'Meeliften is minder makkelijk dan je denkt' Magere oogst voor Zeeuws-Vlaamse sojatelers 3 beetje van, maar er ligt meer in het verschiet als gemeenten en ondernemers samen optrekken, zegt voorzitter Jacques Suur- mond, van de stichting Cruise Toerisme Zeeland. „Er moet meer gebeuren om Zeeland op de kaart te zetten bij reders en touroperators." Volgens Suurmond ligt er nu een voorstel bij de Zeeuwse ge meenten om te zorgen dat er meer riviercruises naar Zeeland komen. „In november verwach ten we antwoorden te krijgen." Het is hem een doorn in het oog dat schepen soms in Zee- We hebben in Zeeland ook veel mooiste bieden land aanmeren, maar dat passa giers vervolgens in de bus naar Antwerpen of Gent stappen. „We hebben in Zeeland ook veel moois te bieden, maar dan moe ten we dat de cruise-aanbieders wel vertellen." Patrick Polie, directeur van VW Zeeland, herkent het. „Soms organiseren we tours in Zeeland voor schepen die in Willemstad liggen. Die schepen willen niet helemaal Zeeland in varen. Voor dat soort schepen kan Tholen als aanlegplaats bij voorbeeld een uitkomst zijn." Hoewel riviercruises in het to taal van het Zeeuwse toerisme een beperkt aandeel hebben, ziet Polie het belang ervan. „Het is een groeimarkt. Riviercruises kunnen veel mensen naar een stad brengen, ook als er niet veel overnachtingsplekken zijn." In Middelburg leggen jaarlijks zo'n honderd riviercruisesche pen aan. De schepen meren vooral afin het voor- en nasei zoen en brengen elk - afhanke lijk van de grootte -125 tot 300 toeristen mee. Kat in het bakkie, toch? Nou, zo eenvoudig is het niet, zegt wethouder Chris Simons. „Want veel cruiseschepen me ren slechts een dagdeel aan. Mensen dineren vaak aan boord en hebben daar een entertain- mentprogramma. Desondanks hebben we te maken met een groeiend aantal cruises en dus ook mensen die de stad bezoe ken. Dat is goed. Of we Zeeland meer willen promoten, hangt af van het voorstel. Als we iets doen, moet dat Zeeuws breed zijn." Sinds 2016 loopt er een proef met de teelt van soja in Zeeuws-Vlaande- ren. Vorig jaar vier en dit jaar vijf boeren doen eraan mee en werken daarbij samen met CZAV en het bedrijf DutchSoy. Het experiment wordt financieel ondersteund door de provincie. In het eerste jaar waren de resul taten goed. „Maar dit jaar hebben we geen goede opbrengst", zegt Frank Peter Kuijpers uit Ossenisse, een van de deelnemende agrariërs. Terwijl elders forse oogsten wor den gemeld, oplopend tot zelfs 4 ton per hectare, blijft hij steken op ongeveer 2,7 ton per hectare. „Vorig jaar was dat hier 20 procent hoger. Bij alle Zeeuws-Vlaamse collega's valt het hartstikke tegen." Kuijpers wil doorgaan met de proef. „We moeten wel evalueren wat er fout is gegaan." Een sojaplant kan een groot deel van zijn stikstof uit de lucht halen, door samen te werken met een bac terie. Die moet aan de plant worden toegevoegd, waardoor stikstofbol letjes aan de wortel verschijnen. „Bij ons is de soja speciaal be doeld om tofoe te maken. Dat is een speciaal ras", zegt Kuijpers. „Ver moedelijk is de enting van het zaad niet goed geweest. Er kwamen in Vorig jaar was de opbrengst hier 20 procent hoger elk geval geen bolletjes aan de wor tels. Dan kan de plant ook geen stikstof uit de lucht halen." De opbrengst is zeker niet de enige maatstaf, benadrukt Ko Francke, adjunct-directeur telers zaken bij CZAV. „Het gaat om kwa liteit, prijs, opbrengst en kosten. Die zaken bepalen samen of het uiteindelijk interessant kan worden voor een teler." Hoe de prijzen dit jaar uitpakken, is nog ongewis, zegt Francke. „Dat kunnen we nog niet zeggen. De prijs wordt bepaald door de uit eindelijke kwaliteit van het pro duct. Dat is nu nog te vers." De sojateelt in Zeeuws-Vlaande- ren is nadrukkelijk een experiment, om de