Aantal ongelukken op Zeeuwse wegen gestegen 'Amper gevaar voor stralers die asbest-grit gebruikten' BZW: regeerakkoord is kans voor infrastructuur 3 Dat er in die loods gegrit wordt, is redelijk uitzonderlijk, geeft hij aan. „Normaal gespro ken doen wij alleen nieuw bouw. Dan komt het schip kant en klaar voor de afbouw aan. Nu ging het om een update van een ouder schip. Maandenlang is er gegrit, het hele interieur is kaal- getrokken, de stalen huls gegrit, zodat het schip schoongemaakt kon worden en klaargemaakt voor de komende twintig jaar. Ik kan me herinneren dat er in het begin van het project veel stof hing. Er is daarom nog een speciale afzuiging geïnstalleerd. Als ze toen hadden geweten wat er aan de hand was..." Wanneer mensen weer aan de slag kunnen, is niet duidelijk. Moederconcern Damen Ship yards doet onderzoek en wil eerst alle feiten boven tafel krij - gen om daarna te besluiten wat moet gebeuren. Damen woord voerder Arold de Vries bevestigt dat het staalgrit is geleverd door Eurogrit. Alle voorraden van het grit zijn onmiddellijk uit ge bruik genomen, stelde Damen Als ze toen geweten hadden wat er aan de hand was... gisteren in een schriftelijke ver klaring. Of Damen een schade claim indient bij Eurogrit, kon De Vries gisteren nog niet zeg gen. De open dag die Amels houdt op 21 oktober gaat voor alsnog door. Het Dordtse bedrijf Eurogrit ontdekte vorige week witte as best in het straalgrit. Eurogrit riep alle geleverde straalgrit te rug en op verschillende plaat sen, zoals bij de Arsenaaltoren in Vlissingen, werden werk zaamheden stilgelegd. In Vlis- singen-Oost is om dezelfde re den een stuk grond afgezet dat door Verbrugge Terminals wordt verhuurd aan een andere partij. De vervuilde grond wordt zo snel mogelijk gesaneerd, aldus een woord voerster. A Een loods van Damen Schelde Naval Schipbuilding inVlissingen-Oost. foto lex de meester Geringe hoeveelheid Oekraïne Het aantal ongevallen met perso nenauto's op Zeeuwse hoofdwe gen is de afgelopen vier jaar met 18 procent gestegen. In 2013 waren er 400 ongevallen; afgelopen jaar 470. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Incident Management Nederland (IMN). In de rest van het land is de stij ging tussen 2013 en 2017 nog ster ker: 27 procent. De Stichting IMN kwam bijna 26.000 keer in actie. De trend is opvallend en veront rustend, vindt secretaris Ivo Wil denberg van Stichting IMN. „Het aantal ongevallen is jarenlang ge daald, maar nu stijgt het plotse ling." De Stichting IMN zorgt er via een landelijk meldpunt samen met bergingsbedrijven voor dat kapotte voertuigen na een ongeval zo snel mogelijk afgevoerd wor- Vermoeden bestaat dat het gebruik van smartphones in de auto's tot een stijging heeft geleid den, zodat de weg weer vrij is. In Zeeland komt de stichting in actie bij ongevallen op de A58, de N57, N59, N61, N62, N254 en N256. De oorzaak van de stijging is on duidelijk. IMN vermoedt dat het gebruik van smartphones in de auto meespeelt. Wildenberg ver wijst naar een onderzoek van TNO, waaruit blijkt dat de kans op een gevaarlijke verkeerssituatie vergroot wordt als een bestuurder afgeleid wordt door zijn smart- phone. De stijging van het aantal ongelukken is het grootst in Gel derland. Op de Ai bij Amsterdam, die recent verbreed is, daalde het aantal ongevallen juist. TERNEUZEN De Brabantse- Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW) daagt provincies en ge meenten uit mee te helpen om in frastructuurprojecten sneller van de