mm DE WEEK VAN PHLIPPEN 5 20 CL EUROPESE SATELLIETNAVIGATIE Twintig jaar na de eerste plannen is Galileo, Europa's eigen gps-systeem, bijna in de lucht. Eloofdverantwoordelijk voor het miljarden project is Nederlander Paul Verhoef (59), die van een koopje spreekt. Nieuwe iPhone X werkt met Galileo De linkse oppositie klonk be hoorlijk zielig afgelopen week in reactie op de kabi netsplannen. Die plannen zijn zin nig en eigenlijk helemaal niks om je erg druk over te maken. Toch probeerden de oppositiepartijen zichzelf, en vooral ons, op de kast te krijgen. Om te beginnen met de hypo theekrente. Ja, we kunnen straks een kleiner deel van de hypotheek rente aftrekken, maar daarvoor in ruil hoeven we ook minder eigen- woningforfait te betalen. Die twee strepen we tegen elkaar weg, laat het Centraal Planbureau zien. Ook over de zogenaamde aflosboete hoeft niemand zich echt boos te maken. Die gaat pas over jaren be ginnen en treft vooral vermogende ouderen die dan niet meer gratis wonen. Of neem de btw. Och jee, de btw gaat omhoog waardoor die arme consumenten meer betalen. De realiteit is gewoon dat mensen ook meer künnen betalen aan die bood schappen, omdat ze minder inkom stenbelasting betalen. Ook dat is ongeveer lood om oud ijzer. En dan maakte Asscher zich nog boos over de verlaagde winstbelas ting, en koppelde dat gemakshalve aan de btw. „Ja, Nederlanders", zei hij, „Jullie moeten meer aan de kassa betalen terwijl de Albert Heijn juist minder van zijn winst hoeft af te dragen." Ook hier maakt het Centraal Planbureau korte met ten mee. Het zijn juist de gezinnen die erop vooruit gaan en de bedrij ven die - door alle milieumaatrege len - een netto lastenverzwaring krijgen. Door die milieumaatrege len heeft Klaver ook al weinig te zeuren over vergroening. De rode draad is dat dit kabinet ons gedrag wil veranderen. We worden aangezet om minder (hy potheekschulden aan te gaan, meer te werken (want je houdt van ieder extra uur dat je werkt meer over), en bewuster te consumeren (btw). En bedrijven worden flink aangespoord om minder te vervui len. Daar kan een oppositie moei lijk tegen zijn. Toch heeft dit kabinet een duide lijke achilleshiel: het gebrek aan pas sie. Dit zakenkabinet staat in schril contrast met dat van Macron of Mer kel. We worden niet verleid om in een toekomst volgens Rutte te gelo ven. lil lil Hadden we kunnen verwachten om in een toekomst volgens Rutte te geloven? Hadden we dat kunnen verwach ten? Ja, goed beschouwd wel. Dit ka binet heeft geld en kan cadeautjes uitdelen, dus niets stond een vlotte formatie in de weg. Zeven maanden ploeteren met formeren, dat doe je eigenlijk alleen als je moet uitvech ten wie welke bittere bezuinigings- pil moet slikken. Dat doe je niet als iedereen geld heeft om zijn partij stokpaardjes te berijden. Daar zit hem nou net de crux: er zijn geen stokpaardjes. Deze ploeg heeft geen idealen en geen crisis om dit gebrek aan idealen te ver hullen. Het gevolg: een zakenkabi net met beleidsvoorstellen die vrij wel een-op-een uit de ambtelijke lijn zijn overgenomen. Dit kabinet voert eigenlijk alleen een afwijkende koers ten aanzien van het houdbaarheidssaldo, dat aangeeft of er nog wat voor een nieuwe generatie over blijft. Het antwoord is nee. Het kabinet schraapt de pot behoorlijk leeg. Maar ja, wat moet je ook met een toekomst zonder idealen. Arcelor Mittal Aperam Gemalto ij ESA's onderzoeks centrum in Noordwijk staan de parkeerterrei nen mudvol. Hier vindt het denkwerk en de research plaats voor Europa's sa- tellietnavigatieprogramma Galileo. Alle achttien satellieten die op ruim 23.000 km in een geostatio naire baan om de aarde hangen, zijn er getest. Afgelopen zomer vertrokken vier nieuwe kunst manen uit Noordwijk richting lan ceerbasis Kourou, Frans-Guyana. „Komende december schieten we ze met een Ariane 5-raket om hoog", vertelt Paul Verhoef, direc teur satellietnavigatie van ESA. „Dan is het systeem over de hele wereld voor 98 procent van de tijd beschikbaar. Volgend jaar volgen er nog