7
■-«MB
Speuren naar een
eeuwenoud graf in Egypte
Kind verdwijnt spoorloos
Nóg beter dan de vorige
BLADE RUNNER 2049
sen zijn nog meer bezig om te overle
ven. En de Blade Runners, die op los
geslagen robots jagen, leiden een
ingewikkelder leven. Zij worden als
paria's beschouwd. In deze grimmige
wereld zijn de personages toch op
zoek naar liefde, geluk, verbonden
heid en een eigen identiteit. Dat
maakt de film bijzonder."
Sfeer
De sfeer op de set was beduidend be
ter dan bij de vorige productie. Harri
son Ford kan daar als enige direct
betrokkene over meepraten. In 1982
had hij veel discussies met toenma
lige regisseur Ridley Scott over Blade
Runner, waarvan op dvd diverse ver
sies in omloop zijn.
Het verschil van inzicht over de
vertelstructuur liep zo hoog op dat
Ford even overwoog om de filmma-
Ik had niet
aan Ridley
Scott mogen
twijfelen
ker een flinke schop tegen zijn ach
terste te geven.
„Ik had niet aan Ridley mogen
twijfelen", constateert Ford nu. „We
geloofden beiden sterk in onze op
vattingen over hoe het verhaal ver
teld moest worden. Het was een in
gewikkelde film. Regisseurs die het
publiek niet alles willen voorkauwen
zijn tegenwoordig zeldzaam."
Hij vervolgt: „Ik was het niet eens
met de voice-over die ik moest uit
spreken, maar daar zat ik via mijn
contract aan vast. Dat was een inge
wikkelde kwestie. De film was niet
meteen een succes en heeft pas later
zijn publiek bereikt. Veel regisseurs
zijn er door beïnvloed. Je kan dus
zeggen dat Blade Runner zijn tijd ver
vooruit was."
De sciencefictionklassieker bevat
een spraakmakende sterfscène, waar
voor Rutger Hauer als de replicant
Roy Batty verantwoordelijk was.
Monoloog
Wat herinnert Ford zich nog van de
opnamen? „We waren ongeveer 30
uur aan het werk. Het was onze laat
ste dag op de filmset. Het regende zo
hard dat ik niet eens hoorde wat Rut
ger aan het vertellen was in zijn mo
noloog. Ik wist wel wat hij moest
zeggen. Ik had het gemakkelijk in die
scène: ik moest kijken en luisteren,
vermoeid als ik was door alle fysieke
inspanningen en mentale beproevin
gen die mijn personage had door
staan. Ik was zelf ook doodop. Maar
wat ik wel besefte: ik was getuige van
een vertolking van een zeer getalen
teerd acteur. Achteraf was ik heel blij
dat ik, ondanks de vermoeidheid, dit
toen heb mogen meemaken."
Dummie de Mummie en de tombe van Achnetoet
Dummie heeft het enorm naar
zijn zin bij Goos en zijn vader
Klaas in Polderdam. Toch heeft de
Egyptische faraozoon enorme
heimwee naar zijn moederland.
Hij zou zo graag afscheid van zijn
ouders willen nemen bij hun graf.
Voordat iedereen het goed en wel
in de gaten heeft, regelt Dummie
geld en een paspoort en kunnen
hij, Goos, Klaas en die malle juf
frouw Friek vertrekken. Maar hoe
speur je eeuwenoude graven op in
een land dat na 4.000 jaar ook ver
anderd is? Gelukkig hebben Goos
en Dummie, met behulp van
meester Krabbel, een ijzersterk
plan van aanpak bedacht. Het kan
bijna niet misgaan, toch? Ook
deze derde verfilming van de
jeugdboeken van Tosca Menten is
stijl- en toonvast. Van Hoeve liet
zich wederom inspireren door
een mix van Wes Anderson-ach-
tige aankleding en onversneden
westernfilms. En die speelse aan
pak blijft prima overeind. Nieuw
is het concept natuurlijk niet
meer, maar fans krijgen voorge
schoteld waarvoor ze komen.
