14 ZE GEZONDHEIDSZORG DIGITALE SPELLEN Het Eindhovense Games for Health verbindt met succes gezondheidszorg met digitale spellen. Kinderen met hazenlip helpen Gezondheid meten met quiz Vraaggesprek analyseren Overzicht voor mantelzorgers zv. Rummikub, puzzels of sudoku's, ouderen spelen spellen graag op een tablet. Als ze eerst hun medicijndoosje moeten scannen voor ze kunnen beginnen, vergeten ze hun pillen niet in te ne men. „Zo makkelijk kan het zijn", zegt Jurriaan van Rijswijk. „We heb ben onze app EntertainR uitgebreid getest en deze blijkt de medicijnen- trouw van ouderen fors te verbete ren." Van Rijswijk woont in Helmond en is voorzitter van stichting Games for Health Europe in Eindhoven en mede-eigenaar van het Game Solu tions Lab. Met zo'n dertig werkne mers ontwikkelt zijn bedrijf in het TAC in Eindhoven spellen op com puter en mobiele telefoon voor ge bruik in de zorg. Nadat Van Rijswijk zijn bedrijf Games Factory in 2009 verkocht, werkt hij aan het gebruik van spellen in de zorg. „Ik heb de laatste 25 jaar misschien wel 800 digi tale spellen gemaakt. Eerst in dienst van het ministerie van Landbouw om de gevolgen van varkenspest en vogelpest in beeld te brengen. Later in mijn eigen bedrijf om spellen te gebruiken in leerprocessen voor be drijven als ASML, Philips, Rijkswa terstaat en Hollandse Signaal." Tien jaar geleden op een beurs in de Verenigde Staten zag Van Rijswijk de heilzame werking van digitale spellen in de zorg. „Spelen zien wij als een universele taal die je al spreekt als baby. In Amerika toonden ze aan dat kinderen met kanker snel ler herstellen dankzij spelletjes. Het uitvallen van haren door chemothe rapie werd van een stressmoment omgezet in een feestmoment omdat dan de therapie aanslaat. Het gevolg: minder stresshormoon en een snel lere genezing. Voor mij en mijn vrouw Sandra de motivatie om Ga mes for Health Europe op te richten." Transformatie Het initiatief sloeg aan. Onlangs hield Van Rijswijk met zijn club een twee daags congres in TAC waar per dag 200 mensen op afkomen. „Grofweg een derde komt uit Nederland, een derde uit de rest van Europa en een derde uit Amerika. Het thema is Transformatie naar Geluk. We moe ten af van de redenering dat genezing van de patiënt tot geluk leidt. Want het is omgekeerd: geluk van een pa tiënt leidt naar genezing. Onze branche heeft mede tot taak dat geluk bij patiënten te brengen door digitale spellen." Van Rijswijk zoekt voor de ont wikkeling van spellen partners in de gezondheidszorg. „Zorgverleners ge loven in onze redenering en zijn be reid een deel van het budget voor therapieën te investeren in onze ont wikkeling. Met GGD Eindhoven doen we bijvoorbeeld een project om gegevens over de gezondheid van mensen beter te verzamelen. Een en quête met 84 vragen vinden mensen niet leuk, maar een spel met raadsels willen ze wel spelen. Daarin hebben wij die vragen verwerkt. Omdat mensen dat spel blijven spelen, kan de GGD ontwikkelingen volgen." Ook voert Van Rijswijk internatio nale projecten uit met subsidie van de Europese Unie. „Met partners uit meerdere landen maken we spellen waarin onder meer kunstmatige rea liteit wordt gebruikt om revalidatie van patiënten te versnellen. In Suri name, waar mijn vrouw vandaan komt, doen we een project voor de Wereld Gezondheidsorganisatie WHO. Daar gaan we met spellen on derzoeken hoe ziekten als dengue en zika zich onder de bevolking kunnen verspreiden." Dat laatste komt de mensen die vo rige maand Lowlands bezochten en daar het Zombiespel meespeelden bekend voor. „8.000 festivalgangers deden mee met een app op hun tele foon. Een als zombie verklede mede werker ging tussen het publiek staan met een 'besmette' app op zijn mo bieltje. Dat gaf een signaal af waar door iedereen binnen tien meter met ook zo'n app 'besmet' werd en vanaf dat moment dus anderen kon be smetten. Zo bootsten we de werking van virussen na en dat leverde zeer nuttige informatie op." Amsterdam Van Rijswijk zegt nog veel mogelijkheden te zien. „Ons doel is een miljard mensen bereiken met onze spellen en daarvoor willen we gecontroleerd verder groeien. Dat blijven we in Eindhoven doen; we hebben even in Amsterdam gezeten, maar dat beviel niet. We hebben uitstekende contacten in het hightech en creatieve netwerk in deze regio dat voor ons van grote waarde is." LEKKERPUH HEALTHYR INTERVIEWR SNAPP vrijdag 13 oktober 2017 'Een spel kan zieke geluk brengen' Harrie Verrijt Eindhoven A Jurriaan van Rijs wijk in de ruimte van het Game Solutions Lab in het TAC in Eind hoven. FOTO KEES MARTENS PAPA Een spel op tablet dat de spraaktherapie van logope disten voor kinderen met een hazenlip aanvult. De app vraagt een woord uit te spreken en beoordeelt of dit goed gebeurt. De beloning: een ballonnetje om door te prikken. Quiz met als doel de gezond heid en welzijn te meten door het verzamelen van informa tie. Door afwisselend vragen over gezondheid en over algemene kennis te beant woorden, kunnen deelnemers punten winnen. Een bekende presentator op het scherm van een ta blet gaat een gesprek aan met de patiënt. De teksten worden online op een su percomputer van IBM ge analyseerd. Een rapport wordt gemaakt met infor matie over de patiënt. Deze app geeft patiënten een schematisch overzicht van personen in hun netwerk en hun onderlinge relaties en activiteiten. De patiënt staat centraal en de app is nuttig voor zorgverleners, mantel zorgers en familie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 42