mogelijkheden en kansen te verkennen. Omdat niet valt te con curreren met de buikproductie in Zuid-Amerika, mikt men op hoog waardige soja, bestemd voor de foodsector. „Dat betekent dat je naar verschillende rassen moet kij ken en ook naar verschillende af zetkanalen", zegt Francke. „Het uit eindelijke doel is dat de zoektocht een concurrerend saldo voor de boer oplevert." Soja zou dan een volwaardig alternatief kunnen wor den voor bijvoorbeeld graan, gras zaad of zelfs bieten. „We moeten kijken of dat lukt." Francke blijft optimistisch over de kansen voor sojateelt. Daarvoor is het wel nodig om door te gaan met de proef, onder meer om te kij ken welke rassen het beste passen bij de afzetmarkt. Ook de invloed van het weer speelt een rol. „De oogst is laat in het jaar, pas vanaf half september. Dat is een risico. Tot nu toe is er on der goede omstandigheden ge oogst. Je moet een aantal jaren er varing opdoen, om te weten hoe het gaat als het ook een keer minder weer is." donderdag 5 oktober 2017 zijn nog geen goudmijn -Jacques Suurmond, Cruise Toerisme Zeeland zien wat Zeeland te bieden heeft. „Pas dan zullen aanbieders van cruises ook meer komen. Zit je eenmaal in een pro gramma van een reisaanbieder, dan word je ook niet zomaar geschrapt." De riviercruisemarkt groeit, zegt directeur Roderik van Veelen van Cruise Com merce, een intermediair tussen reders en touroperators. „Al is het vooral de interna tionale markt die groeit. Nationaal stelt het niet veel voor. Nederlanders denken bij een riviercruise aan twee schepen: de Zonnebloem en de Henri Dunant. Terwijl die voor een andere doelgroep zijn. Het beeld dat Nederlanders van riviercruises hebben is daardoor negatief." Van Veelen is kritisch over gemeenten die meer cruises willen binnenhalen. „Ze horen 'groei', maar het is minder eenvou dig om mee te liften dan ze wel eens den ken. Riviercruises leveren gemeenten niet per se veel geld op. Ik ken voorbeelden van schepen die in Goes aanleggen, maar waar de passagiers linea recta met de bus naar Neeltje Jans gaan. Daarna gaan de gasten direct terug naar het schip, en eten daar. Het ligt aan de touroperator en het soort reis, maar als mensen überhaupt al tijd hebben om een stad in te gaan is het vaak niet meer dan een paar uur. De ho reca verdient er niet heel veel aan en de gemeente heeft een paar uur liggeld." Met elf schepen is Feenstra Rijn Lijn in Arnhem een van de grootste aan bieders van riviercruises in Neder land. Van de dertig cruisereizen doen er acht Zeeland aan. Jeffrey Kutterink Vlissingen Veelal zijn het combinatiereizen, waarin passagiers in zes tot twintig dagen ook plaatsen in andere provincies of België aandoen. Uit de vaarprogramma's blijkt dat mensen soms maar een paar uur tijd heb ben om een stad te bezoeken. „Dat ver schilt per reis", vertelt Nico Arnts, direc teur van Feenstra Rijn Lijn. „Soms is het een paar uur, soms langer. Zo leggen we ook in plaatsen aan, gaan de gasten de stad in en vaart het schip alvast verder. Later die dag reizen de mensen per bus naar het schip." Zeeuwse gemeenten hebben er volgens hem wel degelijk wat aan als riviercruises aanmeren. „Het is wat je ervan verwacht. Mensen eten en slapen aan boord, dus ze zullen niet uitgebreid in de stad gaan dine ren. Tegelijkertijd lopen er wel 100 tot 150 mensen door je stad die wat gaan drinken, gaan winkelen of een museum bezoeken." Volgens hem heeft het zin als gemeenten en toeristische ondernemers samen laten Terwijl elders in het land grote opbrengsten worden gemeld, valt de sojateelt in Zeeuws- Vlaanderen dit jaar tegen. Land bouwcoöperatie CZAV blijft po sitief over de kansen van soja in Zeeland. Rolf Bosboom Ossenisse -Frank Peter Kuijpers, agrariër

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 72