Praten over zelfmoord helpt
Zeeland Seaports geeft manager de zak
3
ProRail
investeertin
aanpak suïcide
Vaak willen mensen
niet echt dood, maar
alleen van hun
problemen af
MAATREGELEN
Zeeland Seaports geeft een commer
cieel manager de zak, ook al pleit een
forensisch onderzoek hem vrij van
lekken. Dat blijkt uit interne mede
delingen waarover de PZC beschikt.
De directie van het havenbedrijf wil
niet reageren op personele kwesties.
Afgelopen zomer lekte een e-mail
van Dutch Offshore Contractors
(DOC) in Vlissingen aan commerci
eel directeur Marjolein Warburg van
het havenbedrijf uit naar verschil
lende media. Daarin klaagt DOC dat
het allang met Zeeland Seaports on
derhandelt over uitbreiding van zijn
terrein aan de Westhavenweg in
Vlissingen, maar dat het havenbe
drijf plots voorrang geeft aan Dong
Energy. In de mailwisseling beklaagt
DOC-directeur Dave Hangoor zich
ook over bruusk gedrag van War
burg. De mailwisseling is in bezit
van de PZC.
De directie van ZSP liet vervolgens
een extern bureau forensisch onder
zoek doen naar het lek. Dat onder
zoek richtte zich op één van de com
mercieel managers, die meteen op
non-actief werd gezet. Onder meer
zijn bedrijfsteleföon is binnenste
buiten gekeerd. Uit interne medede
lingen blijkt nu dat de manager vrij
uit gaat. Het forensisch onderzoek
heeft geen bewijs op tafel gebracht
dat de medewerker vertrouwelijke
bedrijfsinformatie heeft gelekt. De
onderzochte commercieel manager
Hoewel er geen
bewijs is dat een
manager informatie
gelekt heeft, is de
man ontslagen
komt echter niet ongeschonden uit
de strijd, leert een andere interne
mededeling van de directie van Zee
land Seaports aan het personeel. Er is
'in onderling overleg besloten de ar
beidsrelatie te beëindigen', meldt de
top van het havenbedrijf. Bronnen
binnen en buiten het havenbedrijf
zeggen dat de commercieel manager
tot ontslag is gedwongen. De direc
tie zou geen vertrouwen meer in
hem hebben, zeggen ze.
De gang van zaken heeft de ver
ziekte sfeer op de werkvloer verder
verslechterd. Werknemers zijn boos
over de manier waarop met de com
mercieel manager maar ook met an
dere collega's én een aantal bedrijven
is omgesprongen. De Onderne
mingsraad (OR) stuurde ZSP-direc-
teur Jan Lagasse ruim een maand te
rug een brandbrief. De brief, die
werd verspreid onder het personeel,
lekte een dag voor de bekendmaking
van het fusieplan van Havenbedrijf
Gent en Zeeland Seaports uit.
Volgens de OR meet de directie
met twee maten, omdat er ook een
onderzoek naar commercieel direc
teur Warburg had moeten worden
ingesteld. Die heeft in een mailwis
seling met het bedrijf DOC collega's
weggezet als 'ratjes'. De OR vindt het
kwalijk dat drie medewerkers door
haar in diskrediet zijn gebracht. De
werknemersvertegenwoordiging
stelt dat Warburg, die ook enkele be
drijven tegen zich in het harnas heeft
gejaagd, haar functie niet meer kan
uitoefenen: 'zij geeft blijk van ern
stige onbekwaamheid'. Ook vindt de
OR de 'manier waarop met dit foren
sisch onderzoek wordt omgegaan
onprofessioneel en niet bijdragen
aan het herstel van het gewenste ver
trouwen'. Om de verhoudingen te
normaliseren, heeft de directie van
het havenbedrijf onlangs een verbe
tertraject aangekondigd.
dinsdag 10 oktober 2017
er iemand op het spoor loopt'
Het taboe op praten over zelf
moord is hardnekkig. Veel men
sen durven er niet over te be
ginnen als ze zich zorgen
maken over iemand in hun om
geving. „Ze zijn vaak bang dat
ze diegene misschien wel op
een idee brengen, of vinden het
gewoon moeilijk om erover te
praten", zegt Annique Wee-
zepoel van Zeeland Zonder
Zelfmoord. „Maar meestal zorgt
dat juist voor opluchting en kan
het een begin naar hulp zijn."
Zeeland, en dan met name
Zeeuws-Vlaanderen, kent rela
tief veel suïcides en pogingen
daartoe. Daarom werken GGD
Zeeland, Emergis, de politie, de
13 gemeenten en 113 Zelf
moordpreventie sinds begin dit
jaar intensief samen.
Een van de acties is het oplei
den van 'gatekeepers' binnen
allerlei maatschappelijke orga
nisaties. Gatekeepers gaan het
gesprek aan met mensen die
kampen met suïcidale gedach
ten. Zij kunnen ook de weg wij
zen naar professionele hulp.
Verder worden huisartsen,
praktijkondersteuners en per-
soneel op scholen getraind in
het eerder herkennen en be
spreken van signalen van suï
cide. Het meest in het oog
springt de publiekscampagne
'Stel de vraag van je leven', om
-Annique Weezepoel
zelfmoord bespreekbaarder te
maken. „Het maakt niet uit of je
een hulpverlener bent of een
'gewone burger'", aldus Wee
zepoel. „Als je iemand in je om
geving ziet met wie het niet
goed lijkt te gaan, durf dan die
vraag te stellen."
„Vaak willen mensen niet echt
dood, maar alleen van hun pro
blemen af", zegt Weezepoel.
„Meestal is er niet één oorzaak
of probleem aan te wijzen, maar
gaat het om een opeenstape
ling. Door erover te praten, kan
dat een ommekeer inluiden."
Vorig jaar waren in Nederland
221 suïcides op het spoor. Dat
aantal is min of meer con
stant. Op het traject Vlissin-
gen-Roosendaal gaat het om
gemiddeld 7 per jaar. Dit jaar
zijn het er al 9, blijkt uit gege
vens van Rijden de Treinen.
De Zeeuwse gevallen doen
zich voor op diverse locaties.
Bij de Oostmolenweg in Kloe-
tinge zijn enkele jaren geleden
hekken neergezet. Ook is er
enige tijd een camera actief
geweest.
Spoorbeheerder ProRail heeft
een programma om suïcide te
voorkomen, omdat blijkt dat
hekken, toezicht, borden en
andere maatregelen effect
hebben. Staatssecretaris
Dijksma stelde onlangs 14 mil
joen euro extra beschikbaar
voor de uitvoering van dat
programma.
In hoeverre in Zeeland plan
nen op stapel staan, is ondui
delijk. ProRail doet geen me
dedelingen over het onder
werp, zegt een woordvoer
der, om te voorkomen dat pu
bliciteit 'mensen op ideeën
brengt'.
A FOTOTHINKSTOCK
Er is geen bewijs dat een com
mercieel manager van Zeeland
Seaports (ZSP) bedrijfsgevoe
lige informatie heeft gelekt.
Toch stuurt de directie van het
havenbedrijf hem de laan uit.
Frank Balkenende
Terneuzen