II
E 21
Dringen in de ruimte
Nauwkeuriger dan gps
I
Redding op zee
het project aanvankelijk privaat uit te
besteden, maar de Europese indus
trie wilde er geen geld in steken. Be
drijven vonden de risico's te groot,
zeker nu gps gratis is. Lidstaten ru
zieden over welke onderneming
hoofdaannemer mocht zijn. „De
Commissie heeft Galileo toen, in
2006, naar zich toegetrokken en ESA
de uitvoering gegeven. Zo is er geen
politieke kinnesinne."
Door het getouwtrek zijn de origi
nele plannen langdurig vertraagd.
Verhoef ziet dat anders. „Sinds de
cember 2016 zijn we beginnend ope
rationeel. Dat is tien jaar na het defi
nitieve groene licht. Bij gps duurde
dat een kwart eeuw."
Compatibel
Nu is Galileo bijna up and running: in
2020 hangen er rond de 30 satellieten
in de lucht, waarvan zes reserve
exemplaren. De kwaliteit van satel-
lietnavigatie verbetert daarmee spec
taculair. Extra voordeel is dat Galileo
en gps dankzij afspraken tussen
Amerika en Europa compatibel zijn
voor de reguliere gebruikersmarkt
(smartphones, autonavigatie, drones,
wearables). „In steden is gps door
hoge gebouwen slechts de helft van
de tijd beschikbaar. Samen met Gali
leo zijn er straks 48 satellieten, waar
door een smartphone elk moment
zes tot twaalf kunstmanen kan op
vangen. Dat vergroot de kans op een
goed signaal tot ruim 90 procent."
We zijn tien jaar na
het groene licht
operationeel. Bij
gps duurde dat
een kwart eeuw
Het aanvankelijke Amerikaanse
chagrijn over de alleingang van bond
genoot Europa is inmiddels verdwe
nen. „Ze zijn juist blij en beseffen dat
Galileo als backup kan dienen, zoals
gps dat voor ons is", zegt Verhoef. Hij
is in gesprek met de US Airforce.
„Beide kanten zien mogelijkheden
voor meer technische synergie tus
sen de systemen."
ESA werkt inmiddels aan Galileo
2.0. „Een satelliet heeft een levens
duur van twaalf jaar, dus vanaf 2025
gaan we een nieuwe generatie kunst
manen omhoog brengen." Die zullen
zelfrijdende auto's en het internet of
things faciliteren. „De uitdaging is om
navigatie te laten communiceren met
de vele sensoren in de zelfrijdende
auto. Dat is zeer complex."
zaterdag 14 oktober 2017
Paul Verhoef bij miniversies
van de Ariane-raketten waarmee
de satellieten de lucht in worden
geschoten, foto pim ras
Met Galileo kunnen lo
caties tot op de meter
worden bepaald. Dat
is vier tot vijf keer nauw
keuriger dan met gps.
De voorziene commer
ciële service is zelfs tot
op enkele centimeters
accuraat.
Die enorme precisie
dankt Galileo aan de
Zwitserse atoomklok
ken in de satellieten.
Die kennen een afwij
king van 1 seconde per
3 miljoen jaar. Galileo is
daarmee beter dan gps,
dat al uit 1978 stamt.
India en Japan werken
ondertussen aan regio
nale satellietpro
gramma's.
Bijzonder is dat Galileo
in tegenstelling tot gps
en GLONASS niet door
de luchtmacht wordt
gerund, maar civiel.
I
l(
3rd±
Het wordt druk in de
ruimte. Net als Europa
willen ook andere groot
machten niet afhankelijk
zijn van de VS.
Naast gps en Galileo zijn
er inmiddels GLONASS
(Rusland) en BeiDou
(China).
Galileo biedt straks drie hoofddien
sten: naast het openbare signaal is
er een versleutelde service voor
diensten als politie, hulpdiensten en
defensie. Ook is er een reddings
service op zee en in onherberg
zame gebieden. SOS-signalen wor
den door satellieten opgevangen en
doorgestraald naar grondstations.