KIEK ACCENT mi Vrij metselen aan een betere wereld 10 ZE Monnikenwerk 9^^v De vrijmetselarij bestaat 300 jaar. In Zeeland is afgelo pen zaterdag aandacht aan dit jubileum besteed voorafgaand aan een concert van pianist Péter Tóth, die onder meer werk van Liszt ten gehore bracht. Karei Mul der, vrijmetselaar, vertelde het no dige over Liszt en de vrijmetselarij. Wat vrijmetselarij inhoudt is naar het schijnt met één citaat dui delijk te maken: „Vrijmetselarij kweekt verdraagzaamheid, be tracht rechtvaardigheid, bevordert naastenliefde, zoekt op wat men sen en volken vereent, tracht weg te nemen wat de geesten en ge moederen verdeelt en brengt tot hogere eenheid door het bewust zijn levend te maken van de allen verbindende broederschap." Dit citaat staat op de trappen van het museum van de Vrijmetselarij aan de Javalaan in Den Haag. Vrijmet selaars zijn mannen van achttien jaar en ouder, van onbesproken gedrag. Kenmerkend is dat zij vrij denkers zijn en streven naar be wustwording, zelfkennis en uit eindelijk een iets betere wereld. Maar wat hebben vrijmetselarij en religie met elkaar uit te staan? Ze schuren tegen elkaar aan. Iedere man die zich tot de broederschap bekent, is vrij in zijn eigen gods dienst. Of zoals een vrijmetselaar in één van de vele op YouTube vindbare filmpjes zegt: „Als atheïst kun je geen vrijmetselaar zijn, omdat je dan de waarheid in pacht zegt te hebben." Vervolgd Vrijmetselaars zijn vrij van dog ma's en in de praktijk blijkt dat de relatie met de religies van het 'ze- ker weten' niet erg goed zijn. Net zo min als de relatie met ideolo gieën en politieke stromingen die het 'zeker weten' goed is. Vrijmet selaars zijn vervolgd ten tijde van nazisme en communisme. Liszt had ook strubbelingen met het ka tholicisme. Hij sloot zich aan bij de Minnebroeders en ontving in 1865 een lagere priesterwijding. Er kwam een onderzoekscommissie van het Vaticaan aan te pas, die vond dat vrijmetselarij niet ver enigbaar was met katholicisme. Liszt bleef echter vrijmetselaar en hij werd toch binnen de kerk ge wijd. Later bezocht hij in soutane verschillende loges. Toen Liszt werd ingewijd bij de Berlijnse grootloge, werd daar nog gerefereerd aan het 'volmaakte licht van Christus'. Tegenwoordig gebeurt dat niet meer. Maar de vrijmetselarij staat vol van symbo len en rituelen die behoorlijk reli gieus aandoen: zoals de 'inwijding' tot 'broeder' en het lid zijn van een 'orde'. De belangrijkste ruimte van de loge is de 'tempel'. En in de tempel trekt een 'alziend oog' de aandacht. Voor de een is dit het oog van 'het Al' of de 'Opper bouwmeester', voor de ander het oog waarmee de vrijmetselaar naar binnen kijkt en zelfonder zoek doet. Er ligt ook een Bijbel in het zicht, met daar bovenop een passer en winkelhaak. Er zijn veel termen in gebruik die refereren aan een gilde. Na de inwijding is de novice 'leerling'. Hij kan op klimmen tot 'gezel' en uiteindelijk 'meester' worden. De belangrijkste symbolen in de tempel zijn echter ontegenzeggelijk de ruwe en de bewerkte steen. De ruwe steen staat voor de man die ongevormd tot de vrijmetselarij toetreedt en in de gemeenschap met broeders aan zichzelf gaat werken. De be werkte steen, de aan perfectie ra kende kubus, staat voor het na te streven resultaat. Het museum van de vrijmetselarij in Den Haag wordt binnenkort geopend. Al ex poseren musea meestal dingen uit voorbije tijden, in Zeeland gaat dat voor de vrijmetselarij niet op. Er zijn actieve loges in Zierikzee, Vlissingen, Middelburg, Goes en Terneuzen. vrijdag 13 oktober 2017 ■Z.V foto Dirk Jan Gjeltema T- A De meisjes van Liesbeth Messer sieren al meer dan een halve eeuw de Middelburgse Langeviele Binnenbrug. Ze lezen, ooit waren ze leerlingen van het gymnasium. Zoals wel vaker met kunst in de buitenruimte, worden ze meer niet dan wel gezien. De herfst zorgt voor een extra accent. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 92