Rondreizen fly-drives Zes jaar cel dreigt voor doodrijder 7 in hun nopjes dat ze niet meer hoeven rennen en vliegen Kras.nl/rondreis Reizigers zijn positief over de proef waarbij elke tien minuten een trein rijdt tussen Amsterdam en Eindhoven. „Je krijgt echt het metrogevoel. Ik ga gewoon naar het station en spring in een trein." De tevredenheid blijkt uit de eerste evaluatie van de proef waarbij sinds 6 september op woensdagen tussen Amsterdam en Eindhoven elke tien minuten treinen gaan. Ondanks een herfststorm op een van de da gen, lukte het om gemiddeld 141 van de 144 intercity's te laten rij den. Ruim 96 procent kwam op tijd of had minder dan vijf minuten vertraging. Volgens ProRail en NS is dit on der meer te danken aan de inzet van reservetreinen die al klaarstaan. „Als een trein uit Alkmaar of Maas tricht vijf minuten of meer vertra ging heeft, staat er al een extra trein klaar in Amsterdam of Eindhoven", aldus ProRail-woordvoerder Anna Kodde. NS-directeur Marjan Rintel is 'trots' dat er zoveel treinen op tijd gaan. „Als je zes keer per uur rijdt, is je kwetsbaarheid groter. Geen enkel buurland heeft dit." Treinreizigers blijken ook in hun nopjes met de tienminutentrein. Uit onderzoek onder 1.300 reizigers door onderzoeksbureau Citisen, blijkt dat 90 procent positiefis. Utrechter Peter Hofland (43), die vier dagen per week voor zijn werk DE INTERCITY RICHTING EINDHOVEN VERTREKT HIER ELKE 10 MIN. bij een verzekeraar naar Amster dam Amstel rijdt: „Het idee dat je je enorm moet haasten naar de trein als je je kinderen naar school hebt gebracht, is weg." Hij krijgt naar ei gen zeggen 'veel meer het metroge voel'. „Ik ga gewoon naar het station en spring in een trein. Ik kijk niet op mijn horloge. Ik ben fan." Soms is Hofland korter onder weg dan zijn collega's die in Am sterdam wonen. Vanuit Utrecht kost het hem 19 minuten met de in tercity. „Van deur tot deur doe ik er 35 minuten over. Met deze treinver binding maakt het niet zo heel veel meer uit waar je woont." Volgens Hofland is de spreiding van reizi gers met meer treinen ook beter. „Dat verhoogt het reiscomfort en je hoeft minder vaak te staan." Reizigersorganisatie Rover oor deelt ook positief over de proef. „Vooraf waren wij een beetje scep tisch, omdat je veel flexibiliteit van reizigers vraagt. Maar wij krijgen veel meer positieve dan negatieve reacties", aldus woordvoerder Sanne van Galen. De belangenorga nisatie hamert erop dat andere treinreizigers niet de dupe mogen worden van het 'spoorboekloos rij den'. „Om ruimte te maken voor de extra treinen tussen Amsterdam en Eindhoven, zijn elders in Neder land op woensdag juist minder aansluitingen." Aansluiting Financieel analist Erwin Pellemans (38) die dagelijks vanuit het Lim burgse Weert naar Rabobank in Utrecht reist, gaat er fors op achter uit. Waar zijn trein eerder door reed, wacht deze nu acht minuten op station Eindhoven. „In totaal heb ik dus elke dag 16 minuten meer reistijd. Onacceptabel." Bo vendien sluit zijn trein niet meer aan op de bus. „Met de nieuwe dienstregeling moet ik twintig mi nuten op de bus wachten. Leuk, die zes treinen per uur voor mensen uit Eindhoven en Den Bosch, maar niet voor ons uit Limburg." De kans op een zitplaats is vol gens Pellemans juist kleiner, omdat de treinen korter zijn. „Er staan dan van die meisjes met een bordje: 'Over tien minuten komt er nog eentje', maar daar ga ik niet op wachten. Ik heb liever vier keer per uur kans op een zitplek, dan zes keer per uur kans op staanplaats." Volgens NS-directeur Rintel is het doel juist méér zitplaatsen op de treindienst langs rijksweg A2. „57 procent van de reizigers geeft ook aan vaker te kunnen zitten. Vanochtend stond ik met mijn zoon op station Breukelen. Hij zei me: goh, mama, moet je kijken, op de Ai staat het stil. Ik zei: en daarom gaan wij met de trein." MAARSSEN Het Openbaar Ministerie heeft in hoger beroep zes jaar cel geëist tegen de auto mobilist die eind 2015 op de Ai bij Maarssen een dodelijk onge luk veroorzaakte. Neil van der L. reed onder in vloed met bijna 240 kilometer per uur achterop een auto met een gezin uit Den Helder. Hij voegde zonder te remmen in op de rijbaan waar het gezin reed, toen de vluchtstrook waarover hij voortraasde ophield. De vader van het gezin, Ricardo van Jaars veld, overleefde de klap niet, vijf anderen raakten zwaargewond. Justitie eiste ook een rijverbod voor 5,5 jaar. Eerder was Van der L. veroordeeld tot drie jaar ge vangenisstraf en een rijverbod voor vier jaar. We begrijpen waar u naartoe wilt deze winter of 088-0885 886 Vliegreizen Bosk nü voor d® v/iBtcr1. De wereld is Kras woensdag 18 oktober 2017 GO Blij met de tienminutentrein Marcia Nieuwenhuis Amsterdam/Eindhoven Zowel rei zigers als NS zijn uitstekend te spreken over de proef: bijna alle inter city's reden. En ook nog heel aardig op tijd. Medewer kers van de Nederlandse Spoorwegen wijzen reizi gers met een bord de weg. Haasten hoeft niet meer, er komt zo nog een trein, foto ANP/REMKODEWAAL Marokko 8 dgn v.a. 459 Sfeervolle koningssteden, Atlasgebergte en paleizen Israël 5 dgn v.a. 499 Hip Tel Aviv, eeuwenoud Jeruzalem en bedrijvige soeks Thailand 15 dgn v.a. 999 Regenwoud, traditionele markten en tropische eilanden Indonesië 17 dgn v.a. 999 Gifgroene sawa's, vulkanen en vriendelijke bevolking Sri Lanka 17 dgn v.a. 1099 Sierlijke tempels, koloniale historie en theeplantages Lapland 8 dgn v.a. 1159 Spot het noorderlicht, rendieren en ga op huskysafari Cuba 9 dgn v.a. 1239 Koloniale steden, kleurrijke oldtimers en tabaksvelden Zuid-Afrika 16 dgn v.a. 1399 Bekende wildparken, koninkrijken en natuurspektakels 8 dagen v.a.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 7