Yes! Vette taks
opfrikandel
0)
O
O
lil
16
PSYCHOLOGELD
FOKKER LAATSTE VLUCHT
Na 97 jaar neemt KLM
volgende week afscheid van
de laatste Fokkers. En dat leidt
tot weemoed bij het KLM-
personeel. Je vliegt toch in een
stuk Nederlandse trots rond,
Eindelijk is het zover: de belasting op
diepvriesfrikandellen, mierzoete do
nuts, goedkope kip en andere onge
zonde en vervuilende troep uit de super
markt gaat omhoog. Ik ben groot voorstan
der van de vettaks, die weerspiegelt wat die
vette hap de maatschappij écht kost. De eer
ste stap is nu gezet: het btw-tarief op bood
schappen gaat omhoog van 6 naar 9 procent.
Dat is een goed en groen idee. Zelfs als al het
gezonde eten ook zwaarder belast wordt.
Belasting op consumptie is namelijk ge
woon slimmer dan het belasten van arbeid.
En niet alleen omdat economische modellen
aantonen dat lagere belastingen op arbeid
meer werkgelegenheid opleveren. Nog be
langrijker: we consumeren ons suf en dat is
een drama voor het milieu. En dus vind ik
het niet verkeerd als Den Haag via belastin
gen werken stimuleert en onze tomeloze
koopdrang probeert in te dammen.
Ik zou liever zien dat het hoge btw-tarief
van 21 procent omhooggaat. Hup, een kwart
taks bovenop kleding,
speelgoed en prullaria
voor in huis. Maar daar
durft het nieuwe kabinet
niet aan. Waarschijnlijk
omdat dat hoge btw-ta
rief vergeleken met de ta
rieven in andere Euro
pese landen al best hoog
is. Ik troost me daarom
met de gedachte dat ook
onder het lage tarief ook
best wat troep valt. Bij
wie puilen de keuken
kastjes niet uit met snoep, chips, snacks en
chocoladerepen? Ook gas en water worden
duurder, waardoor we er hopelijk wat zuini
ger mee omspringen.
Voor wie pukkels krijgt van al deze betutte
ling, heb ik twee argumenten. Allereerst, be
tutteling werkt. Denk aan de accijns op siga
retten. Een jaarlijkse verhoging van 5 procent
leidt tot een halvering van het aantal rokers,
zo becijferde het Trimbos Instituut vorig jaar
nog. Dat levert de samenleving jaarlijks 1,7
miljard euro op, door minder ziekten en een
hogere arbeidsproductiviteit.
Daarnaast zijn belastingen sowieso stu
rend. We hebben geld nodig voor wegen, po
litie en ziekenhuizen en dat moet ergens
vandaan komen: bij ondernemers, consu
menten, automobilisten, werknemers of
grote bedrijven. Welke keuze de politiek ook
maakt, zij beïnvloedt daarmee ons doen en
laten. En als belastingen toch sturend zijn,
dan kunnen ze maar beter gezond gedrag sti
muleren en vervuilend gedrag ontmoedigen.
nieuwe kabinet gezonde eerste levensbe
hoeften, zoals brood, fruit en groente, ook
zwaarder belast. Dit was een goed moment
geweest om ze onder te brengen in het nul
tarief. Om gezond eten aan te moedigen, en
arme gezinnen te ontlasten.
Bij wie
puilen de
kastjes niet
uit met
snoepen
snacks?
ABN Amro
Randstad
AkzoNobel
PC.
ASML
Voor de leek is een
vliegtuig een
vliegtuig, of het
nou een Boeing,
een Airbus of
een Fokker is.
Hij heeft genoeg
of te weinig beenruimte, brengt je
van A naar B en zolang het toestel
ook weer veilig landt, is het wel
gezegend.
Kom daar bij Agnes Jubithana
niet mee aan. Zeker niet als het
over de Fokker 70 gaat. Neem al
leen al het 'dansje' dat de 28-jarige
KLM-stewardess elke vlucht doet
voor vertrek, de veiligheidsin
structies voor de passagiers dus.
