\V> 9 Tips voor storytelling HOEFBESLAG VOOR KONINGSPAARDEN DE PERSGROEP OVER AANDACHT pas hóe. Sinek stelt dat succesvolle ondernemers en bedrijven het net andersom doen en beginnen met het waarom. Nederland heeft zijn eigen Simon Sinek: story-expert Reinier Rombouts, die ondernemers vanuit zijn be drijf Chief Storyteller adviseert hoe zij strategie kun nen vertalen in verhalen. Hij schreef over de kunst van het verhalen vertellen een boek dat onlangs ver scheen, Raak! - Benut de kracht van je persoonlijke verhaal. Hij is uiterst kritisch over storytelling dat volgens hem een containerbegrip is. „The art of storytelling wordt te vaak misbruikt. Er wordt dan gesproken over storytelling, terwijl het gewoon om reclame gaat. Zonder dat er een verhaallijn is te ontdekken. Ik geloof heilig in de kracht van verhalen, maar dan wel van échte verhalen. Voor mij gaat storytelling om geloofwaardig- en persoonlijkheid. Je moet een authentiek verhaal vertellen. Denk als een journalist als je je verhaal gaat schrijven of vertellen." Voor Rombouts is webwinkel Vinuno een mooi voor beeld. Ondernemers Arjan Hassing en Nils van den Broek dachten goed na over het waarom, maar hiel den het ook nog eens simpel. „In de huidige samen leving kun je als consument kiezen uit duizenden merken, dus ook uit evenzoveel wijnen. Het is toch een worsteling als consument om een goede wijn te vinden. „Hassing en Van den Broek hadden een simpele oplossing. Zij gebruiken de 'pijn' van de doelgroep door te zeggen dat ze niet meer naar de slijter hoeven waar ze de weg kwijtraken tussen honderden wijnmerken. Elke maand heeft Vinuno uitstekende rode en witte wijn van één wijnboer met het daarbij behorende verhaal van die ondernemer. Je voelt dat het klopt als je rondstruint op de web site. Hun storykompas klopt. Ze vertellen niet alleen een geloofwaardig verhaal, maar uiteindelijk lossen ze ook het probleem op van de consument." o .O De Persgroep kan u op meer manieren helpen de juiste doelgroep te bereiken en aandacht te vragen voor uw product of dienst. Die expertise willen we graag met u delen zodat u succesvoller wordt als ondernemer. Neem bijvoorbeeld de Advertising Impact Monitor en onze digitale expertise. Afhankelijk van uw doestelling (interesse en merkbekendheid of kooptintentie) meten we wat de lezer of bezoeker vindt van een adver tentie. Wij kunnen u aan de hand van ons onderzoek adviseren over hoe de advertentie eruit ziet, kleurgebruik, afmetingen, tekstge- bruik, verhouding tekst en beeld, etcetera. We zetten hiervoor een groot panel in, bestaande uit lezers van de titels van de Persgroep. Uit de Advertising Impact Monitor blijkt bijvoorbeeld als het gaat om aandacht dat: - De herkenning toeneemt wanneer meerdere keren wordt geadverteerd met dezelfde huis stijl. - Uitingen met minder lettertypen opvallender zijn en zodoende beter in staat zijn aandacht te vergaren. - Wanneer personen op een advertentie staan, de advertentie opvallender en relevanter is. - Uitingen met een call-to-action beter presteren dan uitingen zonder call-to-action. We kunnen u ook adviseren over hoe u als ondernemer uw doelgroep online het beste kunt bereiken en het meeste resultaat kunt boeken. Zo krijgt de sitebezoeker van deondernemer.nl bijvoorbeeld een passend business-to-business-umfeld met relevante en actuele zakelijke kennis en inspiratie. Met dit platform kunt u als ondernemer bijvoorbeeld een branded content-artikel laten maken en plaatsen op deondernemer.nl. Het artikel staat tussen de redactionele content en wordt daardoor hoger gewaardeerd dan een banner. Het bereik van deondernemer.nl is 750.000 pageviews en 150.000 mobiele bezoeken per maand. De redactie van deondernemer.nl vergroot het bereik van uw artikel door dit te delen via de socialmediakanalen Facebook, Twitter, Linkedln en Instagram. Voor video- content heeft deondernemer.nl een YouTube- kanaal. 