O QlÖvSïïtt 16 Met een eigen postzegel voert uitdager Sandd de strijd met PostNL op. Maar het postbedrijf lapt daarbij wel de arbeidsregelgeving aan de laars, zeggen critici. Anold- UITDAGER STRIJD OM DE BRIEVENBUS Kort CAO-OVERLEG CABINEPERSONEEL FNV wil ook worden gehoord FNV stapt naar de rechter om een plek aan de onderhandelingstafel te eisen bij het cao-overleg van het cabinepersoneel van luchtvaartmaatschappij Transavia. „Sinds begin dit jaar zijn er meer dan 130 cabine medewerkers lid geworden van FNV. Toch weigert de directie van Transavia ons te erkennen als cao-partij. De stem van deze collega's wordt daarmee genegeerd", zegt FNV-onderhandelaar Birte Nelen. Transavia spreekt nu alleen met vakbond VNC over de circa 1.000 cabinemedewerkers. Uitgever van Quote en Elle neemt Glamour en JAN over Hearst, uitgever van onder meer Quote, Esquire, Elle en Cosmopolitan, heeft Gruner Jahr Media Nederland overgenomen. Daar door krijgt het bedrijf de Nederlandse bladen Glamour, Vogue, JAN, National Geo graphic en Quest in handen. Door de samen smelting wordt Hearst Netherlands in één klap ongeveer twee keer zo groot. Het bedrijf telt straks zo'n 280 medewerkers. Meer winst Goldman Sachs De winst van de Amerikaanse bank Gold man Sachs is in het derde kwartaal licht ge stegen. Net als bij branchegenoten Morgan Stanley, Citigroup en Wells Fargo werd minder verdiend met de handel in obliga ties. Wel namen de inkomsten van Goldman Sachs bij het zakenbankieren toe. De netto winst steeg met 2 procent naar iets meer dan 2,1 miljard dollar. De totale inkomsten bedroegen 8,3 miljard dollar, tegen 7,9 mil jard dollar vorig jaar. BAM sluit deal in Freetown Bouwconcern BAM gaat meewerken aan de verbetering van de (drink)watervoorziening in Freetown, de hoofdstad van Sierra Leone. Daarvoor heeft een consortium van het Nederlandse bedrijf met ontwikkelings adviseur IMC Worldwide en ingenieurs bureau Atkins een klus binnengesleept. De opdracht voor BAM heeft een waarde van circa 25 miljoen euro. Flitsen De haize Aegon Offshoi Vopak et scheelde eind 2015 maar een haartje of post bedrijf Sandd had niet meer bestaan. Top man Ronald van de Laar en zijn directie waren het naar verluidt al eens met PostNL. De grote concurrent zou Sandd voor 100 tot 150 miljoen euro opkopen. Het persbericht lag klaar, zei een ingewijde tegen Het Finandeele Dagblad. Maar op het laatste moment trok PostNL zich terug. Een overname lag poli tiek gevoelig, minister Kamp (EZ) en het kabinet vreesden voor de concurrentie op de Nederlandse postmarkt. Twee jaar later is Sandd - een sa mentrekking van Sort and Deliver- springlevend. Het uit 1999 stam mende bedrijf manifesteert zich steeds uitgesprokener als uitdager van PostNL. Maandag presen teerde Sandd met aplomb ('Sandd breekt postmarkt verder open') een eigen postzegel. Waar PostNL 78 cent vraagt - en komend jaar 83 cent - rekent de kleine rivaal 60 cent. Met de zegels mikt het be drijf op het mkb en op gewone Nederlanders die post willen versturen, maar geen haast hebben. In tegenstelling tot PostNL bezorgt Sandd niet vijf, maar slechts twee dagen in de week. Daar blijft het niet bij, want medio september kocht Sandd kleine rivaal Van Straaten Post op, waarvoor het maandag groen licht kreeg van toezichthouder ACM. In 2011 nam Sandd ook al SelektMail over. Met Van Straaten erbij ont staat een bedrijf met bijna 200 miljoen euro omzet per jaar en 