Ambtenaren moeten zich bewust zijn van hun voorbeeldfunctie Gemeentehuis Veere is goed eind op weg naar 'nul op de meter' Terminale patiënten vieren jubileum met personeel, familie en vrijwilligers 7 In het Sint Jans Hospice de Casembroot vloeien al 15 jaar tranen. Maar er wordt óók veel gelachen. Maria van den Brüle is heel tevreden over het hospice in Middelburg. De 85-ja- rige Middelburgse woont sinds vier weken in het Sint Jans Hos pice de Casembroot aan de Nas- saulaan en weet maar al te goed dat ze daar zal sterven. „Ik heb tu moren, het is een aflopende zaak", zegt ze. Maar ze vertelt ook dat ze verwend wordt. „Ik hoef maar een kik te geven en het wordt geregeld. Zowel de verpleegkundigen als de vrijwilligers zijn allemaal heel lief voor mij. Ze doen alles." Het hospice bestaat vijftien jaar en viert daarom feest. Kleurige ballonnen hangen in en buiten de woning, waar maximaal vijf ter minale bewoners verblijven. Er is taart voor allen die het hospice be zoeken of verblijven. Zo krijgen ook enkele familieleden van Maria een gebakje terwijl ze samen met haar, medewerkers en vrijwilligers in de huiskamer praten over de harde wind. De drie andere bewo ners zijn op hun kamers en schui ven niet aan. Dat hoeft ook hele maal niet, zegt verpleegkundige Annemarie de Koster. „Onze be woners mogen doen wat ze wil len." Kamers „Hier is alles mogelijk", vult haar collega Mandalie Bulten aan. Ze vertellen dat die vijf kamers bijna altijd bezet zijn. „Vandaag hebben we één lege kamer, maar mogen is die weer gevuld. Natuurlijk ko men er vooral mensen van Wal cheren, maar soms ook van ver weg. Dan hebben ze hier meestal familie in de buurt." De bewoners verblijven gemiddeld achttien a negentien dagen in het hospice. „Maar er zijn er ook die hier maar enkele dagen zijn. Anderen weer drie maanden en soms nog wat langer." Volgens de twee verpleegkundi gen wordt in dat korte tijdbestek bijna alles aangegrepen om nog een beetje te genieten. Achterkleinkind „Hier wordt heel intens geleefd." Ze vertellen over een bewoonster die graag nog haar achterkleinkind wilde zien. „Dat lukte. En daarna ging het heel snel..." Met een grote glimlach hebben ze het over de ke ren dat ze bijna dubbel lagen van het lachen. Mandalie: „Het is hier vaak een vrolijke boel." Eén keer per week kunnen de bewoners eten wat ze zelf het lekkerst vin den. „Dat doet hen zo goed." En studenten van de Roosevelt Aca demy komen wekelijks muziek maken. „Pas nog speelde een van die jongens op de gitaar van een bewoner. Dat was heel mooi." Het Veerse gemeentebestuur zet stevig in op duurzaamheid, verkon digt het al jaren. De bestuurders la ten het niet bij woorden, maar ze tonen daadkracht. Ze stelden niet alleen een Groene Innovatieprijs in voor duurzaam ondernemen, vol gende week staat de eerste uitrei king op de rol, maar ze geven als ge meente Veere zelf het goede voor beeld. De gemeenteraad gaf vorig jaar - na een fikse discussie, dat dan weer wel - opdracht om de ge- meenteloods bij Grijpskerke ener gieneutraal te maken. Met installatie van een nieuwe waterpomp en plaatsing van ruim driehonderd zonnepanelen is die doelstelling gerealiseerd. Er gaan nog ruim tien jaar overheen voor het gemeentehuis in Domburg ook 'nul op de meter' haalt, is de ver wachting van de rekenmeesters. Maar het energieverbruik van het ambtenarenbolwerk daalt rap: niet marginaal, maar substantieel. „Door het niet langer afnemen van gas én de plaatsing van vele tiental len zonnepanelen op het dak van het gemeentehuis is het gasgebruik gehalveerd: van een half naar een kwart miljoen kubieke meter per jaar. Volgend jaar wordt op een an der dak nog een batterij zonnepa nelen gelegd, waardoor het energie verbruik nog eens met de helft naar beneden gaat tot 125.000 kuub per jaar", zo meldt woordvoerster Lie- neke van den Heuvel van de ge meente. Toch valt de drukte mee. Er waren 52 klachten. Voorgaande jaren werd de 50 niet gehaald. Heel veel afdelingen losten klachten zelf op, zodat de klachtcoördinatoren er geen werk aan hadden. Alle klach ten werden na bemiddeling opge lost. De coördinatoren hoefden niet één keer het college te vragen een oordeel te vellen. Opvallend is dat meer klachten gaan over onge past gedrag door ambtenaren (9) en verwachtingen bij burgers die te hoog gespannen bleken. In het stadhuis is al een ambte- narenwerkgroep 'Zo zijn onze ma nieren' die oplet of collega's er aan denken dat ze als ambtenaar een voorbeeldfunctie hebben. Verder komt er extra aandacht voor de mensen in de buitendienst. Er zijn relatief veel klachten over de on- derhoudsteams voor de openbare ruimte en de afvalverwijderaars. Het gaat om incidenten, zoals te hard rijden in dienstauto's en het gedrag van een ingehuurde bevei liger. Voor het eerst was er een klacht over een 'zeer ongepaste gedra ging' van een lid van het college. Het was een wethouder, maar wie vermeldt het verslag niet. De ge noemde wethouder had echter een alibi: hij kon het niet zijn ge weest. De 'gedraging bleek na on derzoek van iemand die 'van een afstand gezien wat op een van de wethouders leek, maar niets met de gemeente te maken had'. Mensen klaagden dat ze geen of te laat antwoord kregen op vragen over herbestrating of herinrich tingswerk. Ook plekken waar on dergrondse afvalcontainers zijn neergezet en rondslingerend afval bij de stortkokers wekten wrevel. Soms blijft post te lang onopge merkt. Dat lag deels aan het post- systeem, maar dat kwam ook doordat er bij ambtenaren die ook werk deden voor de reorganisatie op het stadhuis wel eens wat bleef liggen. Daar moet beter naar geke ken worden, aldus het rapport. KLACHTEN vrijdag 6 oktober 2017 Een lach en een traan in het hospice Emile Calon Middelburg Veere is 'van het gas af'. Na een rigoureuze verbouwing van de kantine wordt in het Domburgse gemeentehuis geen gas meer gebruikt voor koken of verwar ming. René Hoonhorst Domburg Ambtenaren, gedraag je netjes en leg goed uit wat je wel of niet kan doen voor de burger. Die opdracht klinkt uit het jaar rapport van de klachtencoördi natoren van Vlissingen. Die hadden het in 2016 drukker dan voorheen. Claudia Sondervan Vlissingen Gemeentedienst en de klachten over 2016 en (2015) -Afvalverwijdering 11 (2) -Strand- en groenbeheer 6 (3) -Openbare ruimte en object- beheer 9 (6) -Verkeersbeleid 1 (1) -Bijzonder vervoer 1 (1) -Vergunningen 4 (3) -Burgerzaken 6 (7) -Handhaving 9 (8) -Juridische zaken 1 (O) -Bedrijfsvoering 2 (3) Maria van den Brüle (rechtsonder) met familie, verpleegkundigen en vrijwilligers in de huiskamer van het hospice, foto ruben oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 35