O
QlÖvSïïtt
16
Met een eigen postzegel voert uitdager Sandd
de strijd met PostNL op. Maar het postbedrijf lapt
daarbij wel de arbeidsregelgeving aan de laars,
zeggen critici.
Anold-
UITDAGER STRIJD OM DE BRIEVENBUS
Kort
CAO-OVERLEG CABINEPERSONEEL
FNV wil ook worden gehoord
FNV stapt naar de rechter om een plek aan
de onderhandelingstafel te eisen bij het
cao-overleg van het cabinepersoneel van
luchtvaartmaatschappij Transavia. „Sinds
begin dit jaar zijn er meer dan 130 cabine
medewerkers lid geworden van FNV. Toch
weigert de directie van Transavia ons te
erkennen als cao-partij. De stem van deze
collega's wordt daarmee genegeerd", zegt
FNV-onderhandelaar Birte Nelen. Transavia
spreekt nu alleen met vakbond VNC over de
circa 1.000 cabinemedewerkers.
Uitgever van Quote en Elle
neemt Glamour en JAN over
Hearst, uitgever van onder meer Quote,
Esquire, Elle en Cosmopolitan, heeft Gruner
Jahr Media Nederland overgenomen. Daar
door krijgt het bedrijf de Nederlandse
bladen Glamour, Vogue, JAN, National Geo
graphic en Quest in handen. Door de samen
smelting wordt Hearst Netherlands in één
klap ongeveer twee keer zo groot. Het
bedrijf telt straks zo'n 280 medewerkers.
Meer winst Goldman Sachs
De winst van de Amerikaanse bank Gold
man Sachs is in het derde kwartaal licht ge
stegen. Net als bij branchegenoten Morgan
Stanley, Citigroup en Wells Fargo werd
minder verdiend met de handel in obliga
ties. Wel namen de inkomsten van Goldman
Sachs bij het zakenbankieren toe. De netto
winst steeg met 2 procent naar iets meer
dan 2,1 miljard dollar. De totale inkomsten
bedroegen 8,3 miljard dollar, tegen 7,9 mil
jard dollar vorig jaar.
BAM sluit deal in Freetown
Bouwconcern BAM gaat meewerken aan de
verbetering van de (drink)watervoorziening
in Freetown, de hoofdstad van Sierra Leone.
Daarvoor heeft een consortium van het
Nederlandse bedrijf met ontwikkelings
adviseur IMC Worldwide en ingenieurs
bureau Atkins een klus binnengesleept.
De opdracht voor BAM heeft een waarde
van circa 25 miljoen euro.
Flitsen
De haize
Aegon
Offshoi
Vopak
et scheelde eind
2015 maar een
haartje of post
bedrijf Sandd
had niet meer
bestaan. Top
man Ronald
van de Laar en zijn directie waren
het naar verluidt al eens met
PostNL. De grote concurrent zou
Sandd voor 100 tot 150 miljoen
euro opkopen. Het persbericht
lag klaar, zei een ingewijde tegen
Het Finandeele Dagblad. Maar op
het laatste moment trok PostNL
zich terug. Een overname lag poli
tiek gevoelig, minister Kamp (EZ)
en het kabinet vreesden voor de
concurrentie op de Nederlandse
postmarkt.
Twee jaar later is Sandd - een sa
mentrekking van Sort and Deliver-
springlevend. Het uit 1999 stam
mende bedrijf manifesteert zich
steeds uitgesprokener als uitdager
van PostNL. Maandag presen
teerde Sandd met aplomb ('Sandd
breekt postmarkt verder open')
een eigen postzegel. Waar PostNL
78 cent vraagt - en komend jaar 83
cent - rekent de kleine rivaal 60
cent. Met de zegels mikt het be
drijf op het mkb en op
gewone Nederlanders die post
willen versturen, maar geen haast
hebben. In tegenstelling tot
PostNL bezorgt Sandd niet vijf,
maar slechts twee dagen in de
week.
Daar blijft het niet bij, want
medio september kocht Sandd
kleine rivaal Van Straaten Post op,
waarvoor het maandag groen licht
kreeg van toezichthouder ACM. In
2011 nam Sandd ook al SelektMail
over. Met Van Straaten erbij ont
staat een bedrijf met bijna 200
miljoen euro omzet per jaar en
20.000 werknemers. Nóg belang
rijker is dat Sandd nu een landelijk
dekkend netwerk heeft en vijf
dagen per week kan bezorgen.
