We hebben bet huis ucm Johnny de Mol cjedcicin en dat van Tooske en Bastiaan staan met onze spullen. Een bijzondere gedachte. Net zoals de wetenschap dat er honderd zelfstandige Rivièra Maison- Facebookfanclubs bestaan, de grootste heeft zelfs 66.000 leden. Daar hebben wij als bedrijf geen enkele bemoei enis mee. Ik kan het feno meen niet precies verklaren, alleen bedenken dat iedereen op zoek is naar gezelligheid. „Mensen zeggen weieens: jij bent toch van die meubel winkel? Maar ik vind: ik ver koop eerder gevoel en sfeer dan stoelen en banken. Je wilt het gezellig maken om met anderen samen te genieten. Vrienden, familie, buren, je kat of je hond. Daar draait het om, daar krijg je een goed humeur van. Een knappend haardvuur, eten aan lange tafels, een goed glas wijn. Ik word daar blij van. Net als van warmte creëren met kussens, windlichten en mooie acces soires. Vinden anderen dat mutserig, so be it. Rivièra Mai- son is op aarde om het gezellig te maken. Bovendien, wat is er mis met gezellig of kneuterig? Perzische tapijten Henk Teunissen doet bijna overal inspiratie op voor nieuwe collecties. Soms zegt zijn omgeving dat hij meer op Pinterest moet kijken. Maar hij is nog old school„Ik zit één keer in de vier, zes weken een halfuurtje op Pinterest, dat vind ik genoeg. Liever zoek ik in 'het echt' naar bijzondere dingen. Dat kan in een restau rant in de Pijp zijn, een bar in Sjanghai of een hotel in New York. Daar zag ik in het hippe Beekman Hotel dat de recep tiebalie was gestoffeerd met oude Perzische tapijten. Dat fotografeer ik dan en deel dat met mijn designteam. Net als het plan 'iets doen met de Verkoop toppers kleur geel'. Ik zag op het strand in Spanje een vrouw in gele bikini en die kleur maakte mij zo vrolijk. Een paar jaar terug destilleerden we de Havana Chair uit beel den van The Godfather; de scène waarin Al Pacino op een dak zit, ergens in Cuba. De sfeer in die stad, met oude au to's, sigarenmakerijen en prachtige huizen, sprak me enorm aan." Ook Jan Smit is fan Samen met het designteam buigt Teunissen zich elke week over de verzamelde ideeën. Soms gebeurt er niets mee, andere plannen worden wel uitgewerkt. Teunissen: „Per jaar ben ik wel tien weken op reis: naar India, China, Polen of Indonesië, waar we de producten laten maken. Tafels, kasten, stoelen, accessoires. Ik ga met een designer ter plekke kijken of eruit gekomen is wat we voor afhadden bedacht." Over de smaakbeleving van de Nederlander anno 2017 is hij zeer te spreken. „Mijn ou ders hadden dertig jaar lang hetzelfde bankstel. Je kocht pas een nieuw als het oude kapot was. Soms kocht mijn moeder een nieuwe vaas en met Kerstmis werd het gezel lig gemaakt. Nu zie je dat ie dereen veel vaker bezig is met het mooi maken van zijn inte rieur. Dat komt waarschijnlijk door de huidige woningmarkt en de aantrekkende economie, maar ook door de invloed van woon- en kookprogramma's op televisie." Mensen geven geld uit om er iets gezelligs van te maken. Het merk heeft veel BN'ers onder zijn fans. „We hebben het huis van Johnny de Mol gedaan, dat van Tooske en Bastiaan Ragas, Ruud Gullits appartement op Ibiza twee keer en ook Jan Smit is fan." Hij ziet de toekomst vol ver trouwen tegemoet. „Ik zie niet zo veel concurrenten. Ja, mis schien Sissy Boy of Rituals, Scotch Soda. Net als wij ver kopen zij lifestyle, een gevoel. En steeds meer Nederlanders vinden dat belangrijk." <1 Minifiets Een aluminium frame met een houten zadeltje. Potjes los „Bovenin snoep, in het midden koek, onder iets anders." Ballonlamp De rotan lamp is een van de nieuwe bestsellers. Nieuwe stijl Weg met de letters, in plaats daar van iets strakkere interieurs met een retro- uitstraling. magazine 53

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 117