De gids gaat diep op de materie in. 'Volgen jullie mij? Dan laat ik de keukenkastjes /Jen' rijdag Het is rumoerig aan Vieux Port. Een groep straatmuzikanten speelt accor deon. Verderop vechten twee meeuwen luid krijsend om de restanten vis die zojuist door een visser in het water zijn gegooid. Door de stevige zeebries slaan de touwen tegen de masten van de vele boten die voor anker liggen. Het is even zoeken naar een lege stoel op een van de terrassen van de vele restaurants, bars en bistro's. Eenmaal een plek gevonden, kan het mensen kijken beginnen. Het eerste wat opvalt: de inwoners van Marseille lopen niet, ze slenteren. Dit mag dan de op een na grootste stad van Frankrijk zijn, niemand heeft haast. Die relaxte sfeer geeft een instant va kantiegevoel. Toch stond Marseille lange tijd niet bepaald bekend als een toeristi sche bestemming. De drugscriminaliteit, geconcentreerd in het noorden van de stad, bezorgde de stad een slechte reputa tie. 'Marseille is geen stad voor toeristen', schreef de hier geboren en getogen schrijver Jean-Claude Izzo halverwege de jaren 90 in zijn veelgelezen misdaadtrilo gie over de stad. 'Er is hier niets te zien.' In zijn boeken is Marseille een duistere, verpauperde stad, waar het gevaar altijd op de loer ligt. Maar Marseille is hard Saint-Jean, dat in 1660 door Lodewijk XIV werd gebouwd en lange tijd gesloten was voor het publiek. Het is een avon tuurlijk stelsel van trappen, gangen en tunnels - bukken als je lang bent - met fraaie uitkijkjes over de Middellandse Zee. Op het dak van het fort komt de geur van bloemen, salie en sinaasappelbomen je tegemoet. Kinderen rennen lachend achter elkaar aan op het grindpad, een stofwolk achter zich latend. Dit is le Jardin des Migrations: de tuin van de migratie. „Marseille is een meltingpot", vertelt vijftiger Corinne Semercyan, die op een van de bankjes zit. Ze is hier geboren en getogen. Haar vader was een Armeense immigrant. „Marseille heeft vanwege haar haven altijd een aantrekkingskracht op migranten gehad. Armenen, Noord- Afrikanen, Italianen en Joden leven hier grotendeels in harmonie met elkaar samen. Wij Marseillais zeggen daarom graag dat we een open-minded volk zijn." Met de wind in de haren wandel je vanaf hier via een smalle loopbrug over zee naar het dakterras van het Mucem (le Musée des Civilisations de l'Europe et de la Méditerranée). De gemeente ge bruikt het in 2013 geopende museum in haar citymarketing als het toonbeeld van het nieuwe, opgepoetste Marseille. Bin nen huist een wat obligate permanente expositie over de oude en moderne beschavingen rond het Middellandse Zeegebied met een prehistorische neder zetting en een verzameling knoflookper- sen. Het gebouw - ontworpen door Rudy bezig om het imago van louche haven stad van zich af te schudden. Toen de stad in 2013 door het Europees Parlement tot culturele hoofdstad van Europa werd be noemd, werden kosten noch moeite ge spaard om de stad een ander gezicht te geven. Architect Norman Foster bouwde in de haven een groot paviljoen met een gigantische, spiegelende overkapping: L'Ombrière. Izzo zou zich erover hebben verbaasd: het is een trekpleister. Met een glas wijn binnen handbereik en het geluid van het klotsende water op de achtergrond kom je hier vanzelf in een lome staat van zijn. Je zou zomaar een hele dag aan de oude haven kunnen door brengen. Maar Marseille heeft meer te bieden. Lopend langs de dobberende vis sersbootjes stuit je op het imposante Fort Ricciotti - is met zijn strakke lijnen en prachtige doorkijkjes indrukwekkend. Wandel vanaf hier Le Panier in, Mar seilles beroemdste wijk, en het is stil. Geen levende ziel te bekennen, behalve een kat die voor je voeten wegschiet. Aan de waslijnen die over de smalle straten zijn gespannen, hangt fris geurende was te drogen in de zon. Tussen de hoge, oker gele gebouwen worden de benen steeds zwaarder vanwege de vele trappen die hier getrotseerd moeten worden. Eenmaal boven, op een schattig pleintje, is het ineens weer levendig. Uit een café klinkt jazzmuziek. Een groepje oudere buurtbewoners heeft zich verzameld rondom een bankje en bespreekt de stand van de dag. Le Panier is een wirwar van dit soort pleintjes en smalle straten, smaakvol gedecoreerd met plantenbakken vol aloë vera's, ge kleurde luiken en street art. Toch heeft het opwaarderen hier nog niet in alle hevigheid toegeslagen. Af en toe springt een vervallen gebouw in het oog. Het geeft de wijk een aangenaam rafelrandje. Bij het vallen van de avond wordt het drukker op de vele terrasjes van Place de Lenche, het middelpunt van de wijk. Overal klinkt gelach en geroezemoes. Het is moeilijk voor te stellen dat Le Panier ooit een wetteloos gebied was, vol zeelui, prostitutie en duistere praktijken. „Voor de blingbling ga je naar Cannes en Nice", zegt de ober, een glas pastis neerzettend. „Naar Marseille voor het echte leven." Zaterdag De Boulevard Michelet is niet het fraaiste stukje van Marseille. Autoverkeer zoeft deze ochtend onophoudelijk voorbij. Te midden van de grootstedelijke treurnis schittert La Cité Radieuse des te meer. De gigantische betonnen kolos met zijn primaire kleuren, door Le Corbusier ontworpen, werd vorig jaar uitgeroepen tot werelderfgoed. Het wooncomplex opende in 1952 zijn deuren, maar doet nog altijd modern aan. De architect had met het gebouw een woongemeenschap voor ogen waarin alle voorzieningen aanwezig waren: een school, een theater, een zwembad en ver schillende winkels. De gids gaat diep in op de materie. „Volgen jullie mij?" vraagt ze vriendelijk als er al bijna drie uur door het complex is gesjokt. „Dan laat ik jullie de keukenkastjes zien." Het mooie aan Marseille is dat er uit vluchtmogelijkheden zijn als de stad benauwd wordt. Een boottochtje naar het gevangeniseiland met Chateau d'If en het nabijgelegen lie de Ratonneau is po pulair bij toeristen. Of het prachtige na tuurgebied Les Calanques, dat met zijn krijtrotsen, pijnbomen en kraakheldere water aan Griekenland doet denken. Langzaam daalt de avond neer over Vieux Port. Winkeliers sluiten hun rol luiken. Groepjes jongeren maken zich met flessen wijn in de hand klaar voor een avond uit. Tijd voor het diner. Men eet hier naar goed mediterraan gebruik laat op de avond. Zoals Napels om 381 zaterdag 14 oktober 2017 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 102