KIEK WOLKBREUK
10 ZE
Monnikenwerk
Heel veel meesters en juf
fen in het basisonder
wijs hebben gisteren
hun werk een dag stilge
legd. Ze hebben aandacht ge
vraagd voor de enorme werkdruk
waarmee zij te kampen hebben en
de hoogte van hun salarissen.
Bij de Comrieschool in Kruinin
gen gingen de deuren echter ge
woon open. Staken is geen
machtsmiddel waar mensen bin
nen het reformatorisch onderwijs
naar grijpen. Daar ben ik voor wat
Kruiningen betreft blij om. Het
rommelt namelijk in Kruiningen.
Om een lang verhaal kort te ma
ken, het botert er niet tussen een
predikant van de gereformeerde
gemeente en een inmiddels 'oud'
lid van de kerkenraad. Partijen
treffen elkaar met enige regelmaat
voor de rechter.
De situatie doordesemt de be
vindelijk gereformeerde samenle
ving ter plekke. Zozeer dat ouders
van gezin A liever niet hebben dat
de kinderen spelen met die uit ge
zin B. De leerkrachten van de ba
sisschool zetten de kinderen ech
ter fijn samen aan het werk of in
de zandbak. Ongeacht de partij die
hun ouders in het conflict kiezen.
Misschien geeft deze 'bijkomende
taak' inzicht in alledaagse strub-
bels waardoor de werkdruk in het
onderwijs toeneemt: docenten
zijn geroepen tot het oplossen van
talloze maatschappelijke proble
men. De juf in Kruiningen is vre
destichter die de kinderen leert
dat God de zon doet opgaan over
alle mensen.
Wanneer in reformatorische
kring dingen uit de hand lopen,
kan dat ernstige gevolgen hebben.
Generaties lang zelfs. Een voor
beeld: in 1927 is er in Yerseke een
moord gepleegd op een Bartel Ma-
rinus Biersteker. Het was in de tijd
dat dominee Kersten (jawel, de be
kende grondlegger van de SGP)
naar Rotterdam werd beroepen,
maar nog wel bij de gereformeerde
gemeente in Yerseke betrokken
was. Hij heeft ook de uitvaart
dienst van Biersteker verzorgd.
Voor de moord is nooit iemand
veroordeeld, maar er was wel een
verdachte. Die verdachte, Andries
R., werd een halfjaar in Middel
burg in voorarrest gehouden en bij
gebrek aan bewijs vrijgesproken.
De kerkenraad van de gerefor
meerde gemeente wilde met hem
in gesprek en vond dat het van
wijsheid zou getuigen als hij be
rouw betoonde. Of dat is gebeurd
vertelt de historie niet. Wel is be
kend dat toen hij na dat gesprek
De juf is vredestichter
die de kinderen leert dat
God de zon doet opgaan
over alle mensen
naar buiten kwam hem een me
nigte wachtte die hem wilde lyn
chen. De man ontkwam door bij
(schoon-)familie binnen te vluch
ten. De politie bracht hem vervol
gens naar verwanten in Brabant.
De gemeenschap was en bleef ver
deeld. Tot ver in de vorige eeuw
was het ondenkbaar dat leden van
de families van de vermoorde en
verdachte elkaar maar de hand
zouden schudden.
In Kruiningen is er geen sprake
van moord- en doodslag, maar er
zijn wel scheuren in de bevinde
lijk gereformeerde samenleving te
ontwaren. Er wordt gedacht in wij
en zij en over gelijk hebben en ge
lijk krijgen. Laat ik maar duidelijk
zijn. Ik kies partij: voor de juf die
doorwerkt. Wat mij betreft mag
haar salaris omhoog en haar werk
druk omlaag.
vrijdag 6 oktober 2017
Foto Ruben Oreel
Ze zijn heus niet van suikergoed, de voetbalmannen in Middelburg. Maar deze wolkbreuk was even niet voorzien. Waterpolo is toch echt
een andere tak van sport, foto ruben oreel
Gelukkig niet in Kruiningen
José Baars
José Baars schrijft
wekelijks over
religie en kerken in
Zeeland. Kijk voor haar blog
op pzc.nl/monnikenwerk