststof fenwet). Volgens de branche organisaties kost dit de var kens- en pluimveehouderij 'miljoenen' euro's. Het ministe rie van Economische Zaken gaat volgens de boeren de re geling nu per 1 januari af schaffen, waarbij ook oudere rechten komen te vervallen. wer Zowel stewardess Agnes Jubithana als piloot Alex Visser (kleine foto) heeft een warm gevoel bij de Fokker 70. foto's marcookhuizen ^CE KLM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17