13 krijgen regelmatig bezoek en advies. „Voor dat de aardappel in de fabriek komt, zijn er al tien keuringen geweest." „Wat gebeurt er eigenlijk met al die aardappels die niet ge schikt zijn voor McDonald's?", wil iemand weten. „Wij zorgen dat we flink meer Inno vators inkopen dan McDonald's nodig heeft, zodat we de beste aardappels kunnen selec teren." „En wat gebeurt er met de zijkant jes?" „Wees er maar zeker van dat hier niks verloren gaat. Van alle kleine stukjes wor den aardappelvlokken gemaakt. Die worden weer gebruikt als ingrediënt voor andere toepassingen, zoals chips." Na de aardappelles, uitgebreide veilig heidsinstructies en een verkleedpartijtje, is het tijd om de vergaderruimte te verruilen voor de fabriek. Eén van de operators legt uit het dat het eigenlijk drie fabrieken zijn. De onlangs vernieuwde aardappelont vangst- en sorteerhal; de productielijn waarin aardappels veranderen in frietjes en een ruimte waarin alle producten worden gekoeld en ingepakt. Elk onderdeel kent zo z'n eigen klimaat. Bij de 'grading' is het de buitentemperatuur met een beetje extra vocht en de geur van aarde. De afdeling verwerkt gemiddeld zo'n drie vrachtwagens per uur oftewel 75 per dag. Eén van de bezoekers is aardig thuis in de materie. „Krijgen jullie wel eens te ma ken met granaten?", informeert hij. „Een heel goede vraag", antwoordt de operator door de koptelefoons die de hele groep draagt om verstaanbaar te kunnen zijn naast de lawaaierige machines. „Het komt inder daad nog steeds voor dat we granaten tegen komen. Die worden er uitgehaald met een grote magneet en verzameld in de munitie- bak die het leger komt legen. En als het echt gevaarlijk is, schakelen we het leger meteen in." Op naar de fabriek waar ze van knollen frietjes kunnen maken. De groep gaat te voet door de buitenlucht. „Boven ons wor den de aardappelen met water door buizen vervoerd." In een grote silo komen de schil len terecht. „Die worden verwerkt in vee voer." Eenmaal binnen wordt het meteen duidelijk dat we in een enorme keuken zijn beland. Hier is het warm en ruikt het naar hete olie en kruiden. Bovenin de controle kamer is de airconditioning voor sommige deelnemers een verademing. „Is het overal zo extreem warm? Voor mij moet dit geen half uur duren, dat houd ik niet vol", zegt een oudere deelnemer. De operator stelt hem gerust. „We blijven niet al te lang. Maar je begrijpt dat wij nooit naar warme landen op vakantie gaan", grijnst hij. Terug in de fabriek wijst onze gids op roestvrijstalen buizen. Met een krachtige waterstroom worden de knollen met 120 ki lometer per uur door vlijmscherpe messen gejaagd. Vlak voor de botsing met de mes sen, vernauwt de buis zich. „Zo krijgen we de langste frietjes." Vanaf daar schudden, trillen en vallen de gele reepjes via lopende banden van de ene naar de andere machine. Nadat ze geblancheerd zijn, worden de frietjes voorgebakken in precies dezelfde plantaardige olie als waarin ze straks in het restaurant worden afgebakken, vertelt Koekkoek. „Een mengsel zonnebloem- en raapzaadolie." De in blauwe jassen gestoken bezoekers kijken hun ogen uit. „Wat werken hier wei nig mensen", verbaast één van hen zich. De operator stopt bij een paneel vol lampjes en displays. „Het is net een vliegtuig. Bijna al les gaat hier op de automatische piloot, wij moeten soms even bijstellen als de omstan digheden veranderen." Al met al produceert de Kruiningse fabriek 2 miljoen porties friet voor McDonald's per dag. De laatste hal(te) is een stuk koeler. Hier worden de afgekoelde, voorgebakken friet jes in zakken verpakt, om vervolgens in do zen en op pallets te belanden. Onderweg zijn er uiteraard weer tal van controles. Zak ken waar een paar gram te weinig in zit, do zen die maar een beetje zijn beschadigd. Alles wat niet perfect is, wordt er uitge haald. Mocht er ondanks de vele tientallen controlemomenten, tóch nog een ongerech tigheid in een zakje friet zijn beland, dan is precies na te gaan op welk moment de aard appels zijn geoogst en verwerkt tot frites. Koekkoek: „Binnen drie uur kunnen we van elk portie frietjes achterhalen van welke ak ker ze afkomstig zijn." De tour eindigt met misschien wel het leukste klusje: proeven. Terwijl de deelne mers zich tegoed doen aan de afgebakken frietjes, vertelt een medewerker dat in het laboratorium alle factoren worden beoor deeld, waaronder de lengte, textuur en de kleur. Alleen maar lange staafjes is namelijk ook niet goed. „Kleine frietjes zijn nodig om het zakje of bakje goed te vullen", weet een medewerker. Zelfs de kleur wordt geperfec tioneerd. „Als het suikergehalte, dextrose zit van nature in aardappel, te hoog is, worden de aardappelreepjes extra gewassen. Zit er te weinig suiker in, dan wordt voor het voor bakken suiker toegevoegd. We doen er alles aan om altijd dezelfde kwaliteit frietjes te serveren." Eenmaal buiten, terug in de ver trouwde geur die altijd rond de fabriek hangt, praten de deelnemers met een good- iebag in de hand nog even na. „Nooit ge dacht dat er zoveel bij komt kijken." zaterdag 7 oktober 2017 InOhnfu Aardappelen veranderen bij Lamb Wes- ton/Meijer vliegensvlug in frietjes. De piepers worden met een waterstroom van 120 kilometer per uur door de mes sen gejaagd. uur Mocht er ondanks alle controles toch iets aan de hand zijn met de Franse friet jes, dan kan McDonald's binnen 3 uur achterhalen van welke akker die portie afkomstig is. Alleen lange aardappelen worden gebruikt voor de franse frietjes. Bij de rondleiding in de fabriek mogen alle vragen worden gesteld. De frietjes moeten altijd dezelfde kleur, smaak en textuur hebben.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 49