LO CS| 6 GELD GOEDE RAAD Autoverzekering Nederland telt 8,2 miljoen personenvoertuigen. Dat is een flinke markt voor verzekeraars. Toch hebben die de grootste moeite om polissen winstgevend te maken, met premiestijgingen tot gevolg. Vergelijken is zeker de moeite waard. et grofweg één auto op de twee Neder landers hebben de verzekeraars een flinke vij ver om in te vissen. Maar een goede vangst is daarmee niet vanzelfsprekend. „Op autoverzekeringen worden al jaren forse verliezen geleden", zegt Rudi Buis, woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars. De premies zijn niet hoog genoeg voor de toegeno men kosten, waardoor rode cijfers worden geschreven. Tot twee jaar geleden daalden die premies nog: van gemiddeld 403 euro per jaar in 2011 naar 370 euro in 2015. Maar ondertussen stegen de schade bedragen aanzienlijk: van gemiddeld 2.310 euro naar 3.219 euro in dezelfde periode. „We krijgen jaarlijks zo'n één mil joen claims op autoverzekeringen", licht Buis toe. „En neem nou een bumper. Dat was vroeger een stuk plastic, dat je eenvoudig kon vervan gen. Tegenwoordig zit die ramvol elektronica en sensoren, waardoor reparatie in een paar jaar tijd honder den euro's duurder is geworden." Premies stijgen Om de rode cijfers zwart te krijgen, hebben verzekeraars drie opties: de eigen uitgaven verlagen, de schade last zien in te dammen en de premies verhogen. Lange tijd hielden de ver zekeraars de tarieven laag vanwege de stevige concurrentie en omdat consumenten vooral op prijs kiezen. Vragen reacties Wie al jaren dezelfde verzekering heeft, laat geld verdampen' Maar de Nederlandsche Bank sloeg in 2015 als toezichthouder alarm, om dat verliezen van enkele honderden miljoen euro's per jaar niet kunnen aanhouden. Sindsdien zien we na ja ren van dalende prijzen weer een stijging van de premies. Alle reden voor de consument om autoverzeke ringen goed met elkaar te vergelijken. Overstappen „De markt is zeer concurrerend, met veel verschillende verzekeraars en sterk uiteenlopende polissen", zegt Buis. „Dat is gunstig voor de consu ment, want er valt veel te kiezen." Michel Walraven van verzekerings- vergelijker Independer herkent de trend. „We zien de gemiddeldes al een tijd stijgen, maar ook dat de on derlinge verschillen groter worden. Dat betekent dat er steeds meer te besparen valt. Mensen die al jaren de zelfde autoverzekering hebben, laten geld verdampen." Toch blijft het aantal overstappers opvallend genoeg vrij gelijk. „Je kunt stellen dat de Nederlander gemid deld steeds minder bespaart op zijn autoverzekering", zegt Walraven. „Dat is zonde. Verzekeraars verhogen hun tarieven natuurlijk niet allemaal tegelijk. Als je premie wordt ver hoogd, is het de moeite om te zoeken naar een verzekeraar die dat nog niet heeft gedaan." Overstappen kan doorgaans met een opzegtermijn van een maand en soms zelfs per direct. Independer heeft de opzegtermijn van alle verze keraars op zijn website staan. Wie zijn polis tegen het licht houdt, moet weer even alle opties voor dek king op een rijtje zetten. WA staat voor wettelijke aanspra kelijkheid, een dekking die net als je zorgverzekering verplicht is. Wie brokken maakt, moet gedupeerden via z'n WA-verzekering altijd scha deloos kunnen stellen. Vergoeding van schade aan de ei gen auto begint pas bij WA+. Deze beperkt casco-verzekering kan gevol gen van diefstal, brand, ruitbreuk, storm, hagel en botsing met dieren vergoeden. Schade die je wel zelf veroorzaakt, is uitgesloten want daar is dekking nummer drie voor bedacht: volledig casco, ook wel allrisk. Deze polissen zijn uit te breiden met bijvoorbeeld de inzittendenverzeke ring. Die kost je zo'n 4 a 5 euro per maand extra en verzekert jou en je passagiers voor de financiële gevolgen van een verkeersongeluk. Daarnaast zijn er modules voor pechhulp en ge schillen. Vuistregel Overstappen op een andere dek- kingsvorm kan je veel geld besparen. Zo sluiten automobilisten die een nieuw model kopen meestal een