LO
CS|
6
GELD GOEDE RAAD
Autoverzekering Nederland telt 8,2 miljoen
personenvoertuigen. Dat is een flinke markt voor
verzekeraars. Toch hebben die de grootste moeite om
polissen winstgevend te maken, met premiestijgingen
tot gevolg. Vergelijken is zeker de moeite waard.
et grofweg één
auto op de
twee Neder
landers hebben
de verzekeraars
een flinke vij
ver om in te
vissen. Maar een goede vangst is
daarmee niet vanzelfsprekend. „Op
autoverzekeringen worden al jaren
forse verliezen geleden", zegt Rudi
Buis, woordvoerder van het Verbond
van Verzekeraars. De premies zijn
niet hoog genoeg voor de toegeno
men kosten, waardoor rode cijfers
worden geschreven.
Tot twee jaar geleden daalden die
premies nog: van gemiddeld 403 euro
per jaar in 2011 naar 370 euro in 2015.
Maar ondertussen stegen de schade
bedragen aanzienlijk: van gemiddeld
2.310 euro naar 3.219 euro in dezelfde
periode.
„We krijgen jaarlijks zo'n één mil
joen claims op autoverzekeringen",
licht Buis toe. „En neem nou een
bumper. Dat was vroeger een stuk
plastic, dat je eenvoudig kon vervan
gen. Tegenwoordig zit die ramvol
elektronica en sensoren, waardoor
reparatie in een paar jaar tijd honder
den euro's duurder is geworden."
Premies stijgen
Om de rode cijfers zwart te krijgen,
hebben verzekeraars drie opties: de
eigen uitgaven verlagen, de schade
last zien in te dammen en de premies
verhogen. Lange tijd hielden de ver
zekeraars de tarieven laag vanwege
de stevige concurrentie en omdat
consumenten vooral op prijs kiezen.
Vragen reacties
Wie al jaren
dezelfde
verzekering
heeft,
laat geld
verdampen'
Maar de Nederlandsche Bank sloeg
in 2015 als toezichthouder alarm, om
dat verliezen van enkele honderden
miljoen euro's per jaar niet kunnen
aanhouden. Sindsdien zien we na ja
ren van dalende prijzen weer een
stijging van de premies. Alle reden
voor de consument om autoverzeke
ringen goed met elkaar te vergelijken.
Overstappen
„De markt is zeer concurrerend, met
veel verschillende verzekeraars en
sterk uiteenlopende polissen", zegt
Buis. „Dat is gunstig voor de consu
ment, want er valt veel te kiezen."
Michel Walraven van verzekerings-
vergelijker Independer herkent de
trend. „We zien de gemiddeldes al
een tijd stijgen, maar ook dat de on
derlinge verschillen groter worden.
Dat betekent dat er steeds meer te
besparen valt. Mensen die al jaren de
zelfde autoverzekering hebben, laten
geld verdampen."
Toch blijft het aantal overstappers
opvallend genoeg vrij gelijk. „Je kunt
stellen dat de Nederlander gemid
deld steeds minder bespaart op zijn
autoverzekering", zegt Walraven.
„Dat is zonde. Verzekeraars verhogen
hun tarieven natuurlijk niet allemaal
tegelijk. Als je premie wordt ver
hoogd, is het de moeite om te zoeken
naar een verzekeraar die dat nog niet
heeft gedaan."
Overstappen kan doorgaans met
een opzegtermijn van een maand en
soms zelfs per direct. Independer
heeft de opzegtermijn van alle verze
keraars op zijn website staan.
Wie zijn polis tegen het licht houdt,
moet weer even alle opties voor dek
king op een rijtje zetten.
WA staat voor wettelijke aanspra
kelijkheid, een dekking die net als je
zorgverzekering verplicht is. Wie
brokken maakt, moet gedupeerden
via z'n WA-verzekering altijd scha
deloos kunnen stellen.
Vergoeding van schade aan de ei
gen auto begint pas bij WA+. Deze
beperkt casco-verzekering kan gevol
gen van diefstal, brand, ruitbreuk,
storm, hagel en botsing met dieren
vergoeden.
Schade die je wel zelf veroorzaakt,
is uitgesloten want daar is dekking
nummer drie voor bedacht: volledig
casco, ook wel allrisk.
Deze polissen zijn uit te breiden met
bijvoorbeeld de inzittendenverzeke
ring. Die kost je zo'n 4 a 5 euro per
maand extra en verzekert jou en je
passagiers voor de financiële gevolgen
van een verkeersongeluk. Daarnaast
zijn er modules voor pechhulp en ge
schillen.
Vuistregel
Overstappen op een andere dek-
kingsvorm kan je veel geld besparen.
