Patiënten blij met kleinschaligheid EUWS 11 KLEINE KLINIEKEN POPULAIR Hadden kleine medische klinieken het imago van schimmige dokters die tegen torenhoge bedragen sleutelden aan neuzen en borsten, nu laten patiënten er met een gerust hart een tumor verwijderen. Midden in de bossen. Witte muren, design meubilair, open haard, zacht vloerkleed, een café latte. Je waant je in een luxe wellnesscentrum. Alleen het mutsje op het kale hoofd van een patiënte verraadt dat het hier om ernstige zaken gaat: borstkanker. Het Alexander Monro Ziekenhuis in Bilthoven scoort een 9,5 op Zorg kaart Nederland. Jaarlijks komen zo'n 1.000 vrouwen hier, in plaats van een 'gewoon' ziekenhuis kiezen ze voor de kliniek die pas vier jaar bestaat. De verzekering vergoedt de zorg die niet onderdoet voor elders. Er zijn oncologen, radiologen, plastisch chirurgen. Ze werken samen met het UMC Utrecht als weefsel moet worden onderzocht of als het inge wikkelder wordt, bijvoorbeeld bij uitzaaiingen of als iemand ook een andere ziekte heeft, zoals diabetes. „We weten hier heel goed wat we wel en niet kunnen en richten ons puur daarop: dat zorgt voor korte wachttijden, korte lijntjes tussen specialisten, een vast aanspreekpunt voor patiënten", zegt Yvonne Grob van Alexander Monro. Ex-kankerpatiënte Ursula van Eijk (47) schiet vol als ze denkt aan de eerste keer dat ze de Bilthovense kliniek binnenliep, na talloze afspra ken in een groot ziekenhuis elders en een mislukte reconstructie van haar linkerborst. „De warmte die je voelt als je hier komt. De rust, de arts die meteen komt kennismaken en haar hand op je schouder legt. Je partner die na de operatie naast je kan slapen In het ziekenhuis moest ik drie weken wachten op mijn eerste chemokuur op een comfortabel bed. De roze doek die je krijgt om je gehavende borsten te bedekken, de zachte sokken voor in de koude operatiekamer. Het lijken allemaal luxe dingetjes, maar ik weet nu hoe belangrijk ze zijn." Van Eijk reed er met liefde 100 kilo meter naartoe. „Die reistijd is tien keer minder vermoeiend dan een overvol ziekenhuis, waar je eindeloos vaak naartoe moet, steeds weer voor een ander onderzoek." In Bilthoven hebben de spreekkamers namen in plaats van nummers en allemaal een eigen sfeer. Trek je de rood-zwarte 'Frida' niet meer, omdat je daar een slechtnieuwsgesprek hebt gehad, dan mag je de volgende keer gerust naar Ellen, Amelia of Marie. Nooit hoefde Van Eijk lang te wachten. „In het ziekenhuis moest ik drie weken wachten op mijn eerste chemokuur terwijl er meerdere tu moren in mijn borst groeiden. Het ergste was dat de uitslag van de PET- scan een uur langer duurde, omdat het spreekuur van de oncoloog uit liep. Ik wist niet waar ik het zoeken moest, had maar één ding in mijn hoofd: zie ik mijn zoon van acht nog opgroeien?" In Bilthoven is ze altijd binnen een week aan de beurt, krijgt ze vrijwel meteen de uitslag van de scan en wordt altijd netjes terugge beld. „Zelfs als het niet is afgespro ken. Zo belde de chirurg me na mijn reconstructie nog even, toen ze in de auto naar huis zat." Het gemid delde cijfer dat patiënten geven aan de zorg in een kleine kliniek. zaterdag 14 oktober 2017 Ursula van Eijk in het Alexan der Monro Ziekenhuis. Het lij ken luxe dingetjes, maar ik weet nu hoe belangrijk ze zijn." FOTO SHODY CAREMAN Francine Wildenborg Bilthoven Ex-kankerpatiënte Ursula van Eijk T De lobby van het Alexander Monro Ziekenhuis, foto shody Van alle ziekenhuizen krijgen zelfstandige klinieken het hoogste cijfer van patiënten: gemiddeld een 8,8. Dat blijkt uit een analyse van 80.000 beoordelingen op Zorgkaart- nederland.nl. De entourage en de persoonlijke bejegening zorgen voor de hoge score, stelt de Patiëntenfederatie, initiatiefnemer van Zorgkaart Ne derland. Woordvoerder Thom Meens: „Patiënten kunnen na verwijzing van de huisarts vaak dezelfde week nog bij een kliniek terecht en zijn dan snel klaar: van een MRI-scan tot een afspraak met de specialist." De universitair medisch centra scoren relatief het slechtst met een 7,7. De naam zelfstandige klinieken of behandelcentra is geïntroduceerd om het verschil aan te geven met privéklinieken waar (cosmetische) behandelingen plaatsvinden, die niet worden vergoed en die in het verleden nogal eens negatief in het nieuws kwamen. Bij 90 procent van de 150 klinie ken van branchevereniging Zelf standige Klinieken Nederland (ZKN) gaat het om zorg die wordt vergoed door verzekeraars en dus voor iedereen toegankelijk is. Elk jaar gaan er meer patiënten naar de kliniek voor verzekerde zorg, vertelt ZKN. 659.000 men sen in 2015 tegenover 619.000 twee jaar eerder. Ze komen vooral voor dermatologie (moedervlek ken, spataderen, ernstige acne), orthopedie (knieën, enkels, polsen en hernia's) en de behandeling van borstkanker. Gespecialiseerd Ook de gespecialiseerde zieken huizen als de Sint Maartenskliniek (orthopedie) bij Nijmegen en het Amsterdamse Antoni van Leeu wenhoek (kanker) scoren goed met gemiddeld een 8,5, vanwege hun relatieve kleinschaligheid. Kleine streekziekenhuizen zitten daar niet ver achter met een 8,3. Die liggen vaak dicht bij huis en zijn overzichtelijk, zegt Meens. Patiënten straffen fusies af: van de negen in 2015 gefuseerde zie kenhuizen daalde de waardering met 0,6 punt. Van de 80.000 geanalyseerde be oordelingen zijn er bijna 40.000 van zelfstandige klinieken, vooral omdat zij hun patiënten daartoe aansporen, stelt Walter Kien van adviesbureau IG&H die het onder zoek uitvoerde. De UMC's komen nog niet aan 2.000 beoordelingen. Dat maakt voor de resultaten niet uit, zegt Kien: „Het is voldoende voor een representatief beeld."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 11