Belgen komen hier ook voor kwaliteit Kerncentrale Borssele staat niet in het regeerakkoord Pijpleiding voor C02-opslag Bestuurders krijgen geen bonussen voor havenfusie 12 ZEELANI REGEERAKKOORD RUTTEII Zeeuws-Vlaamse supermarktondernemers menen dat Belgische klanten hun supermarkt blijven bezoeken na de door de nieuwe coalitie voorgestelde btw-verhoging voor boodschappen. De nieuwe coalitie wil het lage btw-tarief (onder meer voor bood schappen) verhogen van zes naar negen procent. Het prijsverschil met Belgische supermarkten wordt hiermee kleiner. Volgens super marktondernemers in Zeeuws- Vlaanderen zou dit tot gevolg kun- We moeten onderscheidend blijven zijn. Dan komt het wel goed nen hebben dat Belgen minder vaak boodschappen komen doen over de grens. Voor bepaalde super markten (Albert Heijn in Hulst en de Jumbo in Aardenburg) kan dit een flinke aderlating betekenen, aangezien daar dertig procent van de klanten uit België afkomstig is. „Ik zie de stijging van het btw-ta- rief toch wel als een kleine bedrei ging", zegt Pascal Ingels (Jumbo Aardenburg en Breskens). „Het is zaaks dat we onze Vlaamse klanten ervan kunnen overtuigen dat we zelfs ondanks die btw-verhoging nog steeds globaal een dikke tien procent goedkoper blijven dan Bel gische supermarkten. Die btw-stij- ging, daar kunnen we niks aan doen, maar aan ons imago richting de Vlaamse klant kunnen we wer ken." Ingels collega Tiny Buysse van supermarkt Plus in IJzendijke stelt voor dat supermarktondernemers in Zeeuws-Vlaanderen samen op trekken en bijvoorbeeld gezamen lijk gaan adverteren in België, mocht dat nodig zijn. „Dat de prij zen hier stijgen, is natuurlijk niet fijn. Maar het moet echt gezegd dat Belgen niet alleen voor de prijzen bij ons boodschappen komen doen. Ze komen ook echt voor de kwali teit, voornamelijk voor de verspro ducten. Dat is een grote troef." Ivo Mattheeuws (Albert Heijn Hulst) beaamt dit. „Uit onderzoek naar het aankooppatroon van Belgen blijkt dat ze niet alleen actieproducten kopen. Ze gaan dus niet puur voor de prijs. Het bredere assortiment, de kwaliteit en de service spelen mee. Wat dat betreft profiteren su permarkten in Hulst enorm van de verruimde openingstijden op zon dag (geopend tot 20.00 uur, red.). We moeten als supermarkten in de grensstreek onderscheidend blij ven. Dan komt het wel goed." Letterlijk staat in het regeerakkoord van WD, D66, CDA en Christenunie dat het kabinet 900 miljoen reserveert 'voor de aanpak van re gionale knelpunten, waaronder nucleaire pro blematiek, ESTEC, Zeeland, Eindhoven, Rot terdam-Zuid en de BES-eilanden'. Met 'nucle aire problematiek' wordt niet de kerncentrale Borssele bedoeld, maar zeer waarschijnlijk het vervoer van nucleair afval van Petten naar de Covra in Vlissingen. Gedeputeerde Jo-Annes de Bat ziet in de passage een toezegging van het kabinet dat de miljoenen die Zeeland misloopt bij de verde ling uit geld van het provinciefonds worden gecompenseerd. Zeeland wordt al jaren met 10 miljoen gekort, omdat de provincie ooit een dividend ontving van het voormalige energie bedrijf Delta. Maar die winstuitkering krijgt ze al jaren niet meer. De Bat denkt dat het nu wordt gerepareerd. „De deur daarnaar staat niet open, er is geen deur meer zeg maar." Over de kerncentrale staat niets in het re geerakkoord. Die maakt jaarlijks tientallen miljoenen verlies. Dat probleem is door Zee land herhaaldelijk in Den Haag aangekaart. Maar het kabinet komt nog niet met het begin van een oplossing. Volgens De Bat wordt het uiteindelijk toch een probleem van het Rijk als de PZEM geen geld meer heeft om de centrale draaiende te houden. De subsidiëring van bijstook biomassa in kolencentrales wordt na 2024 stopgezet, staat in het regeerakkoord. Dit zou een probleem kunnen opleveren voor PZEM die de biomas sacentrale in Moerdijk het liefst zou willen verkopen. Ook