-MA/.
Loveless
Voor een vrolijke bioscoopavond
zijn de films van de Rus Andrey
Zvyagintsev (laatste film: het
voortreffelijke corruptiedrama
Leviathangeen aanraders. Zijn
pessimistische kijk op het leven
staat niet bepaald garant voor jo
lig vermaak. Maar wie van door
wrocht, zwaarwichtig en uitda
gend filmdrama houdt, mag zijn
werk niet missen. Zoals Loveless,
een bijtend familiedrama dat doet
denken aan de beste films van de
Zweedse regisseur Ingmar Berg
man.
Het verhaal is verraderlijk sim
pel. Een echtpaar ligt in schei
ding, maar woont uit financiële
nood nog samen met hun 12-ja-
rige zoontje. Beiden hebben al
een nieuwe relatie. De ruzies lo
pen hoog op, totdat hun kind op
een dag spoorloos verdwijnt.
Wat Zvyagintsev laat zien, is
een portret van een kille samen
leving waarin niemand in elkaar
geïnteresseerd lijkt. Zeker de
Russische overheid niet. Vrolijk
wordt de kijker er niet van. Maar
gevreesd moet worden dat het
tijdsbeeld dat Loveless schetst heel
dicht de waarheid benadert. - A.Z.
donderdag 5 oktober 2017
wereld is gebracht. Het
speurwerk brengt hem
meer aan het twijfelen
over zijn eigen identiteit.
Een belangrijk aandeel le
vert Sylvia Hoeks als Luv,
assistent van de megalo
mane zakenman Wallace
(Jared Leto). Haar vertol
king is ijzingwekkend za
kelijk en meedogenloos.
Hoeks maakt een impo
sante indruk die haar
loopbaan in Hollywood
omhoog zal stuwen.
Het geduld van de kijker
wordt lang op de proef
gesteld voor het herop
treden van Harrison Ford
die zijn rol als Deckard,
inmiddels gepensioneerd,
herhaalt. Ford komt pas
in de tweede helft in actie
maar zijn entree is onver
getelijk. Ook zijn verleden
dringt zich aan hem op.
Blade Runner 2049 werkt
op alle niveaus. Als toe
komstvisie, als thriller, als
actiefilm, als zoektocht
naar identiteit en als
visueel spektakelstuk vol
memorabele beelden.
- A.Z.
SCIENCEFICTION
Regie: Denis Villeneuve.
Hoofdrollen: Ryan Gos
ling, Harrison Ford, Syl
via Hoeks, Robin Wright.
Het leek een onmogelijke
opgave: een opvolger van
Blade Runner maken die
kan wedijveren met de
eerste film. Regisseur
Denis Villeneuve kreeg
het voor elkaar. Sterker
nog: zijn Blade Runner
2049 is in menig opzicht
nog beter dan de film uit
1982 van Ridley Scott.
Ryan Gosling draagt de
film van begin tot eind als
robotjager K, die gaande
weg existentiële vragen
stelt over zijn verleden.
Dat hij zelf een replicant
is, wordt in Blade Runner
2049 snel duidelijk. Vol
gens zijn meerdere in het
politiekorps - een rol van
Robin Wright - heeft hij
geen ziel nodig.
K begint aan een onder
zoek naar een verdwenen
kind, dat vermoedelijk
door een replicant ter
De Blade Runners
jagen op losgeslagen
rObOtS. FOTO FILMDEPOT
44
Harrison Ford
A Ryan Gosling als K, de jongere
collega van robotjager Rick
Deckard. foto filmdepot
FAMILIEFILM
Regie: Pim van Hoeve. Hoofdrol
len: Julian Ras, Yahya Gaier.
A Dummie wil bij hun graf af
scheid nemen van zijn ouders.
FOTO FILMDEPOT
DRAMA
Regie: Andrey Zvyagintsev.
Hoofdrollen: Maryana Spivak,
Yanina Hope en Aleksey Rozin.