©NDEPNEMER
Wij staan klaar om de
groei van jouw bedrijf
een boost te geven
Haags bedrijf wil Eritrese statushouders aan het werk krijgen
13
21, 22 en 23 november I RAI Amsterdam
Eritreeërs houden van fietsen, net als
Nederlanders. Daar moeten we iets mee
doen, dachten twee Hagenaars. Ze startten
Eritrea Fietst, een fietstaxi bed rijf.
DE WEEK VAN
Op een pleintje naast het kantoor van
Vluchtelingenwerk in Den Haag
staat een knalrode bakfiets te glim
men. Vier Eritrese mannen lopen er
gretig op af. Ze hebben net kennisge
maakt met hun nieuwe werkgever.
Nu zit het praten erop. Het is tijd
voor een proefrit met de fietstaxi.
Een atletische jongen gaat als eer
ste. Het gevaarte, die bak weegt nogal
wat, wiebelt vervaarlijk. Marcel Klei-
zen, een van de initiatiefnemers van
Eritrea Fietst, grijpt de bagagedrager
vast. De hulp blijkt niet nodig. Bin
nen een mum van tijd vliegt de jon
gen het plein over. Onvermoeibaar.
„Een natuurtalent", stelt Kleizen.
De sportieve Kleizen is oud-prof-
voetballer, onder meer voor FC
Twente, maar maakte een draai naar
het fietskoerieren. Vorig jaar sleepte
hij de officieuze titel 'Europees kam
pioen fietskoerieren' in de wacht
- een zware race waarbij honderden
koeriers uit de hele wereld de strijd
met elkaar aangaan - en hij heeft een
eigen fietskoeriersbedrijf, Cycloon.
Samen met Paul Driest, taaldocent
voor nieuwkomers, zet hij nu de
fietstaxiservice met Eritreeërs op.
Driest: „Ik heb met vluchtelingen
en statushouders gewerkt en merkte
dat Eritreeërs nog wat hulp kunnen
gebruiken om hier aan de slag te ko
men. De plek waar ze vandaan ko
men is zó anders dan Nederland.
Hier hebben we overal een systeem
voor. Dat bestaat daar niet. Ze zijn
daar nog niet eens digitaal."
Toch ontdekte hij een linkje tussen
Eritrea en Nederland. Fietsen! Het
Oost-Afrikaanse land is er idolaat
van, zeker sinds de Eritrese wielren
ner Daniel Teklehaimanot in 2015 als
eerste Afrikaan ooit de bolletjestrui
in de Tour de France draagt. „Sinds
dien zit het in hun dna." Uiteindelijk
is het de bedoeling dat 'de jongens'
hun eigen onderneminkje gaan be
stieren.
Bij de proefritjes is het ondertus
sen de beurt aan een korte man met
snor en wilde haardos. Het kost hem
duidelijk moeite het bakbeest in be
dwang te houden. Kleizen zorgt er
voor dat hij niet omkiepert. Hij holt
mee, zijn handen stevig om de baga
gedrager geklemd. „Onze kleine jon
gen is niet de typische fietskoerier",
zegt Kleizen. „In Eritrea was hij me
taalbewerker." Welke achtergrond ze
ook hebben, elke Eritrese statushou
der is welkom. „We zien vanzelf hoe
ver we komen."
Er hebben zich tot nu toe twaalf as
piranten gemeld. De komende maan
den leren ze de fijne kneepjes van het
vak om aan het begin van volgend
jaar de eerste toeristen dan wel pak
ketjes te vervoeren. Huruy Hagosh
(22) kiest voor toeristen. „Dat lijkt me
een leuke manier om veel mensen te
leren kennen."
Schrijf je in op
A nlgroeit Google |S3ë& |sSSTz-» essent boi.com® MCT IBDO T^rktjink Teamleade?^
donderdag 5 oktober 2017
Fietstaxi als nieuwe kans
Maja Landeweer
Den Haag
Marcel Kleizen (geruit shirt) en
Paul Driest met Eritreeërs die met
de fietstaxi willen gaan rijden.
FOTO DANIELLA VAN BERGEN
een initiatief van:
©NDERNEMER MkB
Nederland
©NDERNEMER
©NDERNEI
Rik Vera Roeland Dietvorst Dos Burgers Kate Adams Thomas Rau LeoBormans ErikScherder Peter Hinssen Arie Boomsma
Extreme Customer Neuromarketing Klantgerichtheid Leader Marketing Architect, innovator, Ambassadeur Professor klinische Expert in disruptieve Televisiepresentatoren
Centricity Evangelist specialist expert Measurement Specialist inspirator en visionair van geluk neuropsychologie innovaties sportschooleigenaar
Google
Rabobank
/0DION Gjspotcap EMF IJ IJl J&xumunm T
'V SAMENWERKENDE ESSE]
lm BC3ZT24 Vindsubsidies^
3t forward financing