Zo sluiten automobilisten die een
nieuw model kopen meestal een all-
riskpolis af. Een gangbare vuistregel
is dat je auto's tot 6 of 7 jaar oud all
risk verzekert, omdat de premie ge
baseerd is op de nieuwwaarde en uit
keringen op de dagwaarde. Naarmate
de dagwaarde daalt, worden de kos
ten van je polis schever.
Is het inderdaad beter een allrisk-
polis na een jaar of 6 terug te schroe
ven naar beperkt casco? Buis: „Dat
kan heel verstandig zijn. Maar je
moet ook blijven kijken naar je por
temonnee. Heb je geen spaargeld,
maar vertrouw je wel dagelijks op de
auto voor werk of de kinderen, dan
blijft een allrisk-dekking een slimme
investering, ook los van die dag
waarde."
Andere ervaring
met bestellingen
'Chinese opladers
deugden niet'
Verzekeren tegen
douanekosten
Groninger Pieter Brouwers (37) is
van mening dat je voor de juiste dek
king niet op een paar euro moet kij
ken. „Toen ik mijn eerste auto kocht
en WA+ verzekerde, had ik uitgere
kend diezelfde dag steenslag op de
voorruit. De volgende ochtend de
verzekering ingeschakeld, die de ruit
plus wissers probleemloos verving.
Dat is het verschil tussen WA en
WA+ wel waard, want dat ging echt
om twee of drie euro per maand, ter
wijl die voorruit zo'n 300 euro
kostte."
No-claim
Als je jaren schadevrij rijdt, bouw je
een flinke no-claimkorting op. Die
neem je als overstapper netjes mee,
want schadevrije jaren worden cen
traal geregistreerd in het Roy-data-
systeem, toegankelijk voor alle verze
keraars.
Na een schade door eigen schuld
kan je no-claimkorting behoorlijk
slinken, een stuk rapper dan dat je
hem hebt opgebouwd. Je korting (bo
nus) of toeslag (malus) ligt vast in de
bonus-malustabel van je polisvoor
waarden en is een belangrijke bepa
ler voor de hoogte van je premie. Een
hoge no-claimkorting kan het ook
interessant maken om langer allrisk
verzekerd te blijven.
Verzekeraars hebben eigen reken
methoden, waardoor bonus-malus-
tabellen onderling verschillen. Ver-
Rob Nijman, financieel journalist
woensdag 11 oktober 2017
GO
Premies op wielen
—Michel Walraven,
Independer
Vragen?
Vragen of opmerkin
gen naar aanleiding
van dit artikel? Mail
naar goederaad
@persgroep.nl.
Volgende week
behandelen we
enkele reacties.
Mocht uw vraag niet
aan bod komen, dan
is het wellicht raad
zaam elders om een
persoonlijk advies te
vragen.
Webshoppen in China
was vorige week het
onderwerp.
De ervaringen met
bestellingen lopen sterk
uiteen, blijk uit diverse
reacties van lezers.
'Ik koop regelmatig bij
AliExpress, maar proble
men heb ik zelden',
schrijft bijvoorbeeld
Gerard Hoffman. 'De
twee keer dat een pro
duct niet werd geleverd,
kreeg ik het aankoopbe
drag binnen een week
teruggestort. En loopt
het een keer fout dan is
het voordeel altijd nog
groter dan het nadeel.'
André Dekker wacht
daarentegen nog steeds
op een meetinstrument
van 58 euro. 'Na zeven
maanden klagen en
steeds onvriendelijkere
mailtjes, was de laatste
reactie van AliExpress
een smiley die me in mijn
gezicht uitlachte.'
Patrick Huijs waar
schuwt voor ondeugde
lijke elektronische appa
ratuur uit China.
'Goedkope Chinese elek
tronica voldoet vaak niet
aan de strenge Europese
eisen voor kwaliteit en
veiligheid. Bij mijn vorige
werkgever werd een ver
bod op het gebruik van
Chinese telefoonopla-
ders ingesteld, nadat er
spontaan een in de brand
was gevlogen. Goedkoop
shoppen in Azië is dus
niet zonder gevaar.'
'Hoe voorkom je dat je
achteraf nog extra kos
ten als invoerrechten en
btw dient te betalen?'
vragen enkele lezers.
Bij sommige Chinese
webshops is het mogelijk
je tegen bijkomende dou
anekosten te verzekeren.
Zo kun je bijvoorbeeld bij
Banggood.com kiezen
voor de verzendmethode
Priority Direct Mail
(PDM). Je betaalt dan
een hoger bedrag voor
verzending, maar krijgt
achteraf niet te maken
met extra kosten.
De verzendkosten zijn af
hankelijk van de grootte
en het gewicht van het
bestelde product, maar
liggen nooit hoger dan de
eventuele douanekosten.
De besparing kan op
deze manier flink oplo
pen. - Kaj van Arkel