Aantal ongelukken op
Zeeuwse wegen gestegen
'Amper gevaar voor stralers die asbest-grit gebruikten'
BZW: regeerakkoord is
kans voor infrastructuur
3
Dat er in die loods gegrit
wordt, is redelijk uitzonderlijk,
geeft hij aan. „Normaal gespro
ken doen wij alleen nieuw
bouw. Dan komt het schip kant
en klaar voor de afbouw aan. Nu
ging het om een update van een
ouder schip. Maandenlang is er
gegrit, het hele interieur is kaal-
getrokken, de stalen huls gegrit,
zodat het schip schoongemaakt
kon worden en klaargemaakt
voor de komende twintig jaar.
Ik kan me herinneren dat er in
het begin van het project veel
stof hing. Er is daarom nog een
speciale afzuiging geïnstalleerd.
Als ze toen hadden geweten wat
er aan de hand was..."
Wanneer mensen weer aan
de slag kunnen, is niet duidelijk.
Moederconcern Damen Ship
yards doet onderzoek en wil
eerst alle feiten boven tafel krij -
gen om daarna te besluiten wat
moet gebeuren. Damen woord
voerder Arold de Vries bevestigt
dat het staalgrit is geleverd door
Eurogrit. Alle voorraden van het
grit zijn onmiddellijk uit ge
bruik genomen, stelde Damen
Als ze toen geweten
hadden wat er aan
de hand was...
gisteren in een schriftelijke ver
klaring. Of Damen een schade
claim indient bij Eurogrit, kon
De Vries gisteren nog niet zeg
gen. De open dag die Amels
houdt op 21 oktober gaat voor
alsnog door.
Het Dordtse bedrijf Eurogrit
ontdekte vorige week witte as
best in het straalgrit. Eurogrit
riep alle geleverde straalgrit te
rug en op verschillende plaat
sen, zoals bij de Arsenaaltoren
in Vlissingen, werden werk
zaamheden stilgelegd. In Vlis-
singen-Oost is om dezelfde re
den een stuk grond afgezet dat
door Verbrugge Terminals
wordt verhuurd aan een andere
partij. De vervuilde
grond wordt zo snel mogelijk
gesaneerd, aldus een woord
voerster.
A Een loods van Damen Schelde Naval Schipbuilding inVlissingen-Oost. foto lex de meester
Geringe hoeveelheid
Oekraïne
Het aantal ongevallen met perso
nenauto's op Zeeuwse hoofdwe
gen is de afgelopen vier jaar met 18
procent gestegen. In 2013 waren er
400 ongevallen; afgelopen jaar
470. Dat blijkt uit cijfers van de
Stichting Incident Management
Nederland (IMN).
In de rest van het land is de stij
ging tussen 2013 en 2017 nog ster
ker: 27 procent. De Stichting IMN
kwam bijna 26.000 keer in actie.
De trend is opvallend en veront
rustend, vindt secretaris Ivo Wil
denberg van Stichting IMN. „Het
aantal ongevallen is jarenlang ge
daald, maar nu stijgt het plotse
ling."
De Stichting IMN zorgt er via
een landelijk meldpunt samen
met bergingsbedrijven voor dat
kapotte voertuigen na een ongeval
zo snel mogelijk afgevoerd wor-
Vermoeden bestaat
dat het gebruik van
smartphones in de
auto's tot een
stijging heeft geleid
den, zodat de weg weer vrij is. In
Zeeland komt de stichting in actie
bij ongevallen op de A58, de N57,
N59, N61, N62, N254 en N256.
De oorzaak van de stijging is on
duidelijk. IMN vermoedt dat het
gebruik van smartphones in de
auto meespeelt. Wildenberg ver
wijst naar een onderzoek van
TNO, waaruit blijkt dat de kans op
een gevaarlijke verkeerssituatie
vergroot wordt als een bestuurder
afgeleid wordt door zijn smart-
phone. De stijging van het aantal
ongelukken is het grootst in Gel
derland. Op de Ai bij Amsterdam,
die recent verbreed is, daalde het
aantal ongevallen juist.
