MOMENT SUPRÈME
€500*
ra
7
Nieuwe intercity van NS raast vanaf2021 over het spoor
Extra beenruimte
kon er niet af en
afvalbakken zijn
weg uit de coupés.
Maar de nieuwe
intercity van NS is
wel uitgerust met
stopcontacten en
usb-poorten.
CITROËN BEDRIJFSWAGENS
In 2021 moet de nieuwe generatie
werkpaarden over de rails razen. Of
het dan ook gedaan is met vertra
gingen, opeengeperst staan tijdens
de spits, geluidsoverlast door bel
lende buren en resten patat speciaal
die uit het piepkleine prullenbakje
puilen, valt te bezien. Maar de pre
sentatie gisteren van het schaalmo
del van de zogenoemde Intercity
Nieuwe Generatie (ICNG) biedt
wel hoop. Er kan zelfs in hangbank-
jes worden gelounged met een af-
haal-latte uit het restauratievoer
tuig.
Verder komen er door de order
van 79 treinstellen bij fabrikant Als-
tom in totaal 25.000 extra zitplaat
sen bij. En NS heeft een optie om er
nog meer te bestellen. Daarnaast
noteert de ICNG een maximum
snelheid van 200 kilometer per uur,
een stuk rapper dan de huidige trei
nen die in de praktijk vaak niet
sneller rijden dan 140 kilometer per
uur.
De enkeldeksvoertuigen - voor
zien van gestroomlijnde strakke
neus met zwarte strepen - zullen
straks eerst worden ingezet op de
hogesnelheidslijn Amsterdam-
Rotterdam-Breda. Ze vervangen op
dat traject de huidige Intercity
Direct-voertuigen, die relatief vaak
uitvallen.
Later zal de ICNG ook op routes
daarbuiten te zien zijn. Op de Han-
zelijn Zwolle-Lelystad bijvoorbeeld
kunnen ze ook 200 kilometer per
uur rijden.
Inpluggen
Naast extra capaciteit en een hogere
topsnelheid vallen vooral prakti
sche en eveneens stijlvolle aanpas
singen in het interieur op, die door
NS ronkend worden omschreven
als zone-momenten en comfort-
beleving. Zowel in de eerste als
tweede klas kunnen reizigers in
werk-, stilte- en ontmoetingsplek
ken binnenkort naar hartenlust in
pluggen in stopcontact en usb-
poort. Verschil: in de tweede klas
(kobaltblauw imitatieleer) moeten
de voorzieningen worden gedeeld
met de hopelijk aardige buurman,
de duurdere zitplek van dieprood
leer heeft standaard eigen oplaad-
punten. Verder opvallend: indirecte
sfeerverlichting en vandalisme-
bestendige prints op wanden en
glazen afscheidingen en een invali
dentoilet, waar met gemak een
Mini kan parkeren.
Gok
Grote gok lijkt het verwijderen van
alle afvalbakken uit de coupés. Nu
wekken de huidige minicontainers
vooral ergernis op: door het dum
pen van slechts één kartonnen kof-
fiebeker of medium patatbak pui
len ze al uit. Maar of gehaaste reizi
gers straks hun rotzooi meenemen
en secuur gaan staan scheiden in
aparte bakken in de halletjes voor
het uitstappen, valt te betwijfelen.
Wel zullen de treinen, zoals alle
andere intercity's, uitgerust zijn
met wifi die mogelijk minder ha
pert dan de verbindingen die nu
worden gebruikt.
NS en fabrikant Alstom werken
bij de ontwikkeling van het parade
paardje samen met belangengroe
pen van reizigers via het Trein Test
Team. Dat leverde zijn bijdrage aan
de stoelentest en verlaagde, extra
brede deuren. Eind 2020 moeten de
eerste ICNG's gaan rijden, het jaar
daarna zal de hele vloot actief zijn.
Vf
PROFITEER IN OKTOBER VAN ZAKELIJK VOORDEEL, OPLOPEND TOT 6.400
FINANCIAL LEASE MET 0% RENTE VOOR 5 JAAR
Vind de dichtstbijzijnde Citroën-dealer op www.citroen.nl
b
woensdag 4 oktober 2017
GO
Riant toilet, geen prullenbak
Annemart van Rhee
Utrecht
PRO
A
CITROEfl
WAARDECHEQUE
AAN ACCESSOIRES
CITROËN prefereertTotac Acties geldig tot en met 31-10-2017. Het maximale voordeel 6.400 is van toepassing op de Jumper 33 L3H2 BlueHDI 130 uitvoering. Waardecheque op accessoires is geldig t/m 31-10-2017 bij aanschaf van een nieuwe Citroën bedrijfswagen bij de Citroën-dealer en op
originele Citroën-accessoires. Bedrag is excl. BTW. Vraag naar meer info en de voorwaarden. Citroën Financial Lease is een product van PSA Finance, handelsnaam van PSA Financial Services Nederland B.V (registratienummer AFM 12007744). Meer info en voorwaarden via www.citroen.nl. Actie geldig tot
en met 31 oktober 2017. Het rentetarief is 0% op 12, 24, 36, 48 en 60 maanden.
Customer reviews
CITROEN ADVISOR
citroen.nl
Snel, ruim en licht: de nieuwe intercity oogt flitsend, fotosanp