14 ZE
GEZONDHEIDSZORG DIGITALE SPELLEN
Het Eindhovense
Games for
Health verbindt
met succes
gezondheidszorg
met digitale
spellen.
Kinderen met
hazenlip helpen
Gezondheid
meten met quiz
Vraaggesprek
analyseren
Overzicht voor
mantelzorgers
zv.
Rummikub, puzzels of
sudoku's, ouderen spelen
spellen graag op een
tablet. Als ze eerst hun
medicijndoosje moeten
scannen voor ze kunnen beginnen,
vergeten ze hun pillen niet in te ne
men. „Zo makkelijk kan het zijn",
zegt Jurriaan van Rijswijk. „We heb
ben onze app EntertainR uitgebreid
getest en deze blijkt de medicijnen-
trouw van ouderen fors te verbete
ren."
Van Rijswijk woont in Helmond
en is voorzitter van stichting Games
for Health Europe in Eindhoven en
mede-eigenaar van het Game Solu
tions Lab. Met zo'n dertig werkne
mers ontwikkelt zijn bedrijf in het
TAC in Eindhoven spellen op com
puter en mobiele telefoon voor ge
bruik in de zorg. Nadat Van Rijswijk
zijn bedrijf Games Factory in 2009
verkocht, werkt hij aan het gebruik
van spellen in de zorg. „Ik heb de
laatste 25 jaar misschien wel 800 digi
tale spellen gemaakt. Eerst in dienst
van het ministerie van Landbouw
om de gevolgen van varkenspest en
vogelpest in beeld te brengen. Later
in mijn eigen bedrijf om spellen te
gebruiken in leerprocessen voor be
drijven als ASML, Philips, Rijkswa
terstaat en Hollandse Signaal."
Tien jaar geleden op een beurs in
de Verenigde Staten zag Van Rijswijk
de heilzame werking van digitale
spellen in de zorg. „Spelen zien wij
als een universele taal die je al
spreekt als baby. In Amerika toonden
ze aan dat kinderen met kanker snel
ler herstellen dankzij spelletjes. Het
uitvallen van haren door chemothe
rapie werd van een stressmoment
omgezet in een feestmoment omdat
dan de therapie aanslaat. Het gevolg:
minder stresshormoon en een snel
lere genezing. Voor mij en mijn
vrouw Sandra de motivatie om Ga
mes for Health Europe op te richten."
Transformatie
Het initiatief sloeg aan. Onlangs hield
Van Rijswijk met zijn club een twee
daags congres in TAC waar per dag
200 mensen op afkomen. „Grofweg
een derde komt uit Nederland, een
derde uit de rest van Europa en een
derde uit Amerika. Het thema is
Transformatie naar Geluk. We moe
ten af van de redenering dat genezing
van de patiënt tot geluk leidt. Want
het is omgekeerd: geluk van een pa
tiënt leidt naar genezing. Onze
branche heeft mede tot taak dat geluk
bij patiënten te brengen door digitale
spellen."
Van Rijswijk zoekt voor de ont
wikkeling van spellen partners in de
gezondheidszorg. „Zorgverleners ge
loven in onze redenering en zijn be
reid een deel van het budget voor
therapieën te investeren in onze ont
wikkeling. Met GGD Eindhoven
doen we bijvoorbeeld een project om
gegevens over de gezondheid van
mensen beter te verzamelen. Een en
quête met 84 vragen vinden mensen
niet leuk, maar een spel met raadsels
willen ze wel spelen. Daarin hebben
wij die vragen verwerkt. Omdat
mensen dat spel blijven spelen, kan
de GGD ontwikkelingen volgen."
Ook voert Van Rijswijk internatio
nale projecten uit met subsidie van
de Europese Unie. „Met partners uit
meerdere landen maken we spellen
waarin onder meer kunstmatige rea
liteit wordt gebruikt om revalidatie
van patiënten te versnellen. In Suri
name, waar mijn vrouw vandaan
komt, doen we een project voor de
Wereld Gezondheidsorganisatie
WHO. Daar gaan we met spellen on
derzoeken hoe ziekten als dengue en
zika zich onder de bevolking kunnen
verspreiden."
Dat laatste komt de mensen die vo
rige maand Lowlands bezochten en
daar het Zombiespel meespeelden
bekend voor. „8.000 festivalgangers
deden mee met een app op hun tele
foon. Een als zombie verklede mede
werker ging tussen het publiek staan
met een 'besmette' app op zijn mo
bieltje. Dat gaf een signaal af waar
door iedereen binnen tien meter met
ook zo'n app 'besmet' werd en vanaf
dat moment dus anderen kon be
smetten. Zo bootsten we de werking
van virussen na en dat leverde zeer
nuttige informatie op."
Amsterdam
Van Rijswijk zegt nog veel
mogelijkheden te zien. „Ons doel is
een miljard mensen bereiken met
onze spellen en daarvoor willen we
gecontroleerd verder groeien. Dat
blijven we in Eindhoven doen; we
hebben even in Amsterdam gezeten,
maar dat beviel niet. We hebben
uitstekende contacten in het
hightech en creatieve netwerk in
deze regio dat voor ons van grote
waarde is."
LEKKERPUH
HEALTHYR
INTERVIEWR
SNAPP
vrijdag 13 oktober 2017
'Een spel kan zieke geluk brengen'
Harrie Verrijt
Eindhoven
A Jurriaan van Rijs
wijk in de ruimte van
het Game Solutions
Lab in het TAC in Eind
hoven. FOTO KEES MARTENS
PAPA
Een spel op tablet dat de
spraaktherapie van logope
disten voor kinderen met
een hazenlip aanvult. De
app vraagt een woord uit te
spreken en beoordeelt of dit
goed gebeurt. De beloning:
een ballonnetje om door te
prikken.
Quiz met als doel de gezond
heid en welzijn te meten door
het verzamelen van informa
tie. Door afwisselend vragen
over gezondheid en over
algemene kennis te beant
woorden, kunnen deelnemers
punten winnen.
Een bekende presentator
op het scherm van een ta
blet gaat een gesprek aan
met de patiënt. De teksten
worden online op een su
percomputer van IBM ge
analyseerd. Een rapport
wordt gemaakt met infor
matie over de patiënt.
Deze app geeft patiënten een
schematisch overzicht van
personen in hun netwerk en
hun onderlinge relaties en
activiteiten. De patiënt staat
centraal en de app is nuttig
voor zorgverleners, mantel
zorgers en familie.