II E 21 Dringen in de ruimte Nauwkeuriger dan gps I Redding op zee het project aanvankelijk privaat uit te besteden, maar de Europese indus trie wilde er geen geld in steken. Be drijven vonden de risico's te groot, zeker nu gps gratis is. Lidstaten ru zieden over welke onderneming hoofdaannemer mocht zijn. „De Commissie heeft Galileo toen, in 2006, naar zich toegetrokken en ESA de uitvoering gegeven. Zo is er geen politieke kinnesinne." Door het getouwtrek zijn de origi nele plannen langdurig vertraagd. Verhoef ziet dat anders. „Sinds de cember 2016 zijn we beginnend ope rationeel. Dat is tien jaar na het defi nitieve groene licht. Bij gps duurde dat een kwart eeuw." Compatibel Nu is Galileo bijna up and running: in 2020 hangen er rond de 30 satellieten in de lucht, waarvan zes reserve exemplaren. De kwaliteit van satel- lietnavigatie verbetert daarmee spec taculair. Extra voordeel is dat Galileo en gps dankzij afspraken tussen Amerika en Europa compatibel zijn voor de reguliere gebruikersmarkt (smartphones, autonavigatie, drones, wearables). „In steden is gps door hoge gebouwen slechts de helft van de tijd beschikbaar. Samen met Gali leo zijn er straks 48 satellieten, waar door een smartphone elk moment zes tot twaalf kunstmanen kan op vangen. Dat vergroot de kans op een goed signaal tot ruim 90 procent." We zijn tien jaar na het groene licht operationeel. Bij gps duurde dat een kwart eeuw Het aanvankelijke Amerikaanse chagrijn over de alleingang van bond genoot Europa is inmiddels verdwe nen. „Ze zijn juist blij en beseffen dat Galileo als backup kan dienen, zoals gps dat voor ons is", zegt Verhoef. Hij is in gesprek met de US Airforce. „Beide kanten zien mogelijkheden voor meer technische synergie tus sen de systemen." ESA werkt inmiddels aan Galileo 2.0. „Een satelliet heeft een levens duur van twaalf jaar, dus vanaf 2025 gaan we een nieuwe generatie kunst manen omhoog brengen." Die zullen zelfrijdende auto's en het internet of things faciliteren. „De uitdaging is om navigatie te laten communiceren met de vele sensoren in de zelfrijdende auto. Dat is zeer complex." zaterdag 14 oktober 2017 Paul Verhoef bij miniversies van de Ariane-raketten waarmee de satellieten de lucht in worden geschoten, foto pim ras Met Galileo kunnen lo caties tot op de meter worden bepaald. Dat is vier tot vijf keer nauw keuriger dan met gps. De voorziene commer ciële service is zelfs tot op enkele centimeters accuraat. Die enorme precisie dankt Galileo aan de Zwitserse atoomklok ken in de satellieten. Die kennen een afwij king van 1 seconde per 3 miljoen jaar. Galileo is daarmee beter dan gps, dat al uit 1978 stamt. India en Japan werken ondertussen aan regio nale satellietpro gramma's. Bijzonder is dat Galileo in tegenstelling tot gps en GLONASS niet door de luchtmacht wordt gerund, maar civiel. I l( 3rd± Het wordt druk in de ruimte. Net als Europa willen ook andere groot machten niet afhankelijk zijn van de VS. Naast gps en Galileo zijn er inmiddels GLONASS (Rusland) en BeiDou (China). Galileo biedt straks drie hoofddien sten: naast het openbare signaal is er een versleutelde service voor diensten als politie, hulpdiensten en defensie. Ook is er een reddings service op zee en in onherberg zame gebieden. SOS-signalen wor den door satellieten opgevangen en doorgestraald naar grondstations.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21