BUITEN DeVlissingse Achterhaven 11 Vandaag loop ik van Eindewege, waar de weg zijn einde vindt, naar's- Heer Arendskerke. Het begin is een tikkeltje saai, maar allengs zie ik allerlei interessante dingen en mensen. ijn route vandaag begint in Eindewege, bij de overgang van het spoor I aan de Arendstraat. De buurtschap bestaat uit niet meer dan een paar straten en een stukje indu striegebied. Het is hier rustig, zo niet een tikkeltje saai. Hoe hard ik ook probeer én mijn best doe iets waar te nemen: ik kom niet veel verder dan vogelgetjilp, voorbij rijdende auto's en een trein die langs zoeft. Dan maar meteen koers zetten richting 's- Heer Arendskerke. Of toch niet? Mijn aandacht wordt W Ik vraag me afwanneer het gevleugelde bouwwerk wordt afgemaakt. Ha, gefopt! getrokken door de openstaande deur van molen 'Nooit Gedacht'. Nieuws gierig als ik ben wandel ik over het grindpad richting de in 1872 ge bouwde molen. Na een aantal keren luidkeels 'volk' te hebben geroepen daalt iemand van de krakkemikkige ladders naar beneden. Henk van de Schraaf en zijn collega ,'molenfluiste- raar', Jeroen van Dijke werken voor Monumentenwacht en controleren de staat van onderhoud van de mo len. Van Dijke is helemaal wild van molens. „Geen idee hoe dat is geko men, was als klein jongetje al zo." Van zijn hobby maakte hij zijn werk en een dag als vandaag is dan ook als een kers op de taart. Henk en Jeroen onderbreken hun werkdag met een bakje koffie en ik vervolg mijn route. Eindewege verlaat ik via de ro tonde en wandel meteen 's-Heer Arendskerke binnen. Aan het eind van de Arendstraat staat een gevleu geld bouwwerk. Ik vraag me af wan neer ze het afmaken. Ha, gefopt. Da's dus precies de bedoeling; dat je het kunstwerk in gedachten afmaakt zo als je zelf wilt. Maar het werk van kunstenaar Ton Lamper heeft ook een dieper liggende gedachte. Het gaat over jong en oud, leven en dood en kruispunten in het leven. Ook ik sta nu voor een kruispunt; de Oude Rijksweg steek ik over en wandel de Vermetstraat in, die uitkomt op de Torenring, het hart van 's-Heer Arendskerke. Op de Torenring is flink wat bedrijvigheid. Er wordt ge klust en verbouwd aan huizen en de Petruskerk staat in de steigers. Overal om me heen hoor ik gezaag, getim mer en gefluit van bouwvakkers die nog genieten van hun werk op de steigers in het najaarszonnetje. Ik verlaat de Torenring via de Steeg, waarvan de ingang bijna verstopt zit tussen twee huizen. Het pittoreske steegje doet me denken aan het Franse platteland. Lang duurt mijn romantische bui niet. De Steeg komt uit op de Elenbaasstraat en die straat heet in de volksmond ook wel de Jor- daan van 's-Heer Arendskerke. Daar komt Wim Koens net aange reden met zijn rijdende winkel. Met een doordringende harde toeter laat hij zijn klanten weten dat het weer tijd is om boodschapjes te doen. In bijna de hele zak van Zuid-Beveland klinkt zijn schelle toeter. „Ik ben zelf standig, dus toeter waar ik wil," zegt de 'melkboer' lachend. Hij moet ver der en ik ook. Wim start de motor, toetert en is ervan door. UIT DE ZEEUWSE KLEI Tijdens het vervangen van de riolering in de Molenstraat in Vlissingen troffen arche ologen van de Walcherse Archeo logische Dienst (WAD) een reeks forse houten palen aan met hier en daar horizontale houten planken. De palen (van naaldhout) ston den op ongeveer één meter van el kaar en hadden een gemiddelde diameter van 25 centimeter. Ze waren nog vier tot vijf meter lang en aan de onderkant aangepunt om ze makkelijker de bodem in te kunnen drijven. De palen behoren tot de kadebeschoeiing van de voormalige Achterhaven, ook wel Schardijnhaven genoemd naar de vele sardijn- en garnalenschuitjes die hier aangemeerd lagen. Vlis singen telde begin veertiende eeuw drie havens: de Voorhaven, de Koopmanshaven en de Achter haven. Later kwamen er nog drie bij: de Nieuwe of Engelse Haven (ca. 1450), de Pottehaven (eind zestiende eeuw) en de Dokhaven (vroege zeventiende eeuw). Vandaag hebben enkel de Voor haven, de Nieuwe Haven (nu Mi- chiel De Ruyter Jachthaven) en de Dokhaven hun oorspronkelijke functie min of meer behouden. Bij het onderzoek voor aanleg van de parkeergarage in de Spuistraat ontdekten archeologen dat de Achterhaven oorspronkelijk veel breder was. Er waren verschil lende herstelfases, waarbij de steeds verder dichtslibbende ha ven gestabiliseerd werd. Uit een achttal palen zijn nu houtmon sters genomen voor dendrochro- nologisch onderzoek, gebaseerd op de jaarringen van bomen. Eén van de eiken palen uit de Achterhaven bleek in de wintermaanden van 1558-1559 te zijn gekapt. De haven was toen al minstens 250 jaar in gebruik. De oudste kade zal nog verder westwaarts gezocht moe ten worden. AFSTAND 4,4 km im Koens in zijn rijdende winkel Benoordenweg Eindewege Molen woensdag 4 oktober 2017 BH Tikje saai, of toch niet? Winnie de Witte-Van Dam Een wekelijkse wandeling door Zeeland. Vandaag: Eindewege - 's-Heer Arendskerke Tweewekelijkse rubriek over ar cheologische vondsten in Zee land door Stichting Cultureel Erf goed Zeeland (SCEZ) Bram Silkens Brams Silkens is archeoloog bij de Walcherse Archeologische Dienst. Beschoeiingspalen van de Achterhaven in Vlissingen. FOTO WAD deSch*aaVfanDiik(,inks) WINNIE DE WITTE - VAN DAM Torenring

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 76