Belgen komen hier ook voor kwaliteit
Kerncentrale Borssele staat niet in het regeerakkoord
Pijpleiding voor C02-opslag
Bestuurders krijgen geen
bonussen voor havenfusie
12 ZEELANI
REGEERAKKOORD RUTTEII
Zeeuws-Vlaamse
supermarktondernemers menen dat
Belgische klanten hun supermarkt blijven
bezoeken na de door de nieuwe
coalitie voorgestelde btw-verhoging
voor boodschappen.
De nieuwe coalitie wil het lage
btw-tarief (onder meer voor bood
schappen) verhogen van zes naar
negen procent. Het prijsverschil
met Belgische supermarkten wordt
hiermee kleiner. Volgens super
marktondernemers in Zeeuws-
Vlaanderen zou dit tot gevolg kun-
We moeten
onderscheidend
blijven zijn. Dan komt
het wel goed
nen hebben dat Belgen minder
vaak boodschappen komen doen
over de grens. Voor bepaalde super
markten (Albert Heijn in Hulst en
de Jumbo in Aardenburg) kan dit
een flinke aderlating betekenen,
aangezien daar dertig procent van
de klanten uit België afkomstig is.
„Ik zie de stijging van het btw-ta-
rief toch wel als een kleine bedrei
ging", zegt Pascal Ingels (Jumbo
Aardenburg en Breskens). „Het is
zaaks dat we onze Vlaamse klanten
ervan kunnen overtuigen dat we
zelfs ondanks die btw-verhoging
nog steeds globaal een dikke tien
procent goedkoper blijven dan Bel
gische supermarkten. Die btw-stij-
ging, daar kunnen we niks aan
doen, maar aan ons imago richting
de Vlaamse klant kunnen we wer
ken."
Ingels collega Tiny Buysse van
supermarkt Plus in IJzendijke stelt
voor dat supermarktondernemers
in Zeeuws-Vlaanderen samen op
trekken en bijvoorbeeld gezamen
lijk gaan adverteren in België,
mocht dat nodig zijn. „Dat de prij
zen hier stijgen, is natuurlijk niet
fijn. Maar het moet echt gezegd dat
Belgen niet alleen voor de prijzen
bij ons boodschappen komen doen.
Ze komen ook echt voor de kwali
teit, voornamelijk voor de verspro
ducten. Dat is een grote troef." Ivo
Mattheeuws (Albert Heijn Hulst)
beaamt dit. „Uit onderzoek naar het
aankooppatroon van Belgen blijkt
dat ze niet alleen actieproducten
kopen. Ze gaan dus niet puur voor
de prijs. Het bredere assortiment,
de kwaliteit en de service spelen
mee. Wat dat betreft profiteren su
permarkten in Hulst enorm van de
verruimde openingstijden op zon
dag (geopend tot 20.00 uur, red.).
We moeten als supermarkten in de
grensstreek onderscheidend blij
ven. Dan komt het wel goed."
Letterlijk staat in het regeerakkoord van WD,
D66, CDA en Christenunie dat het kabinet
900 miljoen reserveert 'voor de aanpak van re
gionale knelpunten, waaronder nucleaire pro
blematiek, ESTEC, Zeeland, Eindhoven, Rot
terdam-Zuid en de BES-eilanden'. Met 'nucle
aire problematiek' wordt niet de kerncentrale
Borssele bedoeld, maar zeer waarschijnlijk het
vervoer van nucleair afval van Petten naar de
Covra in Vlissingen.
Gedeputeerde Jo-Annes de Bat ziet in de
passage een toezegging van het kabinet dat de
miljoenen die Zeeland misloopt bij de verde
ling uit geld van het provinciefonds worden
gecompenseerd. Zeeland wordt al jaren met 10
miljoen gekort, omdat de provincie ooit een
dividend ontving van het voormalige energie
bedrijf Delta. Maar die winstuitkering krijgt
ze al jaren niet meer. De Bat denkt dat het nu
wordt gerepareerd. „De deur daarnaar staat
niet open, er is geen deur meer zeg maar."
Over de kerncentrale staat niets in het re
geerakkoord. Die maakt jaarlijks tientallen
miljoenen verlies. Dat probleem is door Zee
land herhaaldelijk in Den Haag aangekaart.
Maar het kabinet komt nog niet met het begin
van een oplossing. Volgens De Bat wordt het
uiteindelijk toch een probleem van het Rijk als
de PZEM geen geld meer heeft om de centrale
draaiende te houden.
De subsidiëring van bijstook biomassa in
kolencentrales wordt na 2024 stopgezet, staat
in het regeerakkoord. Dit zou een probleem
kunnen opleveren voor PZEM die de biomas
sacentrale in Moerdijk het liefst zou willen
verkopen.