„Bij andere vliegtuigen zit de
nooduitgang achter in het toestel",
zegt ze, terwijl ze routineus haar
handen strekt en spreidt. „Dan
wijs je dus naar achter, als je naar
de nooduitgang wijst. Maar bij de
Fokker zitten de motoren aan de
achterkant van het vliegtuig, daar
is dus geen ruimte voor de nood
uitgang. Dus moet je naar het
midden wijzen."
Het dansje van Agnes kan bin
nenkort in de doos met mooie
herinneringen. Nog tien dagen, en
dan verlaat de laatste Fokker de
hangars van de Koninklijke Lucht
vaart Maatschappij. Het markeert
het einde van 97 jaar Nederlandse
luchtvaartgeschiedenis. Zo lang
gebruikte de oudste vliegmaat
schappij ter wereld die nog onder
eigen naam vliegt - KLM dus - de
toestellen van het al even legenda
rische Fokker, de vliegtuigbouwer
die in 1996 ter ziele ging.
„Het zat eraan te komen, maar
het doet me toch wel wat", zegt Ju
bithana, die zelf nog op het
schoolplein rondhuppelde toen
het laatste Nederlandse vliegtuig
gebouwd werd. „Je vliegt toch in
een stuk Nederlandse trots rond,
zo voelt dat. De Fokker heeft een
huiskamergevoel, meer dan an
dere toestellen. Het is lekker knus.
Die twee rijen, een met twee stoe
len en een met drie, mooi toch?"
Dat de stewardess niet de enige
is met een warm gevoel bij de Fok
ker 70, blijkt wel uit de massale be
langstelling voor de laatste zes
lijnvluchten die de Fokkers op 28
oktober doen. Omdat veel fans er
op die dag bij wilden zijn, maakte
KLM de exacte tijden van de laat
ste vluchten al begin september
bekend. De allerlaatste vlucht is
een symbolische; die vertrekt van
uit Londen en landt om 20.30 uur
op Schiphol. De eerste commerci
ële KLM-vlucht met een Fokker,
type II, vertrok op 15 september
1920 juist richting Londen. De cir
kel is dus rond.
Alex Visser is er de man niet
naar om daar heel melancholisch
over te doen, daar is de 37-jarige
piloot net iets te keurig en profes
sioneel voor. Toch leidt het vertrek
van de Fokker tot weemoed bij de
Leidenaar, die nooit in een ander
'merk' vloog. „Het zijn de werk-
paardjes van Cityhopper", zegt hij
liefkozend. „Ze maken zes tot ze
ven vluchten per dag. Dat is echt
heel veel."
Echte actie
De toestellen kunnen 2.500 kilo
meter aaneengesloten vliegen en
blijven daarom binnen Europa.
Voor een piloot is dat heel leuk,
vertelt Visser. „Je hebt de echte ac-
Vergis je niet, hij
vliegt als een
scheermes. Heel
direct aan te sturen
tie van het vliegen: vaak opstijgen,
vaak landen. Vanuit de Fokker heb
ik Europa goed leren kennen."
Over klein gesproken: in de Fok
kers is de afstand tussen piloot en
passagiers maar enkele meters, en
dus valt er altijd wel wat te klet
sen. „Een keer vroeg een passagier
ons waar het bovendek zat. We
Neem plaats op
de sofa van Irene
van den Berg. Zij
analyseert iedere
week ons econo
misch gedrag.
Het is daarom zeker jammer dat het
O
49%
De grootbank
was de grootste
stijger in de
AEX.
41%
De uitzender had
gisteren de wind
mee op het
Damrak.
donderdag 19 oktober 2017
De verffabrikant
produceerde te
leurstellende
kwartaalcijfers.
De verwachtin
gen voor de ko
mende maanden
vielen de beleg
gers tegen.
Reageren? economie@persgroep.nl
o
c
Sander van Mersbergen
Schiphol
AIR PRAt
Een Fokker F II in 1925.
FOTO HOLLANDSE HOOGTE
—Alex Visser, piloot