20.000 werknemers. Nóg belang rijker is dat Sandd nu een landelijk dekkend netwerk heeft en vijf dagen per week kan bezorgen. Krimpende markt Analist Marc Zwartsenburg van ING spreekt van een logische stra tegie. „De postmarkt krimpt al een decennium tot wel 10 procent per jaar. En in een krimpende markt heb je omvang nodig om nog wat te verdienen." Er ontstaat een race to the bottom waar de medewerkers de dupe van zijn Met een uitgebreider netwerk en een eigen zegel hoopt Sandd straks een forse slag toe te brengen aan PostNL. Het echte doel is de universele basispostdienst (UPD) af te snoepen van het voormalige staatsbedrijf. Dat bezit nu het wet telijke recht om alle 24 uurspost van gewone Nederlanders af te handelen. Het bezorgt PostNL ruim 800 miljoen euro omzet per jaar, maar brengt ook allerlei in de Postwet vastgelegde verplich tingen met zich mee. Zo dient PostNL een landelijk dekkend netwerk van brievenbussen in de lucht te houden en vijf dagen per week te bezorgen. Volgens topman Van de Laar kan Sandd dat goedkoper. „De huidige postzegelprijs is veel te hoog", stelde hij eind juni. Hij vindt dat PostNL te hoge marges rekent. Afgelopen decennium verdub belde een zegel bijna in prijs. De bravoure van Sandd wekt ergernis op bij de bonden en PostNL. Zij wijzen erop dat veel van de 18.000 Sandd-bezorgers geen fatsoenlijk arbeidscontract hebben, maar werken op basis van stukloon. „Bij PostNL werken ze volgens een cao, krijgen ze vakan tiegeld, zijn ze verzekerd tegen ar beidsongeschiktheid en bouwen ze pensioen op", vertelt Joost Bol, bestuurder bij vakbond BVPP. „Sandd houdt zich daar niet aan en werkt zo tegen lagere kosten." Ongelijk speelveld Door dat verschil is er geen gelijk speelveld, klagen de bonden. „Er ontstaat een race to the bottom waar de medewerkers de dupe van zijn", zegt Anselma Zwaagstra van CNV Overheid. Dat hindert de bonden ook in onderhandelingen met PostNL. „Door de oneerlijke lonen bij Sandd is PostNL nog minder bereid tot loonsverho gingen dan ze al zijn." De ergernis is des te groter door dat Sandd en het toenmalige Se lektMail in 2008 onder overheids dwang toezegden al hun personeel binnen 3,5 jaar in vaste dienst te nemen. Bijna tien jaar later is dat nog steeds niet gebeurd. In 2016 was de Tweede Kamer het zo beu, dat het bij minister Kamp - de WD-bewindsman had Sandd eerder uitstel verleend - een TIJDSCHRIFTENBRANCHE AMERIKAANSE BANKSECTOR WATERVOORZIENING De verkoop van nieuwe personenauto's is vorige maand in de EU met 2 procent gedaald ten opzichte van september 2016. Vooral in Groot-Brittannië en Duitsland was er met dalingen van 9,3 procent en 3,3 procent sprake van een flinke krimp. De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa wil bepaalde onderdelen van de failliete Italiaanse branchegenoot Alitalia overnemen. Het Duitse luchtvaartconcern mikt op een doorstart van Alitalia, maar dan in afgeslankte vorm. O woensdag 18 oktober 2017 PC De Belgisch- Nederlandse grootgrutter hoorde tot de (bescheiden) winnaars op het Damrak. De verzekeraar eindigde in het 'linker rijtje' van de AEX, ofwel in de plus. De maritiem dienstverlener eindigde eer gisteren nog ruim in de plus. Het tankopslag- bedrijf wil Gerard Paulides aanstel len als nieuwe fi nancieel topman. o Sandd volop in de race voor lucratief oostcontract David Bremmer Rotterdam Anselma Zwaagstra, CNV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16