all- riskpolis af. Een gangbare vuistregel is dat je auto's tot 6 of 7 jaar oud all risk verzekert, omdat de premie ge baseerd is op de nieuwwaarde en uit keringen op de dagwaarde. Naarmate de dagwaarde daalt, worden de kos ten van je polis schever. Is het inderdaad beter een allrisk- polis na een jaar of 6 terug te schroe ven naar beperkt casco? Buis: „Dat kan heel verstandig zijn. Maar je moet ook blijven kijken naar je por temonnee. Heb je geen spaargeld, maar vertrouw je wel dagelijks op de auto voor werk of de kinderen, dan blijft een allrisk-dekking een slimme investering, ook los van die dag waarde." Andere ervaring met bestellingen 'Chinese opladers deugden niet' Verzekeren tegen douanekosten Groninger Pieter Brouwers (37) is van mening dat je voor de juiste dek king niet op een paar euro moet kij ken. „Toen ik mijn eerste auto kocht en WA+ verzekerde, had ik uitgere kend diezelfde dag steenslag op de voorruit. De volgende ochtend de verzekering ingeschakeld, die de ruit plus wissers probleemloos verving. Dat is het verschil tussen WA en WA+ wel waard, want dat ging echt om twee of drie euro per maand, ter wijl die voorruit zo'n 300 euro kostte." No-claim Als je jaren schadevrij rijdt, bouw je een flinke no-claimkorting op. Die neem je als overstapper netjes mee, want schadevrije jaren worden cen traal geregistreerd in het Roy-data- systeem, toegankelijk voor alle verze keraars. Na een schade door eigen schuld kan je no-claimkorting behoorlijk slinken, een stuk rapper dan dat je hem hebt opgebouwd. Je korting (bo nus) of toeslag (malus) ligt vast in de bonus-malustabel van je polisvoor waarden en is een belangrijke bepa ler voor de hoogte van je premie. Een hoge no-claimkorting kan het ook interessant maken om langer allrisk verzekerd te blijven. Verzekeraars hebben eigen reken methoden, waardoor bonus-malus- tabellen onderling verschillen. Ver- Rob Nijman, financieel journalist woensdag 11 oktober 2017 GO Premies op wielen —Michel Walraven, Independer Vragen? Vragen of opmerkin gen naar aanleiding van dit artikel? Mail naar goederaad @persgroep.nl. Volgende week behandelen we enkele reacties. Mocht uw vraag niet aan bod komen, dan is het wellicht raad zaam elders om een persoonlijk advies te vragen. Webshoppen in China was vorige week het onderwerp. De ervaringen met bestellingen lopen sterk uiteen, blijk uit diverse reacties van lezers. 'Ik koop regelmatig bij AliExpress, maar proble men heb ik zelden', schrijft bijvoorbeeld Gerard Hoffman. 'De twee keer dat een pro duct niet werd geleverd, kreeg ik het aankoopbe drag binnen een week teruggestort. En loopt het een keer fout dan is het voordeel altijd nog groter dan het nadeel.' André Dekker wacht daarentegen nog steeds op een meetinstrument van 58 euro. 'Na zeven maanden klagen en steeds onvriendelijkere mailtjes, was de laatste reactie van AliExpress een smiley die me in mijn gezicht uitlachte.' Patrick Huijs waar schuwt voor ondeugde lijke elektronische appa ratuur uit China. 'Goedkope Chinese elek tronica voldoet vaak niet aan de strenge Europese eisen voor kwaliteit en veiligheid. Bij mijn vorige werkgever werd een ver bod op het gebruik van Chinese telefoonopla- ders ingesteld, nadat er spontaan een in de brand was gevlogen. Goedkoop shoppen in Azië is dus niet zonder gevaar.' 'Hoe voorkom je dat je achteraf nog extra kos ten als invoerrechten en btw dient te betalen?' vragen enkele lezers. Bij sommige Chinese webshops is het mogelijk je tegen bijkomende dou anekosten te verzekeren. Zo kun je bijvoorbeeld bij Banggood.com kiezen voor de verzendmethode Priority Direct Mail (PDM). Je betaalt dan een hoger bedrag voor verzending, maar krijgt achteraf niet te maken met extra kosten. De verzendkosten zijn af hankelijk van de grootte en het gewicht van het bestelde product, maar liggen nooit hoger dan de eventuele douanekosten. De besparing kan op deze manier flink oplo pen. - Kaj van Arkel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 50