In het puin lag uranium en grondstof voor gifgas 9 B5*v Ik heb vanaf mijn knieën geen gevoel in mijn benen. Hard bewijs is er niet, maar het is allemaal té toevallig .1 -'»> -B bulancedienst. „Door mijn long problemen kon ik geen kracht meer zetten. Als ik mensen geen hulp meer kan bieden, moet ik stoppen." Indesteek Financieel zit hij aan de grond. Hij spaart al een jaar om een barbecue te kunnen organiseren voor zijn 40-jarig huwelijksfeest. „Ik ben niet boos omdat ik ziek ben, maar omdat ik door de regering en in stanties in de steek ben gelaten. Ik heb 21 jaar mijn leven in de waag schaal gesteld en nu ik als hulpver lener in nood ben, helpt niemand mij. Ze kunnen me niet beter ma ken, maar ze kunnen er wel voor zorgen dat mijn vrouw en ik kun nen genieten van onze oude dag." Bosman koestert geen wrok, maar het steekt hem dat men nooit eerlijk is geweest naar de hulpverleners. „Stapel eens tien autobanden op elkaar, steek die in de fik, ga daar de hele nacht in de rook staan en kijk daarna of er ge zondheidsschade uit voortkomt. Zou ik weer gaan? Natuurlijk! Maar ik reken erop dat ze zorgdra gen voor mijn veiligheid. Ik ben nu arbeidsongeschikt en een paar collega's zijn al overleden. Zulke fouten mogen niet meer worden gemaakt." De medische nasleep kondigt zich al op 6 oktober - twee da gen na de crash - aan, in de vorm van dierenleed: in buur- flat Kikkenstein bezwijken veertig vogels. Daarna volgen honden en katten. Zelfs 'profes sionele' honden die na de ramp waren ingezet, gaan dood. Een hondengeleider moet twee van zijn dieren laten afmaken. De impact van de ramp ont trekt zich aanvankelijk goed deels aan het zicht. Dit veran dert midden jaren 90 als huis arts Nizaar Makdoembaks, die van 1984 tot 2000 een praktijk heeft in de Bijlmer, zijn zorgen uit tegenover andere artsen, Kamerleden en journalisten. Makdoembaks vertelt dat hij in zijn praktijk opvallend meer auto-immuunziekten, zwan gerschapsproblemen en geboor teafwijkingen ziet dan voor heen. En: patiënten met 'vage' klachten. Ook politiemensen, brandweerlieden, ambulance medewerkers, puinruimers en werknemers van stortplaatsen krijgen gezondheidsproblemen. Ze klagen over pijn in de borst, gewrichtspijn, huiduitslag, on gewone vermoeidheid en dui zeligheid. Een enkeling pleegt zelfmoord, zoals een Amster damse brandweerman. gepensioneerde Makdoembaks nog steeds met vragen: „Waar door is mijn praktijk vanaf ok tober 1992 zo sterk gekanteld? Allerlei zeldzame aandoeningen zijn met een piek omhoog ge gaan." 4 oktober 1992 De medische wereld vangt de Bijl merklachten veelal onder de noe mer posttraumatisch stress-syn droom (PTSS). Die diagnose biedt echter geen verklaring voor de ge zondheidsproblemen op bijvoor beeld stortplaatsen. En zieke men sen die (langdurig) in Hangar 8 op Schiphol zijn geweest, waar wrakstukken werden bewaard, kun je evenmin een 'trauma' aan praten. Het ligt veel meer voor de hand dat de gezondheidsproble men (mede) zijn veroorzaakt door toxische stoffen. Maar welke? In 1998 komt vast te staan dat- naast andere chemische stoffen - drie componenten zijn vervoerd van het dodelijke zenuwgas sarin. Daarnaast bevatte de Boeing ver armd uranium, in de vorm van ba lansgewichten. Een deel hiervan is teruggevonden. De rest is mogelijk verbrand en omgezet in het scha delijke verarmd uraniumoxide, dat na inademen of inslikken het im muunsysteem kan ondermijnen. De aanhoudende media-aan dacht voor de gezondheidsproble men en onbekende lading (20.000 kilo), mondt eind jaren 90 uit in een parlementaire enquête. Mak doembaks, die een praktijk had met 2.200 patiënten, maakt tijdens het openbaar verhoor in januari 1999 melding van 