365 Dagen Succesvol
Europees
offensief
voor hogere
salarissen
E 17
In elk vliegtuig
beetje Fokker
Scheurkalender
Boeren naar
de rechter
:k-oio
vragen ons nog steeds af of hij een
grap maakte."
Hij zal de Fokkers missen. Tege
lijk snapt Visser dat de tijd voort
schrijdt, en dat KLM daarin mee
gaat, door de toestellen in te ruilen
voor Braziliaanse Embrears. „Die
zijn zuiniger en dus goedkoper en
beter voor het milieu." Maar vergis
je niet, zegt Visser. De Fokker 70,
die tussen 1993 en 1997 in produc
tie was, 'vliegt als een scheermes'.
„Er gaan kabels rechtstreeks van
de stuurkolom naar de roeren aan
de achterkant. Tegenwoordig zit
ten er computers tussen, maar bij
de Fokker niet. Als piloot kun je
het toestel daardoor heel direct
aansturen."
Op de grond werpen Hans Wer
ner en Bas Klop nog eens een blik
op de blauwe Fokker. Vol hartzeer.
„Hiermee komt toch een einde aan
een heel bijzondere periode", zegt
Werner, bij Cityhopper verant
woordelijk voor het vlootonder-
houd. „Bij ons lopen nu nog men
sen rond die tot het faillissement
voor Fokker werkten. De samen
werking tussen KLM en Fokker
was altijd ontzettend goed. We
hielpen elkaar echt met de ont
wikkeling van het product. Het is
met buitenlandse bedrijven toch
anders."
De innige band zorgde voor
kwalitatief goede toestellen. „Ze
kunnen zo nog tien jaar mee.
Daarom is het wel een fijn idee dat
ze niet naar de schroot gaan, maar
dat ze aan andere maatschappijen
verkocht zijn. Ze vliegen uit naar
Afrika, Zuid-Amerika en Azië."
Maar ja, in Nederland zien we
Fokker niet meer terug. Er is een
troost, zegt Bas Klop, die bij City
hopper over de vluchtoperatie gaat.
Het toestel geeft 'n
huiskamergevoel.
Die twee rijen
stoelen, mooi toch?
ERFENIS
In elk vliegtuig dat tegenwoordig
de fabriek uit rolt, zit een beetje
Fokker. Soms letterlijk, omdat het
bedrijf voortleeft in Fokker Tech
nologies, dat technieken en onder
delen levert. En soms figuurlijk,
omdat Fokker als vliegtuigbouwer
een lichtend voorbeeld was.
Klop: „Neem de nieuwe Em
brears. Die hebben een heel
'cleane' cockpit. Dat is rechtstreeks
geïnspireerd op het dark cockpit-
principe van Fokker, het idee dat
lampjes alleen branden als er iets
aan de hand is. Dat was destijds
baanbrekend."
Duimpje omhoog
Stewardess Agnes loopt nog één
keer door het smalle gangpad - voor
het laatst. Ze loopt naar haar vaste
plekje, de klapstoel bij de ingang.
Daar zat ze bij elk vertrek en elke
landing. „Van hieruit kun je precies
je collega zien, achter in het toestel.
Snel nog even naar elkaar kijken, en
dan, als alles in orde was, een
duimpje omhoog."
Bestel nu op pzc.nl/365
„We hebben een lange tijd van be
sparingen achter ons, het is nu hoog
tijd de driedubbele loonkloof te
dichten", aldus Luca Visentini, se
cretaris-generaal van de Europese
vakbondskoepel Etuc, gisteren op
een sociale top in Brussel. Meer
loon voor vrouwen, ouderen en
werknemers in het ex-Oostblok is
ook de beste manier om te zorgen
voor een hogere productiviteit,
meer koopkracht en meer gelijk
heid, aldus Visentini.
In studies eerder dit jaar legde
Etuc vast dat werknemers in Mid
den- en Oost-Europa netto 300 tot
900 euro minder verdienen dan
hun collega's in West-Europa. In
een andere studie signaleerde het
Europese Parlement dat ook de
loonachterstand van vrouwen maar
tergend traag wordt ingelopen.
Toch zal de alliantie er morgen
niet zijn, zo bleek uit de reacties.
Volgens EU-president Donald Tusk
gaat het goed met de economie en
is het nu zaak 'de voordelen zo
breed mogelijk te delen', maar con
creter werd hij daarover niet. Werk
geversvoorzitter Emma Marcega-
glia wel: „We erkennen dat er een
probleem is in Midden- en Oost-
Europa, maar hogere lonen kunnen
alleen in combinatie met een ho
gere productiviteit. En dan zul je
het per bedrijf moeten regelen. On
derhandelen is dus belangrijk."
Maar juist daar schort het aan om
dat de vakbeweging in veel Mid
den- en Oost-Europese landen to
taal geen macht heeft. Visentini
zette zwaar geschut in: „Als er niet
meer loongelijkheid komt, is er ook
geen toekomst voor de interne
markt." Op een sociale top vol
gende maand in Göteborg kan hij
een nieuwe poging doen.
donderdag 19 oktober 2017
PC
Agnes Jubithana, stewardess
Het faillissement van Fok
ker, in 1996, was niet het
einde van de Nederlandse
vliegtuigindustrie. Nog
steeds leveren voormalige
dochters van de legendari
sche vliegtuigbouwer, bij
het ter ziele gaan de op
twee na grootste ter we
reld, onderdelen aan bedrij
ven als Airbus en Boeing.
Landingsgestellen bijvoor
beeld, brandstoftanks,
technologie voor vliegtuig
ramen. Maar een heel toe
stel bouwen, dat gebeurt
niet meer in Nederland.
Terwijl de historie zo mooi
is. In de jaren 20 en 30 van
de 20ste eeuw domineerde
het bedrijf van Anthony
Fokker de mondiale markt
voor passagiersvervoer
door de lucht. Het toestel
dat KLM nu nog gebruikt is
de F70, waarvan er tussen
1993 en 1997 48 zijn ge
bouwd. Er passen 80 pas
sagiers in en ze worden tot
en met 28 oktober gebruikt
door Cityhopper, voor
vluchten binnen Europa.
Een column in de PZC, een boek dat al vijf jaar lang in de
bestsellerlijsten staat, honderden seminars en uitverkochte
programma's! De mannen achter 365 Dagen Succesvol,
David de Koek en Arjan Vergeer, hebben als missie om
Nederland het gelukkigste land ter wereld te maken.
EUce. ce-K
je-
je. dsrcrw~t'<A-
De Europese vakbeweging wil
een 'alliantie voor loonsverho
ging'. Regeringen, werkgevers
en Europa moeten er samen met
de bonden voor zorgen dat niet
alleen werknemers in Midden-
en Oost-Europa, maar ook vrou
wen en senioren meer gaan ver
dienen.
Frans Boogaard
Brussel
ZWOLLE Varkensboeren en
pluimveehouders stappen
naar de rechter omdat zij het
niet eens zijn met de afschaf
fing van de zogeheten POR-
regeling (Regeling ontheffing
productierechten Meststof
fenwet). Volgens de branche
organisaties kost dit de var
kens- en pluimveehouderij
'miljoenen' euro's. Het ministe
rie van Economische Zaken
gaat volgens de boeren de re
geling nu per 1 januari af
schaffen, waarbij ook oudere
rechten komen te vervallen.
wer
Zowel stewardess Agnes Jubithana als piloot Alex Visser (kleine
foto) heeft een warm gevoel bij de Fokker 70. foto's marcookhuizen
^CE KLM