vier. Van de zomer kun je hardlopen met Galileo op je gps- horloge of het op je TomTom-ge- bruiken." Als één Europeaan alles weet van Galileo, dan is het Verhoef (Arnhem, 1957). De Nederlander werkte voor de Europese Commis sie toen de eerste ideeën in de ja ren 90 het levenslicht zagen. In 2005 vroeg de Commissie hem het project te leiden. „Ik was toenter tijd een van de weinige ambtena ren met ruimtevaartexpertise", zegt hij. Nu is hij bij ESA verant woordelijk voor de realisering van Galileo. Het systeem draagt de naam van de Italiaanse renaissan- cewetenschapper Galileo Galilei die bewees dat de aarde om de zon draait. Fel debat In Noordwijk leidt Verhoef 250 man en in Toulouse een team van 50 mensen. Hij is altijd onderweg. „ESA heeft zes locaties in Europa. Doorgaans ben ik twee dagen per week in Noordwijk en een dag in Parijs op het hoofdkwartier. Van morgen kwam ik uit Brussel, van avond vlieg ik naar Londen." Er is jaren fel gedebatteerd over de noodzaak van Galileo. Waarom miljarden spenderen als Amerika zijn Global Positioning System (GPS) kosteloos beschikbaar stelt? Critici spreken van een miljarden verslindend prestigeproject. Voor Verhoef is het eenvoudig. „Gps- diensten worden steeds belangrij ker. In de EU is zeven procent van alle economische activiteiten di rect afhankelijk van gps-diensten. Van mobiele en energienetwerken tot de logistieke sector. Er is geen buitenlands systeem waarvan Eu ropa méér afhankelijk is." De Europese Commissie en het Europarlement denken er het zelfde over. Europa kan het simpel weg niet riskeren - economisch en geopolitiek gezien - dat de VS de stekker uit gps trekt. Zelfs nu de Amerikanen garanderen dat niet te doen. Een president als Trump be wijst echter dat belangen snel uit elkaar kunnen lopen. Ondanks zeker 9 miljard euro kosten tot nu toe - en daar komt een miljard euro aan jaarlijkse kos ten bij als Galileo operationeel is - spreekt Verhoef van een koopje. Dat uitleggen valt niet mee, beseft hij, zelfs niet in Brussel. „Europar lementariërs dachten: voor die vijf miljard hebben we eeuwig wer kende satellietnavigatie. Zo werkt het niet." Europa dacht voor 5 miljard euro eeuwig navigatie te hebben. Maar zo werkt het niet Hij vergelijkt de kosten van Galileo met een laptop of een auto. „In tien jaar tijd bezit je niet één exem plaar. Iets gaat kapot of vergt on derhoud. Bij Galileo dienen de satellieten na verloop van tijd vervangen te worden, computer centra moeten vernieuwd. Je moet alle kosten optellen en delen door tien. Dan kom je op 1 miljard uit." Verhoef beklemtoont dat de markt voor satellietnavigatie, applicaties en elektronica in 2020 groeit naar 250 miljard euro. „EU-bedrijven bezitten normaliter een derde van die markt. Dan is een publieke in vestering van jaarlijks 1 miljard voor zo'n cruciale sector weinig." Het budget is desalniettemin over de kop gegaan. Brussel poogde @sandraphlippen oekoms I Directeur Christine La- garde van het IMF heeft in Washington kritiek geuit op president Trump met een pleidooi voor de vrije wereldhandel. De afname van de olie voorraden stopt mogelijk volgend jaar, en daarmee ook de prijsstijgingen, verwacht het Internatio naal Energie Agentschap. Sandra Phlippen is chef van de redactie economie O De staalgigant was gisteren de grootste stijger in de AEX door sterke handels cijfers uit China. zaterdag 14 oktober 2017 Het roestvrij- staalbedrijf deed het ook goed op het Damrak. De biotechno- loog was even uit de gratie. m De digitaal bevei liger sluit een moeilijke week af als hekkensluiter in de AEX. <l> E O David Bremmer Noordwijk llll ZJ% Alle belangrijke fabri kanten integreren Galileo in hun nieuwe elektronica en chips. Daaronder Apple, Google, Intel, Samsung, LG en TomTom. De nieuwe iPhone 8, 8Plus en X werken met iPhone 8 Plus Galileo, evenals Goog- les net gelanceerde Pixel smartphones en Samsungs vlaggenschip de S8. Ruim 95 procent van alle nieuw geprodu ceerde chips zijn Galileo-ready.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 20