Yes! Vette taks opfrikandel 0) O O lil 16 PSYCHOLOGELD FOKKER LAATSTE VLUCHT Na 97 jaar neemt KLM volgende week afscheid van de laatste Fokkers. En dat leidt tot weemoed bij het KLM- personeel. Je vliegt toch in een stuk Nederlandse trots rond, Eindelijk is het zover: de belasting op diepvriesfrikandellen, mierzoete do nuts, goedkope kip en andere onge zonde en vervuilende troep uit de super markt gaat omhoog. Ik ben groot voorstan der van de vettaks, die weerspiegelt wat die vette hap de maatschappij écht kost. De eer ste stap is nu gezet: het btw-tarief op bood schappen gaat omhoog van 6 naar 9 procent. Dat is een goed en groen idee. Zelfs als al het gezonde eten ook zwaarder belast wordt. Belasting op consumptie is namelijk ge woon slimmer dan het belasten van arbeid. En niet alleen omdat economische modellen aantonen dat lagere belastingen op arbeid meer werkgelegenheid opleveren. Nog be langrijker: we consumeren ons suf en dat is een drama voor het milieu. En dus vind ik het niet verkeerd als Den Haag via belastin gen werken stimuleert en onze tomeloze koopdrang probeert in te dammen. Ik zou liever zien dat het hoge btw-tarief van 21 procent omhooggaat. Hup, een kwart taks bovenop kleding, speelgoed en prullaria voor in huis. Maar daar durft het nieuwe kabinet niet aan. Waarschijnlijk omdat dat hoge btw-ta rief vergeleken met de ta rieven in andere Euro pese landen al best hoog is. Ik troost me daarom met de gedachte dat ook onder het lage tarief ook best wat troep valt. Bij wie puilen de keuken kastjes niet uit met snoep, chips, snacks en chocoladerepen? Ook gas en water worden duurder, waardoor we er hopelijk wat zuini ger mee omspringen. Voor wie pukkels krijgt van al deze betutte ling, heb ik twee argumenten. Allereerst, be tutteling werkt. Denk aan de accijns op siga retten. Een jaarlijkse verhoging van 5 procent leidt tot een halvering van het aantal rokers, zo becijferde het Trimbos Instituut vorig jaar nog. Dat levert de samenleving jaarlijks 1,7 miljard euro op, door minder ziekten en een hogere arbeidsproductiviteit. Daarnaast zijn belastingen sowieso stu rend. We hebben geld nodig voor wegen, po litie en ziekenhuizen en dat moet ergens vandaan komen: bij ondernemers, consu menten, automobilisten, werknemers of grote bedrijven. Welke keuze de politiek ook maakt, zij beïnvloedt daarmee ons doen en laten. En als belastingen toch sturend zijn, dan kunnen ze maar beter gezond gedrag sti muleren en vervuilend gedrag ontmoedigen. nieuwe kabinet gezonde eerste levensbe hoeften, zoals brood, fruit en groente, ook zwaarder belast. Dit was een goed moment geweest om ze onder te brengen in het nul tarief. Om gezond eten aan te moedigen, en arme gezinnen te ontlasten. Bij wie puilen de kastjes niet uit met snoepen snacks? ABN Amro Randstad AkzoNobel PC. ASML Voor de leek is een vliegtuig een vliegtuig, of het nou een Boeing, een Airbus of een Fokker is. Hij heeft genoeg of te weinig beenruimte, brengt je van A naar B en zolang het toestel ook weer veilig landt, is het wel gezegend. Kom daar bij Agnes Jubithana niet mee aan. Zeker niet als het over de Fokker 70 gaat. Neem al leen al het 'dansje' dat de 28-jarige KLM-stewardess elke vlucht doet voor vertrek, de veiligheidsin structies voor de passagiers dus. „Bij andere vliegtuigen zit de nooduitgang achter in het toestel", zegt ze, terwijl ze routineus haar handen strekt en spreidt. „Dan wijs je dus naar achter, als je naar de nooduitgang wijst. Maar bij de Fokker zitten de motoren aan de achterkant van het vliegtuig, daar is dus geen ruimte voor de nood uitgang. Dus moet je naar het midden wijzen." Het dansje van Agnes kan bin nenkort in de doos met mooie herinneringen. Nog tien dagen, en dan verlaat de laatste Fokker de hangars van de Koninklijke Lucht vaart Maatschappij. Het markeert het einde van 97 jaar Nederlandse luchtvaartgeschiedenis. Zo lang gebruikte de oudste vliegmaat schappij ter wereld die nog onder eigen naam vliegt - KLM dus - de toestellen van het al even legenda rische Fokker, de vliegtuigbouwer die in 1996 ter ziele ging. „Het zat eraan te komen, maar het doet me toch wel wat", zegt Ju bithana, die zelf nog op het schoolplein rondhuppelde toen het laatste Nederlandse vliegtuig gebouwd werd. „Je vliegt toch in een stuk Nederlandse trots rond, zo voelt dat. De Fokker heeft een huiskamergevoel, meer dan an dere toestellen. Het is lekker knus. Die twee rijen, een met twee stoe len en een met drie, mooi toch?" Dat de stewardess niet de enige is met een warm gevoel bij de Fok ker 70, blijkt wel uit de massale be langstelling voor de laatste zes lijnvluchten die de Fokkers op 28 oktober doen. Omdat veel fans er op die dag bij wilden zijn, maakte KLM de exacte tijden van de laat ste vluchten al begin september bekend. De allerlaatste vlucht is een symbolische; die vertrekt van uit Londen en landt om 20.30 uur op Schiphol. De eerste commerci ële KLM-vlucht met een Fokker, type II, vertrok op 15 september 1920 juist richting Londen. De cir kel is dus rond. Alex Visser is er de man niet naar om daar heel melancholisch over te doen, daar is de 37-jarige piloot net iets te keurig en profes sioneel voor. Toch leidt het vertrek van de Fokker tot weemoed bij de Leidenaar, die nooit in een ander 'merk' vloog. „Het zijn de werk- paardjes van Cityhopper", zegt hij liefkozend. „Ze maken zes tot ze ven vluchten per dag. Dat is echt heel veel." Echte actie De toestellen kunnen 2.500 kilo meter aaneengesloten vliegen en blijven daarom binnen Europa. Voor een piloot is dat heel leuk, vertelt Visser. „Je hebt de echte ac- Vergis je niet, hij vliegt als een scheermes. Heel direct aan te sturen tie van het vliegen: vaak opstijgen, vaak landen. Vanuit de Fokker heb ik Europa goed leren kennen." Over klein gesproken: in de Fok kers is de afstand tussen piloot en passagiers maar enkele meters, en dus valt er altijd wel wat te klet sen. „Een keer vroeg een passagier ons waar het bovendek zat. We Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. Het is daarom zeker jammer dat het O 49% De grootbank was de grootste stijger in de AEX. 41% De uitzender had gisteren de wind mee op het Damrak. donderdag 19 oktober 2017 De verffabrikant produceerde te leurstellende kwartaalcijfers. De verwachtin gen voor de ko mende maanden vielen de beleg gers tegen. Reageren? economie@persgroep.nl o c Sander van Mersbergen Schiphol AIR PRAt Een Fokker F II in 1925. FOTO HOLLANDSE HOOGTE —Alex Visser, piloot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16