31 Halsband Portrettengalerij 'In 1991 werkte ik voor Anne Klein in New York en liep stage bij Koos van den Akker. Op straat vond ik een klu wen fluweelkoord in nachtblauw, mijn favoriete kleur. Ik bevestigde er stukjes staal aan, bewerkte het tot een soort talisman die in verschillende verschij ningsvormen terechtkwam in mijn eer ste shows. Als een halsband, een ketting, een riem. Ik putte er een zekere kracht uit, totdat ik er na vijfjaar achter kwam: hé, ik ben 'm vergeten te verwerken in de show. Toen was het blijkbaar goed, ik had hem niet langer nodig. New York was leerzaam en inspirerend, de stad heeft me gevormd. Maar het was ook een plek waar ik mij - als jonge jongen zon der geld - behoorlijk eenzaam heb ge voeld. Ook omdat de aids-epidemie op zijn hoogtepunt was. Elke maand was er wel een begrafenis in de scene.' 'Deze werkjes maakte ik in 2012. Het zijn stuk voor stuk uitprobeersels die laten zien hoe gedifferentieerd ik een kop kan neerzetten. Ik heb gebruikgemaakt van uit eenlopende technieken. Heel verfijnd, grof, ontzettend vervaagd, met reliëf, vlak. En ook hier zie je verschillende materialen. Van stuk jes hout tot karton. Al tijdens mijn opleiding ben ik begonnen met het tekenen van die kop pen, ik heb er inmiddels duizenden gemaakt. Waarom ik nooit verder ben gegaan naar romp of armen en benen weet ik eigenlijk niet. Ik ben trots dat mijn werk in grote collecties zit. In die van Jan en Monique des Bouvrie bijvoorbeeld, en in die van designer Marcel Wolterinck. Ik was ook verrast dat er een groot werk van mij in de ontvangsthal van Joop en Janine van den Ende's theater in Madrid hangt. Een hele eer.' magazine 37 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 101