grond te krijgen, nu het Rijk twee miljard euro uittrekt voor een inhaalslag. Aan versnelde projecten moeten ze dan zelf ook iets meebetalen. Volgens BZW-voorzitter Peter Struik biedt het regeerakkoord goede plannen voor de infrastruc tuur. Het biedt de mogelijkheid om projecten eerder uit te voeren als de regio ook meebetaalt. Welke projecten voorrang krij gen, hangt af van wat de regio kan ophoesten. Het akkoord noemt specifiek de verkeersaders naar en van het zui den: de A2 en de A58 in Brabant. Wat betreft de BZW komt de A67 naar Venlo daar ook bij. In Zee land staan al langer twee goede- ln Zeeland twee goederenspoorlijnen op de wensenlijst renspoorlijnen op de wensenlijst: een oostelijke verbinding van de Axelse Vlakte naar Zelzate en de Veza-bocht, een aftakking bij Ril land naar Antwerpen. vrijdag 13 oktober 2017 -Dominique van den Steen VLISSINGEN Er is waarschijnlijk amper ge vaar geweest voor de werknemers van staal bedrijven die Eurogrit hebben gebruikt. Tot die voorlopige conclusie komt branchever eniging OnderhoudNL na de testresultaten van commerciële bedrijven te hebben ingezien. Het straalgrit is besmet met asbest en wordt ge bruikt om verf en roest van oppervlaktes te ver wijderen. De hamvraag is of het stof dat bij het stralen vrijkwam - en ingeademd kon worden - ook gevaarlijk is. Dat lijkt amper het geval. „Bij veel metingen die wij hebben gezien was het as- bestgehalte minimaal of afwezig, waardoor ik het risico laag tot minimaal of niets inschat", zegt di recteur Okke Spruijt van OnderhoudNL. „Maar dat willen we zeker weten." Daarom doet de ver eniging zelf ook onderzoek, net als de inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Minstens 140 bedrijven hebben het besmette grit ontvangen. Veel projecten liggen daardoor nu stil. Eerst moet een asbestverwijderingsbe- drijf de locaties schoonmaken. Het gaat om straalgrit geleverd door Eurogrit uit Dordrecht. Het moederbedrijf heet Sibelco, Eurogrit is zowel de naam van de onderneming als van het product. Volgens Eurogrit zit er 'een geringe' hoeveelheid witte asbest in hun product. Hoeveel gering is, is nog onduidelijk. Het bedrijf zegt dat uit de eerste monsters blijkt dat het asbestgehalte ver onder de 100 milligram per kilo droge stof blijft. Maar asbest-deskundige Jasper Kosters zegt dat asbest ook in kleine hoeveelheden gevaarlijk is. „Witte asbest is de minst gevaarlijke asbest, maar er bestaat geen veilige asbest en er be staat geen veilige hoeveelheid. Wel kun je zeg gen hoe langer je met asbest werkt, hoe meer je er mee in contact bent geweest, hoe groter het risico is." Nee, zegt de Eurogrit-zegsman, alleen bij langdurige blootstelling kan het gezondheids risico's opleveren. Eurogrit haalt zijn product van een bedrijf uit de Oekraïne, zegt de Inspectie voor de Leefomge ving en Transport (ILT). Eurogrit wil dit zelf niet bevestigen. „Of het grit bij de Oekraïense leve rancier vervuild is of onderweg, moet nog blij ken", zegt een woordvoerster van de ILT. Er is wel gecontroleerd, maar niet op asbest, zegt Eu rogrit. „Wij controleerden daar niet op, omdat het er simpelweg niet in hoort te zitten." Jasper Kos ters wijst erop dat witte asbest in de Oekraïne niet aangemerkt is als gevaarlijk product. „Met andere woorden, ze vinden het niet belangrijk of het wel of niet in hun materialen zit." Met die we tenschap had Eurogrit wel moeten controleren op asbest, stelt hij. Cornelleke Blok Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 31