9 tekst EDUARD VOORN beeld SHUTTERSTOCK DE DAKEN - Laat het niet helemaal over aan communicatiemensen om je bedrijfsverhaal te construe ren, maar luister ook naar je caissière, je boekhouder en je klanten. - Maak je verhaal menselijk en persoonlijk. - Probeer verder te kijken dan je succes. Je wordt juist sterker als je ook vertelt wat er mis liep. Voeg een persoonlijke er varing toe. - Je kunt als ondernemer een hoop zelf doen door eigen media te maken. Gebruik soci ale media als Facebook, Insta- gram of Linkedln. - Bedenk waarom je ooit bent gestart met je bedrijf. Wat was je drive? Dat is een goed start punt voor je verhaal. - Bouw een relatie op met een journalist en kom eens per jaar met een goed verhaal. Werkt beter dan persberichten. - Maak je verhalen waar. www.khanacademy.org/ partner-content/pixar Koninklijke Kerckhaert Hoefijzerfabriek uit Zeeland is de grootste onafhankelijke hoefijzer- en hoefnagelproducent ter wereld. Het familiebedrijf, in 1906 opgericht door Honoré Kerckhaert, heeft een ijzersterk verhaal. Ver van de bewoonde wereld, tussen Terneuzen en het Verdronken Land van Saeftinghe, ligt het dorpje Vogelwaarde. Al meer dan 110 jaar worden hier, bij de Koninklijke Kerckhaert Hoefijzerfabriek, 1.500 soorten hoefijzers en hoef nagels geproduceerd. Het hoefbeslag gaat de hele wereld over. De gebroeders Michiel en Martin Kerckhaert, inmiddels de vierde genera tie, vormen samen met honderden personeelsleden en machines 14.000 ton hoogwaardig staal om tot hoefijzers en hoefnagels. Het bedrijf levert recht streeks aan dealers in meer dan 70 landen. De uitgangspunten van op richter Honoré Kerckhaert zijn nog steeds van kracht in het familiebedrijf: toewij ding, productinnovatie en kwaliteit. Zonder schroom stellen Michiel en Martin Kerckhaert dat het bedrijf daardoor hoefijzers produ ceert die 'beter zijn dan alle andere hoefijzers die waar dan ook verkrijgbaar zijn'. Al in 1913 won het bedrijf de prijs voor het beste hoef ijzer en inmiddels heeft het patenten op verschillende hoef- en nagelinnovaties. Het verhaal van de Konink lijke Kerckhaert Hoefijzerfa briek wordt verteld door de klanten: vooraanstaande dynastieën, ruiters, hoef smeden en staleigenaren. De hoefsmid van de konink lijke familie van Saoedi- Arabië beslaat de peperdure paarden met hoefijzers uit Zeeland. Dichter bij huis lopen de paarden van het Nederlandse koningshuis op hoefijzers van Kerckhaert. En dan is er nog een hele stoet van internationale draf- en springpaarden die op Kerckhaerts staan. De uitgever van onder meer uw krant de PZC en deondernemer.nl, weet hoe zij de aandacht van haar vele miljoenen lezers en bezoekers moet trekken. Dat kan met mooie verhalen, zoals in het artikel hiernaast beschreven, die ondernemers maken in samenwerking met de (commerciële) redactie. Dat noemen we branded content. Advertising Impact Monitor AANDACHT VOOR MERKEN Digitaal Wilt u meer weten? Vraag het Frank Dekker: frank.dekker@persgroep.nl of tel. 0619297994

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 65