Rondreizen
fly-drives
Zes jaar cel
dreigt voor
doodrijder
7
in hun nopjes dat ze niet meer hoeven rennen en vliegen
Kras.nl/rondreis
Reizigers zijn
positief over de
proef waarbij elke
tien minuten een
trein rijdt tussen
Amsterdam en
Eindhoven. „Je krijgt
echt het metrogevoel.
Ik ga gewoon naar het
station en spring in een
trein."
De tevredenheid blijkt uit de eerste
evaluatie van de proef waarbij sinds
6 september op woensdagen tussen
Amsterdam en Eindhoven elke tien
minuten treinen gaan. Ondanks
een herfststorm op een van de da
gen, lukte het om gemiddeld 141
van de 144 intercity's te laten rij
den. Ruim 96 procent kwam op tijd
of had minder dan vijf minuten
vertraging.
Volgens ProRail en NS is dit on
der meer te danken aan de inzet van
reservetreinen die al klaarstaan.
„Als een trein uit Alkmaar of Maas
tricht vijf minuten of meer vertra
ging heeft, staat er al een extra trein
klaar in Amsterdam of Eindhoven",
aldus ProRail-woordvoerder Anna
Kodde. NS-directeur Marjan Rintel
is 'trots' dat er zoveel treinen op tijd
gaan. „Als je zes keer per uur rijdt,
is je kwetsbaarheid groter. Geen
enkel buurland heeft dit."
Treinreizigers blijken ook in hun
nopjes met de tienminutentrein.
Uit onderzoek onder 1.300 reizigers
door onderzoeksbureau Citisen,
blijkt dat 90 procent positiefis.
Utrechter Peter Hofland (43), die
vier dagen per week voor zijn werk
DE INTERCITY RICHTING
EINDHOVEN VERTREKT
HIER ELKE 10 MIN.
bij een verzekeraar naar Amster
dam Amstel rijdt: „Het idee dat je je
enorm moet haasten naar de trein
als je je kinderen naar school hebt
gebracht, is weg." Hij krijgt naar ei
gen zeggen 'veel meer het metroge
voel'. „Ik ga gewoon naar het station
en spring in een trein. Ik kijk niet
op mijn horloge. Ik ben fan."
Soms is Hofland korter onder
weg dan zijn collega's die in Am
sterdam wonen. Vanuit Utrecht
kost het hem 19 minuten met de in
tercity. „Van deur tot deur doe ik er
35 minuten over. Met deze treinver
binding maakt het niet zo heel veel
meer uit waar je woont." Volgens
Hofland is de spreiding van reizi
gers met meer treinen ook beter.
„Dat verhoogt het reiscomfort en je
hoeft minder vaak te staan."
Reizigersorganisatie Rover oor
deelt ook positief over de proef.
„Vooraf waren wij een beetje scep
tisch, omdat je veel flexibiliteit van
reizigers vraagt. Maar wij krijgen
veel meer positieve dan negatieve
reacties", aldus woordvoerder
Sanne van Galen. De belangenorga
nisatie hamert erop dat andere
treinreizigers niet de dupe mogen
worden van het 'spoorboekloos rij
den'. „Om ruimte te maken voor de
extra treinen tussen Amsterdam en
Eindhoven, zijn elders in Neder
land op woensdag juist minder
aansluitingen."
Aansluiting
Financieel analist Erwin Pellemans
(38) die dagelijks vanuit het Lim
burgse Weert naar Rabobank in
Utrecht reist, gaat er fors op achter
uit. Waar zijn trein eerder door
reed, wacht deze nu acht minuten
op station Eindhoven. „In totaal
heb ik dus elke dag 16 minuten
meer reistijd. Onacceptabel." Bo
vendien sluit zijn trein niet meer
aan op de bus. „Met de nieuwe
dienstregeling moet ik twintig mi
nuten op de bus wachten. Leuk, die
zes treinen per uur voor mensen uit
Eindhoven en Den Bosch, maar
niet voor ons uit Limburg."
De kans op een zitplaats is vol
gens Pellemans juist kleiner, omdat
de treinen korter zijn. „Er staan dan
van die meisjes met een bordje:
'Over tien minuten komt er nog
eentje', maar daar ga ik niet op
wachten. Ik heb liever vier keer per
uur kans op een zitplek, dan zes
keer per uur kans op staanplaats."
Volgens NS-directeur Rintel is
het doel juist méér zitplaatsen op
de treindienst langs rijksweg A2.
„57 procent van de reizigers geeft
ook aan vaker te kunnen zitten.
Vanochtend stond ik met mijn
zoon op station Breukelen. Hij zei
me: goh, mama, moet je kijken, op
de Ai staat het stil. Ik zei: en daarom
gaan wij met de trein."
MAARSSEN Het Openbaar
Ministerie heeft in hoger beroep
zes jaar cel geëist tegen de auto
mobilist die eind 2015 op de Ai
bij Maarssen een dodelijk onge
luk veroorzaakte.
Neil van der L. reed onder in
vloed met bijna 240 kilometer
per uur achterop een auto met
een gezin uit Den Helder. Hij
voegde zonder te remmen in op
de rijbaan waar het gezin reed,
toen de vluchtstrook waarover
hij voortraasde ophield. De vader
van het gezin, Ricardo van Jaars
veld, overleefde de klap niet, vijf
anderen raakten zwaargewond.
Justitie eiste ook een rijverbod
voor 5,5 jaar. Eerder was Van der
L. veroordeeld tot drie jaar ge
vangenisstraf en een rijverbod
voor vier jaar.
We begrijpen waar u
naartoe wilt deze winter
of 088-0885 886
Vliegreizen
Bosk nü voor d® v/iBtcr1.
De wereld is Kras
woensdag 18 oktober 2017
GO
Blij met de tienminutentrein
Marcia Nieuwenhuis
Amsterdam/Eindhoven
Zowel rei
zigers als
NS zijn
uitstekend
te spreken
over de
proef: bijna
alle inter
city's reden.
En ook nog
heel aardig
op tijd.
Medewer
kers van de
Nederlandse
Spoorwegen
wijzen reizi
gers met een
bord de weg.
Haasten hoeft
niet meer, er
komt zo nog
een trein, foto
ANP/REMKODEWAAL
Marokko 8 dgn v.a. 459
Sfeervolle koningssteden, Atlasgebergte en paleizen
Israël 5 dgn v.a. 499
Hip Tel Aviv, eeuwenoud Jeruzalem en bedrijvige soeks
Thailand 15 dgn v.a. 999
Regenwoud, traditionele markten en tropische eilanden
Indonesië 17 dgn v.a. 999
Gifgroene sawa's, vulkanen en vriendelijke bevolking
Sri Lanka 17 dgn v.a. 1099
Sierlijke tempels, koloniale historie en theeplantages
Lapland 8 dgn v.a. 1159
Spot het noorderlicht, rendieren en ga op huskysafari
Cuba 9 dgn v.a. 1239
Koloniale steden, kleurrijke oldtimers en tabaksvelden
Zuid-Afrika 16 dgn v.a. 1399
Bekende wildparken, koninkrijken en natuurspektakels
8 dagen v.a.