KIEK WOLKBREUK 10 ZE Monnikenwerk Heel veel meesters en juf fen in het basisonder wijs hebben gisteren hun werk een dag stilge legd. Ze hebben aandacht ge vraagd voor de enorme werkdruk waarmee zij te kampen hebben en de hoogte van hun salarissen. Bij de Comrieschool in Kruinin gen gingen de deuren echter ge woon open. Staken is geen machtsmiddel waar mensen bin nen het reformatorisch onderwijs naar grijpen. Daar ben ik voor wat Kruiningen betreft blij om. Het rommelt namelijk in Kruiningen. Om een lang verhaal kort te ma ken, het botert er niet tussen een predikant van de gereformeerde gemeente en een inmiddels 'oud' lid van de kerkenraad. Partijen treffen elkaar met enige regelmaat voor de rechter. De situatie doordesemt de be vindelijk gereformeerde samenle ving ter plekke. Zozeer dat ouders van gezin A liever niet hebben dat de kinderen spelen met die uit ge zin B. De leerkrachten van de ba sisschool zetten de kinderen ech ter fijn samen aan het werk of in de zandbak. Ongeacht de partij die hun ouders in het conflict kiezen. Misschien geeft deze 'bijkomende taak' inzicht in alledaagse strub- bels waardoor de werkdruk in het onderwijs toeneemt: docenten zijn geroepen tot het oplossen van talloze maatschappelijke proble men. De juf in Kruiningen is vre destichter die de kinderen leert dat God de zon doet opgaan over alle mensen. Wanneer in reformatorische kring dingen uit de hand lopen, kan dat ernstige gevolgen hebben. Generaties lang zelfs. Een voor beeld: in 1927 is er in Yerseke een moord gepleegd op een Bartel Ma- rinus Biersteker. Het was in de tijd dat dominee Kersten (jawel, de be kende grondlegger van de SGP) naar Rotterdam werd beroepen, maar nog wel bij de gereformeerde gemeente in Yerseke betrokken was. Hij heeft ook de uitvaart dienst van Biersteker verzorgd. Voor de moord is nooit iemand veroordeeld, maar er was wel een verdachte. Die verdachte, Andries R., werd een halfjaar in Middel burg in voorarrest gehouden en bij gebrek aan bewijs vrijgesproken. De kerkenraad van de gerefor meerde gemeente wilde met hem in gesprek en vond dat het van wijsheid zou getuigen als hij be rouw betoonde. Of dat is gebeurd vertelt de historie niet. Wel is be kend dat toen hij na dat gesprek De juf is vredestichter die de kinderen leert dat God de zon doet opgaan over alle mensen naar buiten kwam hem een me nigte wachtte die hem wilde lyn chen. De man ontkwam door bij (schoon-)familie binnen te vluch ten. De politie bracht hem vervol gens naar verwanten in Brabant. De gemeenschap was en bleef ver deeld. Tot ver in de vorige eeuw was het ondenkbaar dat leden van de families van de vermoorde en verdachte elkaar maar de hand zouden schudden. In Kruiningen is er geen sprake van moord- en doodslag, maar er zijn wel scheuren in de bevinde lijk gereformeerde samenleving te ontwaren. Er wordt gedacht in wij en zij en over gelijk hebben en ge lijk krijgen. Laat ik maar duidelijk zijn. Ik kies partij: voor de juf die doorwerkt. Wat mij betreft mag haar salaris omhoog en haar werk druk omlaag. vrijdag 6 oktober 2017 Foto Ruben Oreel Ze zijn heus niet van suikergoed, de voetbalmannen in Middelburg. Maar deze wolkbreuk was even niet voorzien. Waterpolo is toch echt een andere tak van sport, foto ruben oreel Gelukkig niet in Kruiningen José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 69