Ook staat in het akkoord dat het kabinet het
aanbod vergroot van kavels voor windenergie
op zee. Zelfs als die locaties niet voor de
Zeeuwse kust liggen, kan Zeeland hiervan
profiteren vanwege de toeleverende bedrijven
die zich vestigen in het Sloegebied.
Het Zeeuwse havenbedrijf
lanceerde begin dit jaar de
Duurzaamheidsambitie
2030, die samen met ZMf en
provincie tot stand is geko
men. Eén van de speerpun
ten is C02-reductie. In 2040
moet de uitstoot van C02
met 40 procent zijn gedaald
ten opzichte van 2005.
Of en hoe Zeeland Sea
ports het broeikasgas gaat
opvangen en opslaan, wordt
onderzocht. Volgens een
woordvoerder tonen studies
aan dat deze manier van de
C02-vermindering onver
mijdelijk is om de afgespro
ken klimaatdoelen te halen.
Zeeland Seaports fuseert
per 1 januari met Havenbe
drijf Gent. Met de fusieha
ven ontstaat een groter ge
bied waarvoor de Duur
zaamheidsambitie 2030 kan
gelden. Op dit moment
overleggen beide havenbe
drijven, de ondernemingen
in de havens en natuur- en
milieupartijen hoe ze de
klimaatafspraken grens
overschrijdend kunnen in
vullen. Zeeland heeft al wel
Smart Delta Resources, een
Zeeuws platform van elf be
drijven om eikaars reststro
men en -warmte te gebrui
ken. Dat verbetert de con
currentiepositie en spaart
het milieu. Het vlaggen
schip moet de waterstofro
tonde in de Kanaalzone
worden. Kunstmestprodu-
cent Yara en chemiebedrijf
ICP-IL willen waterstof uit
het krakerproces van Dow
als grondstof gebruiken.
Daardoor gaat er 30.000 ton
CO2 minder de lucht in.
Onder voorwaarden zijn Ge
deputeerde Staten gisteren
akkoord gegaan met de ha
venfusie, die op 1 januari een
feit moet zijn.
De aandeelhouders - be
halve de provincie zijn dat
ook de gemeenten Terneu
zen, Vlissingen en Borsele -
Provincie wil dat
aandeelhouders
mee kunnen
beslissen over
plannen
stemmen naar verwachting
op 6 december in met de fu
sie. Dat gaat niet door als er
geen overeenkomst is gete
kend tussen Rijk, provincie
en ZSP over de sanering van
het terrein van de voorma
lige fosforfabriekThermphos
bij Nieuwdorp. Daaraan
wordt nu gewerkt.
Alle drie de partijen steken
27.7 miljoen euro in die
schoonmaak.
Verder wil de provincie dat
de aandeelhouders mee kun
nen beslissen over de strate
gische plannen die de gefu
seerde haven elke tien jaar
opstelt. De aandeelhouders
willen ook de bevoegdheid
om de statuten te kunnen
wijzigen.
De provincie en de drie ge
meenten staan gezamenlijk
garant voor 500 miljoen euro.
Die garantstelling vervalt
niet met de fusie, maar vol
gens het provinciebestuur is
er sprake van een 'beperkt en
acceptabel risico'.
woensdag 11 oktober 2017
Bij de Albert Heijn in Hulst hebben ze zelfs een speciaal assortiment, afgestemd op klanten uit Bel
gië. FOTOCAMILESCHELSTRAETE
Sheila van Doorsselaer
Hulst
- Ivo Mattheeuws,
Albert Heijn Hulst
Het nieuwe kabinet komt niet met een
oplossing voor de kerncentrale in Bors
sele. Sterker: het woord kerncentrale
wordt niet in het regeerakkoord ge
noemd. Wel stopt het 900 miljoen euro in
het oplossen van regionale knelpunten,
onder meer in Zeeland. Maar hoeveel de
provincie daarvan profiteert, is niet dui
delijk.
Ernst Jan Rozendaal en
Jeffrey Kutterink
Den Haag
Het Havenbedrijf Rotter
dam en een aantal part
ners onderzoeken de
aanleg van een C02-pijp-
leiding door de haven. Af
vangen en opslaan van
koolstofdioxide (C02)
van de industrie en che
mie kan helpen om de uit
stoot van broeikasgassen
snel te verminderen. Ook
Zeeland Seaports zegt
dat opvang en opslag van
C02 onvermijdelijk lijkt
om klimaatdoelen te
halen.
Frank Balkenende
Terneuzen
De fusie tussen havenbe
drijf Zeeland Seaports
(ZSP) en de Haven van
Gent wordt niet beloond
met een bonus voor de be
stuurders. Dat eist het da
gelijks provinciebestuur.
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
Grootste
rtikelen
D&l tartare
300 Mt