7 ■-«MB Speuren naar een eeuwenoud graf in Egypte Kind verdwijnt spoorloos Nóg beter dan de vorige BLADE RUNNER 2049 sen zijn nog meer bezig om te overle ven. En de Blade Runners, die op los geslagen robots jagen, leiden een ingewikkelder leven. Zij worden als paria's beschouwd. In deze grimmige wereld zijn de personages toch op zoek naar liefde, geluk, verbonden heid en een eigen identiteit. Dat maakt de film bijzonder." Sfeer De sfeer op de set was beduidend be ter dan bij de vorige productie. Harri son Ford kan daar als enige direct betrokkene over meepraten. In 1982 had hij veel discussies met toenma lige regisseur Ridley Scott over Blade Runner, waarvan op dvd diverse ver sies in omloop zijn. Het verschil van inzicht over de vertelstructuur liep zo hoog op dat Ford even overwoog om de filmma- Ik had niet aan Ridley Scott mogen twijfelen ker een flinke schop tegen zijn ach terste te geven. „Ik had niet aan Ridley mogen twijfelen", constateert Ford nu. „We geloofden beiden sterk in onze op vattingen over hoe het verhaal ver teld moest worden. Het was een in gewikkelde film. Regisseurs die het publiek niet alles willen voorkauwen zijn tegenwoordig zeldzaam." Hij vervolgt: „Ik was het niet eens met de voice-over die ik moest uit spreken, maar daar zat ik via mijn contract aan vast. Dat was een inge wikkelde kwestie. De film was niet meteen een succes en heeft pas later zijn publiek bereikt. Veel regisseurs zijn er door beïnvloed. Je kan dus zeggen dat Blade Runner zijn tijd ver vooruit was." De sciencefictionklassieker bevat een spraakmakende sterfscène, waar voor Rutger Hauer als de replicant Roy Batty verantwoordelijk was. Monoloog Wat herinnert Ford zich nog van de opnamen? „We waren ongeveer 30 uur aan het werk. Het was onze laat ste dag op de filmset. Het regende zo hard dat ik niet eens hoorde wat Rut ger aan het vertellen was in zijn mo noloog. Ik wist wel wat hij moest zeggen. Ik had het gemakkelijk in die scène: ik moest kijken en luisteren, vermoeid als ik was door alle fysieke inspanningen en mentale beproevin gen die mijn personage had door staan. Ik was zelf ook doodop. Maar wat ik wel besefte: ik was getuige van een vertolking van een zeer getalen teerd acteur. Achteraf was ik heel blij dat ik, ondanks de vermoeidheid, dit toen heb mogen meemaken." Dummie de Mummie en de tombe van Achnetoet Dummie heeft het enorm naar zijn zin bij Goos en zijn vader Klaas in Polderdam. Toch heeft de Egyptische faraozoon enorme heimwee naar zijn moederland. Hij zou zo graag afscheid van zijn ouders willen nemen bij hun graf. Voordat iedereen het goed en wel in de gaten heeft, regelt Dummie geld en een paspoort en kunnen hij, Goos, Klaas en die malle juf frouw Friek vertrekken. Maar hoe speur je eeuwenoude graven op in een land dat na 4.000 jaar ook ver anderd is? Gelukkig hebben Goos en Dummie, met behulp van meester Krabbel, een ijzersterk plan van aanpak bedacht. Het kan bijna niet misgaan, toch? Ook deze derde verfilming van de jeugdboeken van Tosca Menten is stijl- en toonvast. Van Hoeve liet zich wederom inspireren door een mix van Wes Anderson-ach- tige aankleding en onversneden westernfilms. En die speelse aan pak blijft prima overeind. Nieuw is het concept natuurlijk niet meer, maar fans krijgen voorge schoteld waarvoor ze komen. -MA/. Loveless Voor een vrolijke bioscoopavond zijn de films van de Rus Andrey Zvyagintsev (laatste film: het voortreffelijke corruptiedrama Leviathangeen aanraders. Zijn pessimistische kijk op het leven staat niet bepaald garant voor jo lig vermaak. Maar wie van door wrocht, zwaarwichtig en uitda gend filmdrama houdt, mag zijn werk niet missen. Zoals Loveless, een bijtend familiedrama dat doet denken aan de beste films van de Zweedse regisseur Ingmar Berg man. Het verhaal is verraderlijk sim pel. Een echtpaar ligt in schei ding, maar woont uit financiële nood nog samen met hun 12-ja- rige zoontje. Beiden hebben al een nieuwe relatie. De ruzies lo pen hoog op, totdat hun kind op een dag spoorloos verdwijnt. Wat Zvyagintsev laat zien, is een portret van een kille samen leving waarin niemand in elkaar geïnteresseerd lijkt. Zeker de Russische overheid niet. Vrolijk wordt de kijker er niet van. Maar gevreesd moet worden dat het tijdsbeeld dat Loveless schetst heel dicht de waarheid benadert. - A.Z. donderdag 5 oktober 2017 wereld is gebracht. Het speurwerk brengt hem meer aan het twijfelen over zijn eigen identiteit. Een belangrijk aandeel le vert Sylvia Hoeks als Luv, assistent van de megalo mane zakenman Wallace (Jared Leto). Haar vertol king is ijzingwekkend za kelijk en meedogenloos. Hoeks maakt een impo sante indruk die haar loopbaan in Hollywood omhoog zal stuwen. Het geduld van de kijker wordt lang op de proef gesteld voor het herop treden van Harrison Ford die zijn rol als Deckard, inmiddels gepensioneerd, herhaalt. Ford komt pas in de tweede helft in actie maar zijn entree is onver getelijk. Ook zijn verleden dringt zich aan hem op. Blade Runner 2049 werkt op alle niveaus. Als toe komstvisie, als thriller, als actiefilm, als zoektocht naar identiteit en als visueel spektakelstuk vol memorabele beelden. - A.Z. SCIENCEFICTION Regie: Denis Villeneuve. Hoofdrollen: Ryan Gos ling, Harrison Ford, Syl via Hoeks, Robin Wright. Het leek een onmogelijke opgave: een opvolger van Blade Runner maken die kan wedijveren met de eerste film. Regisseur Denis Villeneuve kreeg het voor elkaar. Sterker nog: zijn Blade Runner 2049 is in menig opzicht nog beter dan de film uit 1982 van Ridley Scott. Ryan Gosling draagt de film van begin tot eind als robotjager K, die gaande weg existentiële vragen stelt over zijn verleden. Dat hij zelf een replicant is, wordt in Blade Runner 2049 snel duidelijk. Vol gens zijn meerdere in het politiekorps - een rol van Robin Wright - heeft hij geen ziel nodig. K begint aan een onder zoek naar een verdwenen kind, dat vermoedelijk door een replicant ter De Blade Runners jagen op losgeslagen rObOtS. FOTO FILMDEPOT 44 Harrison Ford A Ryan Gosling als K, de jongere collega van robotjager Rick Deckard. foto filmdepot FAMILIEFILM Regie: Pim van Hoeve. Hoofdrol len: Julian Ras, Yahya Gaier. A Dummie wil bij hun graf af scheid nemen van zijn ouders. FOTO FILMDEPOT DRAMA Regie: Andrey Zvyagintsev. Hoofdrollen: Maryana Spivak, Yanina Hope en Aleksey Rozin.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 51