TERNEUZEN De Brabantse-
Zeeuwse Werkgeversvereniging
(BZW) daagt provincies en ge
meenten uit mee te helpen om in
frastructuurprojecten sneller van
de grond te krijgen, nu het Rijk
twee miljard euro uittrekt voor
een inhaalslag. Aan versnelde
projecten moeten ze dan zelf ook
iets meebetalen.
Volgens BZW-voorzitter Peter
Struik biedt het regeerakkoord
goede plannen voor de infrastruc
tuur. Het biedt de mogelijkheid
om projecten eerder uit te voeren
als de regio ook meebetaalt.
Welke projecten voorrang krij
gen, hangt af van wat de regio kan
ophoesten.
Het akkoord noemt specifiek de
verkeersaders naar en van het zui
den: de A2 en de A58 in Brabant.
Wat betreft de BZW komt de A67
naar Venlo daar ook bij. In Zee
land staan al langer twee goede-
ln Zeeland twee
goederenspoorlijnen
op de wensenlijst
renspoorlijnen op de wensenlijst:
een oostelijke verbinding van de
Axelse Vlakte naar Zelzate en de
Veza-bocht, een aftakking bij Ril
land naar Antwerpen.
vrijdag 13 oktober 2017
-Dominique van den Steen
VLISSINGEN Er is waarschijnlijk amper ge
vaar geweest voor de werknemers van staal
bedrijven die Eurogrit hebben gebruikt.
Tot die voorlopige conclusie komt branchever
eniging OnderhoudNL na de testresultaten van
commerciële bedrijven te hebben ingezien. Het
straalgrit is besmet met asbest en wordt ge
bruikt om verf en roest van oppervlaktes te ver
wijderen. De hamvraag is of het stof dat bij het
stralen vrijkwam - en ingeademd kon worden -
ook gevaarlijk is. Dat lijkt amper het geval. „Bij
veel metingen die wij hebben gezien was het as-
bestgehalte minimaal of afwezig, waardoor ik het
risico laag tot minimaal of niets inschat", zegt di
recteur Okke Spruijt van OnderhoudNL. „Maar
dat willen we zeker weten." Daarom doet de ver
eniging zelf ook onderzoek, net als de inspectie
Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Minstens 140 bedrijven hebben het besmette
grit ontvangen. Veel projecten liggen daardoor
nu stil. Eerst moet een asbestverwijderingsbe-
drijf de locaties schoonmaken. Het gaat om
straalgrit geleverd door Eurogrit uit Dordrecht.
Het moederbedrijf heet Sibelco, Eurogrit is
zowel de naam van de onderneming als van het
product.
Volgens Eurogrit zit er 'een geringe' hoeveelheid
witte asbest in hun product. Hoeveel gering is, is
nog onduidelijk. Het bedrijf zegt dat uit de eerste
monsters blijkt dat het asbestgehalte ver onder
de 100 milligram per kilo droge stof blijft.
Maar asbest-deskundige Jasper Kosters zegt
dat asbest ook in kleine hoeveelheden gevaarlijk
is. „Witte asbest is de minst gevaarlijke asbest,
maar er bestaat geen veilige asbest en er be
staat geen veilige hoeveelheid. Wel kun je zeg
gen hoe langer je met asbest werkt, hoe meer je
er mee in contact bent geweest, hoe groter het
risico is." Nee, zegt de Eurogrit-zegsman, alleen
bij langdurige blootstelling kan het gezondheids
risico's opleveren.
Eurogrit haalt zijn product van een bedrijf uit de
Oekraïne, zegt de Inspectie voor de Leefomge
ving en Transport (ILT). Eurogrit wil dit zelf niet
bevestigen. „Of het grit bij de Oekraïense leve
rancier vervuild is of onderweg, moet nog blij
ken", zegt een woordvoerster van de ILT. Er is
wel gecontroleerd, maar niet op asbest, zegt Eu
rogrit. „Wij controleerden daar niet op, omdat het
er simpelweg niet in hoort te zitten." Jasper Kos
ters wijst erop dat witte asbest in de Oekraïne
niet aangemerkt is als gevaarlijk product. „Met
andere woorden, ze vinden het niet belangrijk of
het wel of niet in hun materialen zit." Met die we
tenschap had Eurogrit wel moeten controleren
op asbest, stelt hij.
Cornelleke Blok
Vlissingen