staat in het akkoord dat het kabinet het aanbod vergroot van kavels voor windenergie op zee. Zelfs als die locaties niet voor de Zeeuwse kust liggen, kan Zeeland hiervan profiteren vanwege de toeleverende bedrijven die zich vestigen in het Sloegebied. Het Zeeuwse havenbedrijf lanceerde begin dit jaar de Duurzaamheidsambitie 2030, die samen met ZMf en provincie tot stand is geko men. Eén van de speerpun ten is C02-reductie. In 2040 moet de uitstoot van C02 met 40 procent zijn gedaald ten opzichte van 2005. Of en hoe Zeeland Sea ports het broeikasgas gaat opvangen en opslaan, wordt onderzocht. Volgens een woordvoerder tonen studies aan dat deze manier van de C02-vermindering onver mijdelijk is om de afgespro ken klimaatdoelen te halen. Zeeland Seaports fuseert per 1 januari met Havenbe drijf Gent. Met de fusieha ven ontstaat een groter ge bied waarvoor de Duur zaamheidsambitie 2030 kan gelden. Op dit moment overleggen beide havenbe drijven, de ondernemingen in de havens en natuur- en milieupartijen hoe ze de klimaatafspraken grens overschrijdend kunnen in vullen. Zeeland heeft al wel Smart Delta Resources, een Zeeuws platform van elf be drijven om eikaars reststro men en -warmte te gebrui ken. Dat verbetert de con currentiepositie en spaart het milieu. Het vlaggen schip moet de waterstofro tonde in de Kanaalzone worden. Kunstmestprodu- cent Yara en chemiebedrijf ICP-IL willen waterstof uit het krakerproces van Dow als grondstof gebruiken. Daardoor gaat er 30.000 ton CO2 minder de lucht in. Onder voorwaarden zijn Ge deputeerde Staten gisteren akkoord gegaan met de ha venfusie, die op 1 januari een feit moet zijn. De aandeelhouders - be halve de provincie zijn dat ook de gemeenten Terneu zen, Vlissingen en Borsele - Provincie wil dat aandeelhouders mee kunnen beslissen over plannen stemmen naar verwachting op 6 december in met de fu sie. Dat gaat niet door als er geen overeenkomst is gete kend tussen Rijk, provincie en ZSP over de sanering van het terrein van de voorma lige fosforfabriekThermphos bij Nieuwdorp. Daaraan wordt nu gewerkt. Alle drie de partijen steken 27.7 miljoen euro in die schoonmaak. Verder wil de provincie dat de aandeelhouders mee kun nen beslissen over de strate gische plannen die de gefu seerde haven elke tien jaar opstelt. De aandeelhouders willen ook de bevoegdheid om de statuten te kunnen wijzigen. De provincie en de drie ge meenten staan gezamenlijk garant voor 500 miljoen euro. Die garantstelling vervalt niet met de fusie, maar vol gens het provinciebestuur is er sprake van een 'beperkt en acceptabel risico'. woensdag 11 oktober 2017 Bij de Albert Heijn in Hulst hebben ze zelfs een speciaal assortiment, afgestemd op klanten uit Bel gië. FOTOCAMILESCHELSTRAETE Sheila van Doorsselaer Hulst - Ivo Mattheeuws, Albert Heijn Hulst Het nieuwe kabinet komt niet met een oplossing voor de kerncentrale in Bors sele. Sterker: het woord kerncentrale wordt niet in het regeerakkoord ge noemd. Wel stopt het 900 miljoen euro in het oplossen van regionale knelpunten, onder meer in Zeeland. Maar hoeveel de provincie daarvan profiteert, is niet dui delijk. Ernst Jan Rozendaal en Jeffrey Kutterink Den Haag Het Havenbedrijf Rotter dam en een aantal part ners onderzoeken de aanleg van een C02-pijp- leiding door de haven. Af vangen en opslaan van koolstofdioxide (C02) van de industrie en che mie kan helpen om de uit stoot van broeikasgassen snel te verminderen. Ook Zeeland Seaports zegt dat opvang en opslag van C02 onvermijdelijk lijkt om klimaatdoelen te halen. Frank Balkenende Terneuzen De fusie tussen havenbe drijf Zeeland Seaports (ZSP) en de Haven van Gent wordt niet beloond met een bonus voor de be stuurders. Dat eist het da gelijks provinciebestuur. Ernst Jan Rozendaal Middelburg Grootste rtikelen D&l tartare 300 Mt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 40