120 patiënten die fysieke problemen in verband brengen met de ramp. „Ik heb in mijn praktijk een sterke toename gezien van auto-im muunziekten waaronder systemi- sche lupus erythematodes (SLE), zwangerschapsproblemen zoals vroeggeboorten, baby's met mis vormingen of zeldzame chromo soomafwijkingen (zoals de ziekte van Down) en wiegendood. Een jongen van 18 jaar met SLE was al overleden, evenals een jonge vrouw met een merkwaardig ec zeem. Intussen gaat het om veel meer mensen dan de 120 die ik toen noemde. Verschillende pa tiënten zijn inmiddels gestorven." Tijdens de enquête krijgt Mak doembaks bijval van nierpatho loog dr. Jan Weening, destijds hoofd van de afdeling Pathologie van het AMC. In maart 1999 beves tigt Weening acht tot twaalf ge vallen van zeldzame systemische auto-immuunziekten rond de Bijlmerramp, namelijk SLE en sys temische vasculitis (ontstoken bloedvatwanden). Een opmerke lijk hoog aantal. Weening be noemt een mogelijk verband tus sen SLE en toxische stoffen, waar onder uranium en pleit voor 'goed' epidemiologisch onderzoek. Nu, in 2017, zegt de gepensioneerde Weening: „Aanvankelijk werd de relatie betwijfeld, maar later be vestigd. Bij mijn weten is het ech ter bij die eerste groep van SLE-pa- tiënten gebleven." dat Weening in 1999 voor ogen staat, komt er nooit. Wel wordt rond de millenniumwisseling Medisch Onderzoek Vliegramp Bijlmermeer (MOVB) gestart. Het epidemiologisch MOVB-onder- zoek onder bewoners wordt in juni 2001 weer afgeblazen. Volgens het ministerie van VWS door 'ge brek aan deelnemers', maar dat is te kort door de bocht. Vele hon derden bewoners binnen het di recte rampgebied willen meewer ken, maar vooral het vormen van een controlegroep daarbuiten is een probleem. Begin 2003 worden de resultaten gepresenteerd van het MOVB-on- derzoek onder ruim 2.500 brand weerlieden, agenten en medewer kers in Hangar 8. De conclusie: op 'groepsniveau' bestaat een ver band tussen de gezondheidsklach ten en de ramp, maar een lichame lijke verklaring voor dit fenomeen is niet gevonden. Het boek van de Bijlmerramp kan dicht, wat de overheid betreft. Makdoembaks zou het graag op nieuw openen. „Ik hoop over en kele jaren te komen met een boek over de kanteling in mijn huisarts praktijk. Maar niemand hoeft hierop te wachten. De gegevens die ik heb verzameld, hebben de Amsterdamse ziekenhuizen ook. Patiënten met zeldzame aandoe ningen zijn allemaal doorverwe zen. Men kan nog gemakkelijk on derzoek doen: wie zeldzame aan doeningen zoals SLE en vasculitis uit de patiëntendossiers filtert, kan aan de slag." woensdag 4 oktober 2017 GO -3 Kijk voor een interview met rampfotografen Jerry *11* Lampen en Cor Mulder op de website 4 oktober 1992: Een apoca lyptisch gat en rokende puinho pen tonen de verschrikking in de Bijlmer nadat een vliegtuig bij de flats Groeneveen en Klein-Kruitberg is gecrasht. FOTO JERRY LAMPEN/ REUTERS T Evert-Jan Wallenburg, fotomarcookhuizen v - 'r—-I. -Evert-Jan Wallenburg i» 'V Rob Bosman. 25 jaar na de Bijlmerramp is er die belangrijke vraag: waaróm werden zoveel be trokkenen ziek? Een terugblik met twee artsen. Toine de Graaf Amsterdam Nu, 25 jaar na de ramp zit de 18.22 uur El Al vracht-Boeing 747, New York - Tel Aviv stijgt op na tussenstop Schiphol, met 4 personen aan boord. Huisarts Nizaar Makdoem baks. FOTOMARCOOKHUIZEN Motor 3 breekt en slaat tegen motor 4. ere AMSTER DAM Bijlmer Buiten veldertbaan Naarden Hilversu GroeneveenA Kruitberg 18.35 uur Toestel onbestuurbaar, boort zich in flats: 43 doden Wil landen op Buitenveldertbaan. Moet daarvoor extra ronde maken. ©041017 TU Het epidemiologisch onderzoek

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 9