Krimpende markt
Analist Marc Zwartsenburg van
ING spreekt van een logische stra
tegie. „De postmarkt krimpt al een
decennium tot wel 10 procent per
jaar. En in een krimpende markt
heb je omvang nodig om nog wat
te verdienen."
Er ontstaat een race
to the bottom waar
de medewerkers de
dupe van zijn
Met een uitgebreider netwerk
en een eigen zegel hoopt Sandd
straks een forse slag toe te brengen
aan PostNL. Het echte doel is de
universele basispostdienst (UPD)
af te snoepen van het voormalige
staatsbedrijf. Dat bezit nu het wet
telijke recht om alle 24 uurspost
van gewone Nederlanders af te
handelen. Het bezorgt PostNL
ruim 800 miljoen euro omzet per
jaar, maar brengt ook allerlei in
de Postwet vastgelegde verplich
tingen met zich mee. Zo dient
PostNL een landelijk dekkend
netwerk van brievenbussen in de
lucht te houden en vijf dagen per
week te bezorgen.
Volgens topman Van de Laar kan
Sandd dat goedkoper. „De huidige
postzegelprijs is veel te hoog",
stelde hij eind juni. Hij vindt dat
PostNL te hoge marges rekent.
Afgelopen decennium verdub
belde een zegel bijna in prijs.
De bravoure van Sandd wekt
ergernis op bij de bonden en
PostNL. Zij wijzen erop dat veel
van de 18.000 Sandd-bezorgers
geen fatsoenlijk arbeidscontract
hebben, maar werken op basis van
stukloon. „Bij PostNL werken ze
volgens een cao, krijgen ze vakan
tiegeld, zijn ze verzekerd tegen ar
beidsongeschiktheid en bouwen
ze pensioen op", vertelt Joost Bol,
bestuurder bij vakbond BVPP.
„Sandd houdt zich daar niet aan
en werkt zo tegen lagere kosten."
Ongelijk speelveld
Door dat verschil is er geen gelijk
speelveld, klagen de bonden. „Er
ontstaat een race to the bottom waar
de medewerkers de dupe van
zijn", zegt Anselma Zwaagstra
van CNV Overheid. Dat hindert de
bonden ook in onderhandelingen
met PostNL. „Door de oneerlijke
lonen bij Sandd is PostNL nog
minder bereid tot loonsverho
gingen dan ze al zijn."
De ergernis is des te groter door
dat Sandd en het toenmalige Se
lektMail in 2008 onder overheids
dwang toezegden al hun personeel
binnen 3,5 jaar in vaste dienst te
nemen. Bijna tien jaar later is dat
nog steeds niet gebeurd. In 2016
was de Tweede Kamer het zo beu,
dat het bij minister Kamp - de
WD-bewindsman had Sandd
eerder uitstel verleend - een
TIJDSCHRIFTENBRANCHE
AMERIKAANSE BANKSECTOR
WATERVOORZIENING
De verkoop van nieuwe personenauto's
is vorige maand in de EU met 2 procent
gedaald ten opzichte van september 2016.
Vooral in Groot-Brittannië en Duitsland
was er met dalingen van 9,3 procent en
3,3 procent sprake van een flinke krimp.
De Duitse luchtvaartmaatschappij
Lufthansa wil bepaalde onderdelen van de
failliete Italiaanse branchegenoot Alitalia
overnemen. Het Duitse luchtvaartconcern
mikt op een doorstart van Alitalia, maar dan
in afgeslankte vorm.
O
woensdag 18 oktober 2017
PC
De Belgisch-
Nederlandse
grootgrutter
hoorde tot de
(bescheiden)
winnaars op
het Damrak.
De verzekeraar
eindigde in het
'linker rijtje' van
de AEX, ofwel
in de plus.
De maritiem
dienstverlener
eindigde eer
gisteren nog
ruim in de plus.
Het tankopslag-
bedrijf wil Gerard
Paulides aanstel
len als nieuwe fi
nancieel topman.
o
Sandd volop
in de race
voor lucratief
oostcontract
David Bremmer
Rotterdam
Anselma Zwaagstra, CNV